Hallo mede-Wereldfietsers,

Na vorig jaar van Thessaloniki naar Warschau gefietst te hebben, heb ik dit jaar helaas geen fietsvakantie gehad. De plannen die ik voor 2008 gepland had, zijn daardoor een jaartje opgeschoven. Maar laatst kreeg ik een andere ingeving, namelijk om in Noordoost-Canada te gaan fietsen, en dan met name de Trans-Labrador-Highway te berijden.

De TLH (klik voor route) is 1160 km lang, maar stelt niet zo veel voor als dat het klinkt, want het komt neer op +/- 800 kilometer gravel. De weg start in Goose Bay, Labrador en eindigt in Baie Comeau, Quebec en ligt voor het voornaamste deel op dezelfde breedtegraad als Nederland (het klimaat daarentegen :)). Het komt o.a. langs een stuwdam, een e-nor-me krater en een paar ijzerertsmijnen. Kijk ook http://www.tlhwy.com voor meer info

Uit de nodige gegevens op internet blijkt dat er twee seizoenen zijn om de TLH te fietsen, namelijk tussen het winterseizoen en de Blackflyseason (soort muggen, drinken je op; juni-half augustus) en (hoe kan het ook anders) tussen de Blackflyseason en het winterseizoen. Ik ben een beetje gebonden aan de lente voor m’n fietsvakantie, dus het wordt het eerste seizoen.

Vanzelfsprekend moet in die contreien ook met beren rekening gehouden worden. Dat is de voornaamste reden waarom ik hier op het forum vraag of iemand mee wil. Plies?

Heb jij suggesties hieromtrent, wil je mee, info over de route, of iets anders? PM me of reageer hieronder op deze posting. Alle digitale bijdragen zijn welkom.

Keywords: Canada TLH 2009 Labrador Foundland Quebec