Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nu wordt het leuk! - Forum Wereldfietser

Nu wordt het leuk!

Hoewel ik nog lang niet elektrisch wil gaan fietsen, zou ik mij op deze wel durven vertonen:
Afbeelding
https://www.geero.nl/shop/touring
Volgens Leon nemen ze zoiets een foetelfiets in Limburg ;)

Kan je wel net doen alsof je het allemaal op eigen kracht doet.

Ik moet wel zeggen dat al die nieuwe merken die zich op de e-bike-markt werpen niet altijd even vertrouwenwekkend zijn... of het "ambacht" van een goede fiets maken is altijd nogal overschat.
Fedor schreef:
za 25 aug, 2018 11:23
Volgens Leon nemen ze zoiets een foetelfiets in Limburg ;)

Kan je wel net doen alsof je het allemaal op eigen kracht doet.

Ik moet wel zeggen dat al die nieuwe merken die zich op de e-bike-markt werpen niet altijd even vertrouwenwekkend zijn... of het "ambacht" van een goede fiets maken is altijd nogal overschat.
Als je dan toch een e-bike neemt mag dat van mij ook zichtbaar zijn.

Tegenovergestelde probleem ontstaat natuurlijk als je de ondersteuning uit hebt staan en toch het tempo kan bijhouden ;-)
Voor fietsers die graag door de bewoonde wereld (elke dag supermarkten, campings, terrasjes, hotels) fietsen is een ebike prima, als dat je keuze is. Voor de wat uitdagender etappes waar je meer op je zelf bent aangewezen valt een fiets die je elke dag moet opladen simpelweg af - no matter the looks or disguise.
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
moet
Hoezo "moet"?
Het ding weegt nog geen 20 kilo, dus als je er fijne banden op hebt, en de motor remt je niet, dan is het niet zo heel vervelend als de batterij leeg is, toch?
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
Voor fietsers die graag door de bewoonde wereld (elke dag supermarkten, campings, terrasjes, hotels) fietsen is een ebike prima, als dat je keuze is. Voor de wat uitdagender etappes waar je meer op je zelf bent aangewezen valt een fiets die je elke dag moet opladen simpelweg af - no matter the looks or disguise.
Op zich wel met je eens. Als tijd beperkt is en stopcontacten niet, dan kan je e-bike gebruiken. Met de nadruk op 'kan' dus niet 'moet'.

Buiten de bewoonde wereld wordt het best een stuk lastiger, alhoewel er gekken zijn die op een e-bike 12000 km in 40-50 dagen afleggen zonder ook maar 1 stopcontact te gebruiken.... zie https://www.thesuntrip.com

Ook zijn er mooie trailers met zonnepanelen.
https://www.lasuntravel.com
en https://www.youtube.com/channel/UCZAXoC ... 17hk_UtPHw
de laatste wil zo de wereld rond

Ik geef toe, het waarom daarover wil ik nog over nadenken. Ook snap ik dat het lastig wordt om de prestatie van een lange tocht op de fiets nog te definiëren als je een motortje hebt. Gelukkig is niet alles in het leven een wedstrijd.
Leon schreef:
za 25 aug, 2018 12:41
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
moet
Hoezo "moet"?
Het ding weegt nog geen 20 kilo, dus als je er fijne banden op hebt, en de motor remt je niet, dan is het niet zo heel vervelend als de batterij leeg is, toch?
Okay dan. Ik koop 'm. Lijkt me een praktische fiets volgend jaar in Tajikistan. Neem ik extra grote fietstassen mee om reserveaccu's in te doen. En als die ook leeg zijn dan neem ik de extra kilo's voor lief. Gelukkig zijn daar geen bergen en speelt gewicht geen rol.

Zonder gekheid: de fiets ziet er inderdaad wel stoer uit. Dus voor wie 'm nodig heeft is er hoop!

(Ga nu niet vragen "Hoezo hoop"?)
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 15:02
Leon schreef:
za 25 aug, 2018 12:41
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
moet
Hoezo "moet"?
Het ding weegt nog geen 20 kilo, dus als je er fijne banden op hebt, en de motor remt je niet, dan is het niet zo heel vervelend als de batterij leeg is, toch?
Okay dan. Ik koop 'm. Lijkt me een praktische fiets volgend jaar in Tajikistan. Neem ik extra grote fietstassen mee om reserveaccu's in te doen. En als die ook leeg zijn dan neem ik de extra kilo's voor lief. Gelukkig zijn daar geen bergen en speelt gewicht geen rol.

Zonder gekheid: de fiets ziet er inderdaad wel stoer uit. Dus voor wie 'm nodig heeft is er hoop!

(Ga nu niet vragen "Hoezo hoop"?)
De vraag moet zijn waar Bert "bang" voor is als hij zich met een duidelijk als e-bike herkenbare fiets zou voorrijden. Gezichtsverlies als mensen zien dat hij met een hulpmotor rijdt?
Ik probeer mijn angsten recht in de ogen te kijken, dus vind het prima als mensen iets zeggen van mijn duidelijk electrische fiets. Als ik ze dan vertel dat ik mijn auto al sinds 14 december niet meer heb getanked omdat ik een e-bike heb, dan begint het kwartje te vallen.
Vervolgens vertel ik dat ik veel tochten maak waarbij de ondersteuning pas aangaat als het licht bij mij uit gaat dan snappen ze het al beter.

Wat Tajikistan betreft, alle lof als je de bergen op eigen kracht doet. Deze gekken met hun e-bikes zijn daar geloof ik niet doorheen geweest http://race.thesuntrip.com
maar wel door vergelijkbare landen.

Mocht je een trailer zoeken, voor 1500 euro heb je later dit jaar deze trailer met 100 w aan Solar. https://www.lasuntravel.com. Eventueel met aandrijving op z'n eigen achterwiel maar dan is ie wel duurder. Heb je geen e-bike nodig ;-)
Bert is nergens bang van, maar houdt van een strakke, opgeruimde fiets. Hier voldoen de meest E-bikes bij lange na niet aan.
Bert van Sprang schreef:
za 25 aug, 2018 17:53
Bert is nergens bang van, maar houdt van een strakke, opgeruimde fiets. Hier voldoen de meest E-bikes bij lange na niet aan.
A oke, gelukkig.

Ja dat kan ook natuurlijk.

Ik ben voor de beast look gegaan, beetje donkergrijs/groen, opzegstuurtje erop, framepack en wat dingen op het stuur, Ortlieb fietsmand voorop, komt volgens nogal dreigend over volgens mij ;-) Krijg nog wel eens een blik in de categorie : WTF??!!??*

Ik zocht vooral naar een fiets die ik dag in dag uit, tijdens alle seizoenen en op alle wegdekken zou kunnen gebruiken. Dat is denk ik gelukt. Zal eens een plaatje schieten ervan.

* Wat Te Fiets ;-)
Ik vraag me af waar het 'deel electric' is? In de trapas? Ik vind het echt een heel mooie fiets heel stijlvol :)
Hans Keesom schreef:
za 25 aug, 2018 15:18
Mocht je een trailer zoeken, voor 1500 euro heb je later dit jaar deze trailer met 100 w aan Solar. https://www.lasuntravel.com. Eventueel met aandrijving op z'n eigen achterwiel maar dan is ie wel duurder. Heb je geen e-bike nodig ;-)
Dat is dus €10,- per gram (Het ding weegt dus 15 kilo), Dan heb je dus verder nog niets meegenomen aan bagage (veel mensen nemen ongeveer 15 kg mee aan bagage), een motor in het achterwiel wordt dan ook wel noodzakelijk, want je hebt dan dus 30kg achter je hangen plus een aardige windvanger.
fud0 schreef:
zo 26 aug, 2018 22:15
Ik vraag me af waar het 'deel electric' is? In de trapas?
Zie de Engelstalig FAQ, de motor zit in de achteras en is van Oostenrijkse afkomst.
_Peter_ schreef:
zo 26 aug, 2018 22:24
Hans Keesom schreef:
za 25 aug, 2018 15:18
Mocht je een trailer zoeken, voor 1500 euro heb je later dit jaar deze trailer met 100 w aan Solar.
Dat is dus €10,- per gram (Het ding weegt dus 15 kilo)
Rekenen op de late zondagavond valt mij ook wel eens tegen. :lol:

Het mechanisch ontwerp van de trailer lijkt me trouwens verre van optimaal. De scherpe randen van het zonnepaneel worden hopelijk snel uiteraard terecht verboden zodra een inspectiedienst zich ermee gaat bemoeien.

Afgezien van de scherpe randen lijkt me de aanhanger van Raf van Hulle veel beter uitgewerkt. Het paneel zit lager, gaat over het achterwiel heen en is zelf (of op zijn minst de onersteuning ervan) ook betrokken bij de constructie.
Link naar foto op thesuntrip: https://i1.wp.com/www.thesuntrip.com/wp ... 0544_n.jpg
Leon schreef:
ma 27 aug, 2018 09:24
_Peter_ schreef:
zo 26 aug, 2018 22:24
Hans Keesom schreef:
za 25 aug, 2018 15:18
Mocht je een trailer zoeken, voor 1500 euro heb je later dit jaar deze trailer met 100 w aan Solar.
Dat is dus €10,- per gram (Het ding weegt dus 15 kilo)
Rekenen op de late zondagavond valt mij ook wel eens tegen. :lol:

Het mechanisch ontwerp van de trailer lijkt me trouwens verre van optimaal. De scherpe randen van het zonnepaneel worden hopelijk snel uiteraard terecht verboden zodra een inspectiedienst zich ermee gaat bemoeien.

Afgezien van de scherpe randen lijkt me de aanhanger van Raf van Hulle veel beter uitgewerkt. Het paneel zit lager, gaat over het achterwiel heen en is zelf (of op zijn minst de onersteuning ervan) ook betrokken bij de constructie.
Link naar foto op thesuntrip: https://i1.wp.com/www.thesuntrip.com/wp ... 0544_n.jpg
Ik heb Raf en vooral Jack gevolgd tijdens de suntrip. Raf natuurlijk met wat de ultieme machine voor deze race lijkt. Helaas ramde een ander deelnemer een van zijn panelen die hij tijdens stops wilde gebruiken. Heeft geen effect gehad op de winst.
Jack was bijzonder omdat ie vlak van te voren heeft ingeschreven en ook vlak van te voren z'n trailer heeft gekregen. Tesamen met de twee belgen was het een mooi avontuur.

Vooralsnog denk ik dat een of twee extra accu's in je fietstas practischer werkt in gebieden waar meer stopcontacten zijn dan zonuren. Maar vervolgens is dit wel een mooie zelfbouw https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0
;-)
En nu weer terug naar deze mooie fiets:

Afbeelding
Deze vind ik nog mooier, maar dat is geen "echte"vakantiefiets.

Afbeelding
...... helemaal waar, sorry.
Tweede model misschien voor bikepacking?
Die eerste was geen vakantiefiets omdat de spatbordjes zo dicht bij de banden zitten dat je daar voor Luxemburg problemen mee krijgt en de drager ("Gebäckträger") zo dicht op het zadel zit dat er nauwelijks tassen op zullen passen.
Leon schreef:
di 28 aug, 2018 09:14
Die eerste was geen vakantiefiets omdat de spatbordjes zo dicht bij de banden zitten dat je daar voor Luxemburg problemen mee krijgt en de drager ("Gebäckträger") zo dicht op het zadel zit dat er nauwelijks tassen op zullen passen.
Was me ook al opgevallen, en een standaard Tubus-drager monteren lijkt ook lastig vanwege de vreemde montage-punten op het frame).