Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste ervaringen met R&M Supercharger - Forum Wereldfietser

Eerste ervaringen met R&M Supercharger

De afgelopen twee weken heb ik het Rondje Nederland gefietst, bijna 1.400 km. Dus kan ik nu een uitgebreidere ervaring delen.

Afbeelding

Om te beginnen:
dit is in de 30+ jaren dat ik fietsreizen maak mijn eerste tocht in Nederland. En ik heb met volle teugen genoten van de variatie in landschappen, de (meestal) goede fietspaden, en meer dan voldoende kleinschalige campings. Van het charmante coulissenlandschap in Twente, via de vele onwelriekende varkensboeren in mijn geboorteprovincie Brabant, naar de weidse Noordzeekust en de imposante Maasvlakte. Ik kan het iedereen aanraden.

Algemene indruk van de Supercharger:
hij rijdt zoals hij er uit ziet: stabiel en vol zelfvertrouwen. Op het Duitse Pedelec forum wordt 'ie dan weer een "Panzer", dan weer een "Jeep" genoemd. Hij wil maar één kant op en dat is vooruit. Alles voelt stevig en massief aan.
Ondanks het grote totaalgewicht van ca. 31 kg, laat 'ie zich gemakkelijk hanteren. Alleen bij manoeuvres met erg lage snelheid of lopend, en met bepakking, is het even wennen.
Al met al: ik vind het een dijk van een fiets.

De 380SE NuVinci naaf i.c.m. de Gates riem:
Ik heb lang getwijfeld tussen het derailleur model en die met de NuVinci, en ik kan niet anders zeggen dan dat ik erg tevreden ben met de naafversnelling. Voor mij geen derailleur meer. De NuVinci 380SE (de "SE" staat voor "Special Edition", en het verschil met de gewone 380 zit 'm in de kleur, nl. zwart) werkt feilloos en intuïtief. Ik merkte dat ik - zeker in wat glooiend landschap - vaker schakel dan ik met een derailleur zou doen omdat het traploos schakelen zo verfijnd en comfortabel gaat. Dat maakt een optimale overbrenging en dus een optimale belasting mogelijk.
Over de extra weerstand van de naaf is al meer dan genoeg gezegd. Die extra weerstand van ca. 10% is echter volstrekt niet relevant met deze fiets. Of je nu een actieradius hebt van 175 of 190 km maakt niet uit.
De Gates riem doet wat 'ie moet doen, ik vond het heerlijk om de fiets bij thuiskomst gewoon met een sopje en water schoon te kunnen maken.

De Bosch middenmotor en de twee Powertube accu's:
De Bosch motor maakt geluid. Als je gemiddeld 22 km p/u rijdt heb je echter zoveel windruis in je oren dat je het absoluut niet hoort. Alleen bij lage snelheden en in de Turbo stand (bv het wegfietsen op een steile helling van een veerpont) is die duidelijk hoorbaar. Mij heeft het niet gestoord.
Wanneer je tijdens het fietsen de pedalen even stilzet, b.v. om te gaan verzitten, en daarna weer verder pedaleert, dan hoor en voel je de motor "inspringen". Dat is van de ene kant erg prettig (je krijgt een extra duwtje), maar bij een lagere versnelling springt 'ie dan meerdere malen in en uit. Dat is een beetje irritant. Na enige gewenning en anders schakelen heb je dat niet meer.

De 2 Powertubes accu's leveren 1.000 Kw/U. Je actieradius is van zoveel factoren afhankelijk, dat ik volsta met wat ik zelf heb ervaren, met een bagage (incl. tassen) van ca. 18 kg.
Ik wilde een fiets waar ik zonder zorgen 120 km. mee zou kunnen rijden. En dat kan. Ik heb een dag aan de kust gehad met een stevige bries op de kop en 130 km. op de teller, zonder steeds zenuwachtig op mijn display te hoeven kijken. Onder gunstige omstandigheden kan ik er met gemak 170 km. mee rijden.
Naast de bagage is er natuurlijk mijn eigen gewicht van 68 kg. En ik fiets vrijwel continu in de "tour" stand.

Overigens was opladen op de campings nergens een probleem. Ik heb een CE-stekker bij me, en ik laad de accu's op in de fiets, die ik bij de tent houd.

Enige minpunt totnutoe:
Ofschoon ik op een aantal plaatsen van de achterdrager wat textieltape had geplakt om beschadiging door de Ortlieb tassen te voorkomen, is er op enkele plekken toch lakbeschadiging. Dat hoor niet bij een fiets in deze prijsklasse. En ik laat de Backrollers altijd op de fiets 's nachts, dus het komt puur van de belasting tijdens het rijden, niet van telkens aanhangen en afnemen.

The North Sea Cycle Route
Naast een prachtig Rondje Nederland heb ik hiermee ook het Nederlandse deel van de NSCR gefietst.
Over een paar dagen vertrek ik voor het Duitse en Deense deel. Heb er zin in!

Gee
Mooi verslag waar de tevredenheid van afstraalt.
Veel genot verder gewenst met je Riese & Müller alsook met de tocht door het het Duitse en Deense deel.
Hallo Gee,

Erg jammer van de lak, dat hoort inderdaad niet. Goed om verder te horen dat het helemaal de fiets van je dromen is. 70 km range overhouden terwijl je er 120 km op hebt zitten lijkt me een prettig gevoel. Kan je nog eens doorrijden naar een volgende camping of stad, of een regenbui op de turbostand ontvluchten.

Zwaar zijn dit soort fietsen inderdaad dus het is even wennen en oppassen.
Het lijkt me altijd een beetje wennen aan hoe die elektrisch meetrappende reisgenoot zich gedraagd maar je hebt je ritme gevonden.

Vele jaren rij en reisplezier toegewenst met deze mooie reisgenoot.

Groet,

Hans
Je kunt je range en rijplezier nog vergroten door wat minder bagage mee te nemen. 18 kg is vrij veel, zeker voor een rondje Nederland. Ik zie ook een rackpack - wat moet daar dan wel in? Zelf heb ik mijn tent bovenop, maar gewoon in zijn eigen foudraal. De rest past probleemloos in twee achtertassen van samen 40 liter. Sterker nog, ik had zoveel ruimte over dat ik over kon op tassen van 33 liter en een eigen gewicht van 1 kg ipv de 1.9 van Ortlieb. Een paar kilo minder en minder hoog opgetast maakt ook deze fiets een stuk hanteerbaarder.
Lakschade aan dragers is normaal en onvermijdbaar. De enige oplossingen zijn een drager van rvs (maar dan moet je toch ook af en toe wat roest wegvegen), titanium ( duur en wat bizar op zo'n zware e bike) of verchromen (niet echt mieuvriendelijk).
Wim, niet overdrijven, he! We hebben het hier over een E-bike die zelf ook al 30 kilo weegt. Dus echt lichtgewicht wordt het nooit!
Ben het eens met Wim. Okay, over het aantal en gewicht aan tassen valt nog te twisten (ieder zijn eigen comfortniveau), maar dragers slijten gewoon, dat is bij elke fiets zo. Dus er zijn geen minpunten :wink:
Als je 1400 km aflegt met een setje tassen schurend tegen je drager moet het wel een zeer knappe lak zijn die dan niet slijt. Heeft echt niets met de prijsklasse te maken, dus troost je, het ligt aan jezelf: je had voorzichtiger moeten zijn :wink: . Geintje natuurlijk, dit gebeurt gewoon. Ik baalde er eerst ook van, nu maakt het me niet echt meer uit.
Om slijtage van het frame door fietstassen te voorkomen kan een "schurenscherm voor baggagedragers" zoals Ortlieb het noemt helpen. Of ... zoals het in Nederland te vinden is: Tasdl Krasbescherming.

Onbegrijpelijk dat Ortlieb dat standaard niet mee levert.
daulagari schreef:
zo 17 jun, 2018 20:44
Om slijtage van het frame door fietstassen te voorkomen kan een "schurenscherm voor baggagedragers" zoals Ortlieb het noemt helpen. Of ... zoals het in Nederland te vinden is: Tasdl Krasbescherming.

Onbegrijpelijk dat Ortlieb dat standaard niet mee levert.
Onbegrijpelijk dat daar over gewauweld word. Een fiets is een gebruiksvoorwerp, geen museumstuk.
Als mensen gekke bedragen gaan neertellen voor fietsen, dan komen daar gekke verwachtingen bij.
Ik kreeg wel "tape" voor om de drager (voor het stuk onder de "grijpers") van de tas bij mijn Ortliebs.

Maakt voor het deel waar de tas verder tegen schuurt niet uit natuurlijk. En ook het tape slijt weer of laat los.
Zoveel mensen zoveel wensen, mensen. Een tas die geen krassen achterlaat kan zo'n wens zijn. Laten we er niet over oordelen.

Ik heb over de dragers goed passende siliconen waterslangen geplaatst. En dat ziet er inmiddels al 6 jaar ofzo op. Zorgt er ook voor dat de tassen goed stevig hangen en niet rammelen. Inzetstukjes in de haken zijn er ook niet meer mee nodig.
Hallo Gee, mooie fiets.
Wat u nog zou kunnen doen is de 380SE naaf upgraden met een Harmony H Sync module.
Dan word de naaf ook nog eens zelf schakelend en kan op de board computer de gewenste trap frequentie gekozen worden. Ik fiets op de R&M van mijn werk sinds afgelopen april met deze toevoeging.

Dit fietst echt zeer comfortabel.
AfbeeldingHarmony H Sync by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
Fedor schreef:
zo 17 jun, 2018 21:24
Ik kreeg wel "tape" voor om de drager (voor het stuk onder de "grijpers") van de tas bij mijn Ortliebs.

Maakt voor het deel waar de tas verder tegen schuurt niet uit natuurlijk. En ook het tape slijt weer of laat los.
Daar is dit heel fijn voor;

https://www.toolstation.nl/shop/Lijmen% ... ape/p10170#

Heb ik half m’n Tubus mee ingewikkeld...werkt goed...
Hallo Gee, ik heb ook zo'n Supercharger en na 4300 km is de las afgescheurd van het bakje waarin het vouwslot zit. Daardoor zit je bagage drager los! Normaal heb ik zo'n 6 a 7 kilo op die bagage drager zitten en er staat op dat er maximaal 20 kg op mag. Toch een aandacht puntje.
r-m-supercharger-bagage-drager-deel.jpg
Hoi iedereen, ik heb deze fiets sinds gisteren. Erg tevreden! Zeer solide en oersterke fiets. Ik ben nog volop aan het wennen maar merkte toch dat er iets niet goed was aan mijn stuurpen. Bij nader inzicht blijkt deze vrij los te staan, daarmee bedoel ik dat als ik het voorwiel tussen mijn benen stop ik het stuur kan verdraaien. Ik dacht dat draai ik wel even vast... Maar waar moet je dit doen? Ik vind het niet direct...