Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Feitelijke vraag over bereik Nuvinci 380 en Shimano Deore XT 11 - Forum Wereldfietser

Feitelijke vraag over bereik Nuvinci 380 en Shimano Deore XT 11

In mijn zoektocht naar een nieuwe e-bike kom ik voorlopig uit op de Supercharger GT van R&M met dual batteries. Ik twijfel nog tussen de Nuvinci 380 of de Shimano Deore XT 11 speed uitvoering.

https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 1_26010508

https://www.r-m.de/nl/e-bike/supercharg ... 3_28010508

Mijn FM raadde mij de NuVinci 380 af voor gebruik "in de bergen", aangezien die "vergelijkbaar is met de Nexus 8", en ik dan beter een voor een derailleur kan kiezen.
Volgens mij heeft de Nexus 8 echter een bereik van 307%, aanzienlijk minder dan de Nuvinci 380 en gelijk aan de 11 speed van Simano.

Klopt het feitelijk dat:

1. De Shimano Deore XT 11 (11-42) een bereik heeft van 381% (42/11)
2. De Nuvinci 380 een bereik heeft van 380% (de naam zegt het al)

En dat het dus voor gebruik tijdens klimmen in effectiviteit niets uitmaakt.

Gee
Gee schreef:
zo 11 mar, 2018 19:42
Klopt het feitelijk dat:

1. De Shimano Deore XT 11 (11-42) een bereik heeft van 381% (42/11)
2. De Nuvinci 380 een bereik heeft van 380% (de naam zegt het al)

En dat het dus voor gebruik tijdens klimmen in effectiviteit niets uitmaakt.
Ja
Ja
Nee. De interne weerstand (en het gewicht) van een Nuvinci is groter. Dat kan je gaan merken met klimmen.

Met een bereik van 10-42 (met kleiner blad voor) heb je al een bereik van 420% (of met een 11-46 achter). Dat kan ook een optie zijn als je hellingen wilt rijden.
Dank je.

Extra gewicht en interne weerstand is me bekend. Dat zal schelen in de actieradius, maar dat hoop ik (ruimschoots) te compenseren met de 1000 Wh accu's.

Gee
Ik snap het niet helemaal denk ik. Dat bereik van die 380% is toch alleen maar vergelijkbaar als de verzetten even licht (of zwaar, afhankelijk van waar je begint te rekenen) zijn? Is dat daadwerkelijk het geval?
In de bergen is het bereik, dat wil zeggen het verschil tussen zwaarste en lichtste niet direct belangrijk, wat is belangrijk is wat de het lichtste verzet is en of dat laag genoeg is om die steile berg op te komen.

Edit: min/max verandert in zwaarste/lichtste gebaseerd op reply van Bert
Is moeilijk in te schatten omdat het om een e-bike gaat (althans voor een niet-e-bike rijder).

Heb ook geen idee of je het voorblad makkelijk kan vervangen bij een middenmotor. Anders is een grotere grootste krans achter (11-46) een eenvoudiger oplossing.
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
En daar bij heeft kennelijk een malloot het onzinnige idee opgevat om dat in procenten uit te drukken en zijn massa's papagaaien hem gaan nakakelen.

Als ik het goed begrijp wordt met bijvoorbeeld een bereik van 200% bedoeld dat het zwaarste verzet 2x zo zwaar is als het lichtste en bijvoorbeeld 583% dat het zwaarte verzet 5,83x zo zwaar is als het lichtste. Een bereik van 100% heb je dus met een éénversnellingsfiets. Bereiken onder de 100% bestaan niet tenzij in een wiskundig imaginaire wereld.
Fedor schreef:
zo 11 mar, 2018 19:53
Met een bereik van 10-42 (met kleiner blad voor) heb je al een bereik van 420% (of met een 11-46 achter).
Kennelijk ga je uit van een one by eleven systeem, waarbij er achteraan een XD body gebruikt wordt (van SRAM, voor de beginners), anders is een 10t kleinste kransje niet mogelijk en dat je dat geheel toch gaat schakelen met Shimano spullen. Waarom? Niet erg logisch. De veerspanning van Shimano is veel slapper dan die van SRAM. Het zg. bereik van 420 % is, niet afhankelijk van de grootte van het enkele kettingblad vooraan.
Waarom eigenlijk? Er zijn toch honderden Watts achter de hand?
Was alleen maar een mogelijk voorbeeld. Zo technisch ben ik verder niet.
Leon schreef:
ma 12 mar, 2018 17:33
En daar bij heeft kennelijk een malloot het onzinnige idee opgevat om dat in procenten uit te drukken en zijn massa's papagaaien hem gaan nakakelen.
Zeg nou zelf, 420%!!!!!!! klinkt toch stukken indrukwekkender dan 4,2?
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.

Theoretisch gezien kun je namelijk beginnen met rekenen vanaf het verzet bij het ene apparaat, daar waar de ander net ophoudt. Heb je nog steeds hetzelfde "procentuele bereik", maar niks vergelijkbaars.
Dank voor jullie reacties zover.

Om het beter vergelijkbaar te maken, uitgaande van de twee Supercharger modellen: de één met de Nuvinc1 380 en belt drive, en de andere met een Simano Deore XT 11 -speed. Beide met Bosch Performance CX motor.

Model met NuVinci 380:

- 22 op het voorblad (24 - 26 - 28 is ook mogelijk)
- 28 op de NuVinci (24 - 26 ook mogelijk)

Uitgaande van een nominale ratio van 380%, een 0,5 onderdrive en een 1,9 overdrive geeft dit een bereik van 14 tot 53,2

Model met Shimano 11-speed:

- 19 op het voorblad (alternatieven mogelijk vanaf 15)
- 11 - 42 achter

Uitgaande van deze twee configuraties zie ik weinig verschil in inzetbaarheid bij klimmen.
Afgezien uiteraard van extra gewicht en interne weerstand, zoals eerder opgemerkt.
Een afgezien van persoonlijke voorkeur voor /afkeer van de NuVinci naaf.

Gee
Travelmaster schreef:
di 13 mar, 2018 09:16
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.
Maar zowel bij een 1x als bij een naafversnellingssysteem kun je de grootte van het voorblad vrij kiezen ;-)
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 11:41
Travelmaster schreef:
di 13 mar, 2018 09:16
Bert van Sprang schreef:
ma 12 mar, 2018 17:16
Het bereik is de verhouding tussen het lichtste en het zwaarste verzet.
Dat snap ik, maar ik probeer dus aan te geven dat het eigenlijk onzinnig is te gaan vergelijken op basis van deze verhouding als het uitgangsverzet niet hetzelfde is.
Maar zowel bij een 1x als bij een naafversnellingssysteem kun je de grootte van het voorblad vrij kiezen ;-)
Dat klopt, maar dat doet verder niets af aan de strekking van mijn opmerking - het gaat om appels en appels vergelijken.

Maar twee posts hierboven heeft topicstarter mijn vraag reeds beantwoord :wink:
In gear-calculator de gegevens van de r-m site ingevoerd:
Een supermoto 62-584 (27,5") band
XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter

http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 2&UF2=2240

De 19 tanden pakt gear-calculator niet eens! Dus 20 tands gepakt
XT: laagste verzet (= aantal meters dat je achterwiel ronddraait bij een volledige trapomwenteling) 0,974 meter, hoogste verzet 4,07 meter.
Met een verzet van 4 meter en 90 rpm (trapomwentelingen per minuut) fiets je 22 km/uur. Sneller willen zal wel door de motor aangevuld worden.
Wat moet je met een verzet van 1 meter als je al een hulpmotor hebt? Een bakfiets de Tourmalet op harken :shock: ?
Ter vergelijk ook een 34 tands voorblad ingevoerd. Kijk, dan kom je op verzetten die je op je kale racefiets/gravel-racer wil hebben. En dan zullen er wel mensen zijn die zeggen: "Ik kan dan maar tot 37 km/uur meetrappen".

Uitleg gear calculator:
Boven blok aanklikken = rood kader = 20 tands voorblad. Onderste blok aanklikken = rood kader = 34 tands.
%display op %development zetten (verspringt weleens) om het verzet weer te geven boven de tandwielmaat-driehoekjes.
Tandwielen kan je aanklikken en verschuiven. B.v. de witte = voorste tandwiel, om te kijken wat dat oplevert.
Banden maat is ingesteld.

Moraal van het verhaal: je bandenomtrek + voor(bladen) + 'bereik' cassette/versnellingsnaaftandwiel bepalen 'how low can you go' (of wat trek ik nog) en 'ik wil tot 75 km/uur kunnen meetrappen.
Handige tool. Dank je, daar ga ik eens even mee spelen.

Gee
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 13:10
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
Op zich is daar niks geks aan bij klimverzetten, maar 19 voor en 11 achter is als zwaarste verzet wel erg licht. Dus als dit klop vermoed ik dat er in het middenmotorgedeelte nog een extra overbrenging vanaf de cranks zit. Dan moeten de rekensommen over....
Shrek schreef:
di 13 mar, 2018 13:10
cyclos schreef:
di 13 mar, 2018 12:53

XT: 19 tanden voor, 11 speed 11-42 achter
Bij zo'n middenmotor draait het voorblad méér omwentelingem dan de pedalen.
Dus zo'n 19 tands wordt eigenlijk een b.v. 38 tands met b.v. de helft van de moeite :?