Additionally, paste this code immediately after the opening tag: E-bike tocht Europa - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

E-bike tocht Europa

Hallo Harrie,
Ik neem op 31 mei de trein naar Berlijn. Dan de Spree route. Ten oosten van Praag om naar de Greenwaysroute. Van Wenen via de Limes naar de Eifel waar ik op 18 juni moet zijn. De trein naar Praag zou het nadeel hebben dat ik daar pas begin van de avond aan kom. Berlijn is 15.00 uur ‘s middags, dus nog ruim de tijd om naar een hotel buiten de stad te fietsen. ik heb 18 dagen voor 1800 km, dus eenvoudig te doen.
Ja, hotels is zoveel eenvoudiger. Ik heb nauwelijks bagage bij me, er is heel veel keus. Je kunt langer doorfietsen, er is altijd elektriciteit en de fiets kan bijna altijd veilig worden opgeborgen.
Slechts een nadeel : het is duurder. Ik heb echter het voordeel dat ik geen auto heb. Hiervan kan ik de afschrijving op de e-bike betalen en vele weken in goede hotels overnachten.
Naar verwachting ben ik rond 6 a 7 juni bij de start van de Greenwaysroute onder Praag richting Wenen. Bratislava of Boedapest zit er qua tijd toch niet in, verwacht ik. Maar veel hangt af van de dagafstanden die ik kan doen en het weer natuurlijk. De doorsteek ten oosten van Praag lijkt me niet zo prettig, want geen fietsroutes, dus als je nog tips hebt ? De Moldauroute door Praag ken ik wel.
Groeten,
Jan

PS. Ik heb vroeger voor Europafietsers (FIS) nog meegewerkt aan Ring 2 en de Limes.
Aan belangstellende (deels)reisgenoten,

Mijn treinreis Amersfoort-Berlijn is geboekt. Dus toch weer met e-bike op pad.
31 mei: Aankomst Berlijn 15:30 uur. Beetje rondfietsen en door langs de Spree-route naar het zuiden.
Tsjechische grens, ten oosten van Praag door naar begin van Greenwaysroute naar Wenen.
Van Wenen via de Limesroute richting Nederland.
Op 18 juni moet ik in de Eifel zijn (Meerfeld).
Ongeveer 1800 km in 18 dagen tot Meerfeld.
Dus zijn er belangstellenden die (deels) mee willen fietsen dan hoor ik het wel.

Groeten, Jan
Hallo Jan,
Ik zie dat je aan het schuiven bent met de datum, dat zou niet zo erg zijn maar je hebt dan zoals je zegt maar 18 dagen over met een route lengte van 1800 km. Op de Greenways route zijn veel interessante dingen te bezoeken, met een minstens te rijden 100 km per dag kom je aan bezichtigingen naar mijn mening niet meer toe. Ben je daarvan bewust? Het wordt dan alleen maar fietsen.
Met je eerdere plannen om 25 mei naar praag te reizen zou er veel meer lucht zijn om relaxed dingen te gaan zien.
Ik wil graag met je mee de Greenways rijden en ook nog een deel van de Limes maar ben met je laatste wijziging niet gelukkig. Je begint ca. 11 dagen later aan de Greenways route waardoor je wel tempo moet maken.
Kijk die 100 km per dag kan ik ook rijden maar dan blijft er voor ontspanning weinig over. Mee eens?
Ik hoor je. Als je me wilt bellen laat me weten stuur ik je een PB met mijn telefoon nummer.

Groetjes, Harrie.
Hallo Harrie,

Ja, ik heb nog eens zitten rekenen, maar het is inderdaad nogal optimistisch van me.
Maar ik kan niet meer terug. Berlijn is geboekt en de einddatum ligt ook vast. Ik vond 25 dagen te lang en heb er 18 dagen van gemaakt. Echter geen plek voor de fiets naar Praag, dus toen maar Berlijn gekozen. Het Bikelineboekje Spree-Radweg heb ik inmiddels ook.
Vorig jaar heb ik 16 dagen gefietst met kortste dagafstand 76 km en langste dagafstand 134 km. Gemiddeld zat ik op 96 km per dag. Toch had ik het rustig aan gedaan, veel onderweg gefilmd, ruime lunchpauzes, enz. Maar ik trek inderdaad weinig tijd uit om dingen te bezoeken en ik had mooi weer.
Ik ben blij met je waarschuwing en zal me moeten voorbereiden op pittige dagtochten, zeker in het begin waar het nog vlak is. Ik kom donderdag 15:30 uur aan in Berlijn, fiets direct zuidwaarts en ik probeer te zorgen dat ik zondag bij de Tsjechische grens ben. De dagen zijn gelukkig wel lang, ik start om 9:00 uur en kan stoppen om 19:00 uur. (behalve als het regent....)
Dingen onderweg bezichtigen ben ik niet zo gewend, ik houd niet van massatoerisme en heb in het algemeen voldoende aan wat ik op de fiets ervaar. Maar je maakt me wel nieuwsgierig naar wat er op de Greenways te bezichtigen valt. De stad Wenen binnen gaan zit er dus niet in, begrijp ik nu. Dat dan maar een andere keer.
Ik heb wel vertrouwen in de nieuwe e-bike. Gisteren 70 km gefietst in 3,5 uur, maar ja, vlak terrein, mooi weer....
Ik was tot 10 jaar geleden gewend om op een randonneur 100 km per dag te fietsen. Ik ben nu wel weer een stuk ouder maar daar moet de e-bike me dan maar mee helpen.
Kortom: ik kan nu niet anders dan het proberen, ik hoor nog wel van je. (of van andere potentiële reisgenoten)

Groeten, Jan
Zijn er eigenlijk ook fietsers die per elektrische fiets door Europa gaan en daarbij wel voornamelijk kamperen?
Is dat te doen met opladen en je fiets veilig stallen? Ik weet trouwens niet of dat laatste zoveel verschilt met alle reguliere maar ook niet goedkope Koga's, Santossen en dergelijke. Al zien die er voor de doorsnee gelegenheidsdief misschien minder duur uit...?
Ja, die zijn er, maar (nog) niet veel.
Gee schreef:
za 21 apr, 2018 13:43
In de maanden daarna eerst een rondje Nederland (1.500 km), en dan via de Jutland route en de North Sea Cycle Route naar het noorden van Denemarken, en weer terug (2.500 km.). Volgend jaar het resterend deel van de North Sea Cycle Route in Engeland, Schotland, Zweden en Noorwegen.

Met volle kampeer bepakking, heerlijk op pad met mijn "mietjesfiets" (dixit "javb2812")

Never a dull moment!

Gee
Gee schreef:
zo 22 apr, 2018 17:44
Ja, die zijn er, maar (nog) niet veel.
Gee schreef:
za 21 apr, 2018 13:43
In de maanden daarna eerst een rondje Nederland (1.500 km), en dan via de Jutland route en de North Sea Cycle Route naar het noorden van Denemarken, en weer terug (2.500 km.). Volgend jaar het resterend deel van de North Sea Cycle Route in Engeland, Schotland, Zweden en Noorwegen.

Met volle kampeer bepakking, heerlijk op pad met mijn "mietjesfiets" (dixit "javb2812")

Never a dull moment!

Gee
Ze zijn er wel. Dit stel * gaat van camping tot camping en laadt daar de accu's op. Ze hebben ieder twee accu's maar de tweede is niet bedoeld om leeg te rijden. Ze rijden 50 tot 140 km per dag, hetgeen prima te doen is met de normale accu's en ondersteuning, als je tenminste niet als doel hebt om 35-45 km/h te rijden.

*https://www.youtube.com/channel/UCz8KTd ... d38Y3sjzPg

Mijn ervaring tot nu met een elektrische fiets is, is dat je de ondersteuning mooi kunt gebruiken om een heerlijk gelijkmatige en lichte ritme aan te houden.
avatarwizard schreef:
za 21 apr, 2018 22:56
Hallo Jan,
Ik zie dat je aan het schuiven bent met de datum, dat zou niet zo erg zijn maar je hebt dan zoals je zegt maar 18 dagen over met een route lengte van 1800 km. Op de Greenways route zijn veel interessante dingen te bezoeken, met een minstens te rijden 100 km per dag kom je aan bezichtigingen naar mijn mening niet meer toe. Ben je daarvan bewust? Het wordt dan alleen maar fietsen.
Met je eerdere plannen om 25 mei naar praag te reizen zou er veel meer lucht zijn om relaxed dingen te gaan zien.
Ik wil graag met je mee de Greenways rijden en ook nog een deel van de Limes maar ben met je laatste wijziging niet gelukkig. Je begint ca. 11 dagen later aan de Greenways route waardoor je wel tempo moet maken.
Kijk die 100 km per dag kan ik ook rijden maar dan blijft er voor ontspanning weinig over. Mee eens?
Ik hoor je. Als je me wilt bellen laat me weten stuur ik je een PB met mijn telefoon nummer.

Groetjes, Harrie.
Hallo Harrie,
Ik heb vanochtend datum Berlijn 2 dagen vervroegd, dus 29 mei. Ik moet nu voldoende tijd hebben.
Met dank voor je tip.
Jan
Hallo Jan,
Geweldig, dat maakt veel uit. Kan je inschatten wanneer je in de buurt komt van Neveklov of Sedlcany op de Greenways route. Als ik het moet schatten is dat 3 of 4 juni. Dan kunnen we elkaar daar ontmoeten en verder fietsen. Je zou ook zondagavond 3 juni bij ons kunnen overnachten, we zitten vanaf Neveklov ca. 12 km richting Moldau, westwaarts, dicht bij een dorpje Nahoruby. Kijk maar op de kaart.
Als je via de Spree Radweg naar Bautzen rijdt en bij Rumburg/Varnsdorf Tsjechie binnen komt zou je een route via Ceska Lipa naar Melnik en vandaar zuidwaarts naar Praag kunnen rijden. Je zou dan toch de "Moldau" route door Praag kunnen nemen om zo op de Greenways te komen.
Als we elkaar willen vinden heb ik toch minstens je telefoon nummer nodig en voor eventueel overleg.
Groetjes, Harrie.
Hans,
Ik heb nog geen ervaring met het opladen van mijn accu op de camping, wil met Jan de Greenways route gaan fietsen van Praag naar Wenen. Jan slaapt in Hotels maar ik wil best kamperen.
Heb je voor het opladen van je accu's op de camping nog extra verlengkabels of andere zaken meegenomen?
En waar op de camping heb je ze kunnen opladen? In de camping winkel? Nog tips?
Groetjes, Harrie.
Aangezien dit een forum voor reisgenoten is, zal ik nog even in het kort resumeren wat de huidige status is van mijn e-bike fietsvakantie 2018, beginnend over 5 weken, gedurende 20 dagen.

Persoon: mannelijk, 67 jaar met veel niet-ebike fietsvakantie-ervaring.

Dinsdag 29 mei trein Baarn-Berlijn per ICE, aankomst 15:22 uur
Ik fiets na aankomst richting zuiden, hotel buiten Berlijn
- Deels de Spree-Fahrradweg richting Tsjechië.
- Ten oosten van Praag langs, naar begin van de Greenways route (3 of 4 juni) (e.v.t. langs de Moldau)
- Van Praag naar Wenen in 5 á 6 dagen
- Van Wenen naar Meerfeld in de Eifel (Limesroute, aankomst 18 juni

Ik gebruik voor overnachtingen alleen hotels, een avond van te voren te boeken via Booking.com.
Ik ga zo lichtgewicht mogelijk (bankpas, tandenborstel en acculader).
Mensen die willen kamperen kunnen dat doen, gewoon ontmoetingsplek afspreken. (Whatsapp)
Ik ga er van uit dat de tocht deels gezamenlijk gaat, zodat een ieder maximaal vrij is.

Groeten, Jan
Hallo Jan, ik volg je berichten nog steeds, dus in gedachten rij ik steeds met je mee.
Zo kun je ook genieten van een fietstocht, veel plezier en laat nog maar eens weten hoe het verder gaat.
Groeten van Charlie uit Zeeland
Er werd gevraagd naar stekkers om de e bike op te laden. Veel campings bieden elektriciteit op de plaats maar of dat genoeg amperes zijn weet ik niet. En je hebt bijna steeds een stukje snoer met speciale stekker nodig. Dat is precies iets waarover ze bij de ANWB alles weten.
avatarwizard schreef:
ma 23 apr, 2018 13:51
Hans,
Ik heb nog geen ervaring met het opladen van mijn accu op de camping, wil met Jan de Greenways route gaan fietsen van Praag naar Wenen. Jan slaapt in Hotels maar ik wil best kamperen.
Heb je voor het opladen van je accu's op de camping nog extra verlengkabels of andere zaken meegenomen?
En waar op de camping heb je ze kunnen opladen? In de camping winkel? Nog tips?
Groetjes, Harrie.
Harrie,

Het stel waar ik naar verwees* zegt daarover : "We always charged our batteries at night in campgrounds. We had two batteries each which gave us 120-plus kms per day ... more than enough per day!!"
Ze kunnen dus elke nacht op de kampeerplek laden. Ze hebben ieder twee accu's mee, waarmee ze een range van 120 KM hebben.

Ik heb zelf nog geen tocht van camping naar camping dus kan het lastig inschatten. Wat ik links en rechts lees, zijn er op campings ruim stopcontacten, maar ja je wilt niet onprettig verrast worden. Daarom is het ook handig om een tweede accu te hebben maar een dagafstand te nemen voor 1 accu. Dan kan je desnoods een nacht zonder laadmogelijkheid hebben.

Als Jan in een hotel slaapt is het wellicht een idee om hem jouw lader en 1 of 2 accu's mee te geven zodat hij ze kan opladen voor je. Een hotelkamer heeft ook als voordeel dat je die kunt afsluiten zodat je accu's niet worden gestolen, ook al is een hotelkamer ook maar relatief veilig.

Buiten een hotelkamer zou ik bij de lader en accu willen blijven of je moet ze vast kunnen leggen met een kabel en een diefstalbeveiligingsplaat** op je lader. Je accu kan je beveiligen door in de fiets te laten tijdens het opladen.

Op zich is 1 lader voldoende om meerdere accu's op te laden maar dan moet je wel erom denken dat je na 3 a 4 uur de/een andere accu aansluit. Een lader is echter in vergelijking met een accu niet duur en ook niet zwaar, dus je zou een tweede lader kunnen meenemen.
Dat is niet alleen handig als er een lader kapot gaat, maar tot dat moment kan je zo wellicht veel en veel sneller laden. Ook kan je bij een tussenstop dubbel zoveel KWh's laden.

Pas wel op met het vermogen dat een lader trekt, al gauw 150 watt, een scheerstopcontact kan dat waarschijnlijk niet trekken. En twee laders natuurlijk al helemaal niet.

Als je meerdere accu's hebt, wil je voordat je gaat slapen het liefste alle accu's vol hebben maar als dat niet lukt dan de accu aangesloten hebben die (nog) het meeste moet worden bijgeladen, dus die met de minste lading nog aan boord. Die kan de rest van de nacht doorladen.

70-80 km haal ik op een accu ook wel op de hoogste ondersteuning.*** Op de lagere standen worden dat wat meer kilometers maar ik vind dat niet schokkend veel meer. Tot dusver heb ik op z'n hoogst 103 km uit een 418 KWh accu gehaald. Probleem is naar mijn gevoel de ondersteuning door wil gaan naar 25 km/h en dan pas lijkt te minderen, waar het denk ik prettiger en efficiënter zou zijn als je die grens terug kan draaien naar bijv. 22 km/h en zo super zuinig kan reizen.
Dit betekent niet dat Loknor ongelijk heeft met zijn 130 km op een accu. Zijn fiets is lichter en zijn conditie is beter. Ook denk ik dat mijn fietstassen nog te grote windvangers zijn. Als mijn conditie en tassen beter zijn denk ik dat ik 115 -120 km ook wel haal op een accu.



* de video https://www.youtube.com/watch?v=FQyH4ET4EhI
** https://www.conrad.nl/p/renkforce-rl106 ... lot-879613
*** op hoogste ondersteuning ook wel, vooral ook omdat ik daardoor vaak stukken kan rijden boven de ondersteuningsgrens, waardoor de fiets dan stopt met ondersteunen.
Wim schreef:
vr 04 mei, 2018 22:23
Er werd gevraagd naar stekkers om de e bike op te laden. Veel campings bieden elektriciteit op de plaats maar of dat genoeg amperes zijn weet ik niet. En je hebt bijna steeds een stukje snoer met speciale stekker nodig. Dat is precies iets waarover ze bij de ANWB alles weten.
Je hebt inderdaad een CEE-verloop nodig in veel landen, zo'n driepolige blauwe stekker. Als een acculader 150W trekt, is dat op geen enkele camping een probleem, en zelfs twee acculaders niet want 300 W is bij 230V circa 1,3 Ampère en daar lacht elke caravan of camper tegenwoordig om qua verbruik. Maar hang de accu wel aan de paal en niet aan het scheercontact in de wasruimte.
Elektriciteit is trouwens vaak wel duur op campings, er wordt algauw 3 tot 4 euro per nacht gevraagd, wat belachelijk veel is als je alleen een fietsaccu (of telefoon of gps) wilt opladen. Misschien beter je vriendelijke buurman in de caravan met elektra vragen, en erbij zeggen dat dat opladen niks voorstelt qua verbruik en kosten.
peter de rijk schreef:
za 05 mei, 2018 10:38
Wim schreef:
vr 04 mei, 2018 22:23
Er werd gevraagd naar stekkers om de e bike op te laden. Veel campings bieden elektriciteit op de plaats maar of dat genoeg amperes zijn weet ik niet. En je hebt bijna steeds een stukje snoer met speciale stekker nodig. Dat is precies iets waarover ze bij de ANWB alles weten.
Je hebt inderdaad een CEE-verloop nodig in veel landen, zo'n driepolige blauwe stekker.......
Zoiets ? https://www.allekabels.nl/cee-kabel/720 ... 9CEALw_wcB

Ik neem aan dat ze weinig wegen, klopt dat?
Nee ik vind ze knap lomp en zwaar. Ik neem ze dus zelf niet mee om mijn telefoon en gps batterijen op te laden. De telefoon staat standaard uit en met twee oplaadbare AA batterijen per 4 dagen kan ik redelijk lang reizen zonder lader.
Hans Keesom schreef:
za 05 mei, 2018 15:43
Ik neem aan dat ze weinig wegen, klopt dat?
Ik heb er hier een liggen en die weegt 100 gram schoon aan de haak. Is inderdaad vrij groot/lomp, maar als ik kampeer gebruik ik hem regelmatig om powerbank of tablet op te laden dus hij gaat mee.
Wellicht wat laat, maar zie hier veel vragen over fietstochten met de E-bike.
Ik heb er sinds 2016 diverse gemaakt.
Voor adviezen, verhalen en tips hierbij mijn link:

http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com/
Bornout schreef:
di 05 mar, 2019 22:09
Wellicht wat laat, maar zie hier veel vragen over fietstochten met de E-bike.
Ik heb er sinds 2016 diverse gemaakt.
Voor adviezen, verhalen en tips hierbij mijn link:

http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com/
Leuk opgezet :)

Ik zie dat je een Flyer met "comfortframe" (1 dikke buis) hebt. Er wordt over het algemeen gezegd dat zulke modellen (te flexibel) niet geschikt zijn voor een kampeerbepakking (die jij wel gebruikt). Merk jij beperkingen bij dit frame?