De afgelopen twee weken heb ik het Rondje Nederland gefietst, bijna 1.400 km. Dus kan ik nu een uitgebreidere ervaring delen.
Om te beginnen:
dit is in de 30+ jaren dat ik fietsreizen maak mijn eerste tocht in Nederland. En ik heb met volle teugen genoten van de variatie in landschappen, de (meestal) goede fietspaden, en meer dan voldoende kleinschalige campings. Van het charmante coulissenlandschap in Twente, via de vele onwelriekende varkensboeren in mijn geboorteprovincie Brabant, naar de weidse Noordzeekust en de imposante Maasvlakte. Ik kan het iedereen aanraden.
Algemene indruk van de Supercharger:
hij rijdt zoals hij er uit ziet: stabiel en vol zelfvertrouwen. Op het Duitse Pedelec forum wordt 'ie dan weer een "Panzer", dan weer een "Jeep" genoemd. Hij wil maar één kant op en dat is vooruit. Alles voelt stevig en massief aan.
Ondanks het grote totaalgewicht van ca. 31 kg, laat 'ie zich gemakkelijk hanteren. Alleen bij manoeuvres met erg lage snelheid of lopend, en met bepakking, is het even wennen.
Al met al: ik vind het een dijk van een fiets.
De 380SE NuVinci naaf i.c.m. de Gates riem:
Ik heb lang getwijfeld tussen het derailleur model en die met de NuVinci, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met de naafversnelling. Voor mij geen derailleur meer. De NuVinci 380SE (de "SE" staat voor "Special Edition", en het verschil met de gewone 380 zit 'm in de kleur, nl. zwart) werkt feilloos en intuïtief. Ik merkte dat ik - zeker in wat glooiend landschap - vaker schakel dan ik met een derailleur zou doen omdat het traploos schakelen zo verfijnd en comfortabel gaat. Dat maakt een optimale overbrenging en dus een optimale belasting mogelijk.
Over de extra weerstand van de naaf is al meer dan genoeg gezegd. Die extra weerstand van ca. 10% is echter volstrekt niet relevant met deze fiets. Of je nu een actieradius hebt van 175 of 190 km maakt niet uit.
De Gates riem doet wat 'ie moet doen, ik vond het heerlijk om de fiets bij thuiskomst gewoon met een sopje en water schoon te kunnen maken.
De Bosch middenmotor en de twee Powertube accu's:
De Bosch motor maakt geluid. Als je gemiddeld 22 km p/u rijdt heb je echter zoveel windruis in je oren dat je het absoluut niet hoort. Alleen bij lage snelheden en in de Turbo stand (bv het wegfietsen op een steile helling van een veerpont) is die duidelijk hoorbaar. Mij heeft het niet gestoord.
Wanneer je tijdens het fietsen de pedalen even stilzet, b.v. om te gaan verzitten, en daarna weer verder pedaleert, dan hoor en voel je de motor "inspringen". Dat is van de ene kant erg prettig (je krijgt een extra duwtje), maar bij een lagere versnelling springt 'ie dan meerdere malen in en uit. Dat is een beetje irritant. Na enige gewenning en anders schakelen heb je dat niet meer.
De 2 Powertubes accu's leveren 1.000 Kw/U. Je actieradius is van zoveel factoren afhankelijk, dat ik volsta met wat ik zelf heb ervaren, met een bagage (incl. tassen) van ca. 18 kg.
Ik wilde een fiets waar ik zonder zorgen 120 km. mee zou kunnen rijden. En dat kan. Ik heb een dag aan de kust gehad met een stevige bries op de kop en 130 km. op de teller, zonder steeds zenuwachtig op mijn display te hoeven kijken. Onder gunstige omstandigheden kan ik er met gemak 170 km. mee rijden.
Naast de bagage is er natuurlijk mijn eigen gewicht van 68 kg. En ik fiets vrijwel continu in de "tour" stand.
Overigens was opladen op de campings nergens een probleem. Ik heb een CE-stekker bij me, en ik laad de accu's op in de fiets, die ik bij de tent houd.
Enige minpunt totnutoe:
Ofschoon ik op een aantal plaatsen van de achterdrager wat textieltape had geplakt om beschadiging door de Ortlieb tassen te voorkomen, is er op enkele plekken toch lakbeschadiging. Dat hoor niet bij een fiets in deze prijsklasse. En ik laat de Backrollers altijd op de fiets 's nachts, dus het komt puur van de belasting tijdens het rijden, niet van telkens aanhangen en afnemen.
The North Sea Cycle Route
Naast een prachtig Rondje Nederland heb ik hiermee ook het Nederlandse deel van de NSCR gefietst.
Over een paar dagen vertrek ik voor het Duitse en Deense deel. Heb er zin in!
Gee
Om te beginnen:
dit is in de 30+ jaren dat ik fietsreizen maak mijn eerste tocht in Nederland. En ik heb met volle teugen genoten van de variatie in landschappen, de (meestal) goede fietspaden, en meer dan voldoende kleinschalige campings. Van het charmante coulissenlandschap in Twente, via de vele onwelriekende varkensboeren in mijn geboorteprovincie Brabant, naar de weidse Noordzeekust en de imposante Maasvlakte. Ik kan het iedereen aanraden.
Algemene indruk van de Supercharger:
hij rijdt zoals hij er uit ziet: stabiel en vol zelfvertrouwen. Op het Duitse Pedelec forum wordt 'ie dan weer een "Panzer", dan weer een "Jeep" genoemd. Hij wil maar één kant op en dat is vooruit. Alles voelt stevig en massief aan.
Ondanks het grote totaalgewicht van ca. 31 kg, laat 'ie zich gemakkelijk hanteren. Alleen bij manoeuvres met erg lage snelheid of lopend, en met bepakking, is het even wennen.
Al met al: ik vind het een dijk van een fiets.
De 380SE NuVinci naaf i.c.m. de Gates riem:
Ik heb lang getwijfeld tussen het derailleur model en die met de NuVinci, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met de naafversnelling. Voor mij geen derailleur meer. De NuVinci 380SE (de "SE" staat voor "Special Edition", en het verschil met de gewone 380 zit 'm in de kleur, nl. zwart) werkt feilloos en intuïtief. Ik merkte dat ik - zeker in wat glooiend landschap - vaker schakel dan ik met een derailleur zou doen omdat het traploos schakelen zo verfijnd en comfortabel gaat. Dat maakt een optimale overbrenging en dus een optimale belasting mogelijk.
Over de extra weerstand van de naaf is al meer dan genoeg gezegd. Die extra weerstand van ca. 10% is echter volstrekt niet relevant met deze fiets. Of je nu een actieradius hebt van 175 of 190 km maakt niet uit.
De Gates riem doet wat 'ie moet doen, ik vond het heerlijk om de fiets bij thuiskomst gewoon met een sopje en water schoon te kunnen maken.
De Bosch middenmotor en de twee Powertube accu's:
De Bosch motor maakt geluid. Als je gemiddeld 22 km p/u rijdt heb je echter zoveel windruis in je oren dat je het absoluut niet hoort. Alleen bij lage snelheden en in de Turbo stand (bv het wegfietsen op een steile helling van een veerpont) is die duidelijk hoorbaar. Mij heeft het niet gestoord.
Wanneer je tijdens het fietsen de pedalen even stilzet, b.v. om te gaan verzitten, en daarna weer verder pedaleert, dan hoor en voel je de motor "inspringen". Dat is van de ene kant erg prettig (je krijgt een extra duwtje), maar bij een lagere versnelling springt 'ie dan meerdere malen in en uit. Dat is een beetje irritant. Na enige gewenning en anders schakelen heb je dat niet meer.
De 2 Powertubes accu's leveren 1.000 Kw/U. Je actieradius is van zoveel factoren afhankelijk, dat ik volsta met wat ik zelf heb ervaren, met een bagage (incl. tassen) van ca. 18 kg.
Ik wilde een fiets waar ik zonder zorgen 120 km. mee zou kunnen rijden. En dat kan. Ik heb een dag aan de kust gehad met een stevige bries op de kop en 130 km. op de teller, zonder steeds zenuwachtig op mijn display te hoeven kijken. Onder gunstige omstandigheden kan ik er met gemak 170 km. mee rijden.
Naast de bagage is er natuurlijk mijn eigen gewicht van 68 kg. En ik fiets vrijwel continu in de "tour" stand.
Overigens was opladen op de campings nergens een probleem. Ik heb een CE-stekker bij me, en ik laad de accu's op in de fiets, die ik bij de tent houd.
Enige minpunt totnutoe:
Ofschoon ik op een aantal plaatsen van de achterdrager wat textieltape had geplakt om beschadiging door de Ortlieb tassen te voorkomen, is er op enkele plekken toch lakbeschadiging. Dat hoor niet bij een fiets in deze prijsklasse. En ik laat de Backrollers altijd op de fiets 's nachts, dus het komt puur van de belasting tijdens het rijden, niet van telkens aanhangen en afnemen.
The North Sea Cycle Route
Naast een prachtig Rondje Nederland heb ik hiermee ook het Nederlandse deel van de NSCR gefietst.
Over een paar dagen vertrek ik voor het Duitse en Deense deel. Heb er zin in!
Gee