Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafversnelling te licht - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Naafversnelling te licht

Leon schreef:
zo 02 sep, 2018 10:14
Polling schreef:
zo 02 sep, 2018 09:49
Daar verschillen we van mening zonder onderbouwing. ;-) ik denk dat het overgrote deel van de ebikers de ondersteuning op max houdt, en de snelheid alleen regelt door (nog) minder hard zelf iets te doen.
Zo wordt het ook aangeprezen als je Leontien van Moorsel in de nieuwste Stella-reclame ziet fietsen. (Ik kon zo snel geen filmpje vinden maar in het filmpje trapt ze niet veel sneller dan op de foto :lol: )
Afbeelding
Ze gebruiken inderdaad wel veel vertraagde beelden in hun reclames. Blijkbaar hebben hun klanten dat niet helemaal door ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=OnBXiTAXQ0M
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 21:36
alois schreef:
za 01 sep, 2018 20:02
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42

Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom. Ik denk dat het echt minder km's worden dan de 150 die ik op mijn e-bike kan rijden

De accu van de mens heeft voedsel nodig, de accu van een e-bike heeft stroom nodig. Voor alletwee geldt dat je het bij vertrek bij je steekt en onderweg moet bijkopen/laden.
Een mens kan je niet blijven vullen met voedsel en verwachten dat ie weer gaat fietsen, op gegeven moment is het op voor die dag. Een accu heeft wat dat betreft geen geheugen, hoeft niet uit te rusten, opladen is voldoende.

Er zijn in de meeste landen meer stopcontacten dan verkooppunten voor voedsel. In sommige landen is het wat minder dikgezaaid en moet je wat meer "voeding" bij je steken.
Bij mij is het inderdaad ook op een gegeven moment op. Maar dat is pas ver na 150 km. In ieder geval niet voor het einde van de dag. Ik durf wel een weddenschap aan dat ik op mijn echte fiets op een dag verder kom dan op een elektrische.
Mensen kunnen verder fietsen dan ze denken. Moeten ze wel oefenen, zonder ondersteuning.
Om met het laatste te beginnen, absoluut! Daarom rij ik in elke werkweek weer meer kilometers, zowel totaal als zonder ondersteuning.

Het gaat er echter voorlopig niet om of jij verder komt dan ik kom, dat is vooral een kwestie van verschil in conditie.

Waar het me om gaat is dat als we jouw fiets voorzien van een bafang setje als deze * ik stellig beweer dat jij minstens zoveel verder komt als het aantal wH/10 in km. De 250w set is dan nog het mooiste, en wettelijk toegestaan, i.c.m met de 750 wH accu, kom je 75 km verder.

Uiteraard, als jij al 150 km verder komt, waarom zou je dan 1000 euro uitgeven om 225 km ver te komen, dat is een andere discussie.

* https://www.createyourownebike.com/webs ... mbouwsets/
Ik had het over een wedstrijd met mezelf, niet met jou, maar dat terzijde. Volgens mij mag een e-bike nog steeds niet harder dan 25 km/h, zelf heb ik mijn laatste 400 km-brevet in juni met een gemiddelde van 27 km/h, 17,5 uur totale reistijd gefietst. Ik denk dat ik het dan toch niet ga winnen van mezelf ;-). En dan vraag ik me bovendien af waar ik's nachts midden op de Afsluitdijk mijn accu moet opladen. Ik moet toegeven dat het misschien anders wordt met zware bepakking in heuvelachtig terrein.
alois schreef:
zo 02 sep, 2018 19:30

Ik had het over een wedstrijd met mezelf, niet met jou, maar dat terzijde. Volgens mij mag een e-bike nog steeds niet harder dan 25 km/h, zelf heb ik mijn laatste 400 km-brevet in juni met een gemiddelde van 27 km/h, 17,5 uur totale reistijd gefietst. Ik denk dat ik het dan toch niet ga winnen van mezelf ;-). En dan vraag ik me bovendien af waar ik's nachts midden op de Afsluitdijk mijn accu moet opladen. Ik moet toegeven dat het misschien anders wordt met zware bepakking in heuvelachtig terrein.
Goed, de eerste dag win je....alhoewel ik me afvraag of en hoeveel bagage bij je had....

maar doe je het de volgende dag weer en weer en weer. 17,5 uur op de fiets met een gemiddelde boven 27 km/h?

Ik gun het je van harte, maar het klinkt me niet als wereldfietsen ;-)
Brevetrijders zijn de ware helden. Parijs Brest Parijs (1200km) in 50-90 uur. En natuurlijk zonder ondersteuning.
Voorbeeld van alois geeft wel aan dat een efficiënte fiets grotendeels het nut van elektrische ondersteuning teniet doet. Zal vast niet voor iedereen gelden, maar ik heb soortgelijke ervaringen, afgelopen mei een rit van 345km met 32 gemiddeld (velomobiel, kampeerbagage, veel stedelijk gebied). Natuurlijk zijn dat geen afstanden die je dagen achter elkaar volhoudt/wil volhouden. Maar als je 400km in 17,5 uur kan afleggen, lijkt me 225km in 9,5 uur al helemaal niet zo'n probleem, ook niet om dagelijks vol te houden.

Een elektrische fiets lijkt me voor 'wereldfietsen' of zelfs gewone ritjes door Europa al enorm onhandig omdat je steeds op zoek moet naar een stopcontact, je je ritten nauwkeurig moet plannen en voorbereiden, etc. Dit is ook iets dat ik van meerdere mensen heb gehoord die lange meerdaagse ritten hebben gereden met een elektrische fiets. Ik twijfel erg aan de bewering dat een stopcontact makkelijker te vinden is dan eten.

Als ik eerlijk ben, persoonlijk lijkt me elektrische ondersteuning alleen mogelijk nuttig worden als het helpt bij optrekken of heuvels op, en zich regeneratief weer kan opladen bij het remmen. En niet teveel kilo's toevoegt. Maar eigenlijk geniet ik voorlopig nog wel van om af en toe even in het zweet te werken bij een forse helling door een mooi fietsgebied.
Ik moet er niet aan denken, dagelijks 225 km te fietsen, zelfs niet op vlak terrein. Dan zou ik toch echt een fiets met ondersteuning wensen ... :D
Of een auto met chauffeur. :P
Als fietsen een verplichting wordt neem ik liever de trein :)
bast1aan schreef:
ma 03 sep, 2018 09:56
......

Een elektrische fiets lijkt me voor 'wereldfietsen' of zelfs gewone ritjes door Europa al enorm onhandig omdat je steeds op zoek moet naar een stopcontact, je je ritten nauwkeurig moet plannen en voorbereiden, etc. Dit is ook iets dat ik van meerdere mensen heb gehoord die lange meerdaagse ritten hebben gereden met een elektrische fiets. Ik twijfel erg aan de bewering dat een stopcontact makkelijker te vinden is dan eten.
....
Niet perse een stopcontact nodig, je kan ook zoiets achter je fiets hangen. Deze man is van plan alle continenten met deze setup te bezoeken https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0&t=1s

Afgelopen zomer reden een aantal fietsers 12.000 km van Frankrijk naar China zonder gebruik van stopkontakten, maar met zonnepanelen, de snelste in 42 dagen (triatleet Raf van Hulle), sommigen in 60-70 dagen. Max. accu was 1100 wH, laden alleen met zonnepanelen, beperkte breedte en maar 1 electromotor per persoon.

Een ervan heb ik gevraagd of het ook zonder zonnepanelen had gekund. Volgens hem wel : "Jack Butler With no solar at all? It would have made camping difficult for sure in Kazakhstan. But it would probably have been faster in China if you charge up for more than 4 or 5 hours a day"


En om toch nog op topic te blijven, wellicht dat dit een betere naaf is voor de OP. : https://www.youtube.com/watch?v=5r4o951A_5c
Hans Keesom schreef:
za 06 okt, 2018 11:53
Niet perse een stopcontact nodig, je kan ook zoiets achter je fiets hangen. Deze man is van plan alle continenten met deze setup te bezoeken https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0&t=1s

Afgelopen zomer reden een aantal fietsers 12.000 km van Frankrijk naar China zonder gebruik van stopkontakten, maar met zonnepanelen, de snelste in 42 dagen (triatleet Raf van Hulle), sommigen in 60-70 dagen. Max. accu was 1100 wH, laden alleen met zonnepanelen, beperkte breedte en maar 1 electromotor per persoon.
grappig - human power=200W Speed=30km/h
dan pak je een racefiets en met 200W ben jij op 35km/h.
miro schreef:
za 06 okt, 2018 16:16
Hans Keesom schreef:
za 06 okt, 2018 11:53
Niet perse een stopcontact nodig, je kan ook zoiets achter je fiets hangen. Deze man is van plan alle continenten met deze setup te bezoeken https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0&t=1s

Afgelopen zomer reden een aantal fietsers 12.000 km van Frankrijk naar China zonder gebruik van stopkontakten, maar met zonnepanelen, de snelste in 42 dagen (triatleet Raf van Hulle), sommigen in 60-70 dagen. Max. accu was 1100 wH, laden alleen met zonnepanelen, beperkte breedte en maar 1 electromotor per persoon.
grappig - human power=200W Speed=30km/h
dan pak je een racefiets en met 200W ben jij op 35km/h.
Over welk tijdstip in de video heb je het precies?
En vervolgens was het daar vlak en de snelheid stabiel?
Ik vind dit een redelijk bizar draadje. Mensen met een conditie die weinig voorkomt, worden vergeleken met e-fietsers.
... maar ik heb soortgelijke ervaringen, afgelopen mei een rit van 345km met 32 gemiddeld (velomobiel, kampeerbagage, veel stedelijk gebied). Natuurlijk zijn dat geen afstanden die je dagen achter elkaar volhoudt/wil volhouden. Maar als je 400km in 17,5 uur kan afleggen, lijkt me 225km in 9,5 uur al helemaal niet zo'n probleem, ook niet om dagelijks vol te houden.
Ik zie niet goed hoe dat relevant is voor de gemiddeld wereld- of Europafietser, e-fiets of niet.
Om te beginnen vraag ik me af op welk terrein er met de velomobiel + kampeerbagage gereden werd. Ik ken een paar stukken in Frankrijk waar je 200 km kunt rijden en er minder dan 15 km vlak is - en vlak eigenlijk niet wil zeggen poldervlak maar "tenminste niet zo heuvel- en bergachtig als die andere 185 km".
Je kunt trouwens véél langere afstanden rijden zonder zelfs die 15 km vlak. Haal je dan ook 32 km gemiddeld met de velomobiel + kampeerbagage? Indien je, hoed af. Maar je capaciteiten als fietser zijn dan niet bepaald relevant voor de doorsnee fietser, zelfs niet voor de doorsnee aardig getrainde fietser.

M.i. is 225 km in 9,5 uur "dagelijks volhouden" alleen doenbaar in specifieke omstandigheden:

- je rijdt met ondersteuning (auto's die bagage vervoeren etc.) en slaapt in hotels;
- je kunt schuilen in de buik van een peloton, het terrein is niet al te zwaar, en je rijdt met ultralight bagage;
- je rijdt alleen, maar met een aardig rugwindje en het terrein is gemakkelijk (onder de 1000 hoogtemeters);
- je rijdt met de velomobiel op gemakkelijk terrein;
- je heet Kristof Allegaert (en je bent om 12.00 u. klaar met die 225 km).

Opnieuw vraag ik me af hoe relevant dit is voor een e-fietser.
Leon schreef:
za 01 sep, 2018 16:51
Hans Keesom schreef:
za 01 sep, 2018 16:42
Gaan we gelijk testen, zet mij maar op een gewone fiets, kijken we op dag 1 hoever ik kom.
1 dag? Je bent op de verkeerde website.
Nee dag 1, de dag die vooraf gaat aan dag 2, 3, 4, 5,....
Merkwaardig draadje. Gaat alle kanten op. Van alles wordt erbij gehaald dat off topic niet over het onderwerp "naafversnelling te licht" gaat. Hoe moeilijk kan het zijn?
Vraag aan de topic starter; hebben de antwoorden die wel relevant over de naafversnelling gingen je geholpen?
Ben eigenlijk best benieuwd of er bruikbare tips tussen zaten.
joukon schreef:
zo 07 okt, 2018 08:31
Merkwaardig draadje. Gaat alle kanten op. Van alles wordt erbij gehaald dat off topic niet over het onderwerp "naafversnelling te licht" gaat. Hoe moeilijk kan het zijn?
Vraag aan de topic starter; hebben de antwoorden die wel relevant over de naafversnelling gingen je geholpen?
Ben eigenlijk best benieuwd of er bruikbare tips tussen zaten.
Tsja, er werd ingezoomd op de dongle die de ondersteuning laat aanstaan bij snelheden boven de 25 km/h, hetgeen voor de openbare weg illegaal is in Nederland. Vervolgens wordt er zonder kennis van zaken weer de hele bak aan meningen over een electrische fiets gestort.

De OP heeft denk ik niet z'n antwoord gehad. Hetgeen ook wel lastig is als je op een forum met de naam de Wereldfietser dat vraagt. Andere soort van fietsen, andere soort mensen dan de OP.
Ik heb de eerste paar antwoorden nog eens doorgelezen en ik denk toch dat het voor de hand liggende wel duidelijk genoeg is gemaakt: laat de fietsenmaker er een ander kransje op zetten.
Het kan natuurlijk mis gaan:
1. Fietsenmaker heeft geen zin of weet niet hoe het moet en kapt het af. > zoek een andere.
2. Het wordt een dure grap.
2a. Als dat onvermijdelijk is, deal with it.
2b. Als dat onredelijk is, zoek dan een andere fietsenmaker.
2. Als het onduidelijk is, laat het dan hier weten.

Ook zou OP best nadere vragen kunnen stellen, maar dat is niet gebeurd.
ik was een heel verhaal aan het typen, maar ik sluit me aan bij wat Leon hierboven aangeeft: zet achter een één of twee tanden kleiner kettingwiel op je naaf en je bent op de gewenste weg.
eventueel voor een groter kettingblad (en dan een kettingscherm i.p.v. je kettingkast, als het daarin niet meer past of je ketting aan gaat lopen).
foto van je fiets?
huidige 'verzet': hoe groot is nu het kettingwiel voor en achter?
groet! hoogframe
derdekeer schreef:
za 06 okt, 2018 23:04
Ik vind dit een redelijk bizar draadje. Mensen met een conditie die weinig voorkomt, worden vergeleken met e-fietsers.
... maar ik heb soortgelijke ervaringen, afgelopen mei een rit van 345km met 32 gemiddeld (velomobiel, kampeerbagage, veel stedelijk gebied). Natuurlijk zijn dat geen afstanden die je dagen achter elkaar volhoudt/wil volhouden. Maar als je 400km in 17,5 uur kan afleggen, lijkt me 225km in 9,5 uur al helemaal niet zo'n probleem, ook niet om dagelijks vol te houden.
Ik zie niet goed hoe dat relevant is voor de gemiddeld wereld- of Europafietser, e-fiets of niet.
Ik zie niet hoe dat niet relevant is. Ik ken genoeg mensen die dit soort dagafstanden rijden op fietsreis, en dat is lang niet allemaal met een velomobiel of e-bike.
Om te beginnen vraag ik me af op welk terrein er met de velomobiel + kampeerbagage gereden werd.
Dat 345km voorbeeld was van de Loreley naar Utrecht. Vlak terrein langs de Rijn maar de slechte fietspaden en de stedelijke omgevingen waren de grootste remmende factoren. De dag ervoor reden we in de avond 160km door de mooie heuvelige Weinstraße met vergelijkbaar gemiddelde, de wegen waren prima maar de heuvels kosten tijd.
Ik ken een paar stukken in Frankrijk waar je 200 km kunt rijden en er minder dan 15 km vlak is - en vlak eigenlijk niet wil zeggen poldervlak maar "tenminste niet zo heuvel- en bergachtig als die andere 185 km".
Je kunt trouwens véél langere afstanden rijden zonder zelfs die 15 km vlak. Haal je dan ook 32 km gemiddeld met de velomobiel + kampeerbagage?
Ik ben wel eens dwars door Tjechië gereden. Dat vond ik een behoorlijk pittig heuvelachtig terrein maar toen haalde ik nog wel 185km op een dag. Gemiddelde geen idee meer, zal wel laag zijn geweest. Het klopt dat een velomobiel hier duidelijk geen optimale fiets voor is, want het is zwaar omhoog fietsen en naar beneden werd je continu afgeremd door dorpjes dus heb je amper voordeel van de stroomlijn.
M.i. is 225 km in 9,5 uur "dagelijks volhouden" alleen doenbaar in specifieke omstandigheden:

- je rijdt met ondersteuning (auto's die bagage vervoeren etc.) en slaapt in hotels;
- je kunt schuilen in de buik van een peloton, het terrein is niet al te zwaar, en je rijdt met ultralight bagage;
- je rijdt alleen, maar met een aardig rugwindje en het terrein is gemakkelijk (onder de 1000 hoogtemeters);
- je rijdt met de velomobiel op gemakkelijk terrein;
- je heet Kristof Allegaert (en je bent om 12.00 u. klaar met die 225 km).

Opnieuw vraag ik me af hoe relevant dit is voor een e-fietser.
Ik heb in de zomer van 2011 met een oude zware velomobiel van 40kg en 22kg kampeerbagage 3900km gereden in 3 weken, incl een stuk of 5 rustdagen. Kom ik op gemiddeld 229km per dag uit. Dat door Duitsland, Denemarken, Noorwegen (zuidwestkust fjordengebied) en Zweden. Dat lijkt me een vrij representatief afwisselend landschap, Duitsland en Denemarken zijn vrij vlak maar Zweden niet en Noorwegen, zeker het fjordengebied, al helemaal niet. Er zijn dagen dat je niks anders doet dan klimmen en afdalen tussen de 0 en 1000m. Ik vond het vrij goed te doen, je schakelt je fiets in een licht verzet, peddelt gestaag voort en en een anderhalf uur later ben je boven. Natuurlijk drukt dat gebied wel het gemiddelde van 229km per dag. Bovendien is er zoveel te zien en ontdekken dat je dat voorrang geeft boven kilometers maken. Het stuk door Zweden vanaf Östersund vond ik trouwens het zwaarst, hele dag korte steile heuvels, soort Zuid-Limburg maar dan honderden kilometers lang, het landschap is ook nog eens continu hetzelfde.
Indien je, hoed af. Maar je capaciteiten als fietser zijn dan niet bepaald relevant voor de doorsnee fietser, zelfs niet voor de doorsnee aardig getrainde fietser.
Vast niet doorsnee. Maar ik ken er genoeg die het wel doen. Dus zo irrelevant lijkt me het niet. Het is niet bedoeld als stoerdoenerij of laatdunkend. Ik noem het met de bedoeling als inspiratie wat er mogelijk is. Kijk voor de grap eens wat er tijdens randonneurstochten voor afstanden gereden worden. Mij trouwens niet gezien, na een dag fietsen heb ik behoefte aan rust of wat anders doen dan fietsen.
Voor alle duidelijkheid: ik wil je niet van stoerdoenerij beschuldigen, ik twijfel gewoon aan de relevantie voor andere fietsers (en al zeker voor de topicstarter ...).

Om even te verduidelijken wat ik bedoel:
Er zijn dagen dat je niks anders doet dan klimmen en afdalen tussen de 0 en 1000m. Ik vond het vrij goed te doen, je schakelt je fiets in een licht verzet, peddelt gestaag voort en en een anderhalf uur later ben je boven.
Ik weet dat de getallen die je citeert benaderingen zijn, dus wat volgt is ook een benadering.
Laten we er even van uit gaan dat die oude velomobiel, je bagage en jij samen 40 + 22 + 78 = 140 kg wogen. Als je dan van 0 tot 1000 m klimt in anderhalf uur, trap je gemiddeld gedurende die tijd meer dan 250 W, alleen al om de zwaartekracht te overwinnen, rol- en luchtweerstand dus niet meegeteld. Doe er nog de weerstand van de wielen bij (wellicht erg hoog vergeleken met wielen waarop een fatsoenlijke raceband ligt?) en wat luchtweerstand (relatief laag vanwege de velomobiel) en je komt uit op iets van 300 W, schat ik (het komt niet op een Watt, het is een benadering).

Met dat vermogen rij je met de racefiets op vlak terrein bij windstilte een kleine 37 km/u gedurende anderhalf uur. Het kan vanzelfsprekend, maar de relevantie voor de doorsnee wereldfietser ontgaat me.
Hah, leuk berekend. Zelf ook wel eens gedaan n.a.v tracks met hoogteinformatie. Maar goed, ik schat dat ik tijdens zo'n beklimming gemiddeld 200W lever, op het vlakke zit ik doorgaans tussen de 100 en 150W als ik een hele dag fiets. 1000m in anderhalf uur is misschien wat positief gesteld (en "iets van" was weggevallen in die zin), zelf woog ik ca 66kg in die tijd, je gaat in de orde van 10km/h dus lucht- en rolweerstand is te verwaarlozen (voor elke fiets eigenlijk wel). Komt nog wel wat verlies in de aandrijving bij, zeker in licht verzet en grote krachten op achterwiel is die niet ideaal.
Bij de afdaling hoef je geen vermogen te leveren dus dat trekt het gemiddelde weer omlaag, en je kan weer uitrusten.

Dat stuk door Zweden heb ik als veel zwaarder en minder leuk ervaren omdat je de hele dag met korte steile hellingen niet in een lekker fietsritme komt, en je zit continu te schakelen en te zoeken naar het juiste verzet, in combinatie met minder spectaculaire landschappen.

Wat ik trouwens ook regelmatig deed is meerdere dagen op 1 camping blijven en dan van daaruit zonder bagage in de omgeving fietsen, scheelt toch weer 20kg.

Overigens is 225km bij 9,5 uur fietstijd "slechts" 23,5km/h gemiddeld. Mijn gemiddelde is doorgaans een stuk hoger, maar mijn fietstijd korter, tenzij ik ervoor kies om een flinke afstand te maken die dag.

Volgens mij is de oorspronkelijke vraag van TS al in het begin beantwoord (en TS heeft verder niet meer gereageerd) dus heeft iedereen zich erbij neergelegd dat dit een Off-Topic discussie is geworden, misschien niet zo netjes, en was een nieuw topic beter geweest.