Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht naar het zuiden - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietstocht naar het zuiden

Blackbelt schreef:
di 28 apr, 2020 16:42
Bij veel boetes gaat er vooraf nog wat gescheld en wat respectloos gedrag aan vooraf zodat er dan toch maar een bonnetje geschreven wordt. Ik kan me best voorstellen dat dat ook het geval was bij die baguette en die cake... maar dat lees je niet in de krant.
Dat is natuurlijk mogelijk, maar niet zo waarschijnlijk, gezien de uiterst beroerde reputatie van de Franse politie (zie hier).
Het krantenartikel waar ik eerder naar verwees, gaat daar ook op in. Voor degenen die het artikel niet kunnen openen, zijn hier enkele citaten: „Het is niet zozeer Big Brother; het is Kafka”, zegt Christian Mouhanna, een socioloog verbonden aan het Centre national de la recherche scientifique, een overheidsinstelling, aan de telefoon. „Als ik met Duitse collega’s praat kunnen zij niet geloven hoe het er in Frankrijk aan toegaat.”
[…]
De overheid heeft de regels heel vaag gehouden, waardoor elke politieagent er een eigen invulling aan kan geven”, zegt Mouhanna. „Zo kan je beboet worden omdat je sigaretten gaat kopen als een agent oordeelt dat dat geen essentiële aankoop is. Maar tegelijk behoren de tabakszaken wel tot de categorie winkels die mogen openblijven.”

Mouhanna breekt tegelijkertijd een lans voor de politie. „De politie zit ook in een vervelend parket: doen ze te weinig dan krijgen ze last met hun bazen, doen zij te veel dan is het ook hun fout.”
Een groot deel van de boetes is ongetwijfeld verdiend, en soms zelfs komisch, zoals het koppel in de Vaucluse dat met een konijn aan een leiband aan het wandelen was. Andere voorbeelden zijn schrijnend, zoals de begrafenisbegeleider in Perpignan die werd beboet omdat hij zijn schriftelijke toestemming was vergeten.
Raphael Kempf, een Parijse advocaat die naam verwierf door gele hesjes en andere activisten te verdedigen, schreef vorige maand in Le Monde een opiniestuk waarin hij de sanitaire noodtoestand vergeleek met de zogeheten schurkenwetten van 1898. Die wetten waren bedoeld tegen anarchisten, maar werden in de praktijk gebruikt tegen veel anderen en werden uiteindelijk gewoonrecht.

[...]
Het probleem, zegt Kempf, „is dat de staat de politie alle rechten heeft gegeven. Ik heb een cliënt die is beboet omdat hij geen bonnetje had voor zijn aankopen en een andere die een boete kreeg omdat hij op een bankje zat voor zijn huis.”
De wet zegt niets over op een bankje zitten of het bijhouden van bonnetjes. Kempf: „Of je een boete krijgt of niet hangt dus af van het feit of je een vriendelijke of juist overijverige agent tegenkomt. Dat creëert een ongelijkheid tegenover de wet.”
De Franse politie had voor de coronaviruscrisis al geen beste reputatie. De staat is eerder veroordeeld voor zijn discriminerend controlebeleid in de zogeheten „gevoelige wijken” – de banlieues. Tientallen gele hesjes zijn een oog kwijtgeraakt door het politieoptreden tijdens de betogingen van 2018 en 2019.


Hoewel er enige versoepeling van de strenge Franse lockdown op komst is, lijkt de noodtoestand in ieder geval verlengt te worden tot 23 juli. Elke versoepeling kan dan ook weer ingetrokken worden. Een fietstocht door Frankrijk wordt dan een kat-en-muisspel, waarbij je onder de radar moet zien te blijven. Vakantiefietsen wordt dan een vergaande vorm van bushcraften. Een enkeling is daar heel bedreven in, maar ik betwijfel of de topic starter zo iemand is ;-).

sjefke schreef:
di 28 apr, 2020 22:06
Het is te verwachten dat wanneer de "bui eenmaal over is gewaaid", onze sociale economie in het "westen" weer terugvalt in het "meer, nog meer en sneller" produceren en consumeren. Dit soort groei drijft ons naar een afgrond.
Dat probleem zie ik ook. Veel ‘wereldfietsers’ zijn het als een verworven recht gaan beschouwen om minstens eenmaal per jaar voor een habbekrats op een ander continent te gaan fietsen. Maar dat is heel wat anders dan een ‘fietstocht naar het zuiden’. Een fietsvakantie kan juist heel groen afsteken bij andere vakantievormen. Al denk ik dat je voorlopig even niet in ’het zuiden’ moet willen zijn.
In Nederland vind ik de politie dan weer van een soms niet in het openbaar bij nadere term te benoemen kwaliteit:
50 jongeren bouwden vorige week midden in de nacht een feestje in een natuurgebied met een geluidsinstallatie én lachgas.
https://www.1limburg.nl/politie-verbolg ... tuurgebied
Hoeveel overtredingen zijn dat zelfs afgezien van de coronacrisis?
Maar weet je wat? Ze kregen alleen een waarschuwing. :evil:
Wat ik denk zal het wel mogelijk worden om bv naar Rome te fietsen?
Zou sept daar een geschikte maand voor zijn?
Wellicht en ik zou dat in september beslissen.