Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vakantievaardige e-bikes - Forum Wereldfietser

Vakantievaardige e-bikes

Wat bij e-bikes voor vakanties vaak een issue is, is dat er weinig e-bikes zijn zonder verende vork. Dit beperkt de mogelijkheid voor lowriders. Op de Nederlandse markt zijn er voor zover ik weet vier modellen die dit wel hebben.

Santos=> Erg duur en een naafmotor (dat heeft niet mijn voorkeur qua storingen). Adviesprijs 4899 met een 3x10 deore aandrijving, pinion 6995

http://www.sintchristophorus.nl/santos- ... more-10548

Afbeelding

Idworkx=> Erg duur, maar met een Bosch middenmotor. Remmen met grotere schijven en een Rohloff naaf. Adviesprijs 5995,-

http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... -test.html

Afbeelding

Gaastra=> Zelfde frame als de Idworkx (ik zie geen verschil, beide onder de billen gehad), maar met standaard schijfremmen en een Alfine 8 naaf. Duidelijk goedkoper. Adviesprijs rond de 3900,-

http://www.gaastrabikes.eu/index_nl.php#fyts4.e

http://gaastrabikes.eu/images/presse/14 ... yts_4E.pdf

http://www.gaastrabikes.eu/images/press ... ericht.pdf

Afbeelding

Batavus Razer=> Yamaha motor (erg betrouwbaar!), magura HS11 remmen, alfine 8 naaf. De goedkoopste: adviesprijs rond de 2500,-

https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/razer.htm

Afbeelding

Wij zijn zelf bijna een jaar eigenaar van twee Razers, met name voor alle daags woonwerk, school en boodschappen klussen (twee kinderen, aanhangkarren en geen auto), maar heb proefgereden op de Gaastra/Idworkx modellen en heb ervaring met ION (5 jaar, 140k km over 3 fietsen) Go Swiss (paar dagen) en BIONX (een kort ritje) motoren.

De Razer: Hoewel ik liever schijfremmen zou hebben ben ik wel weer erg blij dat deze fietsen een Yamaha motor hebben, dit vanwege een enorme actierradius (Mijn record: 140km inclusief lege Roland Carrie M, windkracht 3)en vooral de gunstige ervaringen betreft storingen (nagenoeg geen kabelboom omdat de accu op de motor aansluit).

De Idworkx/Gaastra fietsen zijn mooier, maar duurder en hebben een Bosch motor. Er zijn iets meer issues met Bosch motoren, maar in vergelijking met Naafmotoren is het minder kwetsbaar doordat de kabelboom korter is. Voordeel van de Gaastras: Geschikt voor dikke banden, daar waar de Batavus met een 42mm band wel aan zijn max zit.

Tot slot de Santos. Ik ben een fan van het merk, maar vind de keuze voor een naafmotor achterhaald. Naafmotoren hebben een aantal nadelen qua kracht, kwetsbaarheid en actieradius. Een ander belangrijk nadeel is dat een wiel niet zomaar kan worden uitgenomen door de gebruiker, iets waar een middenmotor geen probleem mee heeft.

De fietsen in ogenschouw nemende hebben ze allemaal hun sterke punten. Allemaal hebben ze een lekker stijf alu frame met een goede geometrie. Ze geven geen krimp ook al belast je ze met berijder bagage en twee kinderen.

Qua rijgedrag rijden de Batavus, Gaastra en Idworkx vergelijkbaar: stabiel op elke snelheid maar toch goed wendbaar. De Santos heb ik niet bereden, maar daar heb ik ook vertrouwen in. Niet alleen heb ik zelf een TM2.6 die super rijdt, de rij-impressie van Sint-Christpophorus is lovend.

De Batavus is het minst "af", het stuur, zadel en handvatten zijn prut, er is geen bidonhouder en je bent enigzins beperkt qua bandenkeuze. Anderzijds is het prijsverschil enorm en is de motor erg goed (de Yamaha is een zwaar argument, er is zelfs te motiveren dat dit momenteel de beste motor op de markt is). Een nette FM zal de nodige aanpassingen doen. De Gaastra/Idworkx rijden heerlijk en zijn gewoon klaar voor gebruik. De prijs is echter erg fors. De Santos is duur en ik vind de keuze voor deze motor een misser.

Verder: Een Alfine 8 is minder beperkend dan bij een gewone fiets omdat je door de motor flink geholpen wordt. Eventueel upgraden van de naaf (Rohloff) kan prijstechnisch prima(prijsverschil tussen de modellen is dusdanig dat dat past tussen de Batavus/Gaastra/Idworkx). Wij hebben ondanks de belasting en de kilometers nog geen Alfine naaf weten te slopen, dus ik denk dat ik het geld in de portemonee houd.
De Smart heeft ook geen vering, hoewel de duurdere varianten wel vering hebben.
https://www.smart.com/nl/nl/index/smart ... -bike.html
Vanaf zo'n 2500 euro.
Maar of het een degelijke reisfiets is durf ik niet te zeggen.
Hoewel ik voorlopig nog geen ebike wil , zijn de bijdragen van loknor te priijzen .
Informatief en toegesneden op het fietsreizen.
Ga zo door!!

Ik hoop dat dit topic niet verzandt in een discussie tussen voor en tegenstanders van de ebike.

Dirk
dik5 schreef:Hoewel ik voorlopig nog geen ebike wil , zijn de bijdragen van loknor te priijzen .
Informatief en toegesneden op het fietsreizen.
Ga zo door!!

Ik hoop dat dit topic niet verzandt in een discussie tussen voor en tegenstanders van de ebike.

Dirk
Helemaal mee eens, dikke plus voor loknor!
Bovenstaande is uiteraard nogal subjectief, al is mijn oordeel over de prijs natuurlijk logisch. Ik denk niet dat ik iets controversieels zeg dat het vier dure fietsen zijn waarbij met name de Santos en Idworkx peperduur zijn voor het geboden (en begrijp ik direct waarom iemand ze toch zou kopen!).

Ik beroep me op mijn ervaring (+vrouw en schoonmoeder). We rijden al 6 jaar op een ebike met gemiddeld 10.000km pp per jaar. Dat is en blijft natuurlijk een klein sample, maar ik denk dat het me wel in staat maakt goed advies te geven (en ik zal er ongetwijfeld soms compleet naast zitten).
Rose heeft ook diverse prima 'reis' e-bikes. De verende of carbon voorvorken zoals te zien op de website kunnen alle kosteloos door Rose vervangen worden door een stevige alu voorvork.
Ik zat ook al te denken aan Cube, Rose etc. Volgens mij had VSF ook een e-bike, maar die zie ik nu niet meer.

Hier nog een stel sportieve e-bikes, maar met veel bagage vind ik verende vorken niet zo prettig (al is dat met een goede vork veel minder problematisch!). Prima forenzen modellen en prima geschikt voor een vakantie.

Mooie Cube met een redelijke (Suntour) verende vork

http://www.cube.eu/nl/products/e-bike-t ... nred-2016/

Fraaie Rose, vork is naar verluidt is de vork te vervangen :lol:

http://www.rosebikes.nl/bike/rose-xtra- ... aid:783286

Merida, hele goede fietsen, een redelijke (Suntour) verende vork:

http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4966.html

Trek met helaas een headshock vork.

http://www.cube.eu/nl/products/e-bike-trekking/

Koga, helaas allemaal headshock vorken.

http://www.koga.com/nl/elektrische-fiet ... tm?frame=D

Giant, ook weer headshock, wel veel groter gedimensioneerd (sterker)

http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bik ... 514/75964/

Gazelle, mooie fiets, jammer dat er geen nokjes op zitten voor lowriders. Ik ben ook niet weg van het spaakpatroon.

https://www.gazelle.nl/fietsen/cityzen-c8-hm/

Cannondale, overigens een van de merken waar ik de headshock vorken wel vertrouw. Deze rigide vork mist helaas nokjes, maar dat vind niet iedereen problematisch.

http://www.cannondale.com/en/Internatio ... 0147dc4218
Prijsgunstiger vind je bij Cannondale (Mavaro Rigid) en Trek (TM700/XM700) ts 3000-3500€
Die Trek is wat mij betreft gewoon echt heel erg duur voor wat je krijgt. Dan kan je veel beter de Gaastra kopen, dan heb je direct een veel betere (stevigere) fiets.

De Cannondale is daarentegen verrassend goed uitgerust (zeker voor zo'n duur merk). Hij is qua uitrusting vergelijkbaar met de Koga E-Lement en zou ik op het eerste gezicht verkiezen boven de Koga (ik heb de E-Inspire proefgereden en vond het niks).
Ik heb een Koga gekocht: http://www.koga.com/nl/fietsen/elektris ... tm?frame=H
Wel met kleine aanpassingen zoals een rechter stuur en "Tour" banden en zelf een Tubus voordrager gemonteerd.
ontbreekt nog in het lijstje:
http://rieseundmuller.be/bluelabel/char ... ff-hs.html
zowel in hs als gewone versie te krijgen. Wel prijzig.
EnriceV schreef:ontbreekt nog in het lijstje:
http://rieseundmuller.be/bluelabel/char ... ff-hs.html
zowel in hs als gewone versie te krijgen. Wel prijzig.
ik heb zelf na een aanrijding vorig jaar de RM Blue Label Charger NuVinci met riemaandrijving gekocht. Een erg prettige fiets die me de mogelijkheid gaf om ondanks een slechte conditie toch een 100 km per dag in de zomermaanden in Duitsland te fietsen samen met mijn vrouw. Vooral voor de hellingen was het erg prettig om ondersteuning te hebben.

Ik heb er nu na 7 maand een 8800 km opzitten. De volgende kilometers zullen niet zo snel meer gaan omdat de conditie gelukkig goed verbeterd is en de tandem en Koga meer gebruikt zullen worden.

Fijne fiets maar wel zwaar. In Bacharach moesten we trein pakken en helaas waren de liften buiten werking. De steile trappen om het andere perron te bereiken ben ik nog niet vergeten.
loknor schreef:Wat bij e-bikes voor vakanties vaak een issue is, is dat er weinig e-bikes zijn zonder verende vork. Dit beperkt de mogelijkheid voor lowriders.
Maar is dat werkelijk een issue?

- Veel mensen gaan sowieso op fietsvakantie zonder een lowrider. En daarvoor hoeft men nog niet extreem lichtgewicht willen fietsen.

- Er zijn eventueel ook wel oplossingen te vinden voor tassen aan een verende voorvork.

Renaat
Revanho schreef:
loknor schreef:Wat bij e-bikes voor vakanties vaak een issue is, is dat er weinig e-bikes zijn zonder verende vork. Dit beperkt de mogelijkheid voor lowriders.
Maar is dat werkelijk een issue?
Hier op het forum: zeker. Of het in de praktijk ook zo is, is natuurlijk nog maar de vraag.

Zeker bij een voornaafmotor, lijkt me een voorvork geen overbodige luxe als de wegen wat slechter worden.
Renaat, je hebt gewoon gelijk. Niks mis met een goede verende vork.

Het probleem is vooral dat de meeste verende vorken (op ebikes!)heel slecht zijn. Een dikke Suntour of Rock Shock vork verandert het verhaal enorm. Een vakantie fiets berijdt je kaal en met volle bagage, je vork moet dan goed instelbaar zijn en niet gaan deinen als je opeens 50kg meer meeneemt.

Daarom vallen (helaas ervaring) de Koga/Gazelle/Trek headshock vorken echt af. Ze zijn niet in te stellen en te zwak. Dat kan je rtrouwens ook wel op het hoofdforum hier terug vinden. De Koga headshock heeft geen beste naam. Niet voor niets dat je op gewone vakantiefietsen op dit forum ook niet zoveel verende vorken terugvindt.
loknor schreef:Niet voor niets dat je op gewone vakantiefietsen op dit forum ook niet zoveel verende vorken terugvindt.
Ik denk eerder dat dat is doordat: (en/of, niet en/en)
* De meeste fietsvakanties over uitstekend geasfalteerde wegen gaan, danwel over gravelwegen wara je ook zonder geveerde voorvork goed fietst.
* Het onafgeveerd hangen van tassen aan een verende voorvork het paard achter de wagen spannen is, terwijl bij een standaard voorvork het gewicht van de voortassen al voor aardig wat vering zorgt.
* Men graag het extra gewicht van een verende voorvork thuis laat.
Jep, persoonlijk ben ik het helemaal met je eens. Allemaal redenen waarom ik de eerste 4 fietsen als eerste keus inschaalde (en ja, dat is dus subjectief).

Het is een tweeledig verhaal: Een verende vork is vaak niet gewenst, maar sowieso zijn de verende vorken die standaard worden aangeboden zeer zeker niet gewenst. Zelfs zonder voortassen zijn de aangeboden vorken vaak matig (en dan ben ik genereus). Het is verbazingwekkend dat Koga zulke matige vorken blijft leveren. Zelfs met mijn 68kg vind ik ze veel te slap qua vering (deint).
Een Duitse fabrikant met veel dealers in Nederland is:
http://www.victoria-fahrrad.de/
Ik mis nog iemand (loknor ?) die iets kan zeggen over een Flyer e-bike. Of voldoen die niet aan het criterium "vakantievaardig"? (Ook aardig aan de prijs overigens).
@Tombouctou: Leuk! Nooit van dat merk gehoord. Daar zitten duidelijk bruikbare modellen tussen.

@Keesm: De "cruiser" modellen zullen ongetwijfeld voldoen, de comfort fietsen lijken me tricky met heel veel bagage (frame stijfheid), maar dat is een aanname. Sowieso is Flyer een zeer hoog aangeslagen merk, dus als je over de ietwat vreemde plaats(met de daarbij behorende nadelen van de lage achtervorken) van de Accu heen kan stappen zal je er ongetwijfeld een goede fiets aan hebben. Maar zoals je al zegt... erg duur.

@ Allen, ik laat dit topic nog een tijdje doorsudderen en zal dan alles gaan verzamelen. Met name de Duitse aanbieders zijn interessant en die zijn voor mij niet zo goed zichtbaar (ik heb geen dealers in de buurt dus ken ze niet of nauwelijks). Meeste Nederlandse vakantie/forens modellen heb ik vorig jaar wel kort bereden voordat ik voor de Razer ging. FWIW, Gaastra/Idworkx/Razer staken er qua rijeigenschappen met kop en schouder bovenuit.

Een overzicht van 9 verkrijgbare modellen met Bosch die in meer of mindere mate interessant zijn. Uitschieters; Cube, Cannondale en Gaastra.

http://www.e-bikeandtrekking.nl/nieuws/ ... -test.html

De liefdesverklaring voor de Nuvinci deel ik weer niet, maar goed :lol: