Additionally, paste this code immediately after the opening tag: App voor oplaadpunten. - Forum Wereldfietser

App voor oplaadpunten.

Wellicht al een keer voorbij gekomen, maar wat is een goede app om oplaadpunten te vinden onderweg?
www.spotzi.com/nl/kaarten/bedrijven/sup ... -nederland

Bij mij zijn de krentenbollen favoriet :roll:
55er schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 09:39
Wellicht al een keer voorbij gekomen, maar wat is een goede app om oplaadpunten te vinden onderweg?
Misschien dat ik te schijterig ben maar ik vond het voor tochten door Nederland teveel gedoe om mijn route te plannen aan de hand van oplaadpunten en daar dan een uur te moeten zitten om mijn accu maar deels op te laden of 3 uur te moeten wachten om mijn accu helemaal op te laden. Dat doe ik liever op mijn bestemming.
Ik heb daarom de knoop doorgehakt en een tweede accu gekocht. Dat is even slikken maar gelijk een wereld van verschil. Je kan dan heel auto of OV-reisjes vervangen door de e-bike.
Het maakt het mogelijk om zelfs op de hoogste ondersteuning 140-150 km af te leggen en op de laatste en als mijn benen me niet in de steek laten het dubbele.

Bij aankomst overweeg ik wat de handigste manier van laden is. Tijdens het slapen of andere langdurende activiteit is het handig om de meest lege accu te laden, de minst lege laad ik dan het liefst voor het slapen (zoveel mogelijk) vol en als ik 's nacht wakker wordt en de meest lege is al vol, dan krijgt die minst lege er nog wat bij, zodat ik zoveel mogelijk kWh's heb bijgeladen.
Een tweede lader kan natuurlijk ook, maar dat is toch weer wat extra gewicht. Als je vast adressen heb waar je regelmatig komt als werk, vriend(in), ouders kan je overwegen daar een lader neer te leggen.
Bedankt voor de reactie. Twee accu's is idd een ideale situatie. Het gaat ons er meer om dat we tijdens een terrasje of bezienwaardigheid net even 1 of 2 bolletjes/streepjes kunnen bijtanken zodat mijn vrouw wat geruster op de fiets zit. :lol:

Berger...hij is grappig, maar moeders fiets moet opgeladen. Wij niet hihi. 😂😂
In openstreetmap zijn dit soort oplaadpunten te vinden door te zoeken op "amenity=charging_station && bicycle=yes"; voor Nederland ziet dat er zo ongeveer uit:

Afbeelding

Mocht iemand er een .gpx bestand van willen hebben, dat kan ook.
55er schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 19:38
Bedankt voor de reactie. Twee accu's is idd een ideale situatie. Het gaat ons er meer om dat we tijdens een terrasje of bezienwaardigheid net even 1 of 2 bolletjes/streepjes kunnen bijtanken zodat mijn vrouw wat geruster op de fiets zit. :lol:

Berger...hij is grappig, maar moeders fiets moet opgeladen. Wij niet hihi. 😂😂
Tsja, stress over de vraag of je het eindpunt of thuis wel haalt oftewel range-anxiety. Ik hou er niet zo van.
Ik zou dan liever een tocht plannen waarvan ik weet dat mijn spierkracht samen met de accu het aankunnen. Als ik dan ergens onderweg even pauze neem, kan ik altijd nog vragen of ik ondertussen een stopcontact mag gebruiken. Zo ja, dan kan je je tocht nog wat langer maken, zo niet, dan niet.

Ik wil graag zo snel mogelijk het veilige besef dat ik zelfs met de hoogste ondersteuning (en heel licht pedaleren*) nog thuis/aan kan komen. **
Dat besef werkt heel ontspannend en motiveert me alleen maar om met nog minder ondersteuning te gaan fietsen, waardoor ik soms hele lange tochten maak en zonder of met heel weinig gebruik van de accu gebruik thuiskom.
Ook ben ik niet bang om grotere rondes zonder ondersteuning te gaan fietsen dan ik denk aan te kunnen (biting of more then I can chew), want als ik mezelf leeg fiets kan ik de ondersteuning aanzetten die me wel naar huis fietst

*Je kent het wel, benen die leeg zijn en in de kramp schieten. In de hoogste ondersteuning is het dan fijn om met weinig kracht rustig naar huis te kunnen fietsen. De kramp gaat dan meestal weg en je doet een goede cooling down.
**Door twee accu's te kopen heb ik dat besef direct als ik vertrek vanaf huis, al ga ik voor een 140 km tocht en heb totaal geen conditie in m'n lijf zitten. Zolang ik maar blijf zitten en af en toe een koffiepauze neem, kom ik altijd wel aan.
Hans Keesom schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 13:02
Een tweede lader kan natuurlijk ook, maar dat is toch weer wat extra gewicht. Als je vast adressen heb waar je regelmatig komt als werk, vriend(in), ouders kan je overwegen daar een lader neer te leggen.
Splitstekker zou dan leuk zijn, maar blijkbaar bestaan deze nog niet voor deze toepassing.
Ed kettingvet schreef: ↑
di 09 okt, 2018 12:44
Hans Keesom schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 13:02
Een tweede lader kan natuurlijk ook, maar dat is toch weer wat extra gewicht
Splitstekker zou dan leuk zijn, maar blijkbaar bestaan deze nog niet voor deze toepassing.
Zomaar een stekkertje kan niet, want in een lader zit een regelcircuit dat de stroom naar de op te laden accu regelt en uiteindelijk stopt. Als er twee accu's tegelijk opegeladen moeten worden moeten er ook twee regelcircuits zijn. Op zich een fluitje van een cent (of een paar tientjes) als het in de lader ingebouwd zou zijn, maar het is wel meer dan een stekkertje.
Leon schreef: ↑
di 09 okt, 2018 12:59
Ed kettingvet schreef: ↑
di 09 okt, 2018 12:44
Hans Keesom schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 13:02
Een tweede lader kan natuurlijk ook, maar dat is toch weer wat extra gewicht
Splitstekker zou dan leuk zijn, maar blijkbaar bestaan deze nog niet voor deze toepassing.
Zomaar een stekkertje kan niet, want in een lader zit een regelcircuit dat de stroom naar de op te laden accu regelt en uiteindelijk stopt. Als er twee accu's tegelijk opegeladen moeten worden moeten er ook twee regelcircuits zijn. Op zich een fluitje van een cent (of een paar tientjes) als het in de lader ingebouwd zou zijn, maar het is wel meer dan een stekkertje.
Op die manier gaan knoeien lijkt me niet verstandig en het levert ook niets op omdat als je een lader deelt, elke accu op halve snelheid gaat laden. Kan je net zo goed een enkele accu opladen op volle snelheid.
Daarbij aantekenend dat het deel tussen 30% en 80% het snelste schijnt te gaan. Dus als het laatste streepje op de accu gaat blinken kan je beter een andere accu die leger is aan die ene lader hangen die je mee hebt.

Als er twee fietsen rijden met dezelfde accu, dan kan je een enkele accu bijkopen en dan het volgende doen.
Rij totdat (een van) de fietsen een halfvolle accu heeft. Wissel van die/een fiets de halfvolle/lege accu met de derde accu die nog helemaal vol is
Rij door totdat de andere fiets een lege accu heeft en wissel die voor de accu die uit de eerste fiets was gehaald.
Hans Keesom schreef: ↑
di 09 okt, 2018 13:18
Op die manier gaan knoeien lijkt me niet verstandig en het levert ook niets op omdat als je een lader deelt, elke accu op halve snelheid gaat laden. Kan je net zo goed een enkele accu opladen op volle snelheid.
Volgens mij ging het er om dat je zou willen voorkomen midden in de nacht op te moeten staan. Bijkomend is het voor de meeste accu's beter om op lagere snelheid opgeladen te worden dan op hoge snelheid, dus dat zou ook een voordeel kunnen zijn.
Leon schreef: ↑
di 09 okt, 2018 14:12
Hans Keesom schreef: ↑
di 09 okt, 2018 13:18
Op die manier gaan knoeien lijkt me niet verstandig en het levert ook niets op omdat als je een lader deelt, elke accu op halve snelheid gaat laden. Kan je net zo goed een enkele accu opladen op volle snelheid.
Volgens mij ging het er om dat je zou willen voorkomen midden in de nacht op te moeten staan. Bijkomend is het voor de meeste accu's beter om op lagere snelheid opgeladen te worden dan op hoge snelheid, dus dat zou ook een voordeel kunnen zijn.
Zo had ik 'm niet opgevat. Als je op je plek van bestemming alleen maar slaapt en dus maar acht uur bent, dan is het inderdaad een kwestie van midden in de nacht opstaan, of voor elke accu een oplader.

Zou mooi zijn als er een soort standaard wordt afgesproken zoals USB dat enigzins is, zodat het voor Hotels etc gemakkelijker wordt om een aantal opladers als service in huis te hebben. Dat je dus alleen maar je eigen adapter hoeft mee te nemen maar niet een hele lader.
Hoe simpel kan het zijn.

Www.fietsoplaadpunten.nl

Is weliswaar geen app maar kan je toch helpen.
Inderdaad eenvoudig.

Als je je route plant met de routeplanner van de fietsersbond kan je bij locatie de optie oplaadpunt e-bike kiezen.

Ik weet niet welke het meest actueel is.

https://routeplanner.fietsersbond.nl
daulagari schreef: ↑
ma 08 okt, 2018 22:48
In openstreetmap zijn dit soort oplaadpunten te vinden door te zoeken op "amenity=charging_station && bicycle=yes"; voor Nederland ziet dat er zo ongeveer uit:

Afbeelding

Mocht iemand er een .gpx bestand van willen hebben, dat kan ook.
Uh, volgens mij kan dat niet in het zoekkader van OSM zelf maar wel hiero:
https://overpass-turbo.eu/