Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met lege accu. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fietsen met lege accu.

zivojan schreef:ziet er goed uit. Is een Rohloff beter voor een e-bike dan een gewone derailleur? of maakt het niks uit?
Rohloff en gewone derailleur ontlopen elkaar niet veel wat efficiëntie betreft. Een interessante bron daarvoor is Fahrradzukunft:
Afbeelding

Afbeelding
Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
marccollet schreef:Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
Wow, dat klinkt als een geweldige fiets! Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik wist niet eens dat die geweldige Santos Travelmaster 3+ nu óók al met Pinion te koop was!

Mag ik vragen wat al dit moois gekost heeft?
Ik weet dat ik hard ben, maar de Go Swiss en Neodrive motoren vallen door de mand op het moment dat het echt geaccidenteerd wordt omdat ze oververhit raken (dat is geen mening, maar zowel door gebruikers als door de fietsersbond geconstateerd). Zeker met hoge omgevingstemperaturen is een naafmotor beperkend als het lastig wordt.

Bovendien is een middenmotor aanzienlijk efficiënter. Ik heb met een Roland Carrie M achter mijn Razer 130+ gehaald met windkracht 3-4. En de Razer heeft maar 395 Wh accu, een model met een grotere accu zal al snel de 150 voorbij kunnen gaan (de fietserbond kwam ook tot de conclusie dat de Razer de efficentste ebike uit hun test was) .

Ook is de keuze van Santos voor Firmtech/Magura hoogst discutabel omdat een e-bike gewoon bot hard gaat. Er is een goede reden dat Gaastra voor de Fyts en de Idworkx Powerrohler voor schijfremmen heeft geopteerd. Als je deze vraag op gebruikersfora stelt zal je unaniem te horen krijgen dat Magura velgremmen het absolute minimum zijn voor e-bikes en dat je echt beter naar schijfremmen kan kijken.

Alhoewel ik Santos heerlijk vind fietsen (ik heb er zelf één ongemotoriseerd) kan ik niet anders dan dit geen goede vakantiefiets te vinden. Hun gemotoriseerde opties lijken niet te zijn gemaakt door mensen die echt verstand hebben van e-bikes en dat merk je aan de keuze voor motor en remmen (helaas). Een trekking fiets met een middenmotor is qua gebruik in het buitenland een aanzienlijk betere optie. En veel goedkoper.
loknor schreef:Ik weet dat ik hard ben, maar de Go Swiss en Neodrive motoren vallen door de mand op het moment dat het echt geaccidenteerd wordt omdat ze oververhit raken (dat is geen mening, maar zowel door gebruikers als door de fietsersbond geconstateerd). Zeker met hoge omgevingstemperaturen is een naafmotor beperkend als het lastig wordt.
Dat is dan toch wel een ander verhaal dan de twee first post-berichten daarboven van Santosjan (!) en marccollet, die kennelijk zo enthousiast zijn dat ze de moeite namen speciaal een account aan te maken... Hopelijk blijven ze ons op de hoogte houden van hun belevenissen.
peter de rijk schreef:Dat is dan toch wel een ander verhaal dan de twee first post-berichten daarboven van Santosjan (!) en marccollet, die kennelijk zo enthousiast zijn dat ze de moeite namen speciaal een account aan te maken... Hopelijk blijven ze ons op de hoogte houden van hun belevenissen.
Ik heb geen Santos Travelmaster 3+ , met een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas, dus ik kan jullie niet verder helpen.

Jullie zullen het moeten doen met marccollet, die zijn enige post heeft geplaatst op de dag van aanmelding op dit forum.

Het was ook wel mijn eerste post, maar mijn account is al van 15 april 2017.
Er is genoeg bekend over die bewuste combinatie en het is gewoon een no-go voor een serieuze vakantie fiets. In dat licht gezien was jouw enthousiaste reactie op een ronkende tekst opvallend.

Ik heb absoluut geen hekel aan super de luxe peperdure fietsen. Als je het geld hebt, waarom niet? Maar het moet wel logisch zijn. Een Idworkx Power Rohler is functioneel. Een Santos of Idworkx oplossing met Pinion en naafmotor is dat (helaas) niet.

Dit is een draad waarin iemand advies vraagt: Ik ben een advocaat van e-bikes, maar er is behoorlijk wat onduidelijkheid over de voor en nadelen van de verschillende systemen. Ik vind het dus erg belangrijk dat mensen goed worden voorgelicht. De Santos E-bike oplossing is gewoon niet goed voor de geclaimde toepassing. Als je dan ook nog de prijs bekijkt is een sterke waarschuwing wel op zijn plaats... een miskoop van 6-7000 euro is geen reclame voor het middel.
SantosJan schreef:Jullie zullen het moeten doen met marccollet, die zijn enige post heeft geplaatst op de dag van aanmelding op dit forum.
Het was ook wel mijn eerste post, maar mijn account is al van 15 april 2017.
Excuses dat ik je van guerrillatactieken heb beschuldigd, je had de schijn tegen.
Beste marccollet,

Ja mooi hè, ik heb dezelfde combi pas aangeschaft en ben er erg gelukkig mee. Ik begrijp de negatieve reacties over Santos - Pinion - Go Swiss niet, ik vrees dat die reaguurder die combi zelf niet heeft uitgeprobeerd. Vraag aan jou: welk reservewiel zonder motor heb jij gekocht, en waar en voor welke prijs? Lijkt me erg interessant, zonder motor rijdt de fiets idd ook prima.
marccollet schreef:
wo 12 jul, 2017 22:20
Hey hoi,

Sinds een paar weken ben ik de zeer gelukkige bezitter van de Santos Travelmaster 3+.
Mijn configuratie is voorzien van een Go Swissdrive 500W motor in het achterwiel en een Pinion versnellingsbak bij de trapas. Ik fiets er dagelijks mee tussen Zwolle en Apeldoorn. De motor is softwarematig begrenst onder de 30km/pu maar dat is prima. De actieradius is in mijn geval ongeveer 130km omdat ik beperkt gebruik maak van de ondersteuning. Ik trap zelf graag hard mee en gebruik het enkel om met een constante snelheid van 28km/pu naar Apeldoorn en terug te fietsen.

Ik heb op de fiets verder een complete set Ortlieb tassen gemonteerd en een iPhone 7 Plus op het stuur met de QuadLock (aanrader). De Son Naafdynamo met Cycle2Charge zorgt voor automatisch laden van de telefoon tijdens de rit hoewel het laden beter werkt met direct laden vanaf de fiestaccu wat ook gewoon kan.

Soms fiets ik ook gewoon zonder de motor ofwel in standje 0 waarbij je kunt kiezen tussen standen -2 tot 5. (de min-standen zijn voor regeneratie van stroom en dus handig bij lange afdalingen om op te laden en je remmen te ontzien).

Wanneer ik de motor op standje 0 zet en mijn versnelling op 13 ipv 15 dan trap ik iets lichter en is mijn kruissnelheid ongeveer 19km/pu. Dat is aanzienlijk lager, maar wel lekker fietsen. Dus als ik zonder lading kom te zitten kan ik gewoon relaxed doorrijden. Sterker nog, ik haal de 20 of 21 ook nog wel maar ik verkies rustig aan doen soms om de lange tochten prettig te houden en meer van de omgeving te genieten.

Ik kan je van harte aanraden om deze configuratie ook eens te proefrijden bij een Santos Dealer. Een fiets voor het leven wat mij betreft.

Oh ja, ik heb er een extra achterwiel bij zonder motor. Dus als ik de accu eraf haal, de kabel loskoppel en het wiel wissel dan heb ik een gewone fiets. Het enige wat Santos nu niet voorziet zijn afdoppers voor de kabel die dan blijft zitten maar ik heb daar zelf al een handige oplossing voor gevonden met een rubberen kapje en een afdichtring die ik kan opschroeven. Dus daarmee is dat ook verzorgt. Ik zal binnenkort even kijken wat het verschil is met het fietsen zonder motor. Vooralsnog zie ik geen reden om deze eruit te halen want het is gewoon buitengewoon prettig.

Trouwens, de Santos is dan niet licht. Hij fiets zelfs een beetje als een motor. Je gooit hem daadwerkelijk in de bochten met zijn dikke 27.5 inch wielen. Prachtig!

Succes met je zoektocht en keuze.
Beste Loknor (en andere fora leden),
Ben ik helemaal met je eens; goed informeren is belangrijk. Want, goede onderdelen passen niet altijd bij iedereen. Wat het beste bij je past is ook afhankelijk van wat je graag wilt, hoe het gebruik is, waar het wordt gebruikt etc.
Echt goede onderdelen vinden is best lastig weet ik uit eigen ervaring als fietser, fietswinkelier en fietsfabrikant. Maar het uitvinden welke onderdelen samen de beste fiets vormen voor een specifieke persoon vind ik nog lastiger. Want willen we niet allemaal een fiets die alles kan en nooit kapot gaat? Ik wel in ieder geval.
De Santos ebikes worden tegenwoordig met de GoSwiss Power-motoren gebouwd (herkenbaar aan de P op de motorsticker en de quickrelease i.p.v. voorheen de asmoeren op onze fietsen), deze zijn sterker dan de motoren die we voorheen gebruikten. En ook de software heeft zich verder ontwikkeld.
Mocht je deze nieuwe combinatie zelf nog niet uitgeprobeerd hebben (zelf heb ik die ervaring wel opgedaan) dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om de fiets aan een praktijktest te onderwerpen. Ik weet, onze fietsen zijn niet perfect, maar ik vind de GoSwiss combi zoals wij hem gebruiken op de Santos fietsen best lekker. :wink:
Wie weet spreken we elkaar een keer bij ons in de showroom, je bent van harte welkom.
Groet, Robbert
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 15:34

De Santos ebikes worden tegenwoordig met de GoSwiss Power-motoren gebouwd (herkenbaar aan de P op de motorsticker en de quickrelease i.p.v. voorheen de asmoeren op onze fietsen), deze zijn sterker dan de motoren die we voorheen gebruikten. En ook de software heeft zich verder ontwikkeld.
Welke motor gebruikte je vroeger dan? Ik geloof ze hebben bij GoSwiss de cruise, standard, mountain en de power motor.
Voorheen gebruikten we de standaard 250W motor.
Onze huidige motor wordt op de website van GoSwiss met 500W aangegeven, de power motor.
De Speed variant is dezelfde maar met een andere wikkeling (is mij verteld) waardoor die efficienter draait bij hogere toerentallen.

TIP: wil je ver komen met een bijna lege accu (voor dat de accu leeg is, is de accu eerst bijna leeg :wink: ) laat je systeem dan zo programmeren dat de basis ondersteuning een soort thuiskomer wordt.
Bij Santos zijn we daar ook mee bezig; stand 1 geeft dan een maximale ondersteuning van ongeveer 60W. Bij 20% acculading kun je in deze stand meer dan 2 uur fietsen. Handig.
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:30
Voorheen gebruikten we de standaard 250W motor.
.......... stand 1 geeft dan een maximale ondersteuning van ongeveer 60W. Bij 20% acculading kun je in deze stand meer dan 2 uur fietsen. Handig.
Werken niet alle eco-modes op alle e-bikes zo dan? Wat meer zou helpen volgens mij is dat als je de snelheid tot waar de ondersteuning doorloopt zou kunnen verlagen. Maak van mijn 25 km/h fiets dan maar een 21 km/h fiets. Op een lager tempo kom ik vast veel verder.
Ik denk dat voor iemand die zeg 100 kilo weegt meer energie nodig is om tot 21 of 25km/u te ondersteunen dan een lichtgewicht van 60 kilo. Het zal dus van geval tot geval verschillen wat de actieradius is van een e-bike.

Je kan natuurlijk ook gewoon zelf meer energie opwekken door zelf harder te trappen, heb je die motor ook niet nodig. :wink:
Gold in USA&Canada trouwens niet andere regelgeving voor e-bikes? Kon me zo herinneren dat de grens op 32km/h (20mijl/h?) ipv 25km/h zat. Motorvermogen zou ook kunnen verschillen.

Volgens mij bevatten sommige naafmotoren een freewheel waardoor de motor niet meedraait als deze niet actief is en geen weerstand geeft. Nu begrijp ik dat naafmotoren te vermijden zijn voor serieuze fietsvakanties, dus.. En hoe dat zit bij trapasmotoren weet ik niet.

Ik verbaas me trouwens dat iemand die maanden op reis gaat pas een maand van te voren op zoek gaat naar een geschikte fiets. Ik zelf zou minstens een half jaar / 1000km ervaring willen.
Hans Keesom schreef:
vr 20 jul, 2018 22:59
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:30
Voorheen gebruikten we de standaard 250W motor.
.......... stand 1 geeft dan een maximale ondersteuning van ongeveer 60W. Bij 20% acculading kun je in deze stand meer dan 2 uur fietsen. Handig.
Werken niet alle eco-modes op alle e-bikes zo dan? Wat meer zou helpen volgens mij is dat als je de snelheid tot waar de ondersteuning doorloopt zou kunnen verlagen. Maak van mijn 25 km/h fiets dan maar een 21 km/h fiets. Op een lager tempo kom ik vast veel verder.
Da's het grote voordeel van de Bafang motoren (midden- of naafmotor). Daarbij kun je zelf ingrijpen. Je kunt zowel de ondersteuningsniveaus als de maximumsnelheid aanpassen aan de eigen behoeften.
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 15:34

Mocht je deze nieuwe combinatie zelf nog niet uitgeprobeerd hebben (zelf heb ik die ervaring wel opgedaan) dan ben je bij deze van harte uitgenodigd om de fiets aan een praktijktest te onderwerpen. Ik weet, onze fietsen zijn niet perfect, maar ik vind de GoSwiss combi zoals wij hem gebruiken op de Santos fietsen best lekker. :wink:
Wie weet spreken we elkaar een keer bij ons in de showroom, je bent van harte welkom.
Groet, Robbert
Beste Robbert, ik word hier heel erg moe van, ik weet dat je aan community building doet, maar er zijn toch grenzen.

Ik ervaar dit soort uitlatingen alsof ik 's morgens vroeg onuitgeslapen boodschappen ga doen in het winkelcentrum en vervolgens lastig gevallen wordt door iemand die me nogal agressief probeert een krantenabbonnement aan te smeren. Gelijk geen zin meer om het topic verder te volgen.

De forumregels zijn duidelijk en dit is niet het subforum "commerciele uitingen":

2g. Commerciële uitingen
In het subforum 'Commercieel nieuws' is het toegestaan om reclame te maken voor commerciële bedrijven en producten. Het moet dan gaan om fiets(reis)-gerelateerde producten of reclames. Je kunt hier ook medefietsers tippen voor gunstige aanbiedingen of uitverkopen.

------> In andere subfora laten we geen commerciële uitingen toe. <-----
rooss schreef:
za 21 jul, 2018 17:07
Ik ervaar dit soort uitlatingen alsof ik 's morgens vroeg onuitgeslapen boodschappen ga doen in het winkelcentrum en vervolgens lastig gevallen wordt door iemand die me nogal agressief probeert een krantenabbonnement aan te smeren. Gelijk geen zin meer om het topic verder te volgen.
met het verschil dat je dit bericht niet hoeft te lezen, je kan het ook overslaan. althans, ik heb je niet eerder zien reageren in dit topic.
bast1aan schreef:
za 21 jul, 2018 17:58
rooss schreef:
za 21 jul, 2018 17:07
Ik ervaar dit soort uitlatingen alsof ik 's morgens vroeg onuitgeslapen boodschappen ga doen in het winkelcentrum en vervolgens lastig gevallen wordt door iemand die me nogal agressief probeert een krantenabbonnement aan te smeren. Gelijk geen zin meer om het topic verder te volgen.
met het verschil dat je dit bericht niet hoeft te lezen, je kan het ook overslaan. althans, ik heb je niet eerder zien reageren in dit topic.
Er zijn ook veel lezers hoor. Je weet wel van die mensen die het interessant vinden om info te vergaren zonder nou zo nodig zelf op de voorgrond te treden.

Dat ik niet eerder heb gereageerd is m.i. totaal irrelevant m.b.t. wat ik heb gepost. Het onderwerp "commercie" stond enige tijd geleden nog hoog op de agenda, maar e.e.a. is blijkbaar alweer snel afgezwakt.
CapoJan schreef:
za 21 jul, 2018 09:11
Hans Keesom schreef:
vr 20 jul, 2018 22:59
Robbert Rutgrink schreef:
vr 29 jun, 2018 21:30
Voorheen gebruikten we de standaard 250W motor.
.......... stand 1 geeft dan een maximale ondersteuning van ongeveer 60W. Bij 20% acculading kun je in deze stand meer dan 2 uur fietsen. Handig.
Werken niet alle eco-modes op alle e-bikes zo dan? Wat meer zou helpen volgens mij is dat als je de snelheid tot waar de ondersteuning doorloopt zou kunnen verlagen. Maak van mijn 25 km/h fiets dan maar een 21 km/h fiets. Op een lager tempo kom ik vast veel verder.
Da's het grote voordeel van de Bafang motoren (midden- of naafmotor). Daarbij kun je zelf ingrijpen. Je kunt zowel de ondersteuningsniveaus als de maximumsnelheid aanpassen aan de eigen behoeften.
Goede zaak dat ze dat er al in hebben zitten. Andere merken gaan wellicht nog wat te veel uit van hun doelgroep die gewoon zo snel mogelijk wil met de fiets. Het kan niet al te moeilijk zijn op hun computer te updaten, of een nieuwe versie van de computer te maken. En aangezien die vaak afneembaar zijn gemakkelijk vervangbaar.

Mooiste nog vind ik de ondersteuning op basis van hartslag ;-)