Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Ombouwen Koga traveller Lady naar elektrisch

Een aantal reacties zijn verwijderd. Als je naar elkaar toe wilt reageren, doe dat dan in een PB en niet in dit topic.

De vraag van de TS was over de ombouw van een normale fiets naar een elektrische fiets. Het ontaardt nu in een discussie over de wet. Dat is niet de bedoeling in dit topic.

Ik heb nu vier maal een melding gehad over dit topic. Blijkbaar ligt het allemaal erg gevoelig.
Daarom nogmaals het verzoek om in te gaan op de vraag van de TS. Andere discussies over het gevaar van een te snelle fiets of de wettelijke regels hierover kan in een ander topic gedaan worden.
Terug naar de basisvraag. Ik heb ondertussen een collectie van allerlei soorten fietsen, van vouwfiets tot velomobiel. Drie daarvan zijn elektrisch ondersteund. De essentie: naar mijn gevoel heb je met 250 W ruim voldoende, zeker indien het om een middenmotor gaat.
Het is hier al nog gezegd: die motor maakt, net zoals jijzelf, gebruik van de versnellingen. Als je verzet klein genoeg is, raak je zelfs zonder motor op flink steile hellingen. De meeste fietsers kunnen maar heel kort 250 W leveren. Goed, hier zitten wellicht behoorlijk wat geoefende fietsers tussen en die zullen dat wat langer kunnen. Die motor voegt tot 250 W toe aan jouw eigen vermogen, dus laat ons dat afronden op zowat 350 W.

Een ervaring uit de praktijk. Mijn velomobiel (een Flevobike E-Orca) weegt droog aan de haak net geen 50 kg. Op reis zit die vol bagage en er hangt een Radical Cyclone achter, ook vol (ik hou van 'luxekamperen'). Tel mezelf erbij en je zit aan pakweg 150 kg (ikzelf ben een lichtgewicht). Daarmee raak ik met die 250 W ook hellingen van 12 % en meer op. Jawel: ik help op die hellingen ook flink mee en snel gaat het niet, maar het lukt zeker.

Een ander argument: die Bafang BBS 01 van 250 W zal je aandrijflijn veel minder belasten dan de BBS 02 (500 W). Op termijn betekent dat ook een economisch voordeel.

Een andere fiets, een Heinzmann Pen ETR-U, kan afgesteld worden op 25 of op een hogere snelheid. Die fiets dateert namelijk van voor de huidige wetgeving en toen was het nog zo duidelijk niet. Daarmee kun je, ook weer met 250 W, tot 40 km/u gaan. Dat doe ik niet: het verbruikt te veel, het haalt op korte en middellange afstanden - tot 20 km - amper iets uit en het mag gewoon niet. Het toont wel aan dat je met 250 W heel wat aan kunt.

Nog een punt: als je het extra vermogen van een krachtiger motor gebruikt, zal die logischerwijs ook meer energie vragen. Je gaat dan wel sneller en trekt sneller op, maar je accu raakt sneller leeg. Dus heb je een accu met een grotere capaciteit nodig: zwaarder en vooral duurder! Anderzijds (lees het maar na op tweakers): een zwaardere accu heeft - mits dezelfde kwaliteit - een langer leven.

Kortom: ik zou voor de 250 W versie gaan. Wettelijk ben je veilig en het is ruim voldoende. Het leuke aan die Bafang (die ik niet zelf heb) is dat je heel wat parameters kunt (laten) instellen. Mooi product.
Na alle tijd hierbij nog een reactie van mij, de topic starter. Ik heb de fiets inmiddels omgebouwd. Er is na rijp beraad toch een 500watt motor ondergegaan. Ik heb in 2 dagen tijd daar zo´n 180km mee afgelegd en moet zeggen bij windkracht 4 tegenwind en met bagage aanhanger kon ik daarmee toch nog makkelijk een 22km-h halen. Wel heb ik extra een schakelonderbreking erop gezet. Dan houdt de motor in bij het schakelen en dat is fijn. Ook veluwse heuvels ging ik goed op met de motor. Het meest reed ik in standje 1 maar ook wel tot 4 bij erge wind tegen. Natuurlijk heb ik ook nog het maximum getest op een stuk rechte weg zonder obstakels, fietsers, bagage etc. Ik redde het tot 42km-h maar dat is 1 niet lang houdbaar maar ook niet iets wat ik dagelijks ga doen ivm veiligheid. Was alleen om te testen of dat hele speed pedelec gedoe houdbaar is op de gewone weg. Antwoord nee, alle condities moeten meezitten en dan haal je de 45 nog niet echt. Afgelopen vrijdag met de pedicure koffer als aanhanger weggeweest naar klanten en het is ideaal. Gemiddeld zit ik op een glad fietspad zo rond 22/24 km-h. Ik heb op dit moment een 150km accu omdat de 180km nog onderweg was. Die krijg ik nageleverd.
De motor is erg stil. Als het een beetje waait hoor je het helemaal niet. Bediening is makkelijk en ook is de fiets niet echt loeizwaar geworden. Alles zit ook in het midden en dat scheelt denk ik. Display zit mooi midden op stuur zonder in de weg te zitten met de telefoonhouder. Kortom tot nu toe ben ik tevreden. De oplader weegt trouwens ook niet veel en schakelt vanzelf uit als de accu vol is.
Mooi dat het naar tevredenheid gelukt is.

Foto's van het eindresultaat zijn welkom :)
Fijn dat je tevreden bent, maar het blijft illegaal. Het is niet veel anders dan het opvoeren van een scooter met blauw kenteken. Je bent dus niet verzekerd, ook niet WA. Realiseer je je dat als je een ongeluk veroorzaakt de schade op jou verhaald zal worden. Als dat dure letselschade is kan het betekenen dat als je een eigen huis hebt, je dat huis kwijt bent, en dat je de rest van je leven op het bestaansminimum zult moeten leven en betalen voor de schade die je hebt veroorzaakt. En dat zou terecht zijn.
Wim schreef:
zo 15 apr, 2018 23:19
Fijn dat je tevreden bent, maar het blijft illegaal. Je bent dus niet verzekerd, ook niet WA.
Hoe zou dan dan moeten worden geregeld? Een aparte technische keuring? Vraag me af waarom dat dan niet bij het ombouwen is inbegrepen...

En een bromfietsrijbewijs halen natuurlijk (maar da's vast wel in orde) ;)
Fedor schreef:
ma 16 apr, 2018 06:50
Wim schreef:
zo 15 apr, 2018 23:19
Fijn dat je tevreden bent, maar het blijft illegaal. Je bent dus niet verzekerd, ook niet WA.
Hoe zou dan dan moeten worden geregeld? Een aparte technische keuring? Vraag me af waarom dat dan niet bij het ombouwen is inbegrepen...
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... -aanvragen
Eric op de Fiets schreef:
di 17 apr, 2018 00:18
Fedor schreef:
ma 16 apr, 2018 06:50
Wim schreef:
zo 15 apr, 2018 23:19
Fijn dat je tevreden bent, maar het blijft illegaal. Je bent dus niet verzekerd, ook niet WA.
Hoe zou dan dan moeten worden geregeld? Een aparte technische keuring? Vraag me af waarom dat dan niet bij het ombouwen is inbegrepen...
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fa ... -aanvragen
Als je leest waar zo'n fiets aan moet voldoen (o.a. hier: http://www.tweewieler.nl/elektrische-fi ... 8-10133103 en preciezer de Europese (kader)verordening (EU) 168/2013 pdf ) dan kun je je wel indenken dat het best lastig, zo niet onmogelijk, zal zijn om voor een omgebouwde Koga Traveller Lady nog een kenteken te krijgen.
Leon schreef:
di 17 apr, 2018 11:21
Als je leest waar zo'n fiets aan moet voldoen (o.a. hier: http://www.tweewieler.nl/elektrische-fi ... 8-10133103 en preciezer de Europese (kader)verordening (EU) 168/2013 pdf )
Voor zover ik kan zien (en voor zover van belang :lol: ), gaat zowel het artikel van tweewieler.nl als de EU-richtlijn over type-goedkeuringen en niet over individuele keuringen.
Ik heb ooit een one-off keuring laten doen voor een zelf verbouwde motor. Je moest toen wél aan de wvw voldoen, maar je had met typegoedkeuringen niets te maken.
De fabrikant van de ombouw in dit topic zal in ieder geval wel aan de Europese conformiteits eisen moeten voldoen. Of de fabrikant/leverancier ook in typegoedkeuringen heeft voorzien valt te betwijfelen.

Groet,
Tom.
Hoi weer een verdere ervaring met mijn omgebouwde Koga. Ik ben er nog steeds heel blij mee. Zeker met dit mooie weer laat ik de auto hele dagen staan. Hup even naar de ikea. 25 km is zo gefietst. Ben ook al een keer op kampeervakantie geweest naar ouddorp. Stond wel windkracht 4 maar zo met 25km en bepakking over de dam. Heerlijk. Accu is ook erg groot. Weekje texel 180km gefiets en toen had ik nog 2 van de 5 streepjes over. Daar wel op normaal fietstempo gereden maar toch. We zijn nu bijna 1200km verder maar ik kan niet anders zeggen dat het lekker fietst. De ondersteuning is heerlijk en als het rustig is hier langs de rivier ben ik zo in rotterdam of ouddorp. Van de zomer naar Engeland ben benieuwd naar het heuvelwerk maar ik verwacht niet echt issues met de grote capaciteit motor en accu.