Additionally, paste this code immediately after the opening tag: speelt de leeftijd een rol bij reisgenoten? - Forum Wereldfietser

speelt de leeftijd een rol bij reisgenoten?

Regelmatig zie ik dat extra wordt geduid op de leeftijd. Ik vraag me af of dat een grote rol speelt als je een fietsmaat(je) zoekt. Met andere woorden wat is het belangrijkste aspect als je een fietsmaat(je) zoekt. Moet je kunnen converseren over gemeenschappelijke interesses of is elke informatie welkom. Ik hou niet zo van rapmuziek, ik zou niet de gehele dag met iemand van mijn leeftijd over die muziek kunnen praten. :wink: Ik hou wel van landschappen en mooie gebouwen; mag je daar de gehele toer over converseren? Persoonlijk maakt me de leeftijd niet zoveel uit, als je wat op elkaar afstemt. Wat is jullie opinie?

Tja... hoewel ik als jochie van toen 44 jaar oud dagen ben opgetrokken met twee dames van dik in de zestig omdat onze routes samen vielen, en dat heel leuk en gezellig was, weet ik niet hoe er tegenaan gekeken zou worden wanneer dat jochie van 44 plots met een meid van net twintig op pad zou gaan....

Nog helemaal los van de overige interesse sfeer

Haike schreef:Tja... hoewel ik als jochie van toen 44 jaar oud dagen ben opgetrokken met twee dames van dik in de zestig omdat onze routes samen vielen, en dat heel leuk en gezellig was, weet ik niet hoe er tegenaan gekeken zou worden wanneer dat jochie van 44 plots met een meid van net twintig op pad zou gaan....

Nog helemaal los van de overige interesse sfeer
Misschien ben ik een zonderling, maar dat is toch vreemd. Is het dan belangrijk hoe er tegenaan zal worden gekeken. Bepaalt 'men' dan alles? Heeft elk samenzijn dan bijbedoelingen. Bij mij nimmer, tenzij het wederzijds zou zijn, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk als ik een fietsmaatje zoek. Misschien ben ik naïef?

Grappig... ik heb al die tijd gedacht dat "Haike" zélf die frisse jonge meid was... alle verder Haikes (Heikes) die ik ken zijn van het vrouwelijk geslacht.

Groetjes Astrid

Avanher schreef:Grappig... ik heb al die tijd gedacht dat "Haike" zélf die frisse jonge meid was... alle verder Haikes (Heikes) die ik ken zijn van het vrouwelijk geslacht.

Groetjes Astrid

:D Grinn... Haike is een Friese naam, en wordt inderdaad voor beide geslachten gebruikt, net zo als met Anne om maar iets te noemen.

DriesBa schreef:
Haike schreef:Tja... hoewel ik als jochie van toen 44 jaar oud dagen ben opgetrokken met twee dames van dik in de zestig omdat onze routes samen vielen, en dat heel leuk en gezellig was, weet ik niet hoe er tegenaan gekeken zou worden wanneer dat jochie van 44 plots met een meid van net twintig op pad zou gaan....

Nog helemaal los van de overige interesse sfeer
Misschien ben ik een zonderling, maar dat is toch vreemd. Is het dan belangrijk hoe er tegenaan zal worden gekeken. Bepaalt 'men' dan alles? Heeft elk samenzijn dan bijbedoelingen. Bij mij nimmer, tenzij het wederzijds zou zijn, maar dat is niet het eerste waar ik aan denk als ik een fietsmaatje zoek. Misschien ben ik naïef?
Je zal mij ook niet horen zeggen dat het niet kan of mag of zo, ik zal er persoonlijk niemand op aan kijken, maar soms zijn er situatie's die.... eeuuuhhhh...... niet handig zijn.

Ik houd altijd wel van diversiteit. Verrassende ontmoetingen onderweg vind ik interessant, hoe anderen in het leven staan. Voor mij is fietskamperen dan ook een vorm van onthaasten en tot rust komen.

In Denemarken ben ik als 26-jarige een dagje opgefietst met een man van in de 70. Geen probleem, zo krijg ik ook een idee hoe iemand in die "levensfase" in het leven kan staan. Aan de andere kant heb ik ook wel tegenwoordig een redelijk vaste fietsmaat, die dan juist rond mijn leeftijd zit.

Mensen die zich sneller vervoeren dan met de fiets, heb ik dan weer niet zoveel mee. Die begrijpen in de regel niet wat er leuk is aan "langzaam" vooruit komen. Ik speel niet graag vals met motoren op een tweewieler, of nog erger: 4 wielen! Mensen te voet kan ik dan wel weer interessant vinden.

Uiteindelijk is voor mij dus belangrijker de manier van voortbewegen, dan de leeftijd.

Ik heb mensen ontmoet die 40 jaar ouder waren dan ik (dwz die waren ca. 75) die ik sprakelend, mordern denkend en mede daarom geweldig boeiend vond. Ik ken ook luitjes die nog geen dertig zijn en ik als verloren beschouw.
Om een of andere reden zijn die laatsten meestal geen fietsers.
Leon
Hoi Dries, aangezien ik net een berichtje had geplaatst met leeftijd voel ik genoeg aangesproken om te reageren ;-) Ik ben het met je eens dat een leuke reisgenoot niet afhangt van de leeftijd (behalve als je alle liedjes van Doe Maar wil zingen tijdens je vakantie, dan is een leeftijdsgenoot wel prettig...) Met een vriendenkring varierend tussen twintigers en zestigers maakt het mij inderdaad niet uit hoe oud iemand is om een paar dagen mee te fietsen. Het gaat vaak meer om de persoonlijkheid, en fietsers zijn meestal "goed volk". Ik heb mijn leeftijd er puur ter informatie bijgezet, niet om mensen van mijn eigen leeftijd aan te trekken. Voorlopig heeft er echter helaas nog niemand gereageerd... zou dat er mee te maken hebben dat ik mijn leeftijd heb opgeschreven... :-)

Ik weet het niet, maar als ik jouw profiel aan klik krijg ik meerdere vormen van een suzanne te zien, dat wekt bij mij meer bevreemdend dan je leeftijd....

ach volgens mij moet je je op je gemak voelen bij je reisgenoot en dan maakt leeftijd niets uit. Toen ik rond de dertig was ging ik 10 dagen fietsen met mijn vader door Nederland. De mensen keken ons ook wel vreemd aan. Mijn vader was in de 60 en dan met zo'n jonge vrouw in een tentje :o . Ach wij hadden er wel lol om, ik riep dan naar mijn vader; schat doe jij de afwas.. ja hoor lieverd, was dan standaard het antwoord. :D
Suus schreef:Hoi Dries, aangezien ik net een berichtje had geplaatst met leeftijd voel ik genoeg aangesproken om te reageren ;-) Ik ben het met je eens dat een leuke reisgenoot niet afhangt van de leeftijd (behalve als je alle liedjes van Doe Maar wil zingen tijdens je vakantie, dan is een leeftijdsgenoot wel prettig...) Met een vriendenkring varierend tussen twintigers en zestigers maakt het mij inderdaad niet uit hoe oud iemand is om een paar dagen mee te fietsen. Het gaat vaak meer om de persoonlijkheid, en fietsers zijn meestal "goed volk". Ik heb mijn leeftijd er puur ter informatie bijgezet, niet om mensen van mijn eigen leeftijd aan te trekken. Voorlopig heeft er echter helaas nog niemand gereageerd... zou dat er mee te maken hebben dat ik mijn leeftijd heb opgeschreven... :-)
Neu hoor. Ik was gewoon nieuwsgierig.

Als ik een partner zou hebben weet ik niet wat ik zou doen, maar nu bevalt het alleen reizen me echt prima. In mijn eentje krijg ik altijd wel aanspraak. Mensen waar ik niet zoveel mee heb kan ik achter me laten en als het met iemand wel klikt is dat mooi meegenomen. Leeftijd an sich maakt dan wat mij betreft niet uit (ben zelf 30). Vorige vakantie heb ik met veel plezier opgetrokken met o.a. iemand van 22 en ook met iemand van 50.
Omdat je iemand onderweg hebt ontmoet ben je ook tot niets verplicht en kan je zo afscheid nemen als je daar behoefte aan hebt.

Ik reis het liefste alleen, vrienden zijn voor thuis. Met een reisgenoot zou ik me verplicht voelen er "samen" wat van te maken en het gebrek aan verplichtingen is nu juist een van de sterke punten van vakantie ;).
DriesBa schreef:Regelmatig zie ik dat extra wordt geduid op de leeftijd. Ik vraag me af of dat een grote rol speelt als je een fietsmaat(je) zoekt.
Niets en alles zou ik zeggen. Ik sluit me helemaal aan bij de overigen die stellen dat leeftijd niet belangrijk is. Leeftijd is geen criterium om iemand wel of niet als vriend(in) te accepteren.

Practisch gezien begrijp ik wel dat leeftijden genoemd worden. Enerzijds omdat sommige mensen dat wel belangrijk vinden, maar belangrijker: Gemiddeld genomen worden mensen die zaken met elkaar gemeen hebben gemakkelijker vrienden dan mensen die totaal verschillend zijn. Op het moment dat de leeftijd ongeveer hetzelfde is heb je iets gemeen. Immers de gebeurtenissen, en dus ook de muziek en nieuwsfeiten, uit de tienerjaren hebben een bovengemidddelde impact op mensen.

mvg
Wilco

DriesBa schreef:Misschien ben ik een zonderling, maar dat is toch vreemd. Is het dan belangrijk hoe er tegenaan zal worden gekeken. Bepaalt 'men' dan alles?
Misschien helemaal 'fout', maar wat 'men' ervan vind is soms inderdaad belangrijk. Ik reis zelf meestal alleen en fietsreis altijd alleen en heb geen 1ste hands ervaring. Maar als 'men' een bepaald oordeel heeft kan dat een heleboel extra problemen opleveren. Als fietser (en eigenlijk altijd en overal) ben je wel afhankelijk van de lokale bevolking. In een vreemd land met een onbegrijpelijke taal onder soms moeilijke omstandigheden is alle goedwil welkom. Ik heb nog nooit verhalen gehoord dat leeftijdsverschil een issue was, maar heb wel verhalen gehoord dat interraciale koppels het moeilijk gemaakt werd.

Afgezien van de practische issue's die de mening van 'men' met zich mee kan brengen. Die mening van de lokale bevolking kan het ook moeilijker maken om contact met ze te maken. Toch iets dat voor veel fietsreizigers een belangrijk toegevoegde waarde vormt.

mvg
Wilco

Ik ben ook een alleenreiziger en moet het voor reisgenoten dus hebben van toevallige ontmoetingen. Leeftijd vind ik van geen enkel belang. Mijn enige kriterium is het tempo, dat moet wel samenvallen met mijn eigen tempo (niet zo snel dus :wink:, maar die 60-jarige Japanner fietste echt te langzaam.. ). Verder is er onderweg toch meestal niet zoveel gelegenheid om uitgebreid te converseren als je de hele dag in het zadel zit. Bovendien kan ik met bijna iedereen wel opschieten...voor een tijdje.

Peter Rodenburg schreef:Bovendien kan ik met bijna iedereen wel opschieten...voor een tijdje.
Daar heb ik ook wel een beetje last van. Ge-interesseerd in ieders life en interesses, maar later toch weer andere ontdekkingen. Het is de eeuwige revolutie in m'n hoofd. Toch trekken fietsers me overigens meer dan autoracers. :wink: en daar heb ik al 50 jaar last van. 8)

Over leeftijdsverschil gesproken.
Ooit, in 1991 was ik met een van m`n dochters, 21 jaar, op vakantie.
Hier volgt een citaat uit het dagboek:
. Naast ons staat een kampeerauto van een wat ouder stel, landgenoten, die wat erg nieuwsgierig zijn en regelmatig door het raam naar ons gluren. Als blijkt dat de regen weg blijft dan veranderd dat en maken ze ombeurten een wandeling in onze richting, met een hondje onder `n arm. Na enkele keren vat een van de twee wat moed en begint een praatje, ja toen was het voor ons wel duidelijk. Dat stel dacht hoe komt die vent aan zo`n jonge vrouw. Klaas is namelijk nog al blond en Brenda heef iets meer de huidskleur van haar moeder, Willy, snel bruin bij de minste zon die ze opvangen. Ik heb ze maar duidelijk gemaakt hoe de verhouding is en toen viel er een kleine stilte. We hebben hier nog vaak om gelachen.

Haike schreef:Ik weet het niet, maar als ik jouw profiel aan klik krijg ik meerdere vormen van een suzanne te zien, dat wekt bij mij meer bevreemdend dan je leeftijd....
??????, verklaar je nader Haike of ontgaat mij iets ?

Een beetje late reactie maar toch nog uitleg ;-) Ik had als naam *Suzanne* en zoals je begrijpt ben ik geen pc wizzkid want door die twee sterretjes werden de berichten van alle Suzanne's onder mijn naam gezet... Inmiddels weet ik weer wat meer over wildcards, is het probleem opgelost en ben ik weer gewoon 1 persoon!