Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar Milaan - Forum Wereldfietser

fietsen naar Milaan

Hallo!
Ik zoek een fietsgenoot om van de zomer samen mee naar Milaan te fietsen. Het liefst via een groot gedeelte van de Reitsma-route (Benjaminse mag evt. ook). Hoofddoel van de reis is genieten, maar ook zeker het beklimmen van de Stelvio. Ik geef de voorkeur aan low-budget reizen en fiets het liefst ca. 200km per dag (in Zwitserland waarschijnlijk wel wat minder). Fietsen van 's ochtends zes tot 's avonds tien uur in een rustig tempo met eventueel af en toe een pauze. Deze tocht van max. 2 weken wil ik het liefste in augustus ondernemen. Voorwaarde is wel een temperatuur van min. 25 graden en weinig wind, startdatum is hiervan afhankelijk. Wie ziet het zitten om gezellig met mij mee te fietsen?
Groet, Arjen (22)

Hoi Arjan,

Dat lijkt me een mooie tocht, maar wat fietsen betreft is het mij iets te veel van het goede. Wel ben ik benieuwd naar een aantal zaken: Wat neem je mee aan spullen? Waar slaap je? En wat eet je tijdens je reis?

Succes met zoeken naar een fietsgenoot.
Sjoerd

Hoi Sjoerd.

Daar noem je precies de keerzijde van het leuke van het fietsen. Het is jammer dat deze 'bijzaken' ook onderdeel uit maken van zo'n vakantie. Tijdens mijn vorige (korte) reis heb ik geprobeerd mij zo min mogelijk hierom druk te maken. Toen ging ik echt op de bonnefooi: bijna geen spullen mee, alleen een slaapzak, extra kleding, jas en flessen water natuurlijk. Het eten bestond voornamelijk uit mueslirepen of datgene wat de belgische friterieen mij te bieden hadden. Wat de slaapplaats betreft mocht ik toen ergens in een hooiberg slapen, maar heb die nacht toch de openlucht op een camping geprefereerd. De andere nacht ben ik in een kinderanimatieruimte terecht gekomen.

Deze vakantie wil ik echter toch graag een (lichtgewicht) tentje meenemen. Als iemand er nog een heeft liggen? Waar ik daarmee 's avonds terecht kom, zie ik dan wel weer. Het eten wil ik ditmaal graag wat gezonder aanpakken, maar hoe weet ik nog niet, want ik neem zelf geen kookspullen mee. Tijdens mijn vakantie laat ik mij vooral leiden door het moment, dus een duidelijker antwoord op je vragen kan ik helaas niet geven.

Nog een ander nadeel van zo'n vakantie is de terugreis. Heeft iemand hier ideeen over? Omdat ik mijn reisdata o.a. laat afhangen van het weer, kan ik niet van te voren reserveren. Vliegtuig en fietsbus lijken dus af te vallen. Is de trein misschien een goede optie? Heeft iemand hier ervaring mee? Advies is van harte welkom..

Ik zou best meewillen maar van 6u 's ochtens vertrekken en 200km/dag is toch wat te veel. Ik doe liever vertrekken om een uur of 9 en tot 100km/dag. Ik denk dat de meeste dit zo verkiezen? Ik heb een goed licht tentje en ik ben vrij tot augustus.

Hoi sOlar,
Ik weet dat niet veel mensen dezelfde ideeen over een fietsreis er op na houden. Daarom ben ik ook juist hier om een reisgenoot te zoeken/vinden. Ik ben in de veronderstelling dat er vast wel wereldfietsers zijn die het fietsen ook de essentie van een fietsvakantie vinden. Of is iedereen gefixeerd op de bestemming en andere bijzaken? nee toch zeker..?

amfietsieus schreef:Hoi sOlar,
Ik weet dat niet veel mensen dezelfde ideeen over een fietsreis er op na houden. Daarom ben ik ook juist hier om een reisgenoot te zoeken/vinden. Ik ben in de veronderstelling dat er vast wel wereldfietsers zijn die het fietsen ook de essentie van een fietsvakantie vinden. Of is iedereen gefixeerd op de bestemming en andere bijzaken? nee toch zeker..?
Tuurlijk is het fietsen een van de belangrijkste onderdelen, maar als je elke dag om 6u vertrekt tot 's avonds 22u dan doe je buiten slapen niets dan fietsen. Ik denk dat de meeste wel eens een uurtje nemen om te eten, winkelen, ... Je kan ook moeilijk al fietsend eten en winkelen. Ik heb eens een keer 150km gedaan met bepakking (in de ardennen) en dat is toch 7u puur fietsen. Uiteindelijk was het van 9 tot 21u aangezien ik wel meer heb gedaan in die tijd dan enkel trappen. Ik ben ook geen toerist maar af en toe stoppen om te eten/drinken/plassen of een foto te maken. Er is hier een topic ergens over langste afstand aan 1 stuk, niet veel fietsers hier hebben 200km of meer gedaan op een dag.

Exact! Fietsreis = fietsen + slapen + nodige pauzes.
Een ander rekensommetje leert het volgende: 22uur - 6uur = 16 uren
16 uren = 13 uren fietsen + 3 uren aan pauzes
13 uren fietsen met een gemiddelde snelheid van 15km/u = 200 km.
Het is dus echt te doen! Ik ben ook een mens en heb dus ook mijn pauzes nodig, maar ik laat deze niet overheersen.
Dat is een keuze die je moet maken, maar wel zeer zeker de moeite waard!

Fietsreis = Fietsen plus reizen!

(in mijn ogen dan)

Klinkt logisch Jan Willem.
Maar ergens klopt er iets niet, want fietsen is (een manier van) reizen.
Een fietsreis is dus reizen op de fiets..

reis (de ~, reizen)
1 het gaan van de ene plaats naar de andere


Oftewel de fiets is het vervoermiddel van a naar b. Oftwel fietsen=reizen

Maar of twee honderd kilometer vakantievieren is? Vakantie kun je beleven op de fiets maar daarnaast zou ik ook graag nog wat andere dingen doen tijdens de reis zoals uit eten, cafeetje bezoeken, stad bezichtigen, praten enz.
8 uur reizen per dag inclusief pauzes is wat mij betreft voldoende.

mazzeltovv schreef:reis (de ~, reizen)
1 het gaan van de ene plaats naar de andere


Oftewel de fiets is het vervoermiddel van a naar b. Oftwel fietsen=reizen
Oftewel gewoon alleen fietsen, slapen is ook maar bijzaak :D

Oftewel gewoon alleen fietsen, slapen is ook maar bijzaak
:P

slapen zorgt alleen maar voor extra gewicht
maar heb je nu al iemand die met je meerijdt? Ik ga zelf naar Rome op de fiets waar ik 3 weken voor uittrek. En ga er vanuit 7 a 8 uur te rijden.
Ik denk dat het je tegen zal vallen hoor. 2 weken lang van 6 tot 10 uur 's avonds. Tenzij je het vaker hebt gedaan 2 weken achter elkaar.
Succes iig. Rik
Het onderweg zijn is voor mij `n doel en niet het eindpunt.

Het eindpunt noem ik `n keerpunt!

Het is maar hoe je het bekijkt.

Is er nog steeds niemand die mee wil??
Inmiddels heb ik toch maar een vlucht geboekt, leek me achteraf de beste optie.
Behalve de terugvlucht heb ik ook een heenvlucht geboekt (in geval van slecht weer in ons landje).
Mijn terugvlucht vanuit Milaan (bergamo) is op 14 augustus, dus ongeveer 1 augustus wil ik vertrekken.
Ik begin in Roermond en hoop in 3 a 4 dagen in Bregenz te zijn.
Dan heb ik nog een week de tijd om in de alpen rond te touren, alvorens naar me naar Milaan te begeven.
Ik ben nu bezig met een mooie alpenroute uit te stippelen, waarbij de Stelvio dus niet mag ontbreken.
Heeft iemand nog leuke ideeen? Ik ga vooral voor het natuurschoon, maar wat klimmetjes zijn ook leuk.
En voor de duidelijkheid: er is ook nog steeds een plaatje naast mij vrij op de weg.