Additionally, paste this code immediately after the opening tag: accu reviseren - Forum Wereldfietser

accu reviseren

Hallo allemaal,
Heeft er iemand hier op het forum ervaring met het laten reviseren van Crystalyte bagagedrager accu's?
Groetjes, Roger
Heb je al een bedrijf gevonden die het doet? Ik ken Ligfietsshop Tempelman die het doet, zelf geen ervaring helaas, behalve met een laptop accu die ik jaren geleden zelf een keer gereviseerd heb wat vrij goed lukte.
in het tijdschrift van de fietsersbond stond vorig jaar een artikel met een 'fiets-accu-dokter':
https://www.miton.nl/fiets_en_scooter_accu.html aan de westkant van Utrecht

(en die zoekend kom ik tegen: http://www.batgroningen.nl/index.html in Groningen, maar je woont in Stein, dus da's niet om de hoek :| )
Een bedrijf vinden die accu's reviseert is geen probleem. Maar een bedrijf vinden die ervaring heeft met Crystalyte accu's is een ander verhaal. Vandaar mijn vraag op dit forum.
Groetjes, Roger
Gevonden! Een bedrijf in Zeeland blijkt ervaring te hebben met revisie van Crystalyte accu's. Tevens verkopen ze Crystalyte accu's en motoren. Voor revisie controleren ze eerst de accu, lader en bsm printplaat. Komt vertrouwt over. Echter revisie blijft een risico. De electronica is immers de meest storingen gevoelige factor van een e-bike. Revisie 612 Wh € 420,00 Nieuw 612 Wh € 640,00 Een Bosch of Yamaha accu laten reviseren is makkelijker. Hier zijn er zo veel van in omloop. Crysalyte is in Europa in tegenstelling tot de VS en Canada maar een hele kleine speler.
Groet Roger
Uit nieuwschierigheid, hoe oud is jouw accu en wat zijn de klachten?
De accu is van mei 2014. Ik heb er tot heden 35000 km mee gefietst. Nu begint de actieradius af te nemen. De motor is een Crystalyte HT 3525 250 watt. 90 Nm. Ik laat de accu eerst meten voor ik ga beslissen wat ik doe. Reviseren is een mogelijkheid. Maar een nieuwe accu is natuurlijk ook een optie. Dan heb ik er twee en kan dan lange dagtochten maken zonder in de problemen te komen.
Groet Roger
Ah, dat zijn niet bepaald slechte gebruikscijfers. 8)
Tja, dat vraag ik me eigenlijk af. De fabrikant claimt ongeveer 800 laadcyclus. Ik vermoed ongeveer in die jaren gemiddeld 85 km met een volle accu te heb gefietst. In begin iets meer kilometers en nu minder kilometers. 35000 km gedeeld door 85 km zijn 411 laadcyclus. Dat is de helft van wat de fabrikant zegt.
Groet Roger.
Ik ken veel slechtere verhalen, maar weet niet wat gebruikelijk is verder? Niet alleen aantal laadcycli bepalen hoe snel je accu degradeert, ook de ouderdom en het gebruik. Van laptops en telefoons is het niet gek dat na 4 jaar de accu capaciteit verliest. Verder maakt het ook veel uit hoe je de accu opslaat, bv volledig opgeladen bewaren is slecht, alleen 100% laden als je ook echt direct daarna gaat gebruiken. Is iets wat ik ook pas vrij recent heb geleerd..
Leeftijd speelt zeker een rol. Ik heb het vermoeden dat mijn accu nog maar voor 3/4 aan capaciteit heeft. Maar dit zal gemeten moeten worden. Dus die 800 laadcyclus ga ik zeker niet halen. Klopt, als je, je e-bike langere tijd niet gebruikt is het beter de accu dat hij niet helemaal vol is. Tevens is het belangrijk om te laden als de accu op kamertemperatuur is. Dus zeker niet laden in stalletje als het vriest. Met nieuwe accu's de eerste vier keer zolang fietsen dat deze helemaal ontladen zijn zodat daarna de volledige capaciteit kan worden benut.
Volgens mij kun je beter gaan voor de nieuwe tesla accu standaard

Het klinkt als een sprookje, e-bike accu’s die net zo lang meegaan als de e-bike zelf. Een levensduur van 10 jaar of zelfs langer is in zicht. Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf. Deze accu’s vergroten de actieradius van elektrische fietsen ook nog eens fors en komen al in 2018 op de markt.


https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1543485839



Of nog effe geduld hebben, ik ben zelf een speedbike aan het bouwen gaat ook al met een goedkope 8 speed nexus

er zijn al inr27100 packs te koop in China voor 1/4 van de revisieprijs van oude gedateerde standaard

https://nl.aliexpress.com/item/10-s-36- ... e845bc91-9

Wordt vervolgd, ik heb er eentje besteld ;-)
Pijna001 schreef:
do 29 nov, 2018 11:54
Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf.
Wat een schitterende formulering!

In het gelinkte artikel lees ik wat die formulering inhoudt:

"Een klein deel van de enorme verkoopdaling van cilindrisch gevormde cellen waarmee Panasonic, Sony, Samsung en LG werden geconfronteerd, is gecompenseerd door cellen voor accu’s van e-bikes en andere lichte elektrische voertuigen (LEVs). De verkoop daarvan was alleen te gering om serieus te investeren in de ontwikkeling van nieuwe celtechnologie.
...
Totdat Tesla bij hen aanklopte en giga-orders voor cilindrisch gevormde cellen plaatste. "
Pijna001 schreef:
do 29 nov, 2018 11:54
Volgens mij kun je beter gaan voor de nieuwe tesla accu standaard

Het klinkt als een sprookje, e-bike accu’s die net zo lang meegaan als de e-bike zelf. Een levensduur van 10 jaar of zelfs langer is in zicht. Dat komt door een nieuwe accucel technologie waarvoor Tesla de aanzet tot ontwikkeling gaf. Deze accu’s vergroten de actieradius van elektrische fietsen ook nog eens fors en komen al in 2018 op de markt.

https://www.tweewieler.nl/fietsen/nieuw ... 1543485839
[...]
Dat artikel is van 3 november 2016 met een laatste update van 20 oktober 2017. Volgens een ander artikel zouden de 2018 modellen ebikes er al mee uitgerust zijn... Heb bijvoorbeeld even bij Bulls gekeken en daar zweeg men in alle talen over dit nieuwe fenomeen.

Ik was zelf aanvankelijk ook erg enthousiast. Heb er volgens mij vorig jaar ook al eens iets over gepost. Als je echter googled op '21700 e-bike' dan blijft het vervolgens toch oorverdovend stil. Zal me niks verbazen wanneer de volledige productie voorlopig even naar dat merk gaat wat je in het begin van deze post noemde. Ik vrees dan ook dat deze accu 'waarop we allemaal hebben zitten wachten' voorlopig nog even een sprookje blijft.. Volgens mij ben ik weer eens in Licklider's trap gestapt...
Jammer dat een dergelijke accu nu nog niet op de markt is. Ik zou er direct voor gaan. Liefst z'n 1500 Wh. Maar hier kan ik niet op wachten. Ik laat mijn accu vermoedelijk reviseren voor het voorjaar omdat ik dan weer wat langere tochten wil maken. De keuze voor revisie komt doordat de batterijen dan nog jong zijn. Sommige bedrijven pretenderen dat ze elke twee weken een kleine nieuwe voorraad batterijen binnen krijgen. Een nieuwe accu kan lang op voorraad hebben gelegen in een of ander magazijn voor de aftersales. Dan ben je het paard achter de wagen aan het spannen. Wordt vervolgd.
Groet Roger
Zoals gezegd wordt vervolgd. Bij dezen. Met name het argument dat bij renovatie, batterijen worden gebruikt die na productie datum niet ouder dan 2 maanden oud zijn, heb ik besloten mijn accu te laten reviseren met Samsung Li-ion cellen. Dit bij een bedrijf in Simpelveld. Ook had ik overwogen een nieuwe accu te kopen zodat ik er dan twee had en dus flinke tochten kon ondernemen zonder tussentijds bij te laden. Alhoewel bij laden in een marginale café in een buitenwijk van een grote stad met een Jupiler of Stella Artois is ook geen straf. Echter gezien de rest capaciteit van mijn oude accu zet dit ook niet veel zoden aan de dijk. De medewerker van dit bedrijf zag al direct de het accuhuis of wel de ommanteling iets was uitgebold t.g.v. het uitzetten van verouderde cellen.

Eerst werd de acculader getest, vervolgens de bms printplaat. Toen deze goed bleken te werken werd de accu uiteindelijk getest.
In de test werd de accu die oorspronkelijk 620 Wh aan capaciteit had, ontladen. Vervolgens vol geladen. Dit in 19 uur en 40 minuten. Conclusie rest capaciteit; 06,54 Ah x 36 Volt = 235,44 Wh. Hieruit concludeer ik dat mijn accu in 56 maanden 62 % aan capaciteit heeft verloren. Dus per maand (62% : 56) 1,1 %. Dus per jaar (1,1% X 12) 13,2 %.

Zo, 62 % verlies aan capaciteit in die jaren. Ik had een vermoeden dat mijn accu ongeveer 25 % minder was geworden. Maar hier zat ik dus flink naast. Ik denk dat dit komt dat dit degradeer proces sluipend gaat. Maar als ik nu kijk naar mijn nieuwe actieradius begrijp ik deze cijfers wel.

Mocht in de toekomst de bms printplaat het begeven terwijl de batterijen nog goed zijn, dan kan het betreffende bedrijf altijd nog een gebruikte bms printplaat in de accu plaatsen. Dus geen man over boord.

In mijn berekening zit een kleine marge. Pin me dus dan ook niet vast dat deze cijfers niet helemaal kloppen tot achter de komma. Een exacte berekening maken is mijn inziens ook niet mogelijk, gezien ik niet weet hoelang de cellen onderweg (productie, opslag, transport, opslag, transport, opslag, transport, oppppp) zijn geweest van productie datum en aankoop accu bij de dealer in mei 2014. Het blijf dus een beetje natte vinger werk, maar geeft mijn inziens toch enig inzicht.

Inmiddels heb ik de gereviseerde accu vier keer leeg gereden en vol geladen. Dat wil zeggen tot hij de fiets geen ondersteuning meer gaf. Dus niet diep ontladen. Dit werd mij geadviseerd door dit accu revisie bedrijf. De accu capaciteit wordt pas volledig benut na deze cyclus van vier maal achter elkaar volledig laden en ontladen als de batterijen nog nieuw zijn. Doe je dit proces achter een half jaar, dan heeft dit niet veel zin meer. De cellen zijn dan al lui en dit kun je niet meer corrigeren. Volgens mij zijn veel e-bike verkopers hier helemaal niet van op de hoogte, en wordt dus de volledige capaciteit van veel accu’s nooit gebruikt. Dit is jammer.

Of een nieuwe accu nu 500 of 800 laadcyclus heeft is volgens mij geen issue. Dit omdat de accu al lang versleten door het verouderingsproces eer je die laadcyclus bent overschreden. Of je moet wel heel veel km per jaar fietsen. Stel je hebt een accu van 620 Wh. Producent claimt gemiddeld 800 laadcyclus. Je fiets gemiddeld over de jaren 85 km met een volle accu. In het begin iets meer, later iets minder. Na vier jaar is de accu aan vervanging toe. Stel je hebt 24000 km met deze accu gefietst. Dus 6000 km per jaar. Dit vind ik best veel. 24000 km : 85 km (1 laadcyclus) zijn 282 laadcyclus. Dus zou je die 800 laadcyclus overschrijden binnen een termijn van 4 jaar (omdat de accu dan toch versleten is) zou je per jaar zeker 17000 km moeten fietsen.

Het is nu nog te vroeg om te zeggen of nieuwe cellen plaatsen in mijn bestaande accu een goede keuze is geweest. Maar ik heb er wel een goed gevoel bij. De gereviseerde accu heeft geen storing verzaak bij de ander elektronica van mijn geëlektriseerde 14 jaar oude fiets. Ook heb ik het motormanagement systeem niet hoeven te resetten. Zou overigens niet weten hoe dit moet. Dus gelukkig maar. Bovendien ben ik hiermee € 190,00 goedkoper uit en is deze keuze iets minder milieu belastend.
Heb je iets met dit verslag? Mooi, graag gedaan. Klopt er iets niet aan mijn bevindingen, dan hoor ik dit graag!

Groetjes, Roger.
Roger schreef:
zo 10 feb, 2019 20:14
............
Het is nu nog te vroeg om te zeggen of nieuwe cellen plaatsen in mijn bestaande accu een goede keuze is geweest. Maar ik heb er wel een goed gevoel bij. De gereviseerde accu heeft geen storing verzaak bij de ander elektronica van mijn geëlektriseerde 14 jaar oude fiets. Ook heb ik het motormanagement systeem niet hoeven te resetten. Zou overigens niet weten hoe dit moet. Dus gelukkig maar. Bovendien ben ik hiermee € 190,00 goedkoper uit en is deze keuze iets minder milieu belastend.
Heb je iets met dit verslag? Mooi, graag gedaan. Klopt er iets niet aan mijn bevindingen, dan hoor ik dit graag!

Groetjes, Roger.
Dank je wel voor dit uitgebreide verslag.

Het is lastig om definitief te bepalen of het de beste keuze is geweest, we hebben nu eenmaal niet de beschikking over een parallelle werkelijkheid waarin we de andere keuze konden testen.

Je hebt nu weer een gezonde accu die goed is om jaren mee te gaan. Dat is toch je basis. Als je een goed gevoel hebt bij de gedane revisie dan is dat een goede keuze geweest. Net als met een nieuwe accu is het altijd afwachten hoe zich gaat houden de komende jaren. De accu zoals ie was met opbolling had waarschijnlijk niet lang meer goed gewerkt.

Voor 1500 Wh, ze bestaan wel. Weet niet of ze passen op jouw fiets ...
https://www.dhgate.com/product/52v-30ah ... 04629.html
Denk goed na, je moet een bedrijf vinden dat deze ervaring heeft gehad.
yuehuazz schreef:
wo 13 feb, 2019 03:54
Denk goed na, je moet een bedrijf vinden dat deze ervaring heeft gehad.
Ik kan dit even niet volgen, wat bedoel je precies?