Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Batavus Razer, Een jaar en 7000km verder. - Forum Wereldfietser

Batavus Razer, Een jaar en 7000km verder.

Een review van mijn hand, paar dagen geleden gepost op Tweakers. Uitgangspunt is forenzen, maar het is een relevante fiets voor vakanties. De lezers daar zijn doorgaans geen veelfietsers, dus de tekst is daar op gericht.

Aanleiding

19 februari 2015 ontving ik de Batavus Razer. Deze had ik aangeschaft ter vervanging van mijn Padova Easy uit 2009 (Ion voorwiel). Op deze Padova Easy zijn ruim 45.000 kilometer (per fiets, mijn vrouw zat daar nog fors boven!) afgelegd en hij was eigenlijk aan het einde van zijn latijn. De reparaties begonnen elkaar op te volgen (motor en elektronica), dus het werd tijd voor een volwaardige vervanger.

Wij zijn autovrij en echte veelfietsers, wedstrijden op de weg, trektochten door Europa (met de kinderen in de aanhangwagen), forenzen, kindjes naar school en de dagelijkse boodschappen. Waarom dan toch een e-bike?

- Lasten van 150kg (2 kinderen boodschappen en een berijder) zijn zelfs voor sublieme specimen zoals wij geen pretje^^
- Een fietskar is helemaal een domper op de fietsvreugde.
- Forenzen op een e-bike is qua tijd zeer betrouwbaar (je doet er eigenlijk altijd even lang over).
- Ik trap me niet meer zo in het zweet (ik zweet snel als sporter). Een getraind lichaam is beter in het afvoeren van warmte; en zweet dus sneller.

Ten tijde van mijn eerste e-bike was de keuze beperkt, behalve Flyer met een Panasonic motor was alles een of andere China voorwielmotor. Ik koos toen voor een Batavus met ION, een China motor met een speciaal goed afgestemd ondersteuningsprofiel.

Hoewel het prima beviel was de voorwielmotor behoorlijk storing gevoelig (kabelboom), was het vermogen beperkt en was de zithouding niet sportief genoeg voor mijn smaak. De nieuwe fiets zou dan ook een sportiever mode moeten worden met een wat sterkere motor. Ik heb ook de voorkeur voor een naafsysteem vanwege fietsenrek gebruik in onze hoofdstad en incidenteel "pak"; gebruik.

Bij de eerste testen vielen de gebruikelijke Batavus, Gazelle en Koga fietsen af, waarbij vooral de stijfheid en geometrie telkens weer tegenviel.

Uiteindelijk bleven er na drie weken (bijna) dagelijks fietsen testen twee modellen over:

De Gaastra Fyts E4 met schijfremmen en Bosch motor
Batavus Razer met Magura velgremmen en Yamaha motor

De Gaastra was eigenlijk mijn eerste keuze, maar omdat mijn fietsenmaker moeite had met het leveren van een Fyts (Gaastra deed hier lastig over) ben ik uiteindelijk voor de Batavus gegaan. Wat zeker meespeelde was het prijsverschil van een slordige 1000,- in het voordeel van de Batavus.

De fiets

Specificaties
s

De Batavus Razer is een sportief model met de volgende specificaties:

- Oversized Alu frame, licht sloping, maat 53 (lichaamslengte 1.71) (Wij bezitten zowel het heren als damesmodel, groen en zwart)
- Vaste Alu vork
- Yamaha motor, 80nm, vierkante as (er is ook een ISIS versie)
- Yamaha LCD
- 396wh accu op de onderbuis
- Alfine 8 achternaaf
- Alfine 8 rapidfire schakelaar
- Alfine voornaaf
- Ryde (vroeger Rigida) halfhoge velgen
- Schwalbe Marathon Supreme banden 42mm. Correctie van de eerder door mij genoteerde 37mm .
- Magura HS11 hydraulische velgremmen
- Magura Brake Booster (extra aangeschaft)
- XLC voorbouw (quill)
- XLC kaarsrecht stuur, direct vervangen door een Ergotec stuur met +/-15graden terugstand en 1 cm rise (dus een standaard racy MTB stuur)
- XLC handvatten, direct vervangen door Ergon GP1 Bioleder
- XLC pedalen, vervangen door andere (duurdere) XLC pedalen (5000 km, defect vermoedelijk na valpartij)
- Humpert/Ergotec zadelpen
- Selle Royal zadel, direct vervangen door een Specialized Henge Moto Green
- Chainglider kettingkast
- SKS spatborden
- Herrman H-Flow voorlamp
- B&M Selectra achterlicht
- Racktime achterdrager tot 25kg
- Trelock slot, sleutel past op de accu
- Tubus voordrager (extra aangeschaft)
- Yepp achterdrager add-on (extra aangeschaft)
- Topeak bidonhouder addon (extra aangeschaft)

Afbeelding

De motor

Om maar met het beste te beginnen: De Yamaha motor is een krachtige, vlot aansprekende middenmotor met een hoge betrouwbaarheid. Zowel de vakhandel als de gebruikers zijn unaniem in hun lof over deze motor. Het is een gesloten systeem (dus geen updates) met een standaard kettingblad (in tegenstelling tot Bosch die werkt met een interne overbrenging).

In de praktijk merk je dat de motor (voor Nederland) erg sterk is. Hij trekt vlot (maar gecontroleerd!) op en heeft geen enkele moeite met een steil viaduct. Normaal gesproken ondersteunt hij 1-2 balkjes van de tien, ik ga er vooralsnog vanuit dat dit overeenkomt met 10-20% van het maximale vermogen.

Dankzij de efficiënte motor en de sportieve houding is de fiets zeer zuinig. Batavus claimt 110km actieradius, ik heb zelf op eco al een rondje van 140km gehaald (zwak tot matige wind), waarbij ik de laatste 70 km een lege platbodem trok (Roland Carrie M, hierover later meer).

De LCD is minder prettig. Hij krast snel en is kwetsbaar. Mijn vrouw heeft er al een gebroken door hem te laten vallen. Dat was een shockerende 144 euro, gelukkig gedekt door de verzekering. Ook matig: De thermometer functie is ridicuul slecht. Hij geeft al snel 5 graden te warm aan en als je je LCD in je zak hebt gehouden duurt het sowieso al heel lang voordat de temperatuur normale waarden bereikt.

Het grootste nadeel is de uiterst iele stekker van de lader met een plastic geveerde bajonet sluiting. Er zijn meer mensen die hier issues mee hebben, wij hebben ze binnen het jaar weten te slopen. Ik heb uiteindelijk de bajonetjes eraf gepriegelt waardoor de stekker niet meer op slot gaat als je hem in de accu prikt. Dat werkt gelukkig prima al durf ik ze niet meer te laden aan de fiets (omdat je de kabel er dan misschien uittrekt en ik dan de volgende dag een ongeladen accu heb). Maar ik kijk toch met heimwee en jaloezie naar de Bosch en ION oplossingen met stevige grote stekkers.

Aandrijving

Een Shimano Alfine 8 versnellingsnaaf verzorgt de aandrijving, aangestuurd door een top-down Alfine rapidfire schakelaar. Dit is een bewezen combinatie, normaal gesproken goed voor vele kilometers. Het is interessant hoe dit in combo met de Yamaha motor zich gaat houden, maar tot nu toe geeft hij geen krimp. Dat kan je ook wel verwachten van Shimano, toch de gouden standaard van fietsonderdelen. Schakelen gaat licht en precies, maar niet zo scherp als een (Shimano) derailleur, je merkt duidelijk dat je schakelt.

Helaas is een Alfine naaf niet erg efficiënt en verstook je toch snel een procent of 8. Het is dan ook de vraag of ik hem bij overlijden zou vervangen door een Rohloff speedhub (zeer efficent) of weer een Alfine 8 (Alfine 11 is voor mijn gebruik geen echte upgrade). Het prijsverschil is zeer groot, dus dat is toch wel een flinke overweging. Het is niet alsof de Alfine me echt hindert.

Tot slot is er een chainglider, dat bevalt eigenlijk prima. Licht en makkelijker dan zo'n gesloten plastic kast die wordt gesloopt in het fietsenrek.

Frame

Het frame is van no-name Alu (geen idee of het 6 of 7000 serie is) en is flink oversized. Tikken tegen de buis suggereert dat het flink dikwandig is. Voor het doel is dat prima, de fietsen zijn loeistijf. Niet alleen het herenframe, maar ook het damesframe, al is dat logischerwijs toch wat slapper, draagt zonder een krimp te geven 150kg!

De groene poedercoating is niet heel erg krasbestand, de verf is bij het zwarte model duidelijk wat beter gehecht. Dat kan aan de verf liggen of domweg product variatie zijn.

Batavus heeft verrassend genoeg gekozen voor een vaste vork met lowrider nokken, een grote zeldzaamheid. De overweging is me niet duidelijk (kosten/design?), maar ik ben er blij mee. Ik ben geen fan van goedkope verende vorken, helemaal niet als je ze zwaar belast. Een goede Suntour of Rockshock vork is een heel ander verhaal, maar die worden zelden of nooit gemonteerd.

Resultaat is een heel gecontroleerd direct stuurgevoel en een mogelijkheid om Lowriders te monteren. Bovendien zal dit op de levensduur ongetwijfeld positief effect hebben.

Rijgedrag

Sportieve fietsen van Batavus en ik waren in het verleden nooit vriendjes. Batavus racefietsen stuurden erg nerveus en daar hou ik niet van. Daarnaast waren mijn ervaringen met de Yakima toerfiets ook slecht, weer nerveus en erg vatbaar voor shimmyen (ongecontroleerd sterk resoneren boven de 25kmpu).

Elke fiets schijnt te shimmyen (sommigen echter op een dusdanig hoge snelheid dat een gebruiker dat nooit zal halen), maar ik ben van mening dat dit niet moet gebeuren op een normale snelheid en dat een shimmy zichzelf moet aankondigen (je voelt het gebeuren). In het verleden was dit niet zo bij veel Batavus fietsen die ik heb bereden, sommige waren ronduit eng (en ik ben echt wel wat gewend).

Maar! Batavus heeft blijkbaar zijn lesje geleerd en hoe!

De Razer is niet alleen prettig wendbaar met een goede rechtuit stabiliteit, hij wordt stabieler zodra je hem voor meer belaadt (ten koste van de wendbaarheid). Dat is precies wat ik zoek in een fiets (de meeste wereldfietsers zullen het hiermee eens zijn). Om mijn vrouw aan te halen: "Hij rijdt net zo lekker als onze Santos vakantiefietsen". Dat is hoge lof.

Onderdelen

Degelijk is de meest positieve eigenschap (lomp is ook wel passend^^). Behalve de Schwalbe banden is het namelijk heel erg karig. Zoals je wel vaker ziet in Nederland zijn Humpert en XLC de leverancier van de niet Shimano onderdelen.

Wat zaken die opvallen:

De stuurinrichting is ergonomisch gezien abominabel. Uit designoverwegingen ("form over function") is gekozen voor een kaarsrecht stuur met kleurige XLC handvatten. Dat is leuk voor een crosscountry wedstrijd mountain bike (maar dan met een smaller stuur), maar voor normaal gebruik is dit waardeloos. Resultaat is dat je polsen knikken en je handpalm geen fijne grip heeft. Ik heb het stuur kosteloos laten vervangen door een Ergotec model met terugstand (+/-15 graden). Zo'n stuur is 10-15 euro, een Fietsenmaker zal dat normaal gesproken met gesloten beurs doen (originele stuur kost ook zoiets).

De stuurpen is een standaard model met een gewoon balhoofd (onder een leuk cosmetisch kapje!). Het is dus geen Ahead set en dat is voor dit soort fietsen heel logisch. Ahead is toch voor race-fietsen en mountain bikes waar de positie vast ligt. Kanttekening, ik heb al twee keer een loslopend balhoofd gehad. Dat is op zich geen ramp (even aandraaien), maar dat is wel vaker dan ik verwacht. Aan de andere kant heeft de fiets van mijn vrouw totaal geen problemen en die wordt voor zwaarder belast (kinderstoel).

Voor de handvatten koos ik Ergon Bioleder. Helaas zijn rubberen Ergons bij mij geen succes, ze gaan altijd kleven (ik ben niet de enige die hierover klaagt). Duur spul (euro of 50), maar ik heb er wel een jaar of twee plezier van (hopelijk langer). Ik heb het ervoor over.

Het Selle Royal zadel is ook matig (veel te breed en zacht), maar dat is dusdanig persoonlijk (met name de vorm, hardheid is eigenlijk voor iedereen belangrijk) dat ik Batavus hier niet voor aankijk. Ik heb gekozen voor Specialized (Henge)omdat zij een erg goede ergonimische lijn zadels hebben voor een hele redelijke prijs. Bovendien zijn ze in leuke kleurcombis te krijgen, zowel groen-zwart als blauw-zwart. Een ander bekend merk dat vaak wordt gepromoot is SQ-Labs, maar ik vind ze eigenlijk dramatisch slecht. De zadels zijn allemaal echt te zacht wat voor langere ritten slecht is en zijn zwak (wij hebben er 4 gebroken en wegen onder de 70kg!). Bovendien betwijfel ik de ergonomische insteek, daar waar ik dat bij Specialized niet in twijfel trek (meerdere redenen, maar dat gaat hier te ver).

Batavus kiest voor Magura HS11 remmen. Dat is jammer want ik prefereer Schijfremmen, speciaal als het regent. Er zijn veel vakantie fietsers die Schijfremmen mijden vanwege verkrijgbaarheid van onderdelen, maar dat vind ik voor mensen die West-Europa niet verlaten romantische prietpraat (van die ansichtkaarten waar de smid je fiets repareert boven een smidsvuur). Bovendien, mensen die de Kalahari door fietsen zijn niet de doelgroep. Helemaal jammer is dat Batavus verzuimt om brakeboosters te monteren (kosten overweging). Magura remmen hebben dit absoluut wel nodig. Gelukkig is dit makkelijk zelf te verhelpen, helaas wel weer voor een extra 30-40 euro.

De Achterdrager is van Racktime, een dochter van Tubus. Dat is prima spul, ware het niet dat uit design overwegingen de drager via het spatbord is gemonteerd. Dit is minder sterk waardoor de drager slechts 25kg aan kan, daar waar het standaardmodel met directe bevestiging naar de achterbrug 30+ kan hebben. Een ander nadeel is dat dit de ruimte voor bredere banden sterk beperkt. Al met al weer "form over function". Maar goed, het voldoet voor wat wij ermee doen (kind achterop), dus het zal voor de meeste mensen helemaal geen issue zijn.

De banden, 42mm Schwalbe Marathon Supreme zijn heel aardig (qua segment luxe), al is de zijwang kwetsbaar. Mijn vrouw heeft er een weten te slopen en via de vakantiefietsers community komen soortgelijke geluiden. De rijeigenschappen en lekbestendigheid zijn zeer goed, dus ik kijk het nog even aan. Anders gaan we naar standaard Marathons, die zijn minder kwetsbaar. Ander heikel punt is de wat beperkte breedte. Ik zie veel liever 50mm ivm het comfort en de offroad mogelijkheden. Dat gezegd hebbende, 42 mm is een goed compromis tussen rolweerstand en comfort enerzijds versus gewicht en luchtweerstand anderzijds. Voor een asfalt fiets is het geen gekke keuze.

De verlichting is zeer karig. Herrmans is bepaald geen hoogvlieger op lampen niveau, al is dat eigenlijk ook waar voor de goedkopere B&M lampen (de goede reputatie komt vooral van hun duurdere types). Nu is zichtbaarheid meer een issue voor ons dan de lichtbundel (we komen eigenlijk nooit s'avonds op onverlichte stukken), maar dit was duidelijk een sluitpost op de begroting.

Storingen, ongelukjes en andere defecten

In een jaar maak je helaas wel eens wat mee.

- Bij de aflevering zat de bagagedrager van de fiets van mijn vrouw scheef (verkeerd geboord in het spatbord). Na een week kregen we een nieuwe drager en spatbord.
- Mijn vrouw heeft mijn LCD uit haar handen laten kletteren. Meteen gebarsten.
- Een Amerikaanse vriend had een valpartijtje, gelukkig op lage snelheid, "zonder erg".
- Sinds die tijd zat er een kraakje in het rechter pedaal, wat uitmondde in een gebroken pedaal lager. Ik kan dat moeilijk wijten aan het onderdeel.
- Er is een bladboutje losgelopen met uiteindelijk catastrofale gevolgen: Drie boutjes gebroken, Ketting eraf, kettingkast opgegeten. Foutje van de Fietsenmaker die dit had moeten constateren in de servicebeurt de week ervoor(zat namelijk een klein kraakje in). Gerepareerd op de kosten van de FM.
- De versnellingskabel geleider bij de achtenraaf spleet in tweeën, waardoor hij doortrapte in zijn 6e versnelling. De fietsenmaker en ik vermoedden dat dit een gevolg was van de pech met het voorblad. Gerepareerd onder garantie.
- Een keer bij het wegrijden in stromende regen een foutmelding op mijn LCD, na paar maal losmaken LCD en afnemen contactpunten (fiets had buiten gestaan)en terugplaatsen verholpen. Dit was 2000km geleden, dus ik wijt het aan de regen, niet aan een structureel probleem.
- Mijn vrouw heeft een achterband gesloopt (gescheurde achterwang)
- Schakel indicator van de fiets van mijn vrouw was een tijdje "sticky" fm kon het niet oplossen, dus hij bestelde (onder garantie) een nieuwe shifter, maar het ging vanzelf weg. Vermoedelijk intern een vuiltje.
- Mijn achterdrager kreeg speling. Na vastdraaien opgelost.
- Ik had al twee keer een loslopend balhoofd (speling). Mijn vrouw heeft nergens last van en die belast haar fiets zwaarder^^.
- Ik doe +/- 2500km met een set remblokken.
- Achterbanden kunnen waarschijnlijk mee tot 10.000
- De bajonetten van de stekkers van de laders zijn niet lang meegegaan. Gezien de kosten van nieuwe laders doen we het maar zonder de iele bajonetjes.

Behalve de pedalen, blokken en de achterband waren er geen kosten, het meeste viel onder garantie/coulance/service. Voor een dikke 15000 km (verdeeld over twee fietsen) vind ik dit heel redelijk.

Algemeen oordeel

De Batavus Razer neemt een bijzondere plaats in op de Nederlandse markt. Er zijn weinig fietsen met een vaste vork en lowriders (Gaastra/Idworkx hebben dit ook voor een heel andere prijs) en het is het enige makkelijk te verkrijgen sportieve model met een Yamaha motor.

Prijs kwalitatief is het niet geweldig, ware het niet dat de puike geometrie, het geweldig stijve frame en de goede motor dusdanig veel impact hebben op de werking dat ik het toch wel een heel erg sterk model vind.

Als vakantie E-bike is hij qua prijs een koopje. Een Gaastra en Idworkx zijn wel beter, maar dat scheelt dusdanig veel geld dat de Batavus een klasse apart is. De geometrie, de stijfheid, de motor, de vork met lowriders, het klopt allemaal. Zelfs de remmen zijn gewoon de standaard binnen de fietsvakantiewereld, (Santos zweert erbij). Wellicht dat je qua bereik van de Alfine naaf beperkt wordt, maar zelfs als je er een Rohloff indrukt hou je honderden euros over.

Als forenzen e-bike is het verhaal iets lastiger. Met name Merida heeft beter uitgeruste fietsen die in dezelfde prijsklasse vallen(al hebben die Bosch motoren die iets storingsgevoeliger lijken te zijn). Koga en R&M zijn duurder maar beter uitgerust. Wel zijn er wat nadelen aan die twee merken, de Koga heeft een erg slappe voorvork en de R&M is erg beperkt in zijn toch wat vreemde maatvoering(maar als hij past is het een heel mooi merk). Gazelle heeft nu een dergelijk model als de Razer uitgebracht, maar ik vind de Batavus op sleutelpunten net even beter (frame/geo, motor).


The good, the bad, the ugly

++ Goede geometrie
++ Zeer stijf frame
++ Yamaha Motor
++ Actieradius

+ Vaste vork met lowrider nokken
+ Fris uiterlijk
+ Beste "goedkope" vakantie e-bike

- Magura HS11 ipv schijfremmen
- Ongeinspireerde afmontage
- Achterdrager montage
- Keuze voor recht stuur is ergonomisch onprettig

-- Stekker van lader
Prachtig testverslag.
Vlot geschreven, volledig, eerlijk.
Zat wel een foutje in, de banden zijn 42mm. Ik raakte in de war omdat mijn vrouw 37mm winterbanden met spikes heeft en ik de ertro code op mijn eigen banden niet meer kon lezen (het meest irritante aan ouder worden!). Een felle lamp bracht uitkomst.
Wat ik indrukwekkend vind is dat je willen nog round zijn.
Mijn ervaring meet een gazelle moederfiets – Nexus 3 26 inch. Normaal geen e-bike.
Wiel achter ging los na 4..6 manden. Paar keer recht gedan bj FM. Er begonen een voor spaken uitvalen. Dan FM de wile opniewe gesappakt met SAPIM verzinkt spaken, hetzelfde velg. Resultaat meer dan 1..2 jaar goed en dan alweer wiel slag en lage spaak spanning.

Kinderen ware wat ouder. Dus had ik meer tijd.
1. Boeken gelezen – The art of wheel building – Gerard Schroder, The bicycle wheel – Jobst Brand/RIP.
2. Wat youtube films gezien
3. Internet gelezen
4. DT swiss AlPine3 spaken en double eyelet velg bested bij Rose.
De wiel is nog recht – de spaakspaning 100..110kg is gelijk gebleven de laste Jaren – 4...5jaren denk ik??
Tsja, het is een fabriekswiel, maar zo slecht als jouw Gazelle wiel is het gelukkig niet. Ik heb nu 1 minislagje gehad (merkbaar als je de pedalen stil hield op glad asfalt). Je merkt trouwens ook dat er exemplarisch verschil is, want de fiets van mijn vrouw heeft meer te verduren en die wielen zijn nog helemaal recht (dus wel een band gesloopt)..

Ik heb gelukkig een hele goede FM die in de tijd dat ik een kopje koffie uit zijn automaat heb het wiel al recht heeft (muntje tegen de vork om de slag te meten, timmermansoog en snelle handige handen). En als hij een wiel onder handen heeft gehad blijft het meestal langere tijd wel goed.

Maar goed, ik vind zoals jij aangeeft 1-2 jaar geen slag echt fantastisch, daar zou ik niet wakker van liggen. Ik heb duidelijk last van lage standaarden :oops:
Even een aanvulling op je (goede) review. Mijn vrouw was op zoek naar een elektrische fiets voor WW-verkeer (ca. 25 km enkele reis). Op papier maakte de Razer een goede kans vanwege de sportieve zit en de goede berichten over de Yamaha motor. (ook is de Yamaha heel makkelijk wat 'op te voeren')

Na een proefrit was het pleit echter snel beslecht. De begrenzing van de Yamaha motor is meer van het aan-uit type. Zodra de 25 km/u gepasseerd is valt de ondersteuning vrij abrupt weg terwijl bij Sparta Ion (die we als vergelijk mee namen) tussen de 25 en 27 km/u afgebouwd wordt en daardoor veel natuurlijker aanvoelt...

Daarnaast voelt de behoefte aan een sportieve zit zodra je ondersteuning hebt veel minder aanwezig en werd door mijn vrouw een meer rechtop zit wel gewaardeerd doordat je meer overzicht in het stadsverkeer hebt.

We gingen heen voor een nieuwe Batavus Razer en kwamen thuis met een 2e hands Sparta Ion RX :lol:

Als vakantiefiets lijkt de Razer me een geschikte en fijne fiets zolang je maar onder de 25 km/u blijft of er door helling of wind mee er dik over heen gaat.. Ook is opvoeren heel eenvoudig en heb je het probleem ook getackeld (maar ben je wel in overtreding...)
Om heel eerlijk te zijn....ik heb je verslag niet tot in detail gelezen. Zit (nog) niet in de doelgroep. Maar iedereen die de tijd en de moeite neemt om een mooi verslag te schrijven van zijn fiets met als doel om met andere te delen verdient een pluim. Top loknor!
eric190173 schreef: Na een proefrit was het pleit echter snel beslecht. De begrenzing van de Yamaha motor is meer van het aan-uit type. Zodra de 25 km/u gepasseerd is valt de ondersteuning vrij abrupt weg terwijl bij Sparta Ion (die we als vergelijk mee namen) tussen de 25 en 27 km/u afgebouwd wordt en daardoor veel natuurlijker aanvoelt.
Ion rijdt sowieso heel erg fijn, naar mijn mening het meest natuurlijk van alle merken. De jongens achter ION (ION is eigenlijk een controller adaptie van een standaard Chinese 8fun of Toprun motor)hebben dat heel knap geprogrammeerd.

De nadelen zijn in mijn ogen de onmogelijkheid harder te rijden (teveel weerstand), gewicht, de mindere trekkracht (maar dat is vooral belangrijk op vakantie of als je de fietskar trekt)en storingsgevoeligheid (hangt ook af vvan je kilometrage, belasting). Die nadelen wegen niet voor iedereen zo zwaar (ik ben zeer zeker een ION fan!)

Bovendien is het financieel een mooier verhaal als je tweedehands koopt.

Over je bezwaar: Met Yamaha haal je wat makkelijker de 25kmpu, maar daarna bouwt hij inderdaad vrij snel af. Zoals zo veel in het leven, dat went. Het fijne van de Razer is dan dat je met wind mee heel simpel door kan duwen tot boven de ondersteuning omdat hij relatief soepel fietst. Met naaf motoren is dat veel lastiger (maar dat is voor veel mensen geen enkel probleem).

Dat gezegd hebbende, ik herhaal maar weer dat ik ION sowieso het meest natuurlijke vind rijden van alle systemen, mits je de grenzen niet op zoekt. Als je dat doet dan veranderd ION van fijn in duidelijk under-powered, maar als je niet met zware bepakking over heuveltjes toert is dat in Nederland wel te overzien.
Daarnaast voelt de behoefte aan een sportieve zit zodra je ondersteuning hebt veel minder aanwezig en werd door mijn vrouw een meer rechtop zit wel gewaardeerd doordat je meer overzicht in het stadsverkeer hebt.
Het heeft niet mijn voorkeur, maar ik snap het wel :lol:

Voordeel van een sportieve zit is naast comfort ook de actieradius, aar als je niet verder rijdt dan een kilometer of 50 is dat niet zo belangrijk.
We gingen heen voor een nieuwe Batavus Razer en kwamen thuis met een 2e hands Sparta Ion RX :lol:
Een uitstekende keus!
Als vakantiefiets lijkt de Razer me een geschikte en fijne fiets zolang je maar onder de 25 km/u blijft of er door helling of wind mee er dik over heen gaat.. Ook is opvoeren heel eenvoudig en heb je het probleem ook getackeld (maar ben je wel in overtreding...)
Opvoeren is voor zowel Bosch als Yamaha redelijk eenvoudig (een dongle van RS speed of Badass), maar je ziet het (gelukkig!) niet vaak.
loknor schreef:
Daarnaast voelt de behoefte aan een sportieve zit zodra je ondersteuning hebt veel minder aanwezig en werd door mijn vrouw een meer rechtop zit wel gewaardeerd doordat je meer overzicht in het stadsverkeer hebt.
Het heeft niet mijn voorkeur, maar ik snap het wel :lol:
Dat je rechterop wilt zitten zodra je minder kracht op de pedalen zet is niet iets psychisch, maar natuurkundig en lichamelijk logisch. Iedere fietser weet dat op het moment dat je meer kracht op de pedalen zet, de druk van de armen op het stuur lager wordt. Omgekeerd werkt ook: ga je minder kracht zetten dat komt er meer druk met de handen op het stuur. De wens om rechterop te gaan komt dan vanzelf.
Leon schreef:
loknor schreef:
Daarnaast voelt de behoefte aan een sportieve zit zodra je ondersteuning hebt veel minder aanwezig en werd door mijn vrouw een meer rechtop zit wel gewaardeerd doordat je meer overzicht in het stadsverkeer hebt.
Het heeft niet mijn voorkeur, maar ik snap het wel :lol:
Dat je rechterop wilt zitten zodra je minder kracht op de pedalen zet is niet iets psychisch, maar natuurkundig en lichamelijk logisch. Iedere fietser weet dat op het moment dat je meer kracht op de pedalen zet, de druk van de armen op het stuur lager wordt. Omgekeerd werkt ook: ga je minder kracht zetten dat komt er meer druk met de handen op het stuur. De wens om rechterop te gaan komt dan vanzelf.
Hoi Leon, ik denk dat dit niet helemaal correct is....

- De druk op je armen wordt niet zozeer bepaald door je pedaal kracht maar vooral door je houding.
- Als je meer kracht zet ontlast je vooral het zitvlak. De invloed op de armen zal zo groot niet zijn, immer de pedalen zitten vooral onder de romp en het zitvlak.

Dat de voorkeur voor rechtop zitten iets psychisch is zeg ik overigens niet.

Het is een kwestie van stijfheid in rug en nek je hoofd en romp draaien veel makkelijker als je rechtop staat. Niet voor niets dat vrijwel iedereen die een druke situatie met remmen tegenkomt iets rechtop gaat zitten.

Voordeel van meer voorover in verkeerssituaties zit hem in beter controleerbaar stuur en remgedrag, maar dat iemand liever makkelijker rond wil kunnen kijken snap ik helemaal. Kwestie van gewend zijn en persoonlijke voorkeur.
Ik rij al 1,5 jaar rond met de Razer en kan de dongle van badass alleen maar aanraden. Je moet natuurlijk wel verstandig omgaan met de extra snelheid maar het geeft je zoveel meer vrijheid. Heel goede firma. Snelle antwoord op vragen en goede na-service.
Topfiets. Elke keer weer genieten. Ik heb de 65 cm versie en het frame is zo stijf als een hark.
Hoi,
Ik ben diagonaal door je verslag gegaan en was erg verbaasd over wat er allemaal in een jaar kapot is gegaan, wow! Ik kan zelfs na meer dan 35.000 km op mijn trekkingfiets Van Santos niet zo'n waslijst produceren. Mooi dat je verder toch tevreden bent.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:Hoi,
Ik ben diagonaal door je verslag gegaan en was erg verbaasd over wat er allemaal in een jaar kapot is gegaan, wow! Ik kan zelfs na meer dan 35.000 km op mijn trekkingfiets Van Santos niet zo'n waslijst produceren. Mooi dat je verder toch tevreden bent.
Groet, Petra.
Dan trek je denk ik toch een wat negatieve conclusie. Als je de valpartij wegstreept hou je alleen een gescheurde achterband over en dat is een wijdverspreid probleem met die band.

Ik ben nu twee keer zo ver en er is verder niks meer kapot.

Daarentegen heeft mijn dochter van 5 mijn vrouw getorpedeerd toen ze ernaast fietste met gevolg een flinke smak. De linker Magura remhendel was een halvemaan en hebben we de pedalen ook maar vervangen (zat een raar kraakje in na de klap). Gelukkig had de dochter niks :oops:

Dat is twee valpartijen, eentje door een niet fietser (Amerikaanse vriend) en een keer een slingerende kleuter... hopen dat we nu weer normaal valpartij vrij verder kunnen.
Thisisforlife schreef:Ik rij al 1,5 jaar rond met de Razer en kan de dongle van badass alleen maar aanraden. Je moet natuurlijk wel verstandig omgaan met de extra snelheid maar het geeft je zoveel meer vrijheid. Heel goede firma. Snelle antwoord op vragen en goede na-service.
Topfiets. Elke keer weer genieten. Ik heb de 65 cm versie en het frame is zo stijf als een hark.
Hallo,
Lees dat u van Deurne bent, ik woon in Burcht. Nu overweeg ik ook om een razer maat 65 (ben 1m92) te kopen maar ben niet 100% zeker van de maat en de zithouding (sportief).
Zou ik eens kunnen afspreken met u om de uwe eens even te proberen ?
Ik zou hem gebruiken voor woon / werk en dat is enkel 25km.
Alvast bedankt !
Eddy.pauwels72@telenet.be
Beste Loknor, ik ben nieuw hier en zag dat je een Roland fietskar achter je Batavus Razer hebt hangen. Nu zit ik er over te denken om ook zo'n fiets aan te schaffen. Ik wil er regelmatig een kanokar achter hangen. Het gewicht van de kar + de canadese kano is +80 kg. Kan de Razer dit hebben?
Verdeeld over kinderkar en bagage hebben we dat wel benaderd, misschien zelfs gebroken. Maar dat was wel verdeeld. Qua vermogen red je het wel.

Maar 80kg is veel gewicht voor een kar en een kano is dan ook nog erg lang. Dat zal niet lekker fietsen/remmen.
.
Sorry voor de laattijdige reactie. Ik woon in Antwerpen centrum. Altijd welkom.


Fwetie schreef:
Thisisforlife schreef:Ik rij al 1,5 jaar rond met de Razer en kan de dongle van badass alleen maar aanraden. Je moet natuurlijk wel verstandig omgaan met de extra snelheid maar het geeft je zoveel meer vrijheid. Heel goede firma. Snelle antwoord op vragen en goede na-service.
Topfiets. Elke keer weer genieten. Ik heb de 65 cm versie en het frame is zo stijf als een hark.
Hallo,
Lees dat u van Deurne bent, ik woon in Burcht. Nu overweeg ik ook om een razer maat 65 (ben 1m92) te kopen maar ben niet 100% zeker van de maat en de zithouding (sportief).
Zou ik eens kunnen afspreken met u om de uwe eens even te proberen ?
Ik zou hem gebruiken voor woon / werk en dat is enkel 25km.
Alvast bedankt !
Eddy.pauwels72@telenet.be
Thisisforlife schreef:.
Sorry voor de laattijdige reactie. Ik woon in Antwerpen centrum. Altijd welkom.


Fwetie schreef:
Thisisforlife schreef:Ik rij al 1,5 jaar rond met de Razer en kan de dongle van badass alleen maar aanraden. Je moet natuurlijk wel verstandig omgaan met de extra snelheid maar het geeft je zoveel meer vrijheid. Heel goede firma. Snelle antwoord op vragen en goede na-service.
Topfiets. Elke keer weer genieten. Ik heb de 65 cm versie en het frame is zo stijf als een hark.

Beste ik lees dat je al enige tijd beschikt over de razer met een badass dongle... Heb je hier echter verdere gebruikerservaringen over... Wat is reële snelheid en de autonomie van de fiets dan? Indien mijn fiets (razer) zo'n 30 km/h zou rijden zou ik net zo snel met de fiets als met de auto op m'n werk geraken. Ik heb dit reeds getest door de fiets over de ondersteuning heen te trappen maar dan kwam ik wel bezweet op m'n werk toe (geen douchemogelijkheden).

koen.desmedt@vtssn.be
Ik zag dat er nu ook een Razer Turbo op de markt is gekomen.Al getest?
Nope, dat is een fiets waar je IMHO met een grote boog omheen moet lopen.

1. Een Yamaha middenmotor+Chainglider in 45kmpu configuratie is vragen om ellende. Er zijn legio verhalen van kettingschermen bij Bosch S-Pedelec modellen die zijn opgevreten, dat gaat met dit model zeer zeker ook gebeuren. Al was het maar dat ik ook al een keer een chainglider heb vernield. Met 25kmpu is dat vervelend, met 45 kmpu is dat gewoon link.
2. Voor een S-Pedelec wil je eigenlijk een achterwielmotor omdat je anders kettingen+kransjes blijft vervangen.
3. Maar het allerergst? Magura velgremmen (zonder brakeboosters...).. absoluut krankzinnig nu er schijfremmen op de markt zijn die minder kosten. Gewoon niet ok voor een S-pedelec.

Er zijn gewoon zoveel dingen mis met deze fiets...

Maar breder gesproken; Batavus is duidelijk wanhopig op zoek naar focus. Kijk maar naar deze drie 25kmpu modellen en naar de overlap.

- Dinsdag E-Go
- Razer
- Zonar E-Go

Drie sterke modellen, maar die dusdanig dicht bij elkaar liggen dat ze elkaar kannibaliseren. Vooral de Razer lijkt me geen bestaansrecht meer te hebben (hoe fijn ik hem ook vind!).

Ik ben eigenlijk een beetje bang dat de Razer alleen nog wordt verkocht omdat ze een container frames hebben die op moet. Je zou met het frame van de Zonar het hele spectrum kunnen dekken, want die heeft vervangbare achterpatjes (gewoon een model met derrie en eentje met een Alfine... klaar is Klara).