Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaring reizen met elektrische bakfiets? - Forum Wereldfietser

Ervaring reizen met elektrische bakfiets?

Hallo, wij overwegen deze zomer een fietsvakantie met onze twee bengels (3,5j). Een elektrische bakfiets huren lijkt ons wel wat. Heeft er iemand ervaring hiermee? Welke bakfietsen zijn af/aan te raden? Bedankt! :D
Wij hebben ooit een tocht gemaakt met een bakfiets zonder e. Het is bij één tocht gebleven omdat je op de leuke fietspaden bij elke tegenligger moet stoppen of remmen. Een bakfiets is te breed voor toeristische fietspaden. Wij zijn toen overgestapt naar elk een kind in een zitje voor of achter en een fietsaanhanger met één wiel voor de extra bagage. Onze kinderen sliepen prima in de stoeltjes vooral als een extra kussentje meeneemt.
Als ze allebei 3,5 jaar zijn zou ik zoeken naar een tweedehands kinderkar. Dat is veel handiger. Zoek wel een wat groot model, dan heb je er volgend jaar ook nog wat aan.
Zo'n Bullitt fiets gaat misschien nog, maar verder lijkt een bakfiets me op zijn zachtst gezegd niet de ideale vakantiefiets.

Afbeelding
Wim schreef:Als ze allebei 3,5 jaar zijn zou ik zoeken naar een tweedehands kinderkar. Dat is veel handiger. Zoek wel een wat groot model, dan heb je er volgend jaar ook nog wat aan.
Héél goed idee, of twee aanhangfietsen....
Afgezien van de beperkte plek voor bagage, je kan immers geen voortassen kwijt (maar bij een lange bak kan er wat bagage bij de kids), kijk ik er iets anders tegen aan. Wij hebben een korte versie van de bakfiets.nl fiets met een Nexus 7 naaf er in. Ik zou daar denk ik prima een fietsvakantie mee kunnen maken in Nederland, laat staan als je een e variant hebt.

Met tegenliggers heb ik geen problemen, de bak is niet erg breed, al wordt er soms wel heel breed mee gefietst (en dan wordt inhalen op smalle fietspaden onmogelijk zonder te bellen).

Wij hebben sinds kort een chariot aanhangkarretje. Die is vanwege een relaxtere zitpositie fijner voor slaapjes onderweg. Maar de duw en trekbeweging van de kar op minder dan perfect asfalt of klinkers (verkeersdrempels!) vind ik toch wel irritant. Daarbij is het contact met de kinderen een stuk minder en is het een stuk moeilijker om corrigerend op te treden bij een handgemeen. Bij de bakfiets kan je voorover leunen voordat ze in een stuip dreigen te schieten.

En als ik die elektrische urban arrows voorbij zie zoeven dan denk ik dat dat een heel fijne optie is.
NB: neem wel een bakfiets met twee wielen!
Wim schreef:Als ze allebei 3,5 jaar zijn zou ik zoeken naar een tweedehands kinderkar. Dat is veel handiger. Zoek wel een wat groot model, dan heb je er volgend jaar ook nog wat aan.
100% mee eens. het is flexibeler omdat je fiets ook zonder kar bruikbaar is, compacter, goedkoper, stabieler, wendbaarder, tilbaar als je ergens vast zit(door de boel los te koppelen).

Resell-value van een kinderkar is (net als die van een bakfiets) prima.

Betreft de Chariot: Sinds wij een Weber koppeling hebben met een veel stijvere dissel (trekstang) is het jojo-effect veel kleiner: Mijn conclusie is dat de standaard dissel te slap is. Aan de andere kant is er geen verlies (kracht gaat nergens heen), dus inefficiënt is het eigenlijk niet.

Toegegeven, als Amsterdammer heb ik een hartgrondige hekel aan bakfietsen. Na een aantal zware ongevallen te hebben meegemaakt ben ik allergisch voor die dingen. Als het hard waait of voor een andere reden van koers raakt zijn de rapen gaar. Dat is bij een fietskar minder spannend omdat het gewicht de stabiliteit niet beïnvloed.
3,5 jaar is al weer een grensgeval. Wij hebben vanaf ongeveer vier jaar naast de kinderkar met veel succes gebruik gemaakt van een Thorn Voyager childback tandem, een echte mtb tandem met een lagere achterkant. Het is het idee van een aanhangfiets, maar veel stijver en stabieler. Daarmee kun je ook echte tochten in het buitenland maken. De beperking is wel dat je kind met vier jaar eigenlijk teveel in slaap valt terwijl het achterop zit, mar een jaartje later is dat voorbij. Kortom, het is allemaal erg tijdelijk, en ik kan me dus ook wel voorstellen dat jullie iets willen huren. Maar ik zou voor dit jaar kiezen voor een tweedehands kar.
Hallo,
Bedankt voor de tips! We hebben een kinderkar (tweedehandse Chariot captain xl) maar nadeel is inderdaad dat dat nogal zwaar trekken is. En onze jongens vliegen elkaar geregeld in de haren, dan is het ook wel fijn om een oogje in het zeil te kunnen houden. Elektrische bakfiets leek de ideale oplossing, maar ik begrijp dat die eerder gevaarlijk fietst op kleine paadjes.
Conclusie: we gaan op zoek naar een elektrische urban arrow voor een testritje, en dan beslissen of het (elektrische) fiets + kar wordt of elektrische bakfiets :wink:
Welke banden heb je op die Chariot? De standaard bagger die er normaal op kinderkarren zit heeft veel rolweerstand. Een stel Big Apples brengt dan veel verbetering (en meer comfort).
Een lichter verzet kiezen en dan wat langzamer rijden is ook een goede oplossing. Je hebt toch geen haast? Zolang je in het vlakke Nederland fietst is het allemaal niet zo'n probleem lijkt me.
Vergeet niet dat de situatie met jonge kinderen elk jaar weer anders is, en dat je dus een beetje moet oppassen met dure oplossingen die maar een of twee jaar bruikbaar zijn.
Een Bullit, Cycle douze of Urban arrow kunnen perfect als vakantiefiets en bestaan allen in een e-versie (en de Riese und muller Load bestaat enkel in een e-versie). Allen zijn ze stijf genoeg en hebben in de meeste versies betrouwbare remmen die met wat gezond verstand volstaan voor zelfs bergachtig gebied. Deze fietsen zijn dan ook niet te vergelijken met de klassiekere Nederlandse bakfietsen die enkel op vlak terrein eigenlijk goed presteren.

Een fietskar voor 2 is 80 cm of breder en bijgevolg breder dan de meeste bakfietsen. Bovendien hebben ze een gewichtslimiet van 45 kg of iets daarrond. Twee 3,5 jarigen zullen daar al meteen het grootste deel van opsouperen dus veel marge voor bagage blijft er dan niet over. Ik zou het bakfiets idee dus zeker niet afvoeren, in tegendeel ik denk het dat het best een goed idee kan blijken, vooral omdat de communicatie toch wel heel wat vlotter loopt als je ze vooraan hebt.

Je kan ook eens kijken naar een Hase Pino of Circe morpheus als alternatief voor een bakfiets. Gewone tandems zou ik persoonlijk nog niet aan beginnen omdat onze 3,5 jarige nog regelmatig in slaapvalt en dat vormt op een gewone tandem wel wat een probleem ;-).
Hallo. Mijn nogal lange reactie is wat laat, maar omdat heel weinig mensen lange reizen ondernemen met een (electrische) bakfiets, wil ik toch nog mijn reiservaring met een electrische bakfiets delen. In 2016-2017 heb ik, samen met mijn hond (40kg), ongeveer 15.000km gefietst door Europa, waarvan ongeveer 11.500km met een gewone reisfiets (Rohloff) met aanhanger voor de hond, en ongeveer 3.500km met een (nieuwe) Babboe electrische bakfiets (Dog-E model 250W), ook met zelfgebouwde aanhanger. De totale reisduur was 14 maanden. De bakfietsreis was in de periode 10 augustus - 1 november.Ik wilde helemaal zelfvoorzienend zijn qua stroomvoorziening, dus op mijn aanhanger had ik 100W aan zonnepanelen gemonteerd (zie foto's). Ik hou van uitdagingen, en iedereen vertelde me dat het niet kon, dus ik was extra gemotiveerd. Ik was 56 jaar oud op het moment van de reis.

De reis met de bakfiets was Belgie-Frankrijk-Spanje-Portugal. In Frankrijk heb ik grotendeels de Atlantische fietspaden gevolgd. Daarna een deel van de Camino. En dan door Centraal Spanje naar Centraal Portugal, waar ik woon.

Dit is een samenvatting van mijn ervaringen.

Ik had nog nooit op een bakfiets gereden, dus voor mijn vertrek heb ik 2 volledige dagen getraind op een heuvelachtig parcours in Belgie, met veel bochtenwerk. Die 2 dagen is echt het absolute minimum, en eigenijk had ik vooraf ook eens in een grote stad moeten oefenen.

Ik deed gemiddeld ongeveer 45 km per dag. De hond heeft gemiddeld ongeveer 30 km per dag gelopen naast de fiets en 15 km in de bak gezeten. Mijn hond is goed getraind om dit soort afstanden te lopen, dus doe dit aub niet met eender welke hond. De kruissnelheid (in draf) van de hond ligt op ongeveer 10km/uur, dus ik fiets nooit sneller als de hond naast de fiets loopt. Ter vergelijking, met de gewone Rohloff fiets met hondenaanhanger deed ik gemiddeld 60km per dag.

De bakfiets inclusief 1 batterij weegt ongeveer 70kg, mijn aanhanger met zonnepanelen 50kg, extra fietsbatterij 3kg, mijn gemiddelde bagage 40kg, mijn hond 40kg en ikzelf 75kg. Dus als de hond in de bak zit, kom ik op 278kg totaal. De aanhanger was zo zwaar omdat ik geen enkele zonnelader vond die de fietsbatterijen rechtstreeks kon opladen. Dus ik heb zelf maar een systeempje gebouwd met 2x50W zonnepaneel, Victron lader, Victron 60Ah 12v AGM batterij, Victron omvormer naar 220V en dan de gewone fietslader. Samen met de kar kwam dit op totaal 50kg. De fietsbatterijen zijn 36V, 10,4Ah dus ongeveer 375Wh. Het laden duurt ongeveer 5 uur bij volledig lege batterijen.

Een fietsbatterij gaat gemiddeld ongeveer 30-40km mee, maar er waren ook dagen in de bergen dat een batterij maar 5 km meeging. Met voorzichtig om te springen met de trapondersteuning (1 laagste stand, 6 hoogste stand) heb ik soms tot 80 km op een batterij afgelegd (geen heuvels, geen wind tegen).

Eigenlijk waren de cols (lange klim a 5-6%) gemakkelijker dan de korte steile hellingen, vooral aan de Atlantische kust van Frankrijk. Daar heb ik hellingen tot 25% gehad. Ik kon daar echt niet op fietsen, zelf met trapondersteuning op hoogste stand. Dus ik moest de aanhanger afhaken, naar boven lopen, de fietstassen eraf halen, naar boven lopen, en tenslotte de fiets naar boven duwen. Gelukkig zijn die hellingen kort, enkele honderden meters. Het nadeel van mijn bakfiets was dat je, als je naast de fiets loopt, wel de trapondersteuning kunt inschakelen, maar je moet op het knopje blijven drukken... Doe dat maar eens op een helling van 25%, een lege bakfiets van 70 kg omhoog duwend... Maar ok het is allemaal wel gelukt, en ik heb nooit iemand anders erbij moeten halen om te helpen duwen. Ik weiger ook om mijn hond te laten trekken.

De bakfiets zelf heeft voor en nadelen. De fiets is stevig gebouwd, maar er is bezuinigd op enkele onderdelen. Alle spaken in mijn achterwiel zijn gebroken, en ik had er maar 10 in reserve mee. En natuurlijk hadden ze nergens in Frankrijk of Spanje die maat. Dan kan ik wel bestellen en wachten, maar ik ben meer van de doe het zelf mentaliteit (na veel in Afrika en Azie te hebben gereisd), dus ik heb zelf spaken geimproviseerd. Ik heb in Portugal direct zelf nieuwe zware spaken erop gezet, en sindsdien rij ik al 8 maanden zonder spaakbreuk. Er zitten maar 7 versnellingen op, Shimano Acera, niet al te beste kwaliteit. Als ik de reis nog eens zou doen zou ik er zeker een kleiner voortandwiel opzetten. Ik heb echt mijn Rohloff gemist... De trommelremmen vooraan (Sturmey) zijn goed, en ik heb er nooit problemen mee gehad tijdens lange afdalingen, met een volledig beladen fiets inclusief hond. De remmen moeten wel regelmatig afgesteld worden anders "trekt" de fiets naar links of rechts (heel gevaarlijk tijdens afdalingen). Op het achterwiel zit een Avid BB7 schijfrem. Een goede rem, maar ik had geen reserve onderdelen meegenomen (stom van mij). Op 10 km van mijn woonplaats in Portugal brak het terugdrukveertje in de schijfrem, een minuscuul onderdeeltje. Gelukkig was het slechts 10 km naar huis. De electrische motor in het achterwiel is eigenlijk een 250W voorwielmotor ipv een achterwielmotor met hogere torque. Dit voel je vooral tijdens het klimmen. Ik snap wel dat Babboe meestal in Nederland wordt bereden (geen heuvels) maar ik ben toch 3 Babboe Big rijders in Frankrijk tegengekomen die dezelfde problemen als mij hadden (veel spaakbreuk, electrische motor te zwak). Voor de rest heb ik er zelf een Mirrycle spiegel opgezet (absoluut noodzakelijk) en een veel beter zadel (Brooks). Wat ik heel handig vind is de parkeer-rem. Zo kun je makkelijk rusten tijdens een lange klim, terwijl je blijft zitten op de fiets.

Iedereen vraagt me steeds hoe ik het in mijn hoofd haal om naar Portugal te rijden met een bakfiets? Ik rij al 6 jaar geen auto meer, dus ik doe alles met de fiets (of te voet). Dan is zo'n bak waar 100kg in kan wel heel handig. En ik gebruik de bakfiets hier in Portugal heel regelmatig, tot groot jolijt van de Portugezen...

Al bij al is de reiservaring zwaar maar uniek geweest. Het hoogste punt tijdens mijn bakfietsreis was 1600m. Ik heb 6 cols van meer dan 1000m beklommen. Een "nadeel" was wel dat als ik stopte, enorm veel mensen graag alles van fiets en hond wilden weten, dus ik stond soms 2 uur uitleg te geven (ipv te koken...). Maar alle mensen waren wel enorm vriendelijk. Eigenlijk geen enkel chagrijnig mens tegengekomen gedurende 14 maanden. Ook toeterende vrachtwagens vlak achter mij hebben mij dikwijls enorm laten schrikken. Ik heb nooit gebruik gemaakt van campings, B&B, hotel etc. Ik heb altijd onder de sterrenhemel in de natuur geslapen (indien nodig met bivakzak). Ook veel in mijn hangmat geslapen. Mijn tentje heb ik bijna nooit gebruikt. Een laatste grote nadeel van de bakfiets is dat het soms moeilijk is om een "fietssluis" te passeren. Ik heb verschillende keren met de hulp van andere mensen mijn bakfiets en de aanhanger over de sluis moeten tillen. Ook zijn er plekjes (gelukkig weinig) waar je een trap tegenkomt met een fietsgoot. Maar die is natuurlijk alleen geschikt voor een tweewieler.

Mijn ideale electrische bakfiets als ik nog eens zo'n reis doe? Een goede krachtige middenmotor en een Rohloff in het achterwiel.

Bijlagen

Een kennis van mij heeft eens klein bedrijf in deze pakezels! :D
Hij doet er zelf alles mee.
https://www.ecabike.com/
Afbeelding
belkis schreef:
wo 27 jun, 2018 12:26
Hallo..............
Ik wilde helemaal zelfvoorzienend zijn qua stroomvoorziening, dus op mijn aanhanger had ik 100W aan zonnepanelen gemonteerd (zie foto's). Ik hou van uitdagingen, en iedereen vertelde me dat het niet kon, dus ik was extra gemotiveerd. Ik was 56 jaar oud op het moment van de reis.
..............
De aanhanger was zo zwaar omdat ik geen enkele zonnelader vond die de fietsbatterijen rechtstreeks kon opladen. Dus ik heb zelf maar een systeempje gebouwd met 2x50W zonnepaneel, Victron lader, Victron 60Ah 12v AGM batterij, Victron omvormer naar 220V en dan de gewone fietslader. Samen met de kar kwam dit op totaal 50kg. De fietsbatterijen zijn 36V, 10,4Ah dus ongeveer 375Wh. Het laden duurt ongeveer 5 uur bij volledig lege batterijen.

Een fietsbatterij gaat gemiddeld ongeveer 30-40km mee, maar er waren ook dagen in de bergen dat een batterij maar 5 km meeging. Met voorzichtig om te springen met de trapondersteuning (1 laagste stand, 6 hoogste stand) heb ik soms tot 80 km op een batterij afgelegd (geen heuvels, geen wind tegen).

Mijn ideale electrische bakfiets als ik nog eens zo'n reis doe? Een goede krachtige middenmotor en een Rohloff in het achterwiel.
Bij de sun trip van Lyon naar China zijn het vooral bakfietsachtige types die voorop rijden.

Ik ben benieuwd of de omzetting van 12 volt naar 220 volt en dan weer 36 volt veel verlies gaf. Er zijn ook wel systemen die rechtstreeks van zonnepaneel naar batterij omzetten maar dat lijk me spannender, ook i.v.m. garantie etc.