Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nu wordt het leuk! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nu wordt het leuk!

Hmm, mijn gazelle uit 1991 weegt meer dan dit ding, geeft te denken :)
Als je hellingop helemaal stilvalt vind ik ondersteuning serieus wel interessant. Zouden er ook e-bikes zijn waarbij regeneratief opladen helling-af significant werkt?

maar ik blijf voorlopig lekker principieel ondersteuningloos :)
bast1aan schreef:
wo 29 aug, 2018 12:39
Hmm, mijn gazelle uit 1991 weegt meer dan dit ding, geeft te denken :)
Als je hellingop helemaal stilvalt vind ik ondersteuning serieus wel interessant. Zouden er ook e-bikes zijn waarbij regeneratief opladen helling-af significant werkt?

maar ik blijf voorlopig lekker principieel ondersteuningloos :)
Regeneratief remmen is vooral fijn als extra rem, zodat je normale rem minder slijt.
Het regenereren scoort meestal niet meer dan 10-15% afhankelijk van het terrein. Meer in bergen, minder op vlakke delen.
Is zover ik weet altijd een achterwiel direct driver motor. Nadeel schijnt te zijn dat ze in vrijloop ook een beetje remmen..
Leon schreef:
di 28 aug, 2018 09:14
Die eerste was geen vakantiefiets omdat de spatbordjes zo dicht bij de banden zitten dat je daar voor Luxemburg problemen mee krijgt en de drager ("Gebäckträger") zo dicht op het zadel zit dat er nauwelijks tassen op zullen passen.
Die spatborden kunnen er af. Zelf heb ik nooit spadborden gewild op mijn vakantiefietsen.
Drager zo dicht op het zadel dat er nauwelijks tassen op zullen passen, ... nauwelijks is misschien al genoeg.
Wat ik een minpuntje vind aan die fiets is dat er geen nokjes voor voordrager zijn voorzien.
Ed kettingvet schreef:
ma 01 okt, 2018 14:04
Leon schreef:
di 28 aug, 2018 09:14
Die eerste was geen vakantiefiets omdat de spatbordjes zo dicht bij de banden zitten dat je daar voor Luxemburg problemen mee krijgt en de drager ("Gebäckträger") zo dicht op het zadel zit dat er nauwelijks tassen op zullen passen.
Die spatborden kunnen er af. Zelf heb ik nooit spadborden gewild op mijn vakantiefietsen.
Drager zo dicht op het zadel dat er nauwelijks tassen op zullen passen, ... nauwelijks is misschien al genoeg.
Wat ik een minpuntje vind aan die fiets is dat er geen nokjes voor voordrager zijn voorzien.
Ik haal de spatborden er standaard af bij zonnige bestemmingen, maar bij regenachtige bestemmingen zet ik ze er op. Scheelt nauwelijks qua gewicht en -m.n. een voorspatbord- scheelt enorm met nattigheid bij de voeten en drek op je aandrijving.
En het achterspatbord scheelt enorm voor degene die achter je aan rijdt ... :)
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
Voor fietsers die graag door de bewoonde wereld (elke dag supermarkten, campings, terrasjes, hotels) fietsen is een ebike prima, als dat je keuze is. Voor de wat uitdagender etappes waar je meer op je zelf bent aangewezen valt een fiets die je elke dag moet opladen simpelweg af - no matter the looks or disguise.
Dat valt te bezien: twee jaar geleden ben ik met een tot e-bike omgebouwde Azor naar de Zwarte Zee gefietst, geslapen in B&B, ho(s)tels enz. enz. en ook op campings. Opladen van de accu was nooit een probleem. Eénmaal geen stroom door noodweer, dan fiets je de volgende dag zonder ondersteuning, ook geen ramp.

Wat betreft de reacties op de e-bike in het algemeen: ook ik ken natuurlijk de opmerking: 'zo kan ik het ook', mag van mij hoor, maar in de praktijk werkt het zo niet: gemiddeld rij ik 125km. per dag, dat betekent dat je maar mondjesmaat gebruik kunt maken van de ondersteuning. In bergachtig, of zelfs al heuvelachtig gebied, rij ik op het vlakke helemaal zonder ondersteuning omdat de accu, als je omhoog gaat, voor je ogen leegloopt. Natuurlijk kun je de ondersteuning op z'n hoogste stand zetten en dan 'kan iedereen het', maar dan doe je minstens 5x zo lang over een tocht van 3000+km., nog afgezien van het feit dat je soms wel lange afstanden móét fietsen om weer bij een volgende slaapplaats te komen.

Maar het blijft vreemd: als je met een vervuilende auto of motor naar verre oorden gaat zeggen de mensen: 'gôh, leuk', als je met een e-bike gaat is het ook weer niet goed, want 'onsportief'. Het is me wat :)
Geen spatborden scheelt wel aanzienlijk in luchtweerstand. Maar ik vind spatbordloze fietsen ook niet zo fijn, de zooi die er dan vanaf komt als het een keer nat is..
Swinden schreef:
ma 01 okt, 2018 21:09
willem.m schreef:
za 25 aug, 2018 11:33
Voor fietsers die graag door de bewoonde wereld (elke dag supermarkten, campings, terrasjes, hotels) fietsen is een ebike prima, als dat je keuze is. Voor de wat uitdagender etappes waar je meer op je zelf bent aangewezen valt een fiets die je elke dag moet opladen simpelweg af - no matter the looks or disguise.
Dat valt te bezien: twee jaar geleden ben ik met een tot e-bike omgebouwde Azor naar de Zwarte Zee gefietst, geslapen in B&B, ho(s)tels enz. enz. en ook op campings. Opladen van de accu was nooit een probleem. Eénmaal geen stroom door noodweer, dan fiets je de volgende dag zonder ondersteuning, ...
Dan hebben wij een verschillend beeld bij "bewoonde wereld". Een tocht naar de Zwarte Zee, waar niets mis mee is, is voor mij gewoon bewoonde wereld. Ik meld dit maar even voordat je mijn mening verkeerd framet.
Point taken :wink:
In de deze thread past wellicht ook deze ontwikkeling, een middenmotor met de versnellingen ingebouwd. Waarom ook niet.

https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... t-10134308
Ik kwam ook de Kervelo Kernel tegen, een concurrent voor Pinion/Rohloff?

Innovative planetary gearbox. 6 or 12 gears, 323% to 545% ratio


Vergelijkbaar bereik als Rohloff (526%), minder dan Pinion-12/18 (600/636%).
Blijft over de efficiëntie, de prijs en de beschikbaarheid.
daulagari schreef:
za 27 okt, 2018 13:27
Ik kwam ook de Kervelo Kernel tegen, een concurrent voor Pinion/Rohloff?

Innovative planetary gearbox. 6 or 12 gears, 323% to 545% ratio


Vergelijkbaar bereik als Rohloff (526%), minder dan Pinion-12/18 (600/636%).
Blijft over de efficiëntie, de prijs en de beschikbaarheid.
voor de 12-speed 1,9 kilo, ik vindt dat nogal wat, dat is niet veel lichter dan een Pinion of een Rohloff, dus dat verkoopargument hebben ze al niet meer.
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 13:00
In de deze thread past wellicht ook deze ontwikkeling, een middenmotor met de versnellingen ingebouwd. Waarom ook niet.
https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... t-10134308
Klinkt geweldig 12 versnellingen én e-drive in een. Het zou nu ongeveer beschikbaar moeten zijn maar ik vindt op heel internet geen foto van een fiets met het ding ingebouwd. Meestal betekent dat dat het bedrijf geen prototype heeft. Die combinatie vind ik geen goed teken.
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 16:52
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 13:00
In de deze thread past wellicht ook deze ontwikkeling, een middenmotor met de versnellingen ingebouwd. Waarom ook niet.
https://www.bike-eu.com/home/nieuws/201 ... t-10134308
Klinkt geweldig 12 versnellingen én e-drive in een. Het zou nu ongeveer beschikbaar moeten zijn maar ik vindt op heel internet geen foto van een fiets met het ding ingebouwd. Meestal betekent dat dat het bedrijf geen prototype heeft. Die combinatie vind ik geen goed teken.
From Eurobike 2018
https://youtu.be/nfk0dBLyL6U?t=216

4000 watt vermogen is wat onnodig, maar ja, dit is een mtb. Als ze er nou een 100/250 watt versie van maken, dan zal ie wellicht nog wat meer in gewicht omlaag kunnen (<5 kg)
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 17:43
From Eurobike 2018
https://youtu.be/nfk0dBLyL6U?t=216
4000 Watt
Dat vind ik er uit zien als een electrische crossmotor, die er al lang zijn overigens. Dat brengt me op de vraag waarom je een voertuig nog zou willen voorzien van pedalen als je zoveel vermogen (en ik mag hopen ook accuduur) tot je beschikking hebt. Met zoveel power en snelheid moet je je immers ook kleden alsof je op een motor zit vanwege veiligheid en kou.
Mij reed laatst in een bos zo'n ding, met dito ingepakte coureur, tegemoet en mijn indruk was toch zo dat ik zoiets een motor noem en geen fiets, ook mét pedalen.
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 17:52
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 17:43
From Eurobike 2018
https://youtu.be/nfk0dBLyL6U?t=216
4000 Watt
Dat vind ik er uit zien als een electrische crossmotor, die er al lang zijn overigens. Dat brengt me op de vraag waarom je een voertuig nog zou willen voorzien van pedalen als je zoveel vermogen (en ik mag hopen ook accuduur) tot je beschikking hebt. Met zoveel power en snelheid moet je je immers ook kleden alsof je op een motor zit vanwege veiligheid en kou.
Mij reed laatst in een bos zo'n ding, met dito ingepakte coureur, tegemoet en mijn indruk was toch zo dat ik zoiets een motor noem en geen fiets, ook mét pedalen.
Het ging niet om de fiets maar om die motor......

Als je daar een 100/250/500 watt versie van zou hebben, dus inclusief die 12 versnellingen, heb je een mooi begin om een prachtige fiets omheen te bouwen die goed te gebruiken valt voor wat we hier doen.
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 18:16
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 17:52
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 17:43
From Eurobike 2018
https://youtu.be/nfk0dBLyL6U?t=216
4000 Watt
Dat vind ik er uit zien als een electrische crossmotor, die er al lang zijn overigens. Dat brengt me op de vraag waarom je een voertuig nog zou willen voorzien van pedalen als je zoveel vermogen (en ik mag hopen ook accuduur) tot je beschikking hebt. Met zoveel power en snelheid moet je je immers ook kleden alsof je op een motor zit vanwege veiligheid en kou.
Mij reed laatst in een bos zo'n ding, met dito ingepakte coureur, tegemoet en mijn indruk was toch zo dat ik zoiets een motor noem en geen fiets, ook mét pedalen.
Het ging niet om de fiets maar om die motor......

Als je daar een 100/250/500 watt versie van zou hebben, dus inclusief die 12 versnellingen, heb je een mooi begin om een prachtige fiets omheen te bouwen die goed te gebruiken valt voor wat we hier doen.
Van dat ding had je eerder vanmiddag toch al een link geplaatst?
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 19:08
Hans Keesom schreef:
za 27 okt, 2018 18:16
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 17:52
Dat vind ik er uit zien als een electrische crossmotor, die er al lang zijn overigens. Dat brengt me op de vraag waarom je een voertuig nog zou willen voorzien van pedalen als je zoveel vermogen (en ik mag hopen ook accuduur) tot je beschikking hebt. Met zoveel power en snelheid moet je je immers ook kleden alsof je op een motor zit vanwege veiligheid en kou.
Mij reed laatst in een bos zo'n ding, met dito ingepakte coureur, tegemoet en mijn indruk was toch zo dat ik zoiets een motor noem en geen fiets, ook mét pedalen.
Het ging niet om de fiets maar om die motor......

Als je daar een 100/250/500 watt versie van zou hebben, dus inclusief die 12 versnellingen, heb je een mooi begin om een prachtige fiets omheen te bouwen die goed te gebruiken valt voor wat we hier doen.
Van dat ding had je eerder vanmiddag toch al een link geplaatst?
Jij gaf aan dat je er geen recent bericht over had gehoord..... vandaar dat ik de link naar de youtube video van Eurobike stuurde, waar je een recent voorbeeld kunt zien. Ander merk dan eerste link, maar zelfde idee.
---------------------