Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met lege accu. - Forum Wereldfietser

Fietsen met lege accu.

Hallo, ik denk driver om een e-bike te kopen. Ik had een paar vraagjes van mensen die al ervaringen hebben met e fietsen.

Als de accu leeg is, kun je dan ook gewoon fietsen en fietst het zwaarder dan? Ik lees hier verschillende meningen op het internet. Ik denk erover om een e fiets te gebruiken voor het fietsen door Amerika.

stel dat ik de accu een keer niet op kan laden omdat ik ergens in een natuur park kampeer, dan zou het leuk zijn als ik toch verder kan fietsen en het niet te zwaar is. Ook zat ik te denken om de motor voornamelijk te gebruiken als ik berg op moet en in de afdaling uit te schakelen.

Ik ben zoals blijkt een newbie met e fietsen, maar zag filmpjes op YouTube en jet lijkt met toch wel mooi zo e fiets.
zivojan schreef:Ik denk erover om een e fiets te gebruiken voor het fietsen door Amerika.
Ik weet niets over elektrische fietsen en kan je vragen dus niet beantwoorden, maar als je van plan bent hier een fiets te kopen en daarmee het vliegtuig te nemen, is het misschien ook een goed idee om je te verdiepen in vliegen met accu's en gewichtsbepalingen.
zivojan schreef:Hallo, ik denk driver om een e-bike te kopen. Ik had een paar vraagjes van mensen die al ervaringen hebben met e fietsen.
Nog een tip: gebruik even de knop 'Voorbeeld' voor je op Verstuur drukt om na te lezen wat je eigenlijk geschreven hebt. Zeker als je typt met AutoAanvulling of zoiets is dat niet altijd iets zinnigs.

Succes met de afweging,

Carl
Je kan met een lege accu gewoon fietsen.
Maar dit gaat wel zwaarder. Dit komt grotendeels omdat je meer gewicht mee moet slepen.
Een e-bike is al snel 5 kilo zwaarder dan een normale fiets.
Volgens mij geldt dat niet voor alle fietsen, dus bij aanschaf goed opletten.

En inderdaad: let op, accu's mogen vrijwel nooit meer mee in het vliegtuig.
zivojan schreef:Hallo, ik denk driver om een e-bike te kopen.

Ik denk erover om een e fiets te gebruiken voor het fietsen door Amerika.

Ik ben zoals blijkt een newbie met e fietsen
Ik denk dat het verstandig is om eerst eens ervaring op te doen met een e-bike en dan pas een e-bike te kopen voor in Amerika.

Ik heb laatst voor het eerst op een e-bike een klein stukje in de Ardennen gefietst en het is inderdaad anders dan met een gewone fiets. Ik zou beslist eens eerst een paar weken of een maand hier willen rondrijden op zo'n ding voordat ik er mee op een serieuze reis ging. Dat mag dan een financiële verliespost betekenen omdat je eerst een fiets moet kopen en dan weer verkopen omdat het niet de perfecte is, maar dat zij zo.
Er zijn denk ik ook wel genoeg tweedehands e-bikes om te proberen. Als je die daarna weer tweedehands verkoopt is de test niet eens zo duur.
Er zijn fietsonderdelen, zoals het traploze versnellingsapparaat Nuvinci, die gewoon slecht zijn vanwege hun lage rendement.

Je zit die dingen dan ook zelden op een gewone fiets, des te meer op elektrische fietsen. Op een elektrische fiets eten dat soort onderdelen wel eens stuk van je rendement op, dus je actieradius wordt kleiner met die onderdelen.

Ik zou zeker uitproberen hoe zo'n fiets rijdt zonder accu.
Polling schreef:Volgens mij geldt dat niet voor alle fietsen, dus bij aanschaf goed opletten.

En inderdaad: let op, accu's mogen vrijwel nooit meer mee in het vliegtuig.
Ik heb vliegangst en vlieg dus niet maar ga met de boot. Op Cunnard lines mag de fiets gratis mee, maar moet je hem zelf aan boord brengen. Geen probleem voor mij dus hoop ik.
Leon schreef:Ik denk dat het verstandig is om eerst eens ervaring op te doen met een e-bike en dan pas een e-bike te kopen voor in Amerika.

Ik heb laatst voor het eerst op een e-bike een klein stukje in de Ardennen gefietst en het is inderdaad anders dan met een gewone fiets. Ik zou beslist eens eerst een paar weken of een maand hier willen rondrijden op zo'n ding voordat ik er mee op een serieuze reis ging. Dat mag dan een financiële verliespost betekenen omdat je eerst een fiets moet kopen en dan weer verkopen omdat het niet de perfecte is, maar dat zij zo.
Er zijn denk ik ook wel genoeg tweedehands e-bikes om te proberen. Als je die daarna weer tweedehands verkoopt is de test niet eens zo duur.
Goede tip. Misschien kan ik eens eentje gaan huren voor een dag en dan met en zonder accu fietsen. Kijken hoe dat gaat.

Ik heb op de web pagina van Bosch gekeken die de motors en accu maken en dat zag er goed uit. Ook op de internet veel filmpjes gezien. Was daar zo van onder de indruk dat ik een beetje doorgedraaid ben met het idee denk ik. Toch maar eventjes over nadenken. Ik vertek in Augustus dus nog een maand om te beslissen.

Bedankt voor je reaktie.
zivojan schreef:Ik vertek in Augustus dus nog een maand om te beslissen.
:shock: Wel als je een fiets koopt die op voorraad leverbaar is en je het geen probleem vindt om te vertrekken met een fiets waar je amper op proefgereden hebt.

Ik heb natuurlijk geen idee wat je plannen zijn; misschien wil je met een creditcard en een tandenborstel door de VS fietsen en vind je het niet erg om eventueel bij niet te verhelpen problemen je fiets in te wisselen voor een bus ofzo. Dan komt het allemaal niet zo nauw. Voor fietsen met (kampeer)bagage, ook door streken waar je niet zo gauw een fietsenmaker treft, zou ik zelf vooraf toch al eens een weekeindje en vervolgens nog wat langer weg willen om de fiets uit te proberen, te zien of de afstelling in orde is, enzovoort. Dus dan zou ik liever morgen een e-fiets huren, overmorgen beslissen en hopen dat de fiets van mijn keuze geen maand levertijd heeft.

Bedoel je met 'vertrek in augustus' de 31e, dan heb ik natuurlijk niks gezegd. ;)

Carl
Hallo,
Ik weet niets van e-fietsen, dus ook niet van de laders die daarvoor nodig zijn. Waarschijnlijk zal het geen probleem opleveren, maar hou er wel rekening mee dat ze in de U.S. of A. geen 220/230 volt hebben.
Of zijn alle laders geschikt voor 100-240 volt?

Groet, Tom.
Wel vertrek is begin Augustus. Ik vertek met kampeer uitrusting nu. Wou eerst zonder doen mmaar heb me bedacht. Gewicht is ongeveer 14 kilo wat ik mee neem. Vandaar dat ik een fiets wil die ook met lege accu nog gewoon te fietsen is. Want ik kan dan niet elke nacht opladen. Het zal wat zwaarder zijn omdat ik extra gewicht heb van de motor en accu, maar dat compenseer ik door weinig baggage mee te nemen. Dus total gewicht zal niet erg veel meer zijn.

Ik zal n og eens nadenken over een e-bike. MIsschien koop ik gewoon een fiets met rohloff naad en geen e-bike. Heb nu een Cannondale uit 2001 die nog goed is maar wel oud. Moet dus nog een fiets kopen voor mijn reis. Wou dat dus in Amerika doen want is goedkoper. Zal er nog over nadenken.
Hallo,

Interessante gedachte om met elektrische fiets door VS te cruisen. Gewicht en accubereik kunnen dan wel parten spelen denk ik. Wat dacht je van de Riese & Muller Roadster Touring?

https://www.r-m.de/nl/e-bike/roadster/r ... 1_05022411

Betreft een relatief lichte (ca.22 kg) elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/h. Als je kiest voor het zwaardere accupakket van 500 Wh (i.p.v. 400 Wh) verleng je je bereik. Met zuinig gebruik van de motor (=lage ondersteuning) moet 100 km bereik m.i. zeker mogelijk zijn. Ikzelf beschik over de High Speed variant hiervan, is eenzelfde fiets alleen met zwaardere motor en accu standaard 500 Wh. Wat mij betreft goede fiets die soepel over de weg beweegt, ook zonder motorondersteuning. Ik rijd zonder probleem regelmatig met achtertas(sen).

Wel zelf een paar goede dragers erop zetten (Tubus o.i.d.) en gaan zou ik zeggen. Fiets beschikt over verende voorvork, in principe niet nodig voor vakantiefietsen maar deze RST is geen showstopper. (Maar daar zal wel weer discussie over komen). Drager vóór moet wel geschikt zijn voor verende voorvork, maar op deze site is daar ook e.e.a. over terug te vinden. S6!
Waar kom je (met de boot) aan in de USA? Hoeveel tijd heb je daar? Misschien kan je eens kijken op EBR (https://electricbikereview.com/) en kijken of er een goede dealer in de buurt zit, die verhuurt of verkoopt uit voorraad, en evt afspraken maken over terugverkopen na het ied van je vakantie?
Voor vakanties en met bepakking is de Bulls ook prima trouwens, de 25 km versie heeft dezelfde motor en accu als de SP, en de actieradius is ruim 100 km op het vlakke (heuvelop-heuvelaf zal minder zijn). Door de simpele derailleur is onderhoud ook redelijk gemakkelijk als je weet wat je doet. De 47 mm banden geven veel mogelijkheden op de weg maar ook op minder goede ondergrond, ik rijd er rustig mee over bos-, zand- en grindpaden.
zivojan schreef:Vandaar dat ik een fiets wil die ook met lege accu nog gewoon te fietsen is. Want ik kan dan niet elke nacht opladen.
Als je dagafstanden van ongeveer 100 km rijdt, en je kunt niet elke nacht opladen (en ook niet overdag in pauzes aanzienlijk bijladen), dan hebben we het dus niet over af en toe de laatste 10 km van de dag zonder ondersteuning moeten fietsen, maar over regelmatig een hele dag zonder accu zitten. Dan wil je inderdaad een fiets die zoals je zelf zegt met lege accu nog gewoon te fietsen is, niet een die 'nog best acceptabel' rijdt zonder ondersteuning. Of er echt e-fietsen zijn waarop je voor je plezier een dag rondrijdt met de motor uit, weten anderen hier beter dan ik.

Rijd je maar een halve accu per dag leeg, of kun je tussendoor veel bijladen, dan wordt het natuurlijk anders.

Misschien is een tweede accu een oplossing? Je kunt dan wisselen, maar met de volgende nadelen: je sjouwt extra gewicht mee, ik begrijp dat losse accu's niet goedkoop zijn, en kun je eens in de twee dagen twee accu's laden? Ik weet niet hoe snel zo'n accu vol is en of je midden in de nacht uit bed zult moeten om de andere accu aan de lader te zetten. :)
zivojan schreef:Heb nu een Cannondale uit 2001 die nog goed is maar wel oud. Moet dus nog een fiets kopen voor mijn reis.
De redenering "mijn nog goede fiets is oud, dus ik moet een nieuwe kopen" kan ik niet helemaal volgen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
zivojan schreef:Heb nu een Cannondale uit 2001 die nog goed is maar wel oud. Moet dus nog een fiets kopen voor mijn reis.
De redenering "mijn nog goede fiets is oud, dus ik moet een nieuwe kopen" kan ik niet helemaal volgen.
Waarschijnlijk wordt bedoeld dat hoewel de fiets nog weinig kuren vertoont, de slijtagetoestand en levensduur zodanig lijken dat het niet vreemd zou zijn dat de fiets de komende drieduizend kilometer tal van kuren zou kunnen gaan vertonen die de reis op een andere manier avontuurlijk zou gaan maken dan de bedoeling is. Als je de kosten van een verpeste vakantie mee gaat tellen dan is de economische levensduur van zo'n fiets al voorbij. https://nl.wikipedia.org/wiki/Economische_levensduur

Maar ook zonder er voor gestudeerd te hebben voelen veel mensen het gelukkig aan hun water dat het 'misschien wel verstandig om een betere fiets te kopen dan de ouwe'.

Utleg, betrokken op één onderdeel:
Als een ketting vijfduizend kilometer meegaat voordat hij over de schakels begint te springen doet hij dat 4999 kilometer niet. Maar als je net in die week op vakantie zou willen zou het toch verstandig zijn om een nieuwe ketting te monteren hoewel hij in die week 'nog goed' is.
Polling schreef:Waar kom je (met de boot) aan in de USA? Hoeveel tijd heb je daar? Misschien kan je eens kijken op EBR (https://electricbikereview.com/) en kijken of er een goede dealer in de buurt zit, die verhuurt of verkoopt uit voorraad, en evt afspraken maken over terugverkopen na het ied van je vakantie?
De boot gaat van Southampton naar New York. KLinkt goed de tip.
Carl schreef:De redenering "mijn nog goede fiets is oud, dus ik moet een nieuwe kopen" kan ik niet helemaal volgen.

Groetjes,

Carl
Wel het is een aluminium fiets van dus 16 jaar oud. Ik weet niet hoelang aluminium frames mee gaan. Maak me zorgen dat na 16 jaar het material minder sterk geworden is en het frame kan breken. Misschien zit ik er helemaal naast en blijft het material een leven lang goed.
BlijDatIkFiets schreef:Hallo,

Interessante gedachte om met elektrische fiets door VS te cruisen. Gewicht en accubereik kunnen dan wel parten spelen denk ik. Wat dacht je van de Riese & Muller Roadster Touring?

https://www.r-m.de/nl/e-bike/roadster/r ... 1_05022411

Betreft een relatief lichte (ca.22 kg) elektrische fiets met ondersteuning tot 25 km/h. Als je kiest voor het zwaardere accupakket van 500 Wh (i.p.v. 400 Wh) verleng je je bereik. Met zuinig gebruik van de motor (=lage ondersteuning) moet 100 km bereik m.i. zeker mogelijk zijn. Ikzelf beschik over de High Speed variant hiervan, is eenzelfde fiets alleen met zwaardere motor en accu standaard 500 Wh. Wat mij betreft goede fiets die soepel over de weg beweegt, ook zonder motorondersteuning. Ik rijd zonder probleem regelmatig met achtertas(sen).

Wel zelf een paar goede dragers erop zetten (Tubus o.i.d.) en gaan zou ik zeggen. Fiets beschikt over verende voorvork, in principe niet nodig voor vakantiefietsen maar deze RST is geen showstopper. (Maar daar zal wel weer discussie over komen). Drager vóór moet wel geschikt zijn voor verende voorvork, maar op deze site is daar ook e.e.a. over terug te vinden. S6!
Bedankt voor de tip. Dis is echt een mooie fiets. Nu nog een baggage drager erachter. Ik neem slechts 14 kilo mee en daar kan nog wat af als ik een lichtere tent mee neem. Dan kan ik een tweede accu meenemen. Op de website heft een andere fiets een kleine rek voor op het stuur. Daarmee heb ik genoeg ruimte voor al me spullen. Zal eens kontakt met hun opnemen. De HS variant is iets duurder maar je krijgt een betere accu mee die los alleen al 200 euro kost en een sterkere motor. Ik zal jullie op de hoogtehouden en van de reis natuurlijk en mijn info delen met andere..
Polling schreef:Voor vakanties en met bepakking is de Bulls ook prima trouwens, de 25 km versie heeft dezelfde motor en accu als de SP, en de actieradius is ruim 100 km op het vlakke (heuvelop-heuvelaf zal minder zijn). Door de simpele derailleur is onderhoud ook redelijk gemakkelijk als je weet wat je doet. De 47 mm banden geven veel mogelijkheden op de weg maar ook op minder goede ondergrond, ik rijd er rustig mee over bos-, zand- en grindpaden.
http://www.bullsebikes.com/product/lacuba-evo-e45/

Ziet er ook moot uit. Heb alleen nooit gehoord van dit merk. En het heeft een Brose motor? De prijs is als ik zo rondkijk wel een fors stuk duurder dan de r-m.