Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goede E-bike voor op vakantie - Forum Wereldfietser

Goede E-bike voor op vakantie

173 berichten
Ik heb onlangs veel nut gehad m.b.t. adviezen op dit forum over de aanschaf van een goede vakantiefiets voor mezelf. Dat is geëindigd met een hele mooie Off Rohler waar ik ook heel erg content mee ben. Heerlijke fiets waar ik mijn doelstelling van off-road mountainbike en gewone fietsreizen mee kan combineren.

Nu is mijn vriendin door mijn enthousiasme een klein beetje aangestoken en wil zij binnenkort wel samen een fietsvakantie gaan doen maar dan wel graag met een E-bike. Haar doelstelling in dit geval wel iets anders. Ze wil met normaal me mee kunnen komen qua tempo, houdt van een wat comfortabeler zit (semi-sportief) maar ze wil wel een fiets die geen problemen heeft met de gemiddelde heuvel/berg hellingen voor eenvoudige fietsvakanties in Europa. De actieradius zou ca. 75 km moeten worden voor leuke dagtochten of meerdaagse reizen.

We hebben samen een paar fietsen uitgeprobeerd van o.a. RIH en Gaastra. De RIH was erg comfortabel maar miste imo een beetje het fietsgevoel. Mijn vriendin vond het overigens wel een erg fijne fiets ;-) Maar ja, mannen komen van mars...

De Gaastra was er in 2 uitvoeringen, te weten de Bosch middenmotor/naaf en een single transmissie met een Neodrive achterwielmotor. Ik vond zelf deze laatste Gaastra veruit superieur qua fietsgevoel (stuurde strak, fietste subtiel mee) maar ben bang dat de motor onvoldoende intelligentie heeft om louter op kracht van haar gebruiker in te schatten dat er een heuvel moet worden beklommen. Ik kan zelf daarom niet goed inschatten of deze fiets wel geschikt is voor ons type vakanties. Aan de andere kant, de fiets handelaar had zijn bedenkingen m.b.t. de Bosch middenmotor vanwege door hem ervaren kwaliteit issues.

Dus het blijkt nog niet zo heel eenvoudig om een E-bike aan te schaffen. Wat is hier wijsheid :?:
sterkte!
mightytheo schreef:
za 12 mei, 2018 18:22
We hebben samen een paar fietsen uitgeprobeerd van o.a. RIH en Gaastra. De RIH was erg comfortabel maar miste imo een beetje het fietsgevoel. Mijn vriendin vond het overigens wel een erg fijne fiets ;)
Zij moet er op fietsen dus wat is het probleem? Je geeft aan dat het om eenvoudige fietsvakanties gaat dus er zijn verder geen spectaculaire eisen behalve dat het lekker fietst.

Een keer een lange tocht mee maken en dan weet ze of het iets voor haar is.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Het is geen fiets voor mezelf dus het eindoordeel is zeker aan mijn vriendin. Maar de aanschaf van een E-bike is tegenwoordig toch wel een behoorlijke investering geworden waarbij er veel opties zijn. Een foute keuze kan snel leiden tot een tegenvaller en een fiets die jaren in de schuur staat...
mightytheo schreef:
za 12 mei, 2018 18:22
......... Ze wil met normaal me mee kunnen komen qua tempo, houdt van een wat comfortabeler zit (semi-sportief) maar ze wil wel een fiets die geen problemen heeft met de gemiddelde heuvel/berg hellingen voor eenvoudige fietsvakanties in Europa. De actieradius zou ca. 75 km moeten worden voor leuke dagtochten of meerdaagse reizen.

......... de fiets handelaar had zijn bedenkingen m.b.t. de Bosch middenmotor vanwege door hem ervaren kwaliteit issues.
Bosch en kwaliteitsissues, hmmmmm vraag me dan altijd wat er het eerste was, de mening of het assortiment in zijn winkel ;-)

Wat is trouwens een normaal tempo, wat is jouw tempo, rij jij 25 km/h of lager?

Ik zou wel voor een middenmotor gaan, die kan dan gebruik maken van het versnellingsmechanisme en zo gemakkelijker de berg op.
Wat de versnelling betreft, hoe goed ben jij of is zij in het onderhouden van? Met elektrische ondersteuning kan zij
250 watt bijschakelen en dat per accu anderhalf uur lang volhouden. Volgens mij heb je dan een flink tempo op een flinke berg te pakken, al is het afhankelijk van het totaalgewicht natuurlijk.

Ik heb onlangs 70 km op m'n accu op de hoogste ondersteuningstand kunnen rijden, dus zonder veel inspanning. Wel met een ligstuur wat de actieradius hoger maakt en erg lompe fietstassen, wat de actieradius weer omlaag brengt. Waarmee ik wil aangeven dat actieradius ook erg afhangt van hoe je omgaat met de ondersteuning. Vandaar ook dat ik dat ben gaan onderzoeken : https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=31094

Een tweede accu, een pittige aanschaf, dat wel, maakt ook 100 km een totaal ontspannen ritje. Het staat je ook toe om af en toe een nachtje niet te kunnen opladen.

De volgende vraag is of ze fiets ook buiten fietsvakantie wil gaan gebruiken, bijvoorbeeld voor woon-werk verkeer, en om de auto wat vaker te laten staan voor ritjes. Dan is een wat stevigere fiets misschien een idee.
En hoever is haar werk van huis?

Mijn fiets is misschien het eerste waaraan je denkt bij een vakantiefiets, ook een beetje zwaar, maar zeer breed inzetbaar en comfortabel, ook buiten de vakantie : https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... sp#p301739
Ha ha, goede vraag m.b.t. de bedenkingen en dat vragen wij ons natuurlijk ook wel een beetje af. Maar de dealer maakt eigenlijk best wel een degelijke indruk als ervaren handelaar die inmiddels alle hypes wel heeft zien voorbijkomen. Volgens mij is het meer iemand die E-bike fietsen op een hoger peil wil brengen want hij was bezig met het uittesten een nieuwe uitvinding uit Oostenrijk die volgens hem nog niet voldoende was uitontwikkeld.

Er stonden van allerlei type fiets aandrijving/motoren in zijn winkel. Voorwiel, achterwiel en middenmotor. Nadat de verschillende types voor- en nadelen benoemd kwamen we op de discussies m.b.t. betrouwbare fietsen (o.a. Flyer en RIH) en innovatieve fietsen (o.a. IdWorx, Gaastra etc.) uit.

Pluspunt voor hem is dat hij ons de fietsen voor een weekend uitleent, helemaal niet inpraat op een deal voordat we zelf eraan toe zijn om te willen bestellen. Maar customer intimacy is er natuurlijk wel want dit vergroot ook weer de kans dat we iets bij hem gaan bestellen...

Toch wel plezierig dat dergelijke dealers ook bestaan ;-)
mightytheo schreef:
za 12 mei, 2018 18:22
De Gaastra was er in 2 uitvoeringen, te weten de Bosch middenmotor/naaf en een single transmissie met een Neodrive achterwielmotor. Ik vond zelf deze laatste Gaastra veruit superieur qua fietsgevoel (stuurde strak, fietste subtiel mee) maar ben bang dat de motor onvoldoende intelligentie heeft om louter op kracht van haar gebruiker in te schatten dat er een heuvel moet worden beklommen. Ik kan zelf daarom niet goed inschatten of deze fiets wel geschikt is voor ons type vakanties. Aan de andere kant, de fiets handelaar had zijn bedenkingen m.b.t. de Bosch middenmotor vanwege door hem ervaren kwaliteit issues.
Goed dat je advies vraagt want hier gaan volgens mij een paar dingen een klein beetje scheef.

1. Er is absoluut geen reden waarom een middenmotor fiets niet scherp zou sturen, de Gaastra met middenmotor rijdt heel erg goed. En zo zijn er meer fietsen met Bosch/Yamaha die meer dan uitstekend fietsen.
2. De door jou gewenste motor is door de fietsersbond afgeschminkt voor langere/steilere klimmen met lage snelheid. Het valt me ook op dat dit dus een aftermarket upgrade is, geen officieel model (tenzij Gaastra stiekem nieuwe modellen heeft aangeleverd?). De offciele Fyts heeft een Boschmotor.

Waarom is voor een standaard e-bike een middenmotor doorgaans superieur?

- Geen thermische problemen. Ik heb het hierover toevallig met Eric over gehad en hij is het met me eens dat elke naafmotor dit euvel kent. Het is lastig te vermijden, zo is Bionx nu vrij extreem aan het oversizen, ongetwijfeld om de warmte weg te krijgen.
- Hogere efficientie (hogere actieradius)
- Meer vermogen, niet alleen betekent dat je bergop harder kan (niet zo boeiend als jij menskracht moet leveren op een gewone fiets), maar juist dat je niet tegen de grens aanloopt waar naafmotoren door de mand vallen.
- Kortere kabelbomen, dus minder kans op kabelbreuk. Ik wil direct aannemen dat dit bij de duurste systemen dankzij e goede stekker minder spannend is geworden, maar het blijft een gegeven dat je niet alleen meer kabels hebt bij een naafmotor, maar ook meer stekkers (bij de naaf).
- Zeker bij een accu op het midden van je frame is de gewichtsverdeling van een middenmotor beter, al is met geometrie er wel een mouw aan te passen. Ik ken zat fietsen (Gaastra!) met een accu op het achterrek die prima fietsen.
- Geen gedoe met je wielen, alles inclusief spaaklengte is standaard en bij elke FM te laten fixen.

Voordelen naafmotor:

- Stil
- Vaak wat mildere ondersteuning (maar dat ligt dus ook aan het veel lagere vermogen!).
- Om te bouwen naar standaard fiets (maar wie doet dat in de praktijk?).
- Mogelijkheid voor Pinion.

Betreft het verhaal van je dealer? Tsja, hij zal het beste met je voor hebben, maar ik heb meer (toenertijd top of the line) naafmotoren opgevreten en onze Yamaha middenmotoren doen het prima terwijl we ze echt veel meer mishandelen. Dit lijkt anecdotisch, maar de fietsersbond ontdekte ook al dat naafmotoren gewoon preventief uitvallen. Ik durf te stellen dat dit soort dingen niet goed is voor de levensduur van de naaf. Hitte is gewoon niet goed voor magneten (en electronica). Dat Bosch veel meer reparaties kent zal ook te maken hebben met het enorme aantal gebruikers.

Ik begrijp de voorliefde voor naafmotoren (stil is natuurlijk fijn), maar er is een reden dat de middenmotor de rest van de markt heeft overgenomen ondanks de bepaald forse prijs. Het rijdt zeker op langere termijn beter.

Mocht geluid echt onoverkoombaar zijn, neem dan eens contact op met Eric van de Vakantiefietser, hij heeft ervaring met de stille Pendix motoren (ik weet er te weinig van, slechts een paar honderd meter getest), ze zijn proefondervindelijk stil maar de ondersteuning is niet zo subtiel als de betere middenmotoren. Ik durf alleen niets te zeggen over actieradius en kwaliteit. Eric kan daar vermoedelijk meer over vertellen.
Bedankt voor je reactie. De middenmotor lijkt inderdaad een veel betere keuze t.o.v. de naaf motor. Maar, Ik kan alleen maar spreken voor mijn eigen test en dat was dat de naaf motor in dit specifieke geval prettiger fietste dan de middenmotor.

Het scherpere stuurgedrag is overigens inderdaad terug te voeren op de fiets zelf. Bedankt voor de correctie.

Desondanks maak ik me wel wat zorgen over het gedrag in de heuvels. Dus een goede middenmotor heeft mijn voorkeur mits dat berust op gedegen onderzoek. Ik snap ook niet helemaal dat een fietsersbond test van 2016 nu door iedereen wordt aangenomen als de ultieme waarheid en dan niet een keertje wordt herhaald als test met meerdere fietsen.

Dus...ik zou eigenlijk een wat eerlijker en genuanceerder vergelijk willen zien zonder dat er door ons consumenten een te snelle keuze wordt gemaakt tussen voor, midden of achter aandrijving. Waarschijnlijk hebben ze allemaal een eigen toepassingsgebied. Laat het de leveranciers vooral zelf eens een keertje uitleggen... Geven we hun ook een kans ;-)
Betreft de Fietserbond test, ik had al (jaren) voor deze test hiervoor gewaarschuwd vanwege eigen ervaringen. Het is dus voor mij absoluut geen verrassing, maar een bevestiging van mijn eigen (ruime ervaring).

Testen met meerdere motoren is natuurlijk het beste, maar het is inherent aan het systeem, dus tenzij er radicaal wordt herontworpen is dit eigenlijk een gegeven. Daarom zullen Neodrive (Alber) en Go Swiss vooralsnog het niet opeens beter gaan doen. Mogelijk uitzondering is Bionx met hun mega oversizing.

Ze hebben het (onbedoeld) mooi geillustreerd op hun homepagina, kijk maar eens naar de herenfiets in hun reclamefoto:

Afbeelding

Maar zelfs dit zal het thermische probleem vooral uitstellen, omdat er geen actieve koeling plaatsvindt (zou ook direct een issue zijn voor extra geluid).

Voor een gewone e-bike is op dit moment de middenmotor de logischere keus. Voor S-pedelecs veranderd het verhaal radicaal, maar daar heb je een heel andere problematiek.
Bedankt voor de informatie. Ik zal het meenemen in de overweging.
loknor schreef:
za 12 mei, 2018 21:58
Waarom is voor een standaard e-bike een middenmotor doorgaans superieur?
- Geen thermische problemen. Ik heb het hierover toevallig met Eric over gehad en hij is het met me eens dat elke naafmotor dit euvel kent. Het is lastig te vermijden, zo is Bionx nu vrij extreem aan het oversizen, ongetwijfeld om de warmte weg te krijgen.
- Hogere efficientie (hogere actieradius)
- Meer vermogen, niet alleen betekent dat je bergop harder kan (niet zo boeiend als jij menskracht moet leveren op een gewone fiets), maar juist dat je niet tegen de grens aanloopt waar naafmotoren door de mand vallen.
Naar ik begrijp zijn deze drie pluspunten allemaal te wijten aan een euvel waar alle naafmotoren aan lijken te lijden: dat het rendement van een naafmotor ruwweg lineair (recht evenreding, vanaf nul bij stilstand) toeneemt met de snelheid, tot op het punt waar het maximaal is. Dat betekent dat je bij lage snelheid, waarmee een vakantiefietser een groot deel van de dag bezig is met het beklimmen van heuvels en bergen, een groot deel van de energie omgezet wordt in warmte in paats van voortstuwing.
Goed samengevat. En zeker als de partner ongemotoriseerd moet klimmen gaat de snelheid al snel in het gebied komen waar je je naaf opblaast (die dus preventief uitgaat). Een middenmotor heeft dat probleem veel minder omdat je gaat terugschakelen.

Vanwege deze limiet wil je ook een motor met meer NM. Je gebruikt ze uiterst, uiterst zelden, maar het is prettig dat je die limiet niet haalt. Overbelasting is bij e-bikes een directe route naar defect (al dan niet een-twee weken later).
loknor schreef:
zo 13 mei, 2018 11:17
..... Een middenmotor heeft dat probleem veel minder omdat je gaat terugschakelen.
......
Goede ervaringen met mijn Shimano middenmotor in de buurt van de posbank. Gewoon terug in de laagste versnelling en de motor lekker z'n ding laten doen. De ondersteuning kon af en toe omlaag, dat was op dat moment gemakkelijker dan schakelen.

Was wel blij dat mijn motor geluid maakte zodat het aan iedereen duidelijk was dat ik het niet op eigen kracht deed ;-)

Lijkt me wel grappig voor haar als je vriendin zo lekker relaxed omhoog wordt getrokken en jij jezelf helemaal in het zweet werkt ;-)
Helder verhaal en bedankt voor de toelichtingen. Ik verwacht dat we inderdaad op een middenmotor uit zullen komen.
Naafmotoren kunnen ook zo hun voordelen hebben. Indien het een direct drive type is (zoals GoSwiss, Bionx), dan zitten er heel erg weinig slijtagedelen in. Zo'n motor werkt ook geruisloos, waar de anderen altijd wel een beetje lawaai maken (maar dat kan al snel door het verkeer overstemd worden).
Een direct drive naafmotor is in de bergen tegelijk een nadeel - op echt steile klimmen - en een voordeel: je kunt die als elektrische rem gebruiken, terwijl je de remenergie recupereert.
En elke naafmotor heeft als voordeel dat de aandrijflijn veel minder belast wordt, waardoor je langer kunt doen met ketting en cassette. In hoever al die zaken doorwegen, hangt voor een groot deel af van het doel van de fiets.
Dat remmen op de motor, daar ben je in ons vlakke landje niets mee, maar zodra je in heuvelachtig terrein of in de bergen fietst, zeker met bagage, maakt het wel degelijk een verschil.

Zo valt er voor elk systeem wel wat te zeggen.
CapoJan schreef:
zo 13 mei, 2018 15:49
Naafmotoren kunnen ook zo hun voordelen hebben. Indien het een direct drive type is (zoals GoSwiss, Bionx), dan zitten er heel erg weinig slijtagedelen in. Zo'n motor werkt ook geruisloos, waar de anderen altijd wel een beetje lawaai maken (maar dat kan al snel door het verkeer overstemd worden).
Een direct drive naafmotor is in de bergen tegelijk een nadeel - op echt steile klimmen - en een voordeel: je kunt die als elektrische rem gebruiken, terwijl je de remenergie recupereert.
En elke naafmotor heeft als voordeel dat de aandrijflijn veel minder belast wordt, waardoor je langer kunt doen met ketting en cassette. In hoever al die zaken doorwegen, hangt voor een groot deel af van het doel van de fiets.
Dat remmen op de motor, daar ben je in ons vlakke landje niets mee, maar zodra je in heuvelachtig terrein of in de bergen fietst, zeker met bagage, maakt het wel degelijk een verschil.

Zo valt er voor elk systeem wel wat te zeggen.
Green Evelien is in de Ardennen best tevreden met haar Bionx ;-) Ze noemt ook het regeneratief remmen. Wellicht moeten we het haar voorleggen
http://www.greenevelien.com/1Eco_5vervo ... ischefiets

Ik zie nog wel iets in een combinatie, bijvoorbeeld door een kleine voorwielmotor bij te plaatsen op een fiets met middenmotor. Je kan dan bergop dan de krachten verdelen en bergaf remmen met het voorwiel en weer stroom opwekken.
Maar hoe je dat allemaal met elkaar laat samen werken....
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 16:24
Green Evelien is in de Ardennen best tevreden met haar Bionx ;-) Ze noemt ook het regeneratief remmen. Wellicht moeten we het haar voorleggen
http://www.greenevelien.com/1Eco_5vervo ... ischefiets

Ik zie nog wel iets in een combinatie, bijvoorbeeld door een kleine voorwielmotor bij te plaatsen op een fiets met middenmotor. Je kan dan bergop dan de krachten verdelen en bergaf remmen met het voorwiel en weer stroom opwekken.
Maar hoe je dat allemaal met elkaar laat samen werken....
Voor zover ik weet (maar ik ken ze niet allemaal) zijn er geen direct drive voorwielmotoren. Indien er een reductiesysteem in zit (waardoor de motor compacter kan worden en lichter), is regeneratief remmen uitgesloten. Daar bovenop moet een voorwielmotor ook gestuurd worden, dus lopen er kabels naartoe. Een achterwiel is vast verbonden met de fiets, terwijl de voorbouw (vork, wiel ...) draait. Kabels, zeker dikke stroomkabels, houden daar niet van.

Blijven over: midden en achter.
CapoJan schreef:
zo 13 mei, 2018 17:02
Hans Keesom schreef:
zo 13 mei, 2018 16:24
Green Evelien is in de Ardennen best tevreden met haar Bionx ;-) Ze noemt ook het regeneratief remmen. Wellicht moeten we het haar voorleggen
http://www.greenevelien.com/1Eco_5vervo ... ischefiets

Ik zie nog wel iets in een combinatie, bijvoorbeeld door een kleine voorwielmotor bij te plaatsen op een fiets met middenmotor. Je kan dan bergop dan de krachten verdelen en bergaf remmen met het voorwiel en weer stroom opwekken.
Maar hoe je dat allemaal met elkaar laat samen werken....
Voor zover ik weet (maar ik ken ze niet allemaal) zijn er geen direct drive voorwielmotoren. Indien er een reductiesysteem in zit (waardoor de motor compacter kan worden en lichter), is regeneratief remmen uitgesloten. Daar bovenop moet een voorwielmotor ook gestuurd worden, dus lopen er kabels naartoe. Een achterwiel is vast verbonden met de fiets, terwijl de voorbouw (vork, wiel ...) draait. Kabels, zeker dikke stroomkabels, houden daar niet van.

Blijven over: midden en achter.
Kweet niet maar een beetje google levert dit op https://ebike.heinzmann.com/en/systems/ ... ower/motor

Ging me ook meer op het idee, een klein motortje op het voorwiel, hoeft geen 500 watt te zijn, als ie maar wat meehelpt als het erop aan komt en zo de belasting achter een beetje verlaagt en de accu oplaadt als je aan het remmen bent. In Nederland absoluut niet nodig, maar in de bergen wellicht een mooie combi.
100% eens met Capojan, voorwielmotoren zijn buitencategorie betreft kabel breuk. Geen serieuze optie voor een fiets :wink:
loknor schreef:
zo 13 mei, 2018 17:33
100% eens met Capojan, voorwielmotoren zijn buitencategorie betreft kabel breuk. Geen serieuze optie voor een fiets :wink:
Okee okee, ging me niet om een voorwielmotor als enige motor. Aangezien dat niet wordt opgepikt, laat maar zitten. :lol: :lol: :lol: :lol: