Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling te licht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Naafversnelling te licht

WimB schreef:
wo 08 aug, 2018 11:24
De snelheid is 30 kg/uur
30 kg/u slechts? Ik kan 100 kg wel úren volhouden... ;)

Toch even terug on-topic: Shivte, heb je iets aan de antwoorden zo? Mocht je toch zelf willen proberen in plaats van laten doen door de fietsenmaker, dan vind je hier bv. een instructiefilmpje: https://www.youtube.com/watch?v=pp-tExk0daQ (Wel met spelfouten en een typisch geval van hand voor de camera, maar het is duidelijk genoeg denk ik.) Houd wel, zoals hierboven al gezegd, ook de kettinglengte even in de gaten.

Succes,

Carl
Leon schreef:
di 07 aug, 2018 16:16
WimB schreef:
di 07 aug, 2018 16:03
Het systeem is afgeregeld of ondersteund tot 25 km/uur. Lijkt mij of je die snelheid haalt met een hoog of laag verzet, snel of langzaam trappen, zal niet uitmaken. De ondersteuning zal uitvallen. Wil een hogere snelheid fietsen moet je een spedelec kopen.
Ik ben met stomheid geslagen. Is iedereen ineens vergeten dat je ook zonder ondersteuning soms harder dan 25 kmh kunt? Even verklappen: harder trappen, met de wind mee en/of omlaag. :D
Ik vind het heerlijk als bij 25,1 de ondersteuning langzaam vermindert en bij 26,1 km/h helemaal wegvalt. Dat doet ik in versnelling 5 van de Nexus 8. Na 26,1 is het inderdaad op eigen kracht verder en dat lukt steeds vaker. Dan is er nog versnelling 6 en soms 7, de 8 haal ik nooit, dan moet ik boven de 35 km/h en daar is zowel de fiets als ikzelf te zwaar voor.

Maar ja, de OP heeft een dongle, die laat de ondersteuning doorgaan totdat de fiets boven de 48 km/h komt. Niet dat ie dat ooit haalt want de motor en de OP samen leveren te weinig watts daarvoor. Dat laatste omdat ie het met 7 versnellingen moet doen op een fiets die helemaal niet bedoeld is om zo snel te gaan.

"99% van de e-bikers zullen zonder ondersteuning never nooit 25km/uur halen " is niet mijn ervaring, ik ken drie e-bikers, mijn buurman van 70, loknor en mezelf. De eerste haalt inderdaad de 25km/h inderdaad niet, falende hartklep enzo. Loknor en ondergetekende halen de 25 km/h zonder problemen, zelfs op een ebike met de ondersteuning uitgeschakeld.
Hans Keesom schreef:
za 11 aug, 2018 22:39
Leon schreef:
di 07 aug, 2018 16:16
WimB schreef:
di 07 aug, 2018 16:03
Het systeem is afgeregeld of ondersteund tot 25 km/uur. Lijkt mij of je die snelheid haalt met een hoog of laag verzet, snel of langzaam trappen, zal niet uitmaken. De ondersteuning zal uitvallen. Wil een hogere snelheid fietsen moet je een spedelec kopen.
Ik ben met stomheid geslagen. Is iedereen ineens vergeten dat je ook zonder ondersteuning soms harder dan 25 kmh kunt? Even verklappen: harder trappen, met de wind mee en/of omlaag. :D
Ik vind het heerlijk als bij 25,1 de ondersteuning langzaam vermindert en bij 26,1 km/h helemaal wegvalt. Dat doet ik in versnelling 5 van de Nexus 8. Na 26,1 is het inderdaad op eigen kracht verder en dat lukt steeds vaker, waarschijnlijk omdat ik de auto steeds vaker laat staan en een bezoekje per ebike afleg. Heen volle ondersteuning en zonder zweten, terug zonder ondersteuning en flink zweten.
Na 26.1 km/h er nog versnelling 6 en soms 7, de 8 haal ik nooit, dan moet ik boven de 35 km/h en daar is zowel de fiets als ikzelf te zwaar voor. De helling af in de buurt van de posbank weleens 45 km/h gedaan, maar dat was heel eng.

Maar ja, de OP heeft een dongle, die laat de ondersteuning doorgaan totdat de fiets boven de 48 km/h komt. Niet dat ie dat ooit haalt want de motor en de OP samen leveren te weinig watts daarvoor. Dat laatste omdat ie het met 7 versnellingen moet doen op een fiets die helemaal niet bedoeld is om zo snel te gaan.
Ik geef toe, ik overweeg af en toe ook wel een dongle. Niet zozeer om minder zelf te hoeven doen, maar ook voor ritjes waar ik snel moet zijn, de ebike te kunnen nemen en dan weer heen volle ondersteuning en zonder zweten, terug zonder ondersteuning en flink zweten. Zeker buiten de bebouwde kom kan het dan fijn zijn om op de heenweg een wat hoger gemiddelde te kunnen rijden, daar waar de verkeerssituatie het toelaat, zonder al te veel te gaan zweten. Zweten is op zich geen probleem maar wel als je bij mensen op bezoek gaat.



"99% van de e-bikers zullen zonder ondersteuning never nooit 25km/uur halen " is niet mijn ervaring, ik ken drie e-bikers, mijn buurman van 70, loknor en mezelf. De eerste haalt inderdaad de 25km/h inderdaad niet, falende hartklep enzo. Loknor en ondergetekende halen de 25 km/h zonder problemen, zelfs op een ebike met de ondersteuning uitgeschakeld.
.......
Nou goed dan 98%.
WimB schreef:
za 01 sep, 2018 11:53
Nou goed dan 98%.
Hoeveel e-bikers ken je persoonlijk? Dus van naam en waar je wel eens een gesprek over hun e-bike hebt gehad?
Mijn vrouw heeft zo'n ding en ik kijk zoals heel veel mensen die zonder e-bike kunnen goed om me heen. De eerste e-bikes waren niet voor niets dames modellen. Hebben nou eenmaal 25% minder kracht en wat blijk die kerels willen ook wel. Nog geen heren modellen dan maar op een damesfiets. Nog niet zo lang geleden kreeg de beste verkoper het niet voor elkaar om een dames fiets aan een kerel ter verkopen. Wat blijkt de kerels die ik spreek zijn meer dan tevreden. De markt denkt handel. De wereld van de fietser kijkt ineens heel anders. Stuur zo hoog mogelijk, achteroverhangend, knieen wijd, hakken op de pedalen, de turbo aan en denk dat ze rondom de 30 omw/minuut maken. Prima niets mis mee je bent van de straat, je beweegt maar in mijn ogen heeft dit niets met fietsen te maken. Maar de markt heel slim heeft er een sportieve look aan gegeven gaat effe harder nog meer gedoe.

Iemand in het dorp jarenlang e-biker. Nog niet zo lang een Riese&Muller gekocht met Nuvinci naaf een top fiets. Weer zo'n mooie ontwikkeling, deze naaf vergruist maar wat blijkt met een e-bike merk je niets van de nadelen toen. Mijn dorps genoot heeft met deze naaf ervaring gehad op zijn gewone fiets, snel ingeruild. Maar op zijn e-bike zeer tevreden.
WimB schreef:
za 01 sep, 2018 14:10
Mijn vrouw heeft zo'n ding en ik kijk zoals heel veel mensen die zonder e-bike kunnen goed om me heen. De eerste e-bikes waren niet voor niets dames modellen. Hebben nou eenmaal 25% minder kracht en wat blijk die kerels willen ook wel. Nog geen heren modellen dan maar op een damesfiets. Nog niet zo lang geleden kreeg de beste verkoper het niet voor elkaar om een dames fiets aan een kerel ter verkopen. Wat blijkt de kerels die ik spreek zijn meer dan tevreden. De markt denkt handel. De wereld van de fietser kijkt ineens heel anders. Stuur zo hoog mogelijk, achteroverhangend, knieen wijd, hakken op de pedalen, de turbo aan en denk dat ze rondom de 30 omw/minuut maken. Prima niets mis mee je bent van de straat, je beweegt maar in mijn ogen heeft dit niets met fietsen te maken. Maar de markt heel slim heeft er een sportieve look aan gegeven gaat effe harder nog meer gedoe.

Iemand in het dorp jarenlang e-biker. Nog niet zo lang een Riese&Muller gekocht met Nuvinci naaf een top fiets. Weer zo'n mooie ontwikkeling, deze naaf vergruist maar wat blijkt met een e-bike merk je niets van de nadelen toen. Mijn dorps genoot heeft met deze naaf ervaring gehad op zijn gewone fiets, snel ingeruild. Maar op zijn e-bike zeer tevreden.
Beste Wim,

Je kent er dus twee, je vrouw en "iemand in het dorp" die een verkeerde naaf had gekozen.

Een ieder kan zonder e-bike. Je komt er alleen minder ver mee. Een e-bike is een fiets als je er ook op fietst, het is een brommer als je de hoogste stand kiest en lekker laagfrequent pedaleert. Ideaal vervoersmiddel dus.

Die naaf heeft natuurlijk niet zoveel met e-bikes te maken, het is een onderdeel dat je op elke fiets kan plaatsen, of vermijden.
Riese&Muller gebruikt ze volgens mij alleen nog op de bakfietsen, blijkbaar hebben ze daar een functie. Op de gewone fietsen zie voornamelijk Rohllofs en shimano.

De Nexus 7 is ook zo'n versnelling, gewoon niet stevig genoeg. De Nexus 8 is voor 100 euro meer al een stuk beter en efficiënter
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 14:56
Een ieder kan zonder e-bike. Je komt er alleen minder ver mee.
Dit is niet waar. Voedsel is gemakkelijker te bemachtigen dan elektriciteit, je kunt het ook gewoon meenemen, dus met een gewone fiets kom je verder dan met een e-bike, zolang je maar eten in de berijder stopt.
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 12:19
WimB schreef:
za 01 sep, 2018 11:53
Nou goed dan 98%.
Hoeveel e-bikers ken je persoonlijk? Dus van naam en waar je wel eens een gesprek over hun e-bike hebt gehad?
Als wij op de Gaastra’ s rijden, zowel doordeweekse dagelijkse boodschappen, zondagse kerkgang en recreatieve dagtochtjes, halen we veel gewone fietsers en e-bikes in, en worden door een paar sportieve fietsers en alle racefietsers ingehaald. Het gebeurt eigenlijk nooit dat we door ebikers worden ingehaald. Wij rijden dan zo ongeveer 22-24 kmpu. Ik denk dus dat WimB wel een punt heeft met zijn 98%.
alois schreef:
za 01 sep, 2018 16:06
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 14:56
Een ieder kan zonder e-bike. Je komt er alleen minder ver mee.
Dit is niet waar. Voedsel is gemakkelijker te bemachtigen dan elektriciteit, je kunt het ook gewoon meenemen, dus met een gewone fiets kom je verder dan met een e-bike, zolang je maar eten in de berijder stopt.
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom. Ik denk dat het echt minder km's worden dan de 150 die ik op mijn e-bike kan rijden

De accu van de mens heeft voedsel nodig, de accu van een e-bike heeft stroom nodig. Voor alletwee geldt dat je het bij vertrek bij je steekt en onderweg moet bijkopen/laden.
Een mens kan je niet blijven vullen met voedsel en verwachten dat ie weer gaat fietsen, op gegeven moment is het op voor die dag. Een accu heeft wat dat betreft geen geheugen, hoeft niet uit te rusten, opladen is voldoende.

Er zijn in de meeste landen meer stopcontacten dan verkooppunten voor voedsel. In sommige landen is het wat minder dikgezaaid en moet je wat meer "voeding" bij je steken.
Polling schreef:
za 01 sep, 2018 16:13
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 12:19
WimB schreef:
za 01 sep, 2018 11:53
Nou goed dan 98%.
Hoeveel e-bikers ken je persoonlijk? Dus van naam en waar je wel eens een gesprek over hun e-bike hebt gehad?
Als wij op de Gaastra’ s rijden, zowel doordeweekse dagelijkse boodschappen, zondagse kerkgang en recreatieve dagtochtjes, halen we veel gewone fietsers en e-bikes in, en worden door een paar sportieve fietsers en alle racefietsers ingehaald. Het gebeurt eigenlijk nooit dat we door ebikers worden ingehaald. Wij rijden dan zo ongeveer 22-24 kmpu. Ik denk dus dat WimB wel een punt heeft met zijn 98%.
Ik denk dat jouw waarneming juist eerder suggereert dat de e-bikers de ondersteuning niet perse in de hoogste stand hebben staan. Zouden ze dat wel doen dan is de kans groot dat ze je wel met 25 km/h of sneller voorbij rijden.
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom.
1 dag? Je bent op de verkeerde website.
Leon schreef:
za 01 sep, 2018 16:51
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom.
1 dag? Je bent op de verkeerde website.
Het resultaat zal op een langere termijn niet anders zijn. Het zal afhangen van de vraag of niet alleen de mens maar ook de fiets zijn/haar accu's kan opladen gedurende de nacht. De e-biker waar dit draadje mee begon en waar wim aan refereert leeft omringt met stopcontacten, iedere nacht weer ;-)

Dat de gemiddelde wereldfietser dat niet altijd is, zal duidelijk zijn. Een paar extra accu's meenemen en niet hoger dan de eco-stand fietsen is dan het devies.

Behalve als je natuurlijk een Nexus 7 gebruikt zoals de OP en dan ook nog gaat opvoeren ;-) Dan is er geen redden aan.

Maar laat een ding duidelijk zijn, alle respect voor de mensen die grote afstanden geheel op eigen kracht afleggen. Ik zou willen dat ik zo goed in vorm was. Ben er wel naar toe aan het kruipen, door steeds minder de ondersteuning te gebruiken, ook op de ritten waar ik vroeger een auto voor pakte.
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42
alois schreef:
za 01 sep, 2018 16:06
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 14:56
Een ieder kan zonder e-bike. Je komt er alleen minder ver mee.
Dit is niet waar. Voedsel is gemakkelijker te bemachtigen dan elektriciteit, je kunt het ook gewoon meenemen, dus met een gewone fiets kom je verder dan met een e-bike, zolang je maar eten in de berijder stopt.
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom. Ik denk dat het echt minder km's worden dan de 150 die ik op mijn e-bike kan rijden

De accu van de mens heeft voedsel nodig, de accu van een e-bike heeft stroom nodig. Voor alletwee geldt dat je het bij vertrek bij je steekt en onderweg moet bijkopen/laden.
Een mens kan je niet blijven vullen met voedsel en verwachten dat ie weer gaat fietsen, op gegeven moment is het op voor die dag. Een accu heeft wat dat betreft geen geheugen, hoeft niet uit te rusten, opladen is voldoende.

Er zijn in de meeste landen meer stopcontacten dan verkooppunten voor voedsel. In sommige landen is het wat minder dikgezaaid en moet je wat meer "voeding" bij je steken.
Bij mij is het inderdaad ook op een gegeven moment op. Maar dat is pas ver na 150 km. In ieder geval niet voor het einde van de dag. Ik durf wel een weddenschap aan dat ik op mijn echte fiets op een dag verder kom dan op een elektrische.
Mensen kunnen verder fietsen dan ze denken. Moeten ze wel oefenen, zonder ondersteuning.
alois schreef:
za 01 sep, 2018 20:02
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42
alois schreef:
za 01 sep, 2018 16:06

Dit is niet waar. Voedsel is gemakkelijker te bemachtigen dan elektriciteit, je kunt het ook gewoon meenemen, dus met een gewone fiets kom je verder dan met een e-bike, zolang je maar eten in de berijder stopt.
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom. Ik denk dat het echt minder km's worden dan de 150 die ik op mijn e-bike kan rijden

De accu van de mens heeft voedsel nodig, de accu van een e-bike heeft stroom nodig. Voor alletwee geldt dat je het bij vertrek bij je steekt en onderweg moet bijkopen/laden.
Een mens kan je niet blijven vullen met voedsel en verwachten dat ie weer gaat fietsen, op gegeven moment is het op voor die dag. Een accu heeft wat dat betreft geen geheugen, hoeft niet uit te rusten, opladen is voldoende.

Er zijn in de meeste landen meer stopcontacten dan verkooppunten voor voedsel. In sommige landen is het wat minder dikgezaaid en moet je wat meer "voeding" bij je steken.
Bij mij is het inderdaad ook op een gegeven moment op. Maar dat is pas ver na 150 km. In ieder geval niet voor het einde van de dag. Ik durf wel een weddenschap aan dat ik op mijn echte fiets op een dag verder kom dan op een elektrische.
Mensen kunnen verder fietsen dan ze denken. Moeten ze wel oefenen, zonder ondersteuning.
Om met het laatste te beginnen, absoluut! Daarom rij ik in elke werkweek weer meer kilometers, zowel totaal als zonder ondersteuning.

Het gaat er echter voorlopig niet om of jij verder komt dan ik kom, dat is vooral een kwestie van verschil in conditie.

Waar het me om gaat is dat als we jouw fiets voorzien van een bafang setje als deze * ik stellig beweer dat jij minstens zoveel verder komt als het aantal wH/10 in km. De 250w set is dan nog het mooiste, en wettelijk toegestaan, i.c.m met de 750 wH accu, kom je 75 km verder.

Uiteraard, als jij al 150 km verder komt, waarom zou je dan 1000 euro uitgeven om 225 km ver te komen, dat is een andere discussie.

* https://www.createyourownebike.com/webs ... mbouwsets/
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:50
Polling schreef:
za 01 sep, 2018 16:13
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 12:19

Hoeveel e-bikers ken je persoonlijk? Dus van naam en waar je wel eens een gesprek over hun e-bike hebt gehad?
Als wij op de Gaastra’ s rijden, zowel doordeweekse dagelijkse boodschappen, zondagse kerkgang en recreatieve dagtochtjes, halen we veel gewone fietsers en e-bikes in, en worden door een paar sportieve fietsers en alle racefietsers ingehaald. Het gebeurt eigenlijk nooit dat we door ebikers worden ingehaald. Wij rijden dan zo ongeveer 22-24 kmpu. Ik denk dus dat WimB wel een punt heeft met zijn 98%.
Ik denk dat jouw waarneming juist eerder suggereert dat de e-bikers de ondersteuning niet perse in de hoogste stand hebben staan. Zouden ze dat wel doen dan is de kans groot dat ze je wel met 25 km/h of sneller voorbij rijden.
Daar verschillen we van mening zonder onderbouwing. ;-) ik denk dat het overgrote deel van de ebikers de ondersteuning op max houdt, en de snelheid alleen regelt door (nog) minder hard zelf iets te doen.
Polling schreef:
zo 02 sep, 2018 09:49
Daar verschillen we van mening zonder onderbouwing. ;-) ik denk dat het overgrote deel van de ebikers de ondersteuning op max houdt, en de snelheid alleen regelt door (nog) minder hard zelf iets te doen.
Zo wordt het ook aangeprezen als je Leontien van Moorsel in de nieuwste Stella-reclame ziet fietsen. (Ik kon zo snel geen filmpje vinden maar in het filmpje trapt ze niet veel sneller dan op de foto :lol: )
Afbeelding
Polling schreef:
zo 02 sep, 2018 09:49
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:50
Polling schreef:
za 01 sep, 2018 16:13


Als wij op de Gaastra’ s rijden, zowel doordeweekse dagelijkse boodschappen, zondagse kerkgang en recreatieve dagtochtjes, halen we veel gewone fietsers en e-bikes in, en worden door een paar sportieve fietsers en alle racefietsers ingehaald. Het gebeurt eigenlijk nooit dat we door ebikers worden ingehaald. Wij rijden dan zo ongeveer 22-24 kmpu. Ik denk dus dat WimB wel een punt heeft met zijn 98%.
Ik denk dat jouw waarneming juist eerder suggereert dat de e-bikers de ondersteuning niet perse in de hoogste stand hebben staan. Zouden ze dat wel doen dan is de kans groot dat ze je wel met 25 km/h of sneller voorbij rijden.
Daar verschillen we van mening zonder onderbouwing. ;-) ik denk dat het overgrote deel van de ebikers de ondersteuning op max houdt, en de snelheid alleen regelt door (nog) minder hard zelf iets te doen.
Mijn onderbouwing is mijn eigen ervaring op een 25 km/h e-bike. Het is erg lastig om met de hoogste ondersteuning een snelheid lager dan de hoogste te rijden, behalve bij zware tegenwind. De e-bike is dan redelijk onrustig en lastig precies te regelen met de benen. Een lagere ondersteuning is dan gemakkelijker.
alois schreef:
za 01 sep, 2018 20:02
.......
Mensen kunnen verder fietsen dan ze denken. Moeten ze wel oefenen, zonder ondersteuning.
Je advies opgevolgd en vandaag 80 km gedaan, geheel zonder ondersteuning. Net als vorige week ging bij een kilometer of 60 de kaars uit maar met een wat lagere snelheid vielen er nog wat km's uit te halen ;-)

Een heel avontuurlijk fietspad van 15 cm breed gevonden bij Stokkelaarsbrug ;-)

In de loop van de week hoop ik er nog wat km's bij te krijgen door 3 keer uit werk een rondje om te doen ;-)