Additionally, paste this code immediately after the opening tag: e-Fietsen met zonnepanelen - Forum Wereldfietser

e-Fietsen met zonnepanelen

Een nieuwe start up in Marokko :
http://solar-electric-cycles.com/#home
Bij de eerste woorden "Le Solar-E-Cycle, une invention marocaine" stokte mijn leeswerk, hoewel ik natuurlijk niet kan controleren of het een Marokkaan was die de solarbike bedacht want dat is nu eenmaal al heel lang geleden. In ieder geval vóór 1985. Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_veh ... k_vehicles
Als het deze is:
http://solar-electric-cycles.com/img/cycle-bg.jpg
Dan wens ik ze het beste maar kan ik iedereen van harte aanraden om er niet te veel geld in te stoppen want zo'n ding lijkt me toch ietwat zwaar en ingewikkeld om een succes te worden.
Ik zie er overigens geen pedalen aan zitten :shock:

Volges mij heeft low budget solarbike met de volgende configuratie nog de meeste kans:
* een gewone fiets, zo conventioneel mogelijk.
* een wiel met een motor, zo vervangbaar mogelijk
* een bob-achtige aanhanger met een zonnepaneel er op, afzonderlijk vervangbaar.
* een accu onder in de aanhanger. Accu zo universeel mogelijk.
* ergens een stukje electronica. Hoeft niet veel voor te stellen.

Een luxere uitvoering ziet er dan zo uit:
(Foto van http://www.ridethesolarwind.be)
Afbeelding
Je moet verder lezen: de fiets is niet bedoeld voor wereldfietsers maar voor transport van mensen en goederen in verre gebieden waar geen stroom is.
Han schreef:Je moet verder lezen: de fiets is niet bedoeld voor wereldfietsers maar voor transport van mensen en goederen in verre gebieden waar geen stroom is.
Precies. Dan moet je het helemaal niet ingewikkelder maken dan het is. In plaats van een fiets met één paneel zie ik een soort trapauto met maar liefst zes panelen op de aanhanger en waarschijnlijk minstends zes op het dak.
Ze hebben ook lichte modellen op hun Facebook.

Het is geweldig om te zien hoe nieuwe technieken zoals zonne-energie op de fiets worden gemonteerd om oplossingen te bieden voor veel voorkomende dagelijkse problemen. Het is erg goedkoop en milieuvriendelijk. Dit is vooral het geval in gebieden waar asfalt nog niet alles heeft bedekt en waar kabels en masten de horizon nog niet hebben verpest. Het kan zomaar gebeuren dat je midden in de rimboe tijdens een wereldreis je mobiele apparaten kunt opladen dankzij een rondreizende fiets met een zonnepaneel erop :
https://tinyurl.com/hw6qgcu
Han schreef:Het is erg goedkoop
Ik zie op de foto een batterij zonnepanelen (een reeks op het dak en eentje op de aanhanger) die vergelijkbaar is met wat wij hier op ons dak hebben en daar hebben we toch een bedrag voor betaald waarvan ze in de derde wereld duizelen.
Daarbij heeft het voertuig ook nog een accu nodig en die zijn ook niet goedkoop. Elke Nederlander die een electrische fiets heeft en wel eens heeft gedacht op een tweede accutje te kopen weet dat je bij het zien van de prijs een beetje misselijk wordt en in het voertuig van de website zullen er denk ik zeker wel een paar van die dingen nodig zijn om het zware geval door het zand te slepen als er geen zon is of er in de schaduw gereden wordt.
Han schreef:Je moet verder lezen: de fiets is niet bedoeld voor wereldfietsers maar voor transport van mensen en goederen in verre gebieden waar geen stroom is.
En waar de zon volop schijnt, want op een bewolkte dag als vandaag produceer ik niet genoeg stroom om zelfs maar een accu op te laden, en dan ligt er op mijn dak voldoende om bij een echt zonnige dag 20 kilowatt op te wekken. Dat zie ik met 6 (of 12) kleine panelen niet 1,2,3 gebeuren. Het succes van zonneauto's zit hem naast de aerodynamica ook in het toepassen van nog meer slimme en dure oplossingen, iets wat je bij het bekijken van de plaatjes niet kan zeggen van het Marokkaanse initiatief. (Het zijn 2 aan elkaar gelaste fietsen met een constructie om de panelen te monteren)
In een land met voldoende zon (al houdt die daar om 6 uur wel zo'n beetje op met schijnen) is dit iets wat kan werken op korte afstanden, verder naar het noorden (of zuiden) wordt dat al snel lastig.
Han schreef: Het is geweldig om te zien hoe nieuwe technieken zoals zonne-energie op de fiets worden gemonteerd om oplossingen te bieden voor veel voorkomende dagelijkse problemen. Het is erg goedkoop en milieuvriendelijk. Dit is vooral het geval in gebieden waar asfalt nog niet alles heeft bedekt en waar kabels en masten de horizon nog niet hebben verpest. Het kan zomaar gebeuren dat je midden in de rimboe tijdens een wereldreis je mobiele apparaten kunt opladen dankzij een rondreizende fiets met een zonnepaneel erop :
https://tinyurl.com/hw6qgcu
Maar het is ook wij om te beseffen dat tussen al dat soort initiatieven meer kaf dan koren zit en te beseffen dat wat mooi klinkt dat niet altijd is. Ik heb zeker niet altijd de kennis om tot in detail het koren te beoordelen maar hoewel sommigen het al snel als pessimistisch (of zelf negatief) zullen bestempelen is het mijn inziens enkel wij om met enige kennis al veel kaf terzijde te schuiven.

Laat men op zulke locaties maar beginnen met elke huishouden een klein zonnepaneel te geven (dat dus optimaal kan gepositioneerd worden) dat kan gebruikt worden om voor het nodige licht te zorgen 's avonds (waardoor o.a. kinderen kunnen studeren). Dat lijkt me veel meer zoden aan de dijk te zetten.

Renaat
Ik zou bijna denken dat dit een beetje exemplarisch is voor de technologische ontwikkeling in Marokko.
Of gebrek daar aan beter gezegd.

De zon is wel een stuk sterker daar dan hier maar ik vrees ook dat dit financieel nog lang niet haalbaar is daar voor het overgrote deel van de mensen en de mensen die het wel kunnen betalen gaan hier niet mee rondfietsen.
Revanho schreef:
Han schreef: Laat men op zulke locaties maar beginnen met elke huishouden een klein zonnepaneel te geven (dat dus optimaal kan gepositioneerd worden) dat kan gebruikt worden om voor het nodige licht te zorgen 's avonds (waardoor o.a. kinderen kunnen studeren). Dat lijkt me veel meer zoden aan de dijk te zetten.

Renaat
Dat is precies wat het Nederlandse bedrijf Waka Waka doet!