Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Vandaag proefgereden op de Flyer Upstreet.
Heel fijne en ook mooie fiets.
Groot minpunt vond ik echter de nogal luidruchtige Panasonic motor , die overigens wel een goede ondersteuning gaf.
Ook de derailleurversnelling vond ik nogal grof schakelen.
Volgende week een proefrit op de Koga e-xite.
ANDO schreef:
vr 06 jul, 2018 19:29
Vandaag proefgereden op de Flyer Upstreet.
Heel fijne en ook mooie fiets.
Groot minpunt vond ik echter de nogal luidruchtige Panasonic motor , die overigens wel een goede ondersteuning gaf.
Ook de derailleurversnelling vond ik nogal grof schakelen.
Volgende week een proefrit op de Koga e-xite.
Nog gekeken naar de Nexus-8 versnelling?
Het valt me op dat er zeer weinig electrische fietsen zijn met een Alfine-11 naafversnelling (alleen bij Rose zag ik er één na een korte zoektocht). Zit hier een reden achter?

Verder nieuwsgierig (niet voor mezelf ;)) naar een electrische fiets waarmee ook "normaal" gereden kan worden. Zijn er dan specifieke zaken waar op te letten of is dat tegenwoordig met alle ondersteuningsmodellen goed mogelijk (behalve met Nuvinchi vanwege de grote weerstand van de naaf (dus niet de motor e.d.))?
Kijken naar een motor die echt wordt losgekoppeld als de motor wordt uitgezet, waar dus niks meer meedraait. Dat betekent dus geen naafmotor, dan heb je een soort vliegwiel, een zwaar achterwiel, ook als er verder niks meer gekoppeld is. Bij een middenmotor heb je natuurlijk wel extra gewicht, maar dat hangt bewegingloos onderin en middenin je frame.
Polling schreef:
ma 09 jul, 2018 08:13
Kijken naar een motor die echt wordt losgekoppeld als de motor wordt uitgezet, waar dus niks meer meedraait. Dat betekent dus geen naafmotor, dan heb je een soort vliegwiel, een zwaar achterwiel, ook als er verder niks meer gekoppeld is. Bij een middenmotor heb je natuurlijk wel extra gewicht, maar dat hangt bewegingloos onderin en middenin je frame.
Ook bij een middenmotor voelt het niet helemaal hetzelfde als gewoon zonder een motor. Of het waar is weet ik niet maar het voelt alsof je toch wat meer massa ronddraait.
Toch lijkt het nauwelijks zwaarder te fietsen en uitrollen doet m'n ebike als elke andere fiets

Als je echter regelmatig de accu van je e-bike leeg rijdt of gaat rijden, dan zou ik toch een tweede accu overwegen of een oplader meenemen voor lange pauzes.
Hans Keesom schreef:
ma 09 jul, 2018 23:37
Ook bij een middenmotor voelt het niet helemaal hetzelfde als gewoon zonder een motor. Of het waar is weet ik niet maar het voelt alsof je toch wat meer massa ronddraait.
Toch lijkt het nauwelijks zwaarder te fietsen en uitrollen doet m'n ebike als elke andere fiets

Als je echter regelmatig de accu van je e-bike leeg rijdt of gaat rijden, dan zou ik toch een tweede accu overwegen of een oplader meenemen voor lange pauzes.
Het gaat er meer om dat de fiets alleen ondersteuning biedt "wanneer nodig", dus gebruiken als een normale fiets (die dan ook normaal moet aanvoelen) en het gebruiken van ondersteuning bij tegenwind, hellingen e.d.

Daarom mijn vraag hoe het fietst met een electrische fiets die "uit" staat, meer vanwege het gepland gebruik dan vanwege een lege accu :)

Alhoewel de ervaring (rijden zonder ondersteuning) op dat moment hetzelfde is.
Fedor schreef:
di 10 jul, 2018 06:36
Hans Keesom schreef:
ma 09 jul, 2018 23:37
Ook bij een middenmotor voelt het niet helemaal hetzelfde als gewoon zonder een motor. Of het waar is weet ik niet maar het voelt alsof je toch wat meer massa ronddraait.
Toch lijkt het nauwelijks zwaarder te fietsen en uitrollen doet m'n ebike als elke andere fiets

Als je echter regelmatig de accu van je e-bike leeg rijdt of gaat rijden, dan zou ik toch een tweede accu overwegen of een oplader meenemen voor lange pauzes.
Het gaat er meer om dat de fiets alleen ondersteuning biedt "wanneer nodig", dus gebruiken als een normale fiets (die dan ook normaal moet aanvoelen) en het gebruiken van ondersteuning bij tegenwind, hellingen e.d.

Daarom mijn vraag hoe het fietst met een electrische fiets die "uit" staat, meer vanwege het gepland gebruik dan vanwege een lege accu :)

Alhoewel de ervaring (rijden zonder ondersteuning) op dat moment hetzelfde is.
Wel, ik vermoed dat het heel erg afhangt van de fiets. Ervaring heb ik enkel met mijn eigen exemplaar: een Heinzmann met achterwielmotor. Meestal, op kortere ritten, rij ik boven de ondersteunde snelheid (25 km/u). Dat betekent dat de weerstand niet hoog is, toch, ondanks het 'vliegwiel' achteraan. Als ik met anderen mee rijd, is dat ook vaak zonder ondersteuning en dat lukt prima. Enkel bij het versnellen voel je het verschil.
Er wordt regelmatig vermeld dat het toch zwaarder trappen is. De ECO-stand schijnt dan net de extra weerstand en gewicht van de fiets te compenseren dus dan zou deze (voor een normaal fietsgedrag) altijd aan moeten staan. Maar misschien geldt dat alleen voor ongetrainde bejaarden ;)

Mijn vrouw wil graag met me meefietsen maar ze zal niet de conditie kunnen krijgen die ik heb. Zonder tegenwind (of met wind mee) wil ze graag wel zelf fietsen maar zodra het zwaarder wordt (tegenwind, helling, lange tocht) wil ze graag een "hulpje" indien nodig.

Al ben ik bang dat als ze "de geneugten" van ondersteuning heeft gevoeld dat ding niet meer uit gaat ;) Dat wordt dus veel werken aan mijn eigen conditie :D
Fedor schreef:
di 10 jul, 2018 08:17
Er wordt regelmatig vermeld dat het toch zwaarder trappen is. De ECO-stand schijnt dan net de extra weerstand en gewicht van de fiets te compenseren dus dan zou deze (voor een normaal fietsgedrag) altijd aan moeten staan. Maar misschien geldt dat alleen voor ongetrainde bejaarden ;)
De enige zuivere manier zou zijn om dit te meten. In de praktijk weet ik het niet zo goed. Er wordt vaak gezegd dat er extra weerstand is, dat je tegen een muur oploopt, als je aan de begrenzing komt. Misschien is dat zo. Misschien is het niets anders dan dat je plots zelf alle vermogen moet leveren en dat voelt natuurlijk helemaal anders aan...
Er is natuurlijk altijd het extra gewicht, maar een keer je snelheid constant is en de weg vlak, zou dat geen verschil mogen maken.
Daarnaast is het mogelijk dat andere motoren wel degelijk meer interne weerstand hebben als ze niet actief zijn. Daar heb ik echter geen ervaring mee.
Fedor schreef:
di 10 jul, 2018 08:17
Er wordt regelmatig vermeld dat het toch zwaarder trappen is. De ECO-stand schijnt dan net de extra weerstand en gewicht van de fiets te compenseren dus dan zou deze (voor een normaal fietsgedrag) altijd aan moeten staan. Maar misschien geldt dat alleen voor ongetrainde bejaarden ;)

Mijn vrouw wil graag met me meefietsen maar ze zal niet de conditie kunnen krijgen die ik heb. Zonder tegenwind (of met wind mee) wil ze graag wel zelf fietsen maar zodra het zwaarder wordt (tegenwind, helling, lange tocht) wil ze graag een "hulpje" indien nodig.

Al ben ik bang dat als ze "de geneugten" van ondersteuning heeft gevoeld dat ding niet meer uit gaat ;) Dat wordt dus veel werken aan mijn eigen conditie :D
De eco-stand op mijn fiets doet meer dan het gewicht compenseren, de helft van de eco stand zou al genoeg zijn geweest.

Je vrouw kan de ondersteuning variëren om zo keurig naast of achter je te fietsen. Voor je kan, dan kan jij erachter hangen.
Ik denk niet dat ze er een wedstrijd van gaat maken want ze snapt ook wel dat zij een voordeel heeft. Met elkaar onderweg is belangrijker dan wie als eerste over de finish gaat.

Ze noemt trouwens keurig op waar je een e-bike goed voor kunt gebruiken (tegenwind, helling, lange tocht)
Hans Keesom schreef:
di 10 jul, 2018 20:02
Fedor schreef:
di 10 jul, 2018 08:17
Er wordt regelmatig vermeld dat het toch zwaarder trappen is. De ECO-stand schijnt dan net de extra weerstand en gewicht van de fiets te compenseren dus dan zou deze (voor een normaal fietsgedrag) altijd aan moeten staan. Maar misschien geldt dat alleen voor ongetrainde bejaarden ;)

Mijn vrouw wil graag met me meefietsen maar ze zal niet de conditie kunnen krijgen die ik heb. Zonder tegenwind (of met wind mee) wil ze graag wel zelf fietsen maar zodra het zwaarder wordt (tegenwind, helling, lange tocht) wil ze graag een "hulpje" indien nodig.

Al ben ik bang dat als ze "de geneugten" van ondersteuning heeft gevoeld dat ding niet meer uit gaat ;) Dat wordt dus veel werken aan mijn eigen conditie :D
De eco-stand op mijn fiets doet meer dan het gewicht compenseren, de helft van de eco stand zou al genoeg zijn geweest. Maar ik heb een middenmotor en die "slepen" niet. Direct drive motoren met terugwinning hebben dat wel

Je vrouw kan de ondersteuning variëren om zo keurig naast of achter je te fietsen. Voor je kan, dan kan jij erachter hangen.
Ik denk niet dat ze er een wedstrijd van gaat maken want ze snapt ook wel dat zij een voordeel heeft. Met elkaar onderweg is belangrijker dan wie als eerste over de finish gaat.

Ze noemt trouwens keurig op waar je een e-bike goed voor kunt gebruiken (tegenwind, helling, lange tocht)
Fedor schreef:
ma 09 jul, 2018 07:57
Het valt me op dat er zeer weinig electrische fietsen zijn met een Alfine-11 naafversnelling (alleen bij Rose zag ik er één na een korte zoektocht). Zit hier een reden achter?
Volgens mij geeft Shimano hem niet vrij voor ebike gebruik. Nexus 8 premium volstaat ook wel.
Ik heb sinds een tijdje een E-bike met Bosch middenmotor en een dikke 6000km rij-ervaring .
Ik maak geregeld flinke tourtochten van een kleine 100km in België en in het heuvel- en bergachtige Spaanse binnenland van zo'n 70 à 80km. Ik rij altijd op de Eco stand, in uitzonderlijke gevallen, en wel heel beperkt in tijd, op de Tour-stand (steile klimmetjes +10%, ...)
Met de aanschaf van een fietskar (2 wielen) was en is het ook nog de bedoeling om meerdaagse fietstochten te maken.
Een flinke maand geleden ben ik er, alleen, voor een dag of 10 op uitgetrokken. Van A'pen, via Maastricht richting Trier langs de Vennbahn, de Moezel, de Kyll, de Maare-Mösel, en via Bullay en de Nürburgring tot aan het Nationalpark Eifel, Maastricht, A'pen.
Mijn ervaringen zijn over het algemeen zeer positief over de combinatie e-bike/fietskar.
Eerst en vooral weegt de fiets +/-23kg, 2 fietszakken van +/-7kg en een beladen kar van +/-30kg.
Voor alle zekerheid had ik een reservebatterij meegenomen en maar goed ook.
Op vlakke wegen viel de autonomie wel mee en kon ik zonder probleem 3/4 van de normale afstand afleggen. Bij steile of langere bergop-stroken viel de autonomie terug tot iets meer dan de helft. In dit laatste geval werden meer dan 1000 hoogtemeters overbrugd. (tijdens 1 rit zelfs meer dan 1600 htm)
Door het gewicht van het geheel diende bergop sneller op de Tour-stand geschakeld te worden.
Als je kan stellen dat 100km met je e-bike/batterij haalbaar is onder normale omstandigheden, dan kan dit met normale bepakking en licht golvend terrein terugzakken naar 75km, en onder volle bepakking (fietskar) naar 50km. Als je hier rekening mee houdt heb je zeker geen probleem...
Als je wil anticiperen of je afstand vergroten en je reist als koppel is het aangewezen om elke 20km even van batterij te wisselen, zo kan je met 2 zeker 75km overbruggen.
De cijfers die hier staan zijn met zekerheid haalbaar.
Zoals eerder aangehaald had ik 1 dag van +1600htm en 80km en was de 2de batterij halverwege haar capaciteit. De laatste dag heb ik 130km gereden (met de kar) over gemiddeld licht hellend tot vlakke wegen en de 2de batterij had nog 2/5 van haar capaciteit.
CapoJan schreef:
di 10 jul, 2018 12:15
Misschien is dat zo. Misschien is het niets anders dan dat je plots zelf alle vermogen moet leveren en dat voelt natuurlijk helemaal anders aan...
Dat speelt zeker een rol. Als ik wind mee heb trap ik ook geleidelijk aan boven ondersteuning en dat voelt uitstekend. Heb ik wind tegen en ga ik boven de 27 dan voel ik een muur. Niet zo gek... in het eerste geval levert de motor een paar watt (kan ik zien aan de statusbalkjes), in het tweede geval helpt de motor me met 100 watt+... en ja dat voel ik dan wel ff als ik eroverheen ga.

Verder voor wat het waard is: Yamaha lijkt beter te fietsen zonder ondersteuning dan de eerdere generaties Bosch met interne overbrenging (klinkt ook logisch). Bosch lijkt nu ook over te stappen naar directe aandrijving. Het is nog niet duidelijk of hun hele gamma direct drive krijgt, maar aangezien Bosch eigenlijk altijd maar 1 motor maakte en die gewoon anders instelde geloof ik dat het wel die kant op gaat.
Rokon schreef:
wo 11 jul, 2018 11:33
Zoals eerder aangehaald had ik 1 dag van +1600htm en 80km en was de 2de batterij halverwege haar capaciteit. De laatste dag heb ik 130km gereden (met de kar) over gemiddeld licht hellend tot vlakke wegen en de 2de batterij had nog 2/5 van haar capaciteit.
Gewicht/stijgingspercentage en wind missen hier een beetje (geen verwijt, kan ik ook niet opdreunen van mijn eigen ritjes!), maar dat zijn cijfers die in lijn liggen met wat ik uit eigen ervaring verwacht.
loknor schreef:
wo 11 jul, 2018 11:34

Gewicht/stijgingspercentage en wind missen hier een beetje (geen verwijt, kan ik ook niet opdreunen van mijn eigen ritjes!), maar dat zijn cijfers die in lijn liggen met wat ik uit eigen ervaring verwacht.
Misschien kinderachtig, je vergeet, vind ik, te vermelden de snelheid waarmee je die helling lekker comfortabel op draait?
WimB schreef:
wo 11 jul, 2018 12:21
loknor schreef:
wo 11 jul, 2018 11:34

Gewicht/stijgingspercentage en wind missen hier een beetje (geen verwijt, kan ik ook niet opdreunen van mijn eigen ritjes!), maar dat zijn cijfers die in lijn liggen met wat ik uit eigen ervaring verwacht.
Misschien kinderachtig, je vergeet, vind ik, te vermelden de snelheid waarmee je die helling lekker comfortabel op draait?
Zeker niet kinderachtig, dat zou wel leuke info zijn, maar ik ben niet degene die de reis maakte ;)

Maar licht hellend tot vlak zal hij vermoedelijk (uitgaande dat het licht hellend was en hij normaal doorrijdt) hebben gecruist met 24kmpu en dan ligt het redelijk binnen wat ik verwacht. Anders gezegd, ik heb dergelijke afstanden (iets beter, maar Nederland) gehaald.

Actieradius vergelijken is sowieso super lastig, dus dit is met de nodige slagen om de arm. Maar dit zijn zeer realistische getallen voor zijn configuratie.
Met de kar aan de fiets was 24km/u zeker geen optie!
Ik ben zeker geen snelheidsduivel en geniet graag op't gemakske van hetgeen ik aan het doen ben...
Denk dat ik gemiddeld 19km/u heb gehaald over het hele traject (bergop en bergaf met de kar, wat cruisen door de stadjes en steegjes inbegrepen) en moest me voor geen enkele reden haasten...
Ik ben dus naar de Eifel/Moezel gereden net voor deze 'hittegolf' en heb geregeld wind en regen op mijn dak gehad. Op zich was dit niet zo ingrijpend op de actieradius. Mijn gewicht, dat zal zeker een rol gespeeld hebben, maar zeker ook het feit dat ik gemiddeld per dag een aardig aantal htm heb verwerkt. En daar waar ik zonder kar redelijk uit de voeten kan bergop, is dat met een kar toch een heel ander verhaal. Het is net of je achteruit getrokken wordt :-))
De helling (pittig) van Bullay naar Bad Bertrich (10km) heeft mijn batterij méér dan een blokje energie gekost. Ik heb zoveel mogelijk op de Ecostand gereden en mijn snelheid rond de 10-12 km/u gehouden! Om maar te zeggen dat bepakking (kar) een redelijk nefaste invloed heeft op het energieverbruik.
In het kader van dit topic is het toch wel belangrijk als je weet in welke streek je met een e-bike op vakantie wil vertrekken.
Met cruisen bedoelde ik zo rond de 24 op de rechte stukken, niet gemiddeld :)

Beetje ongelukkig uitgedrukt :oops:
Met de Flyer RS nu zo'n 10500 km ervaring. Hier een ervarings bericht.
Het is er een met XT schakeling en 540 watt batterij.
Ik ben 1.92 en 95 kg.
Net 6 dagen gefietst en in Noord Holland richting Den Helder met forse wind tegen haalde ik zo'n 85 km qua afstand. De fiets is bijna drie jaar oud. Accu dus ook.
Op de terug weg met wind mee reed ik er bovenuit, dus boven de aandrijving uit. Ik dacht dat ie stuk was want er was nog maar een blokje weg met 60km. (normaal met zo'n 20 a 24 km 1 blokje minder steeds van de 5) Al met al 102 km gefietst en ik had nog zo'n 25km over. Een groot verschil dus. Maar ik had soms nul verbruik vanwege de wind in de rug.
Meestal kan ik zo'n 90km rijden op het vlakke en met wat heuvels ook en wind. Draai licht rond, was ik zo gewend na knie klachten en dan heb ik meestal twee balkjes vermogen en soms drie. Hij geeft tot vijf aan.
Hou wel van beetje trappen ook en rij meestal in standard stand (eco, standard, high). Eco is niet altijd voordeliger lijkt. Trapritme en schakelen helpt zeker voor meer km per lading. Lichter wegfietsen en opschakelen tot een fijn ritme. In de bos over rulle paden gaat ie logischerwijze ook wat meer verbruiken. Je voelt ook het verschil wel eenmaal weer op een fietspad, hoeveel lichter dat trapt.
Laatst een nieuwe geprobeerd met cadans op het display en ik zag dat ik zo'n 85 omwentelingen maak. Beetje meer of minder, wel leuk dat eens gemeten te zien.
Heerlijke fiets al ziet ie er wat outdated uit met accu achter de buis. Maar wel mooi!
En ik rij nog met originele ketting en kransjes. Kwestie van met beleid schakelen. Even kracht er af en dat kan in een omwenteling, op het vlakke zeker. Dus heel netjes want er werd wel geschreven dat je die na 2500km al zou moeten vervangen maar bij laatste beurt was het nog goed. En derailleur systeem, deore xt is gewoon goed. Hoef het nooit bij te stellen, blijft perfect schakelen. Remmen, ook xt, ook prima. Gewoon een fijne fiets en ik rij er mee naar m'n werk, 30 a 40 km per dag. Meestal zo tussen 25 en 26 km per uur. Gemiddeld is dat zo'n 23,5 a 24 maar ik kan lekker doorfietsen met weinig stoplichten. Dat scheelt in gemiddelde snelheid en verbruik. Haal ik dus net geen drie keer naar m'n werk. Ben benieuwd naar weer nieuwe motor bij Flyer in 2019. De motor van 2018 vond ik wat lawaaierig, meer dan de mijne nu. Nog geen zin om dan te vervangen en/of in te ruilen. Ze gaan ook grotere accu's standaard er in zetten. Tot zelfs 730watt las ik. Dan kun je een heel eind!
Nog geen vakantie met veel bagage zoals tent en zo gedaan. Krijg ik wel weer zin in! Wel voor een week en overnacht bij vrienden op de fiets. Twee volle tassen achterop, kleren, lader. Heerlijk fietsen!
Trouwens......heb ook de test gelezen met de Idworx. Heb al eens verlekkerd samen gesteld op de idworx site, een titanium opinion met alber motor. Als ik de centen had zou ik het zo doen, met de nieuwe z20 motor.
Ik snap hem wel in zijn enthousiasme over de idworx :-)