Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een half jaar op de E-bike BSP Urban EC10 - Forum Wereldfietser

Een half jaar op de E-bike BSP Urban EC10

Dankzij een mooie erfenis kon ik vorig najaar overgaan tot de aanschaf van een mooie E-bike. Een half jaar wikken en wegen en ook wachten deed me uiteindelijk besluiten tot de aanschaf van een BSP Urban EC10 https://www.bsp-fietsen.nl/fietsen/e-bikes/urban-ec10/

Een stevige best zware fiets die ten opzichte van mijn vroegere toerfiets met 7 versnellingen in de achteras wel eens overkomt als een vrachtwagen. Maar ook als een vrachtwagen die er in het stadsverkeer behoorlijk vandoor kan sprinten op de eerste meters en tegen de helling op.

Tot een maand geleden heb ik de fiets vooral gebruikt om 's morgen naar het werk te fietsen en 's avonds weer terug. Dat is met 7 kilometer eigenlijk een stukje van niets maar met tegenwind en een beetje laat zijn wel vaak voldoende om me bezweten aan te laten komen op mijn werk waar ik dan de hele dag wel wat last van had.
Door 's morgens de ondersteuning aan te zetten was dat probleem geheel en al voorbij.

Op de terugweg gaat de ondersteuning bijna altijd uit, alleen als het heel slecht weer is en ik merk dat mijn weerstand het niet haalt tot thuis, dan doe ik het mezelf niet aan en kies de gemakkelijke weg van een hoge ondersteuning.
Zonder ondersteuning rijdt de fiets wel zwaarder dan mijn vorige fiets, maar dat is alleen maar goed tijdens die terugweg omdat ik dan wat extra trainingsarbeid moet verrichten. Ook is zowel zonder als met ondersteuning de fiets best wel te horen, ook zonder te trappen trouwens.

Ondertussen heb ik op het stuur een opzetstuur geplaatst, een M-Wave Opzetstuur Triatlon Aero 22,2 / 350 / 31,8 mm zwart
In het dagelijkse woonwerkverkeer pak ik dat stuur ongeveer de helft van de tijd, bij elke bocht of verkeerssituatie grijp ik terug naar het veilige gewone stuur. Het opzetstuur is wel lekker om wat minder weerstand te hebben en wat meer kracht uit de benen te leveren. Het lukt dan vaak wat langer om boven de grens te rijden waar de elektrische ondersteuning er mee op houdt, ergens tussen de 25 en 26 km/h op de teller.

Dat boven de grens van de ondersteuning rijden komt 's morgens wel eens van pas als ik wat laat ben voor mijn werk, wel met het risico op zweten natuurlijk, maar dat valt in de praktijk erg mee omdat de route niet veel lange stukken kent waar ik uberhaupt kan doen. 's middags zonder ondersteuning lukt het me nauwelijks omdat ik dan ook alle inspanning doe na bochten en kruispunten en dan moet je echt wind meehebben om met mijn conditie de 25 km/h te halen.

In het weekend ben ik nu ook begonnen met fietstochten waarbij ik kijk of ik elke week een beetje verder van huis kan gaan en thuis kan komen zonder helemaal uitgeput te zijn. Daarbij is het nodig om de accu ook niet helemaal leeg te trekken want met een lege accu tegenwind nog een paar kilometer moeten fietsen is niet wat je wilt gaan doen als je uitgeput bent. Genoeg stroom in de accu bewaren om me thuis te brengen voor als ik het niet meer op eigen kracht kan is het devies. De accu wordt op zondag steeds meer een veiligheidsvoorziening, waardoor ik zeker ben dat ik thuis kan komen. De lader gaat nog niet mee, ik hou nog steeds stroom over bij thuiskomst doordat ik op de heenweg steeds minder op de ondersteuning leun, door een lagere ondersteuning te kiezen maar door ook vaker boven de 26 km/h te gaan waardoor de accu wordt ontlast.
Mijn conditie is al weer beter aan het worden, 2 uur op de fiets lekker tempo rijden lukt me al weer aardig (50 km).

Doel is om in de toekomst het dubbele te gaan doen, lekker elke zondagmorgen naar buiten om een flinke ronde te doen. Daarna kijken of dat meerdere keren per week gaat lukken en dan wellicht nog eens een mooie fietsvakantie.

Dan nog even over de fiets zelf.

Het is dus een wat zwaardere fiets, zelfs voor een e-bike, met een gewicht van circa 25.0-25.5 kg (excl. accu). Het is dan ook allemaal wel degelijk en mooi uitgevoerd en ik verwacht er heel wat jaartjes mezelf en ook heel wat bagage mee te vervoeren. Ik zie de eerste fietsvakanties al opdoemen in mijn gedachten.

Tijdens het fietsen merk je dat gewicht eigenlijk alleen in de bochten, daar heb je het stevige stuur soms echt wel even nodig. Ook als je elektrisch versneld in een bocht moet je rekening houden met een wat andere dynamiek. Snel van een bocht naar links een bocht naar rechts maken vergt even wat meer stuurmanskunst. Niet dat het ooit gevaarlijk wordt maar de eerste paar keer kan je je vergissen.

Tijdens het optrekken kan je het zware gewicht onmiddellijk doen vergeten door de juiste ondersteuning te kiezen. Met high kan je echt wegspuiten en zit je in 5 seconden op de 25 km/h. Wel drie keer met twee versnellingen tegelijkertijd schakelen en vooral niet gebruiken als er normale fietsers en brommers voor je staan. Met normal kan je waarschijnlijk al mee versnellen met een stel toerfietsers of auto's en de eco mode is eigenlijk het beste als je als een normale fietser mee wilt met het verkeer.

Als je eenmaal op snelheid bent kan je tussen 25 en 26 km/h last krijgen van een beetje aan-uit effect. Zeker met de ondersteuning op high krijg je steeds een stevig zetje als je onder de 25.3 komt die je dan weer boven de 25.3 brengt waar de ondersteuning weer wegvalt. Je hebt dan twee keuzes, of je zet de ondersteuning terug naar normal waardoor je snelheid ook iets terugvalt en je in de 5e versnelling lekker toeren kan draaien onder de 25 km/h of je levert wat spierkracht waardoor je naar de de 6e versnelling gaat en even 26.5 km/h gaat fietsen en op eigen kracht die snelheid of hoger vasthoudt. Deze twee versnellingen zijn samen met de ondersteuning een mooie zone om in te trainen, het wordt nooit te zwaar en je blijft lekker in je ritme.

Natuurlijk is er nog een derde keuze, een bad-ass tuning kit monteren waardoor de ondersteuning nog een tijdje doorloopt. Dat vind ik echter op de route naar mijn werk levensgevaarlijk. Het is niet helemaal het centrum van Amsterdam waar ik langsrij maar er zijn teveel bochten en ander verkeer om zinvol te zijn en het risico van ongelukken is te groot. Het is een stuk waarop vaak 25 km/h vaak al sneller is dan het overige verkeer en slechts zelden is er ruimte voor hogere snelheden.

Voor lange tourtochten in het weekend is het natuurlijk een manier om grote afstanden in kortere tijd af te kunnen leggen. De fiets is er stevig genoeg voor, hij kan de vergelijking met menige speed-pedelec aan, hij staat op goede banden en heeft goede remmen en zeker op lange rechte stukken buiten de bebouwde kom is er her en der vast een minuutje winst te pakken door boven de 25 km/h nog ondersteuning te hebben. De bezitters van speed-pedelecs kunnen me vast vertellen hoeveel ik er naast zit.

De styling van de fiets vind ik erg netjes, het is een keurige smaakvolle fiets waar de kwaliteit vanaf straalt. Iedereen die ik er over hoor vind 'm dan ook mooi. Details als de hoge velgen zorgen ervoor dat het geen saaie ouderwetse fiets is waar zonder smaak wat (e-bike) onderdelen op gezet zijn. Het opzetstuur dat ik heb gemonteerd geeft het ook weer een mooie strakke voorwaartse lijn, als een stier op wielen, dus wat meer agressie en snelheid.

De accu onder de bagagedrager is wellicht wat ouderwets voor een e-bike maar zeker door de oranje fietstas die ik erop heb laten zetten valt ie daar mooi weg.

Schakelen wil soms nog mis gaan, vooral met ondersteuning erop. Ik moet echt even inhouden met trappen om te voorkomen dat het met gekraak en moeite gaat. Stilstaand kan je wel in 1 keer terugdraaien naar de eerste versnelling, hetgeen prettig is.

Met of zonder ondersteuning, zelfs zonder trappen, komt er wel wat geluid van onderen. Blijkbaar heeft de achteras nog wel wat behoefte om van zich te laten horen. Ga je trappen komt er iets bij (kettinggeluid) en zet je de ondersteuning aan hoor je een duidelijk gezoem.
Voor alle drie niveaus van geluid geldt dat het me niets ernstigs lijkt en aangezien ik een goede fm heb die ik er regelmatig naar laat kijken (om de paar maanden op zaterdag zodat ik dan even kan gaan winkelen terwijl hij alles nakijkt ;-) ) vertrouw ik erop dat het wel goed zit.

Conclusie : oerdegelijk fiets die begint als transport fiets maar met wat aanpassingen ook prima een kilometervreter kan zijn.

Tenslotte, een jaar geleden gooide ik elke maand een tank bezine in mijn auto. Nu stel ik vast dat ik sinds 4 december niet meer heb getande............ Dat scheelt me dus ondertussen 3*75= 225 euro. In een jaar wordt dat 75 * 10 (zal toch nog wel eens tanken) dus 750 euro. Ook heb ik al een flinke tijd geen OV meer gebruikt.
Een jaar verder en ondertussen staat de teller ergens tussen 11 en 12 duizend kilometer.

Er zijn wat verbetering aangebracht, zoals betere tassen en click-r pedalen. Belangrijkste wijziging is wel dat ik zelf heel wat kilo's lichter ben geworden en ook heel wat fitter. Waar ik in het begin op deze fiets voor een rondje van 30 km ruim anderhalf uur nodig had, rij ik die nu in 65 minuten. Op veel langere afstanden gebruik ik tegenwoordig minder dan een kwart van de accucapaciteit in vergelijking met anderhalf jaar geleden.

Ik heb aandacht gegeven aan veiligheid en naast een goede helm ook geïnvesteerd in het radarsysteem van Garmin. Het is erg fijn om attent te worden gemaakt op verkeer van achteren.

Ik realiseer me dat deze fiets een beetje een toevallig keuze was op het moment van aanschaf en dat ik gaandeweg steeds enthousiaster ben geworden over deze fiets. Het is eigenlijk 4 fietsen in 1, ik kan alles ermee afdekken wat ik er mee wil, van het vervoeren van grote pakketten, tot het snel en onbezweten op een afspraak aankomen of gewoon als fiets om op te trainen en mijn conditie te verbeteren.

Als ik overweeg wat er nog aan verbeterd kan worden, dan kan ik wel wat dingen noemen, maar dat zijn dan dingen die niet belangrijk genoeg zijn om hun meerprijs te rechtvaardigen. Een beetje teveel blingbling dus. Een rohloff-naaf of een beltdrive, heel mooi maar gaat het nou echt veel veranderen aan mijn fietservaring?

Voor lange tochten die snel moeten worden afgelegd overweeg ik nog een badass-module, ja inderdaad om de fiets sneller te laten gaan dan ie mag worden ondersteund. Ik rijd nu regelmatig al op eigen kracht boven de 25 km/h maar blijkbaar is dat niet gevaarlijk, wordt het dat pas op het moment dat ik het elektrisch doe..... veilig fietsen zit volgens mij in andere dingen, namelijk je snelheid aanpassen aan de situatie, dus ook je ondersteuning. Binnen de bebouwde kom betekent dat sowieso rustig aan doen.
Maar ook voor die module geldt, hoe vaak ga ik dat nou echt gebruiken. Meestal zijn lange ritten niet de ritten waarbij ik met een tijdsdruk fiets. Het gaat dan meer om de vraag of ik genoeg conditie heb om het doel te halen en dat als het antwoord nee is ik altijd nog een knop kan omzetten op het stuur als antwoord.

Als vakantiefiets voldoet ie ook helemaal, maar vakantiefietsen lijkt toch niet helemaal mijn ding te zijn, ik haal er niet het plezier uit wat ik dacht er uit te zullen halen, ook al weet ik dat mijn ervaring ermee beperkt is. Het is wat het is. Iedereen z'n ding. Ik vind het wel leuk om op een rustig tempo en op eigen kracht een beetje off-road te gaan, dus wellicht levert dat nog iets op.

Voor mij is het vooral een vervoermiddel en een fitnesstraining gecombineerd in een degelijke betrouwbare vorm.
Hans Keesom schreef:
zo 14 jul, 2019 13:34
...
Als vakantiefiets voldoet ie ook helemaal, maar vakantiefietsen lijkt toch niet helemaal mijn ding te zijn, ik haal er niet het plezier uit wat ik dacht er uit te zullen halen, ook al weet ik dat mijn ervaring ermee beperkt is.
Een openhartige conclusie op dit forum voor vakantiefietsers.
Ik rijd nu regelmatig al op eigen kracht boven de 25 km/h maar blijkbaar is dat niet gevaarlijk, wordt het dat pas op het moment dat ik het elektrisch doe..... veilig fietsen zit volgens mij in andere dingen, namelijk je snelheid aanpassen aan de situatie, dus ook je ondersteuning. Binnen de bebouwde kom betekent dat sowieso rustig aan doen.
Goed verslag. De afgelopen maanden heb ik ook electrisch gereden. De vraag die ik stelde is, ben ik nu gevaarlijker dan op een normale fiets? Ja en nee. Het is het gedrag van de fietser, niet eens bewust gedrag. Je anticipeert anders en daardoor ontstaan gevaarlijke situaties. Die verleiding is moeilijk te weerstaan en kon ik pas veranderen toen het mij bewust werd. Voorbeeld anticiperen. Gewone fiets, je kijkt vooruit, laat je meer uitrollen om een volledige stilstand te vermijden om daarna weer te versnellen. E-bike betekent op snelheid blijven tot je wel moet remmen en daarna weer aanzetten. Dat geeft ook nog eens een gevoel van snelheid en haast, kost geen moeite, alleen stroom.
Patria Dublin schreef:
zo 21 jul, 2019 09:29
Ik rijd nu regelmatig al op eigen kracht boven de 25 km/h maar blijkbaar is dat niet gevaarlijk, wordt het dat pas op het moment dat ik het elektrisch doe..... veilig fietsen zit volgens mij in andere dingen, namelijk je snelheid aanpassen aan de situatie, dus ook je ondersteuning. Binnen de bebouwde kom betekent dat sowieso rustig aan doen.
Goed verslag. De afgelopen maanden heb ik ook electrisch gereden. De vraag die ik stelde is, ben ik nu gevaarlijker dan op een normale fiets? Ja en nee. Het is het gedrag van de fietser, niet eens bewust gedrag. Je anticipeert anders en daardoor ontstaan gevaarlijke situaties. Die verleiding is moeilijk te weerstaan en kon ik pas veranderen toen het mij bewust werd. Voorbeeld anticiperen. Gewone fiets, je kijkt vooruit, laat je meer uitrollen om een volledige stilstand te vermijden om daarna weer te versnellen. E-bike betekent op snelheid blijven tot je wel moet remmen en daarna weer aanzetten. Dat geeft ook nog eens een gevoel van snelheid en haast, kost geen moeite, alleen stroom.
Je kan, met nadruk op "kan", een e-bike op een manier berijden alsof je de conditie en power van een professionele wielrenner hebt en daar vrij onzuinig, onstuimig en onveilig mee omgaan.
Kan, want het hoeft niet natuurlijk, je kan nog steeds lekker lang uitrollen en daar zowel fysiek als qua accu energie besparen, of je de ondersteuning in hoogste stand hebt staan of in eco.
Je kan het gebruiken waar je conditie of kracht niet voldoende is, om mee te komen met de groep of partner of om op tijd aan te komen.

Waar het om gaat is dat je bij elke rit de keuzes maakt die passend zijn. Dat doe je ook als je niet elektrisch gaat fietsen, elektrisch komen er alleen maar wat mogelijkheden bij en dat is voor sommigen nog even wennen. Vandaar ook de verstrakte reacties af en toe op dit forum, ik heb er begrip voor. En ook al was ik enthousiast over de de Sun Trip vorig jaar, als ik de beelden van dit jaar zie snap ik dat velen zich met mij afvragen of dit nou nodig is : https://www.youtube.com/watch?v=R-qduhls6q8

Ik zie het er om veiligheidsredenen nog wel van komen dat de 25 km/h categorie wordt opgesplitst. In een categorie tot 100 watt vermogen en een bovengrens van 20 km/h van ondersteuning en een categorie boven 100 watt die een verplichte chip aan boord heeft die toestaat dat je waar dat veilig kan sneller dan 20 km/h (en 25 km/h) wordt ondersteund. Ik wil die chip graag laten inbouwen op m'n huidige e-bike.
willem.m schreef:
do 18 jul, 2019 08:57
Hans Keesom schreef:
zo 14 jul, 2019 13:34
...
Als vakantiefiets voldoet ie ook helemaal, maar vakantiefietsen lijkt toch niet helemaal mijn ding te zijn, ik haal er niet het plezier uit wat ik dacht er uit te zullen halen, ook al weet ik dat mijn ervaring ermee beperkt is.
Een openhartige conclusie op dit forum voor vakantiefietsers.
Allereerst, ik vind het een goede zaak als mensen voor hun vakanties op een fiets reizen. Dat is een stuk milieuvriendelijker dan de meeste andere transportvormen. Behalve als ze die fiets eerst gaan transporteren met een van die andere vormen.

Waarom fietsvakanties doen niet mijn ding lijkt te zijn heeft denk te maken hoe ik in het leven sta, hoe ik tegenover vakanties en bewegen sta.
Ik ben opgegroeid zonder vakanties, op een tuinbouwbedrijf waar vakanties van school je de kans gaven om mee te helpen en wat geld bij te verdienen. Het idee van "naar een ander land gaan" was meer "naar een ander stuk land/akker gaan om daar te werken" ;-)
Met een best sportieve vader opgegroeid ook dus bewegen in je vrije tijd was meestal sporten. Dus bewegen betekent voor mij trainen en dat het best intensief mag zijn.

Ik kan het niet helemaal duiden maar ik denk dat die twee dingen ervoor zorgen dat op vakantie gaan mij wat onnatuurlijk overkomt en ik fietsen zie als werken aan m'n conditie en dat doe je nu eenmaal het effectiefst door het hele jaar daar aan te werken, zonder over of onderbelasting.
Als ontspanning geniet ik evenveel of meer van elke dag anderhalf uur flink door te trappen op hetzelfde rondje dan alleen tijdens een vakantie een groot deel van de dag op een fiets te zitten. Ik hoef niet perse een mooie omgeving te zien om te genieten.

Lange tochten doe ik soms maar meer omdat ik ergens naar toe moet en als het kan dan liever de auto laat staan en het misschien zonder trein kan, zodat ik er toch weer een flinke training van kan maken, het ene nuttige met het andere nuttige combineren.

Niets tegen het feit dat anderen het anders doen, maar gewoon niet mijn ding(en).

Ik overweeg of een roeifiets mijn volgende fiets gaat worden. Dit om een meer complete workout te hebben. Liefst met een elektrisch voorwiel zodat ik de voordelen behoud die ik nu op de BSP heb. Probleem is echter dat die zoveel range heeft i.c.m. mijn huidige conditie dat er niet echt een rechtvaardiging voor is. De Tern HSD is echter ook een aantrekkelijke fiets vanwege z'n veelzijdigheid. Als er iets is wat ik aan m'n BSP waardeer is het wel z'n veelzijdigheid qua inzet. Het enige wat ontbreekt is wellicht nog een wat hogere snelheid.

Dat ik nog op dit forum zit, is meer om de technische aspecten en om ideeën te lezen die misschien wel aansluiten bij wie ik ben en waar ik van geniet.
Patria Dublin schreef:
zo 21 jul, 2019 09:29
De afgelopen maanden heb ik ook electrisch gereden. De vraag die ik stelde is, ben ik nu gevaarlijker dan op een normale fiets? Ja en nee. Het is het gedrag van de fietser, niet eens bewust gedrag. Je anticipeert anders en daardoor ontstaan gevaarlijke situaties. Die verleiding is moeilijk te weerstaan en kon ik pas veranderen toen het mij bewust werd. Voorbeeld anticiperen. Gewone fiets, je kijkt vooruit, laat je meer uitrollen om een volledige stilstand te vermijden om daarna weer te versnellen. E-bike betekent op snelheid blijven tot je wel moet remmen en daarna weer aanzetten. Dat geeft ook nog eens een gevoel van snelheid en haast, kost geen moeite, alleen stroom.
Op de E-bike rijd je dan meer richting het gedrag van een motorfiets. Dus moet je ook andere delen van het motorrijden overnemen zoals goede voertuigbeheersing, goed kunnen remmen en continu voor alles uitkijken.
Voor een gewone E-bike valt het nog mee, maar voor een speedpedelec is het denk ik een groot verschil.