Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rijbaan of fietspad? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Rijbaan of fietspad?

174 berichten
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 19:02
Als je dan al zo nodig een SP moet hebben, wees dan wel zo slim om je verplichte kentekenplaat en spiegel er op te laten zitten. Pas je snelheid daarnaast ook een beetje aan aan de rest van de fietsers, als je dan toch op het fietspad wilt rijden. Je bent natuurlijk wel ongelofelijk aan de beurt als ik (of iemand anders) jou toevallig van je sokken rijdt, want jij bent dan alleen verzekerd van het feit dat je niet verzekerd bent. Met alle gevolgen van dien.
Een speed pedelec is en blijft voor de Wegenverkeerswet 1994 een bromfiets als daarvoor een kentekenbewijs is afgegeven. "In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid" aldus de Wet.
Daar doet het verwijderen van kentekenplaat of spiegels niets aan af. Ook de wettelijk verplichte verzekering ingevolge de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen blijft van kracht.
Dat je gelazer krijgt met juristen van een verzekeringsmaatschappij kan het gevolg zijn. En met grote heren is het slecht kersen eten.
Rijden met een speed pedelec over een fietspad is een voortdurende overtreding en kost nu 95 euro. Feitcode R 311, als bromfietser niet de rijbaan gebruiken bij ontbreken fiets/bromfietspad (bord G 12a)
Piet, afgezien van de mooie wetten en regeltjes, als men niet handhaaft omdat er weet ik wat allemaal niet belangrijker gevonden wordt in denhaag, dan blijft het niet alleen in het verkeer een zooitje.
Dus voor alle platte petten in NL ga eens aan het werk door de problemen bij de bron aan te pakken, dus de straat op met zijn allen. En niet lopen miepen over een salarisverhoging die alleen een inflatiecorrectie is.

Sommigen vinden mij nogal links vanwege mijn gedachten en reacties, maar dan ga ik nu maar een keer door voor rechts.
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 21:42
Dus voor alle platte petten in NL ga eens aan het werk door de problemen bij de bron aan te pakken, dus de straat op met zijn allen. En niet lopen miepen over een salarisverhoging die alleen een inflatiecorrectie is.
Helaas besluit "Den Haag" (en dus de korpschefs) ook waar qua politiewerk aandacht moet worden gegeven dus ongeacht de CAO-perikelen zal er weinig veranderen... En ik kan melden dat de "man/vrouw op straat" daar totaal niet blij mee is...
joukon schreef:
vr 10 aug, 2018 15:44
bast1aan schreef:
vr 10 aug, 2018 14:02
Bovendien heeft elke weggebruiker de plicht om op de ander te letten, dat geldt dus net zo goed andersom, dus ook de langzamere fietser moet er rekening mee houden dat er een snellere weggebruiker kan inhalen.
...... Op fietspad daarentegen is dat bellen meer dan wenselijk!
Ik heb meerdere bellen op m'n fiets zodat ik in iedere houding snel en vroegtijdig kan bellen. Helaas heeft dat soms nauwelijks nut aangezien er regelmatig fietsers met hun telefoon bezig zijn. Een grote schreeuw wil dan soms beter helpen, desnoods nog een keer vlak achter ze in de hoop dat die telefoon van schrik op de grond valt ;-)
Fedor schreef:
za 11 aug, 2018 22:28
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 21:42
En ik kan melden dat de "man/vrouw op straat" daar totaal niet blij mee is...
Nou Fedor dan weet je wat je te doen staat :wink:
Tijd voor politie-ongehoorzaamheid, of mag ik daar niet toe oproepen?
bast1aan schreef:
za 11 aug, 2018 12:30
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
+1
Geldt voor mij ook, al rij ik dus niet op een SP maar in een velomobiel.
Velomobiel heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar vanwege de parkeerproblemen niet voor gekozen. Past niet door de poort naar mijn achtertuin (moet de fiets al optillen om de draai te maken) en mag niet in de fietsenstalling op het werk (en midden in de stad op straat / stoep parkeren is geen optie).
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 15:09
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). Die 17 km deed ik op een fiets in 45-50 minuten. Die 45 km zouden dan ruim 2 uur gaan kosten, een gewone e-bike zou dat verkorten naar 1:45-1:50 (schatting). Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over. Dat isd nog steeds lang, maar acceptabel: OV zou me iets meer tijd kosten, combi fiets-trein ongeveer net zo lang en een auto 50 minuten, maar dan zou ik dus een 2e auto moeten kopen, mijn vrouw moet ook naarhet werk...
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar is verhuizen niet een idee als je zoals je zelf al aangeeft jij en je vrouw niet wonen waar je werkt. Kan auto 1 ook lekker werkloos toekijken. En houdt je meer tijd over voor andere dingen.
Ik vind dat inderdaad een heel goede optie. Helaas kunnen we het ons niet veroorloven. Toen we hier kwamen wonen werkte mijn vrouw op 2 km van de woonplaats en ik werkte niet (huisman). Door fusies ging mijn vrouw naar 15 km. Toen ik ging werken begon dat op 7 km. Door fusies is dat inmiddels dus 45 km. Mijn vrouw werkte tot vorige maand om 27 km de andere kant op...
inmiddels is haar werkplek verplaatst naar dezelfde plaats als waar ik werk, dus zou verhuizen heel logisch zijn. Alleen jammer dat het huis waar we wonen nu ongeveer 180.000 zou opbrengen en een vergelijkbare woning in de werkplaats 300.000+ zou kosten. Dat gaat dus gewoon niet lukken.
PietV schreef:
za 11 aug, 2018 13:06
8<
De plaats op de weg lag al in 2013 vast. Al kwam de invoering later.
8<
Is dat zo? Hoe komt het dan dat juist over deze regel (en over de helm) in België een andere keuze is gemaakt?
Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Laat de vervuiler maar mee betalen. Te beginnen met milieubelasting op vervuilende 2 takt bromfietsen.
Daar zijn we het dan wel helemaal over eens.
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 08:34
PietV schreef:
za 11 aug, 2018 13:06
De plaats op de weg lag al in 2013 vast. Al kwam de invoering later.
Is dat zo? Hoe komt het dan dat juist over deze regel (en over de helm) in België een andere keuze is gemaakt?
PietV schreef:
za 11 aug, 2018 13:06
Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Laat de vervuiler maar mee betalen. Te beginnen met milieubelasting op vervuilende 2 takt bromfietsen.
Daar zijn we het dan wel helemaal over eens.
Eind 1999 werd de regel bromfiets op de rijbaan ingevoerd, tenzij anders bepaald. Op opkomst van de speed pedelec was op basis van Richtlijn 2004/24/EG. Met de maas in de richtlijn "op de motor tot 25 km/ en de rest mag je erbij trappen". Een "valse" snorfiets, maar feitelijk een bromfiets. Toen deze maas in 2013 werd gedicht met de EG Richtlijn 168/2013 stond toen al vast dat alle die speed pedelecs bromfietsen (45 km/h) waren en daarmee was de helmplicht en de plaats op de weg een feit. Elke lidstaat krijgt een termijn om de EG regels in hun nationale wetten op te nemen. In Nederland waren de bromfietsregels al jaren bekend.

Belgie heeft het zo geregeld: http://www.fietsberaad.be/nieuws/Pagina ... delec.aspx

In het politieke toneelspel doen de speed pedeleccers nog niet mee. Overheden hebben een inspanningsverplichting, maar kunnen niet gedwongen worden. Van alle verkiezingsbeloftes komt bitter weinig terecht.
Milieumaatregelen is lange termijn werk. Het wachten is op een enorme hoge filedruk. Economische schade moet het rekeningrijden bevorderen. En de opbrengst gaat niet naar snelfietspaden.
PietV schreef:Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Dan moeten ze dat geld wel goed besteden. Hier zijn ze bezig met een snelfietsroute van Maastricht naar Sittard. Ze maken een dure brug (1) om één stoplicht te mijden (want auto's storen mag in ieder geval nooooit), vervangen asfalt door klinkers (2) omdat ze dat mooier vinden, passen een kruispunt voor veel geld aan zonder fietsers in de voorrang te brengen (3), smeren een shitload rode verf op de weg en de auto's rijden nog net zo hard (4) en veranderen de voorrang op rotondes inderdaad ten gunste van fietsers maar zonder de vormgeving van de rotonde aan te passen waardoor iedereen zich nu aan elkaar ergert (5).
De breedte is overigens helemaal nergens 3 meter per richting, ook geen 2.

1. Europalaan-Vliegveldweg, Beek
2. Kekelenpad, Beek
3. Vliegveldweg- Nieuwe Vliekerweg
4. Helling in Vliegveldweg
5. Kruisdonk, Rothem
Leon schreef:
zo 12 aug, 2018 11:06
Polling schreef:Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Nee, dat schreef Polling niet.
<edit:> inmiddels door Leon aangepast.
PietV schreef:
zo 12 aug, 2018 10:45
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 08:34
PietV schreef:
za 11 aug, 2018 13:06
8<
De plaats op de weg lag al in 2013 vast. Al kwam de invoering later.
8<
Is dat zo? Hoe komt het dan dat juist over deze regel (en over de helm) in België een andere keuze is gemaakt?
8<
Belgie heeft het zo geregeld: http://www.fietsberaad.be/nieuws/Pagina ... delec.aspx
Pricies: andere regels voor plaats op de weg en andere regels voor soort helm.
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 13:42
PietV schreef:
zo 12 aug, 2018 10:45
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 08:34
Is dat zo? Hoe komt het dan dat juist over deze regel (en over de helm) in België een andere keuze is gemaakt?
Belgie heeft het zo geregeld: http://www.fietsberaad.be/nieuws/Pagina ... delec.aspx
Precies: andere regels voor plaats op de weg en andere regels voor soort helm.
De regel voor de helm lijkt mij gelijk aan die in Nederland. Je hebt hier de keuze uit een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec (bromfiets)helm. De laatst genoemde is een "snelfiets" helm die tevens bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.

Zoals fietsberaad.be omschrijft: Wie op een speed pedelec rijdt moet ook een helm dragen, maar heeft wel de keuze tussen een bromfietshelm of een fietshelm op voorwaarde dat die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 08:30
_Peter_ schreef:
za 11 aug, 2018 15:09
Polling schreef:
vr 10 aug, 2018 23:18
Ik stond dus voorde keuze toen het bedrijf vorig jaar besloot het regionale hoofdkantoor te verplaatsen van Vught (17 km van huis) naar Einbdhoven (45 km van huis). Die 17 km deed ik op een fiets in 45-50 minuten. Die 45 km zouden dan ruim 2 uur gaan kosten, een gewone e-bike zou dat verkorten naar 1:45-1:50 (schatting). Op de SP doe ik er net iets minder dan 1:30 over. Dat isd nog steeds lang, maar acceptabel: OV zou me iets meer tijd kosten, combi fiets-trein ongeveer net zo lang en een auto 50 minuten, maar dan zou ik dus een 2e auto moeten kopen, mijn vrouw moet ook naarhet werk...
Ik ben dus een van de (weinigen?) die die keuze heeft gemaakt.
Waarschijnlijk een inkoppertje, maar is verhuizen niet een idee als je zoals je zelf al aangeeft jij en je vrouw niet wonen waar je werkt. Kan auto 1 ook lekker werkloos toekijken. En houdt je meer tijd over voor andere dingen.
.........
inmiddels is haar werkplek verplaatst naar dezelfde plaats als waar ik werk, ......
Klinkt als een mogelijkheid voor een tandem ;-)
Leon schreef:
zo 12 aug, 2018 11:06
Pietv schreef:Als de politiek groen licht geeft voor de uitvoering van milieubesparende zaken, komt ook de doorbraak voor de speed pedelec. Snelfietswegen zijn dringend nodig. Gescheiden rijbanen, elk minstens 3 meter breed en in de voorrang. Mag wat kosten. Een miljard per jaar kom je redelijk in de richting. Goed voor het milieu, de gezondheid en de werkgelegenheid.
Dan moeten ze dat geld wel goed besteden. Hier zijn ze bezig met een snelfietsroute van Maastricht naar Sittard. Ze maken een dure brug (1) om één stoplicht te mijden (want auto's storen mag in ieder geval nooooit), vervangen asfalt door klinkers (2) omdat ze dat mooier vinden, passen een kruispunt voor veel geld aan zonder fietsers in de voorrang te brengen (3), smeren een shitload rode verf op de weg en de auto's rijden nog net zo hard (4) en veranderen de voorrang op rotondes inderdaad ten gunste van fietsers maar zonder de vormgeving van de rotonde aan te passen waardoor iedereen zich nu aan elkaar ergert (5).
De breedte is overigens helemaal nergens 3 meter per richting, ook geen 2.

1. Europalaan-Vliegveldweg, Beek
2. Kekelenpad, Beek
3. Vliegveldweg- Nieuwe Vliekerweg
4. Helling in Vliegveldweg
5. Kruisdonk, Rothem
Ik heb 32 jaar met overheden samengewerkt. Vele overheden doen maar wat. Heb veel gewerkt met het BABW, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en de het Uitvoeringsbesluit BABW, Regeling houdende voorschriften over de toepassing, plaatsing en uitvoering van verkeerstekens, uitgezonderd verkeerslichten. Heb voor mijn woongemeente een rapport geschreven over 30 onnodige plaatsingen van verkeersborden, met verwarring tot gevolg. Mondeling toegelicht kreeg ik als antwoord: Ja maar, het heeft geld gekost en weghalen kost nog meer. Met de provincie had overleg meer succes. De verkeersjurist belde me terug met een bedankje en de zaak was snel geregeld. Ook overleg gehad over de aansluitende wegen en bruggen met de overige provincies voor brommobielen. Die bestuurders konden niet veilig de provincie uit of in. De bebording klopte niet.

Er is volgens mij nog geen norm gesteld over inrichting van snelfietspaden. De term klink politiek leuk, maar de praktische uitvoering is anders. Bij veilige snelfietspaden denk je aan gescheiden rijbanen en een breedte van minimaal 3 meter. De hulpdiensten en de gladheidsbestrijding moet er vlot overheen kunnen bij noodzaak.

Er is wel een algemene aanbeveling van CROW Fietsberaad opgemaakt door Theo Zeegers van de Fietsenbond.
http://www.fietsberaad.nl/library/repos ... 000172.pdf

Zo ook nog een bericht van Verkeersnet over het toestaan van speed pedelecs op fietspaden in de provincie Gelderland en de gemeente Wageningen.
https://www.verkeersnet.nl/fiets/26149/ ... ouwde-kom/
PietV schreef:
zo 12 aug, 2018 15:57
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 13:42
PietV schreef:
zo 12 aug, 2018 10:45

Belgie heeft het zo geregeld: http://www.fietsberaad.be/nieuws/Pagina ... delec.aspx
Precies: andere regels voor plaats op de weg en andere regels voor soort helm.
De regel voor de helm lijkt mij gelijk aan die in Nederland. Je hebt hier de keuze uit een goedgekeurde bromfietshelm of een goedgekeurde speedpedelec (bromfiets)helm. De laatst genoemde is een "snelfiets" helm die tevens bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.

Zoals fietsberaad.be omschrijft: Wie op een speed pedelec rijdt moet ook een helm dragen, maar heeft wel de keuze tussen een bromfietshelm of een fietshelm op voorwaarde dat die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.
Voor NL is er een NEN-norm vastgesteld, voor BE niet.
inmiddels is haar werkplek verplaatst naar dezelfde plaats als waar ik werk, ......
Klinkt als een mogelijkheid voor een tandem ;-)
De werkplek is dezelfde, de werktijden helaas niet...
Polling schreef:
zo 12 aug, 2018 08:23
Velomobiel heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar vanwege de parkeerproblemen niet voor gekozen. Past niet door de poort naar mijn achtertuin (moet de fiets al optillen om de draai te maken) en mag niet in de fietsenstalling op het werk (en midden in de stad op straat / stoep parkeren is geen optie).
Parkeren is inderaad wel een probleemfactor. Ik woon vrij gunstig, onze velomobielen staan buiten geparkeerd in een rustige straat. Garage zou nog fijner zijn.
Werklocatie in een stad kan wel lastig zijn ja, ik heb een klant op de Oudegracht in Utrecht. Mijn oude velomobiel (verstevigd en toch al niet mooi meer) durfde ik daar wel te parkeren maar mijn nieuwe niet meer. Hij kan wel in een hofje staan, alleen komen daar soms ook dronken zwervers en hangjongeren. Ik ga dan maar vaker met de trein of gewone fiets, is ook maar 10km.
Werklocaties buiten de stad is nooit een probleem. Bijna altijd kan ie wel ergens staan desnoods bij de motoren.
En hier het volgende probleem... wat uiteraard te verwachten was (net zoals Speedpedelecs zonder kentekenplaat) :roll:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2459587 ... de-e-bikes
Een brommer opvoeren is wel leuker dan een fiets programmeren. Daar gaat een oude ambacht verloren ;)