Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling te licht - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Naafversnelling te licht

Shivte schreef:
za 04 aug, 2018 23:36
Sorry dat ik hier ineens kom binnenvallen met een vraag, maar ik heb een vraag waar ik zelf niet echt wijzer van wordt na wat googlen en inlezen. Ik ben niet technisch genoeg aangelegd vrees ik :lol:

Ik heb een electrische Gazelle stadsfiets gekocht voor woon- werkverkeer. Deze heeft een shimano nexus 7 naaf, maar ik vind de hoogste versnelling gewoon te licht als je snelheid bent aan het maken. Kan je ervoor zorgen dat de versnellingen zwaarder worden door bv een ander tandwiel ofzo? Of moet ik gewoon gans de naaf met achterwiel etc veranderen door een naaf met meerdere versnellingen? :roll:
Hallo,
Mag ik vragen hoe u je probleem uiteindelijk hebt opgelost? Ik zit namelijk ook met hetzelfde probleem.
Mvg,
Peter
Kleiner achtertandwiel monteren :wink:
De basis blijft: het bereik van de naaf verandert niet. Een groter tandwiel voor of kleiner achter betekent dat alle verzetten groter worden. In ons vlakke landje maakt het weinig uit, want je gebruikt de kleine versnellingen amper of niet. Ga je trekken of ga je in heuvel- of bergachtig terrein fietsen, dan heb je een grotere spreiding nodig. De enige oplossing dan is een andere versnellingsnaaf.
Anderzijds: met ondersteuning speelt dit minder, want de motor neemt een deel van het vermogen voor zich. Toch blijft het zo dat je met lichter trappen (hogere trapfrequentie) het systeem minder belast. In principe, afhankelijk van de parameters van die ondersteuning, zou je dan ook minder moeten verbruiken. Ook weer van geen belang om 20 km ver te fietsen, maar wel indien je dagtochten maakt.
CapoJan schreef:
vr 29 nov, 2019 16:40
Ga je trekken of ga je in heuvel- of bergachtig terrein fietsen, dan heb je een grotere spreiding nodig.
Dat valt eigenlijk ook wel weer mee. Wat je nodig hebt zijn de lichtere verzetten. Hoe steiler het gebied, hoe minder je de zware verzetten nodig hebt. Bergaf gaat immers vanzelf. Zo trap ik op vakantie hoogstends tot 30 kmu mee. Eigenlijk doe ik vanaf 25 kmu al bijna niks meer. Met een e-bike zal dit effect zeker zo sterk zijn.
Ook heb je tijdens de klim op een e-bike niet zulke lichte verzetten nodig als op een gewone fiets. Als je bijvoorbeeld met 6 kmu omhoog gaat in plaats van 4,5 vanwehe de ondersteuning dan heb je ook twee verzetten van sprong 1,15 minder nodig. 1,15 is vergelijkbaar met de sprongen op een Rohloffnaaf.

Of het voor een individuele fietser genoeg is, kan alleen de praktijk uitwijzen, of je moet precies weten wat je kunt op een gewone fiets, weten waar je naar toe gaat en wat voor hellingen dat zij en dat goed kunnen omrekenen. Een kunststukje.
Of je koopt een fiets met gewoon genoeg bereik in plaats van net voldoende.
Als de naafversnelling te licht is, heb je geen motor nodig....
:lol: :lol: :lol:
Leon schreef:
vr 29 nov, 2019 19:00
Wat je nodig hebt zijn de lichtere verzetten. Hoe steiler het gebied, hoe minder je de zware verzetten nodig hebt. Bergaf gaat immers vanzelf. Zo trap ik op vakantie hoogstends tot 30 kmu mee. Eigenlijk doe ik vanaf 25 kmu al bijna niks meer.
Ik trap juist tot ver boven de 70 zo hard mogelijk mee bergaf :lol: