Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de fiets naar Rome met E bike - Forum Wereldfietser

op de fiets naar Rome met E bike

Over 6 weken hoop ik met mijn Ebike naar Rome te gaan fietsen.
Toch twijfel ik heel erg op dit moment. Ik kan namelijk in Nederland ongveer 120 130km op mijn acuu fietsen en dat vind ik voor een vakantie reis toch te kort.
Zeker omdat ik ook wat heuveltjes etc tegen kom.
Opladen duurt erg lang (6 uur) en tussen de middag een uurtje pauze houden helpt dus niet erg.
Ik ben naar mijn fietsenmaker geweest voor een oplossing.
1) een snellader aanschaffen zodat tijdens de lunch mijn accu wat sneller kan opladen. Dit had zijn voorkeur.

2) een tweede accu erbij kopen en dat is best duur en zo,n tweede accu koop ik eigenlijk voor drie weken fietsvakantie en een paar extra dagen in Nederland
Ik hoef natuurlijk niet de duurste accu te kopen maar toch..

Wie kan mij hier ook een advies in geven.
Soms denk ik laat ik met mijn goede KOGA fiets gaan fietsen zonder ondersteuning gaan fietsen
Lukt mij ook om goede 100-125 km te fietsen alleen in het mooie Italie vond ik het verleden jaar vrij zwaar.

Ik kijk uit naar reacties
Wat bedoel je precies, ben je bang dat het bereik van de fiets+bagage als het heuvelachtig wordt veel minder wordt dan 120 km?
Ben je vast van plan elke dag minstens 120 km te rijden dan?
Ik zou in dit geval zelf voor de snellader gaan, die is waarschijnlijk lichter dan ee tweede accu, en ook de rest van het jaar handiger. Denk ik.
captain_fabulous schreef:Wat bedoel je precies, ben je bang dat het bereik van de fiets+bagage als het heuvelachtig wordt veel minder wordt dan 120 km?
Ben je vast van plan elke dag minstens 120 km te rijden dan?
Ik zou in dit geval zelf voor de snellader gaan, die is waarschijnlijk lichter dan ee tweede accu, en ook de rest van het jaar handiger. Denk ik.

Ik ga voor de 150 km per dag....
Lukt met mijn gewone fiets ook alleen de Alphen en stukje italie niet.
Poeh dat is lastig want je hebt hier hele verschillende opties als ik je goed begrijp.

Snellader of extra accu aan de ene kant of nieuwe fiets aan de andere kant. Wat betreft de eerste optie zou ik zelf voor snellader gaan. Die kan je vaker gebruiken en lijkt me makkelijker mee te nemen. Ik weet dat niet, maar daar ga ik even van uit? Een extra accu moet je ook weer opladen anders heb je er niets aan. Dus dat lijkt me minder makkelijk maar misschien maak ik een denkfout.

De optie 'andere fiets' is iets dat je alleen zelf kunt bepalen denk ik. Heb je de ondersteuning echt nodig? Zo ja, dan ga je daar mee weg denk ik.

Maar wat betreft de afstand. Ben je al eerder met vakantie geweest op de fiets? Waarom die grote afstanden? Wil je niets zien onderweg?

Ik stelde hier ooit een vraag over de dagafstanden van anderen. Natuurlijk is het voor iedereen verschillend, maar ik merk nu heel goed het verschil tussen een vakantie met laat opstaan, ontbijten, genieten van een zonnetje in de ochtend en dan vertrekken, wat zien etc etc. versus hier een leuke route rijden. Uberhaupt zijn onze paden niet te vergelijken met buitenland.

Hier fiets je zo even tientallen kilometers weg terwijl je in het buitenland (kaart lezen, pauze, iets bekijken etc) echt veel langer onderweg bent.

Tenzij je per se 150 km per dag wilt fietsen zou ik me niet zo druk maken over die accu en mijn dagafstanden een beetje aanpassen aan de accu.
Paramount schreef:Ik ga voor de 150 km per dag....
Lukt met mijn gewone fiets ook alleen de Alphen en stukje italie niet.
Om antwoorden te krijgen waar je iets aan hebt, is het misschien handig om het probleem nog wat te verduidelijken. Zoals ik het nu lees, wil je 150 km per dag fietsen. Met de elektrisch ondersteunde fiets kun je maar 120 km op een dag rijden. Met je niet-ondersteunde fiets haal je wel 150 km per dag, op de zwaardere klimmen na.

Naar Rome is het volgens Google Maps vanaf Alphen :wink: rond de 1600 km. Dat is dus ongeveer elf dagen fietsen. Dan is volgens mij de oplossing van je probleem: neem drie weken de tijd, ga op je gewone fiets en rijd in de bergen de helft van je normale dagafstand. Heb je ook nog wel een paar dagen tijd om in Rome rond te kijken. Kijk eventueel of je nog iets kunt besparen op je bagagegewicht of een lichter verzet kunt monteren.

Maar dat is dus vast niet het advies dat je zoekt, dus ik denk dat het probleem nog niet helemaal helder is.

In elk geval alvast veel fietsplezier gewenst naar Rome!

Carl
Carl schreef:Naar Rome is het volgens Google Maps vanaf Alphen :wink: rond de 1600 km. Dat is dus ongeveer elf dagen fietsen.
1600 km, dat is wat optimistisch. Wil je een beetje leuke fietsroute volgen, langs de Rijn, over de Splügenpas, langs het Comomeer en door de Apennijnen, kom je algauw aan 2600 km, vanaf Utrecht althans.
Ik wil het nog iets verduidelijken.
Ik ga alleen fietsen en ben altijd vroeg wakker en wil graag om 8 uur op de fiets zitten om verder te trekken. Het is geen enkel probleem om dan tot ongeveer s avonds zes uur te fietsen met ondertussen wat stops.
Ik werk gewoon en heb er ongeveer 16 dagen voor.
De terugreis vanuit Rome heb ik al geregeld.
Ik heb verleden jaar Benjaminse gefietst tot Florence en dat was heerlijk alleen het laatste stuk vond ik erg pittig mede door de warmte .
een snelle oplader lijkt mij best goed idee maar ik denk dat je dan wel een uur pauze moet houden.
Lunchen op fietsvakantie is voor mij paar broodjes kopen bij bakker kopen en wat drinken en dan heerlijk in de natuur opeten en even uitrusten maar daar GEEN stroom natuurlijk.
Ik ga altijd in goedkope plekken overnachten dus heel veel spullen heb ik niet bij mij.
Ik vind het nog steeds lastig besluit
Ik heb een Ebike gekocht mede om op heerlijk op vakantie te gaan en juist de zwaardere stukken met minder moeite te overbruggen
Fietsen met een Ebike zonder ondersteuning aan vind ik geen pretje.
Al fiets ik nu uitsluitend in het laagste standje..en dat is perfect
Inderdaad zijn de accu's zwaar en een tweede acuu moet je natuurlijk ook mee sjouwen op de fiets
Het is weer een heel verhaal geworden.
Bedankt voor de eerdere reacties..

nog wat aanvullingen

Ik ben al tig keer op fietsvakantie geweest en ik vind het heerlijk
Meerdere mensen verklaren mij voor gek maar ik geniet van deze soort vakantie
Bij nader inzien had ik er beter drie weken voor uit kunnen trekken maar ja de terugreis is al geboekt en erg duur om te veranderen.
Kan morgen nog eens bellen of het mogelijk is.
Ik overweeg om wat zware stukjes in Italie per trein te doen al mis je dan juist de mooie stukken om te fietsen
Maar goed het is nog 22 augustus
peter de rijk schreef:
Carl schreef:Naar Rome is het volgens Google Maps rond de 1600 km. Dat is dus ongeveer elf dagen fietsen.
1600 km, dat is wat optimistisch. Wil je een beetje leuke fietsroute volgen,[...] kom je algauw aan 2600 km
Je moet eens wat gokken als je geen informatie krijgt, hè. ;)

Paramount, goed dat je meer informatie geeft. Voor zover ik het nu overzie, heb je vier opties:
1) Zonder elektrische ondersteuning fietsen;
2) Snellader bijkopen;
3) Extra accu kopen;
4) Overig, door behulpzame forumleden in te vullen. :idea:

1 valt echter af, doordat je vastzit aan 150km per dag fietsen (hoewel je gaat kijken of daar geen mouw aan te passen valt) en je dat in de bergen te zwaar vindt zonder ondersteuning. Andere opties (zoals lichter verzet, trainen, sterke partner met tandem zoeken :wink: ) heb je kennelijk al eerder overwogen en verworpen, anders had je speciaal voor dit doel geen e-bike aangeschaft.
2 valt eigenlijk ook af hoewel het je door de fietsenmaker wordt aangeraden, want je hebt er niets aan als je overdag geen stops houdt van voldoende tijdsduur in de buurt van beschikbare electriciteit.
Houden we toch over optie 3, tenzij je een manier vindt (waarbij dan optie 4 in beeld komt) om verder dan de ong. 120 km die je nu haalt op 1 lading te fietsen, waarbij lichtere ondersteuning (staat al zo licht mogelijk), motor minder belasten door gewichtsvermindering (je hebt al weinig bagage) en gedeeltes zonder ondersteuning fietsen ('geen pretje', wat ik graag geloof) afvallen.
Tegen 3 vind je pleiten: duur, extra gewicht. Het lijkt mij dat de extra capaciteit van een tweede accu het gewicht wel opheft, of zit ik ernaast (wat goed kan hoor)? Het probleem 'te duur voor die ene vakantie en die paar dagtochten' is makkelijk op te lossen: vaker op vakantie gaan met die fiets, dan haal je het geld er zo uit. :wink:

Nu afwachten of er iemand met optie 4 komt!

Groetjes,

Carl
Dankje Carl je hebt mij helemaal begrepen
Nu nog hopen op een goede 4e optie
Ik denk op dit moment toch nog steeds aan optie 3
Zal vandaag ook nog eens met de treinreiswinkel bellen
Een tweede accu moet ook geladen worden (6h), dat kan alleen samen met de andere als je ook een tweede lader meeneemt, anders zit je aan 12h laden per overnachting en moet je midden in de nacht wisselen...
Over het laden van de tweede accu had ik ook al mijn bedenkingen geuit. Is het een accu die je gewoon van de fiets af in het stopcontact legt? Maar ben je dan elke avond bij stroom plaatsen?

Is het nodig dat je altijd de trapondersteuning aanhebt? Ik heb geen idee hoe die fietsen werken, maar als je dat ook helemaal uit kunt zetten, dan heb je daar misschien optie 4? Voornamelijk 'uit' en alleen als je het echt nodig hebt? Of werkt dat zo niet en kan je alleen kiezen voor 'licht'? Misschien een hele domme overpeinzing, ik weet gewoon niet goed hoe die dingen werken en is jouw 120 km al het maximaal haalbare.
morgoth924 schreef:Een tweede accu moet ook geladen worden (6h), dat kan alleen samen met de andere als je ook een tweede lader meeneemt, anders zit je aan 12h laden per overnachting en moet je midden in de nacht wisselen...
Als Paramount op 1 accu 120 km fietst (of nog wat minder als er meer ondersteuning nodig is), rijdt hij of zij die tweede accu toch bijlange na niet leeg? Die hoeft dan toch geen zes uur te laden?

Carl
Ik ben elke avond op plaatsen waar ik stroom heb want ik overnacht in goedkope accomodaties.
Die 120 km is in Nederland en ik vermoed dat het in het buitenland zeker wat lager ligt.

Twee dagen later terug vanuit Rome kostte 87,50 euro en dat vind ik een beetje teveel
Optie 4 (of 5):
Met de trein naar een punt dat je wel in 16 dagen in Rome kan zijn, met je gewone fiets, en minder lange dagafstanden in de bergen.
Ik snap eerlijk gezegd niet zo je logica, om een e-fiets te kopen met een kortere actieradius dan je eigelijk nodig hebt, maar als ik aan de fietsen denk die ik op beurzen zag, is 120 km al een heel respectabele actieradius. Dus ik neem aan dat je gewon de maxiale actieraduius voor je budget hebt gekocht.
captain_fabulous schreef:Optie 4 (of 5):
Met de trein naar een punt dat je wel in 16 dagen in Rome kan zijn, met je gewone fiets, en minder lange dagafstanden in de bergen.
Ik snap eerlijk gezegd niet zo je logica, om een e-fiets te kopen met een kortere actieradius dan je eigelijk nodig hebt, maar als ik aan de fietsen denk die ik op beurzen zag, is 120 km al een heel respectabele actieradius. Dus ik neem aan dat je gewon de maxiale actieraduius voor je budget hebt gekocht.
Helemaal correct ja 120 km is al heel wat voor een Ebike.
Ik overweeg ook om de 22e naar bv Koblenz te reizen met trein en vandaar de route op te pikken.
Maar ja toch zou ik heel graag toch met mijn E bike op vakantie gaan
Valt mij op dat een hoop mensen hier op de site zo,n hoop km per dag (willen) maken.
Ikzelf heb vorig jaar de Groene weg naar de Middellandse zee gefietst en was soms al blij als ik 70/km haalde.
Stond ook gewoon vroeg op maar kwam bij lange na niet aan het aantal km dat hier voorbij komt.
Ik vind trouwens het aantal km niet zo belangrijk, kwam ik op een mooi punt of plaats dan keek ik op mijn gemak rond, geen haast op de fietsreis zeg ik altijd maar.
Dus Paramount : De moraal van dit verhaal, pas het aantal km per dag aan en je komt er ook.
Succes met fietsen.
willem klein schreef:Valt mij op dat een hoop mensen hier op de site zo,n hoop km per dag (willen) maken.
Ikzelf heb vorig jaar de Groene weg naar de Middellandse zee gefietst en was soms al blij als ik 70/km haalde.
Stond ook gewoon vroeg op maar kwam bij lange na niet aan het aantal km dat hier voorbij komt.
Ik vind trouwens het aantal km niet zo belangrijk, kwam ik op een mooi punt of plaats dan keek ik op mijn gemak rond, geen haast op de fietsreis zeg ik altijd maar.
Dus Paramount : De moraal van dit verhaal, pas het aantal km per dag aan en je komt er ook.
Succes met fietsen.
Je hebt gelijk maar ik werk nog gewoon en heb maar een goede twee weken
Die paar dagen extra kostte erg veel dus dat is ook geen optie
Ik weet eigenlijk ook wel dat het een beetje teveel is maar ja je bent nog jong en je wilt wat..
Waarom dan niet tot halverwege en volgend jaar de andere helft?
Inge1 schreef:Waarom dan niet tot halverwege en volgend jaar de andere helft?
de terugreis vanuit Rome heb ik al geboekt....
Even een andere klok. Met mijn e-bike (eigenlijk een e-velomobiel, maar het principe blijft gelijk) haal ik gemiddeld zo'n 150 km met een acculading, met de ondersteuning in de laagste stand. Op lange afstanden in vlak terrein kan dat oplopen tot bijna 200 km. In bergachtig gebied en met een flinke lading (kleding, kampeerspullen ...) zakt dat naar 100 of zelfs 80 km.
Op reis neem ik een 5A lader mee. Je kunt dat een 'snellader' noemen, afhankelijk van waarmee je vergelijkt. Daarmee wordt de standaardaccu op zo'n 2,5u geladen.
Een lader weegt veel minder dan een tweede accu en is veel goedkoper ook. Gemakshalve reken ik vaak 1 Ah per 10 km en dan betekent laden met 5A dat je met een uurtje laden zowat 50 km verder kunt.
Hoe geladen wordt onderweg, hangt dan van de omstandigheden af. Even pauze met een koffietje, betekent dat de accu een kwartiertje aan de lader kan. Dat kan onbeduidend lijken, maar doe dat een paar keer per dag en je verruimt de actieradius met 50 km.
Als je je toch eens misrekent, raak je nog altijd verder. Het wordt wat lastiger, maar het gaat. Of als je ziet dat het verbruikt hoger wordt dan verwacht, verlaag je je snelheid wat.