Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Polling schreef:
vr 08 feb, 2019 09:08

8000/500=16. 2500/500=5.
Correct, gelukkig blijft de verhouding gelijk ;-)
BertKremer schreef:
vr 08 feb, 2019 09:11
Dus mijn ervaring van drie fietskampeervakanties van rond de 1500 km tellen niet mee omdat ik niet mee ga in een mening die niet de mijne is. Ik probeer zoveel mogelijk zelf krachtig mee te fietsen en gebruik daardoor weinig batterij, ook in de heuvels /bergen. Als ik dat kan waarom kunnen anderen dat dan ook niet? Ik heb een aangeboren hartafwijking waardoor een fietsvakantie op een gewone fiets niet meer kan. Je moet dus wel veel ondersteuning gebruiken als je een tweede batterij nodig denkt te hebben. Of je wilt te snel of te ver. Ik geloof , denk ik, meer in mijn eigen praktijk ervaring dan in theorrtische berekeningen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beroep_op_autoriteit

Prima dat je ervaringen hebt en daardoor een mening, maar als je vervolgens hoe je tot die mening bent gekomen niet aan anderen kan uitleggen en geen antwoorden op hun vragen geeft, ja dan doet die ervaring er niet toe.
Net zoals de Paus die zegt dat zijn ervaring met god de waarheid is en we het daar maar mee moeten doen..

Gezien je een hartafwijking hebt snap ik niet dat je je fiets een kilo of 7 zwaarder maakt d.m.v. een motor en accu en die vervolgens nauwelijks lijkt te gebruiken (400 km op 1 accu).

Een aantal open geïnteresseerde vragen daarom :
-Dan maak je het toch alleen maar zwaarder voor jezelf om het tempo van je vrouw bij te houden?
-Is dan een lichtere fiets niet logischer?
-Gebruik je de motor alleen de helling op?
--Zo ja, hoe haal je dan 400 km?
-Hoeveel Wh is jouw accu dan wel niet?
- Heb je 1 grote accu van (>)1000 Wh(en >5 kilo zwaar)?
Mijn praktische ervaring was dat een fietsvakantie op de gewone fiets ( zo'n 11 keer gedaan) een te zware belasting was waardoor ik oververmoeid raakte.
Met mijn electische Koga rijdt ik dus bijna hele dage in de lichtste ondersteuning (berg op en berg af) en verbruik dus erg weinig batterij (522 kW en 3.5kg gewicht) is de praktische ervaring na drie grote en twee kleine fietsvakanties. Word niet meer oververmoeid is de praktische ervaring. En heb in Nederland twee dagen gefietst zonder op te laden, en had toen nog 50% energie over.
Meestal gebruik ik 's middags pas de tweede (Sport-stand) ondersteuning als ik een langere beklimming moet doen, en bij de afdalingen laadt de batterij weer bij. Dat laatste is volgens mij ook een reden waarom tijdens de vakanties zo weinig energie verbruik. Bij een afdaling in Noorwegen van ongeveer 5 km had ik weer 15% teruggewonnen.
Voor fietskampeerders is het extra gewicht van een batterij wel belangrijk, denk ik.
Ik heb het in elk geval nog helemaal niet nodig gehad.
Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij op fietsvakantie gaat, maar het één sluit het andere niet uit.
BertKremer schreef:
vr 08 feb, 2019 12:00
Mijn praktische ervaring was dat een fietsvakantie op de gewone fiets ( zo'n 11 keer gedaan) een te zware belasting was waardoor ik oververmoeid raakte.
Met mijn electische Koga rijdt ik dus bijna hele dage in de lichtste ondersteuning (berg op en berg af) en verbruik dus erg weinig batterij (522 kW en 3.5kg gewicht) is de praktische ervaring na drie grote en twee kleine fietsvakanties. Word niet meer oververmoeid is de praktische ervaring. En heb in Nederland twee dagen gefietst zonder op te laden, en had toen nog 50% energie over.
Meestal gebruik ik 's middags pas de tweede (Sport-stand) ondersteuning als ik een langere beklimming moet doen, en bij de afdalingen laadt de batterij weer bij. Dat laatste is volgens mij ook een reden waarom tijdens de vakanties zo weinig energie verbruik. Bij een afdaling in Noorwegen van ongeveer 5 km had ik weer 15% teruggewonnen.
Voor fietskampeerders is het extra gewicht van een batterij wel belangrijk, denk ik.
Ik heb het in elk geval nog helemaal niet nodig gehad.
Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij op fietsvakantie gaat, maar het één sluit het andere niet uit.
Als je die 5 km in omgekeerde richting had moeten klimmen, hoeveel procent had dat aan accu gekost? Enig idee?
Regeneratief remmen blijf ik interessant vinden maar het magnetisch slepen van de motor als ie uit staat vind ik nog teveel een probleem.

Ik neem aan dat de batterij 3.5 kg is of is dat inclusief de motor? Dat laatste zou erg licht zijn.

Ik zie voor wereldfietser wel een markt voor een lichtere motor(vooral qua gewicht) met desnoods een lichtere maximale ondersteuning, gelijk aan de lichtste (twee) ondersteuning(en) van de huidige 250W motor.

Een extra accu voegt relatief weinig gewicht toe. Natuurlijk, als je het niet denkt nodig te hebben dan is elk gewicht overbodig, onzinnig en lastig.
Ik heb inmiddels veel interessante e-bike ervaringen op dit forum gelezen en ben er nu wel klaar mee. Met name mijn dank aan Hans Keesom en Fiets-avonturier, die m.i. de meest zinvolle informatie hebben verstrekt.

Toch heb ik nog een vraag aan Bert :
Ik heb nog nooit een e-bike kunnen vinden met regeneratie. Op zich snap ik de problemen daar mee wel, als je denkt aan alle technische problemen en rendementsverliezen die je dan hebt.

Toch zegt Bert dat zijn fiets de accu bij afdalen weer kan opladen.
Natuurlijk heb ik gegoogeld, maar heb niets kunnen vinden (behalve een enkele fabrikant die er weer mee gestopt is).
Zelfs bij Koga heb ik niets kunnen vinden.
Bert, kun je me vertellen waar ik de specs van jouw fiets kan vinden, want ik ben erg geïnteresseerd.
(of een andere fabrikant met een regeneratieve e-bike)

Groeten, Aalscholver
Stromer.
Polling schreef:
vr 08 feb, 2019 13:51
Stromer.
Tja een speedpedelec. Aangezien die op hoge snelheid en met de motor altijd aan rijden, vervalt het sleepeffect dat optreedt bij de stand motor uit. Speedpedelecs hebben bijna altijd een direct drive motor in achterwiel.

Maar met een speedpedelec op vakantie gaan.....dan heb je wel heel veel accucapaciteit nodig of je moet heel voorzichtig omgaan met de ondersteuning.
Nee, ook Stromer kan de accu van een e-bike bij afdalen niet opladen.
Voorlopig is mijn conclusie dat Bert Kremer de enige persoon is die een Koga e-bike heeft met regeneratie bij afdalen.
Ik hoop alsnog dat Bert mijn vraag kan beantwoorden, anders begin ik toch aan een Broodje Aap verhaal te denken.
Mijn fiets is een E-Xtension van Koga uit 2015 met een achterwielmotor en 30 versnellingen.
Heb nu even geen tijd om een langer antwoordt te geven maar Sparta en Batavus hadden een soortgelijke fiets.
ik heb dit al meerdere malen in dit forum genoemd ook staat er al een foto op het forum. En op onze website staan ook foto's.
Aalscholver schreef:
vr 08 feb, 2019 14:22
Nee, ook Stromer kan de accu van een e-bike bij afdalen niet opladen.
Voorlopig is mijn conclusie dat Bert Kremer de enige persoon is die een Koga e-bike heeft met regeneratie bij afdalen.
Ik hoop alsnog dat Bert mijn vraag kan beantwoorden, anders begin ik toch aan een Broodje Aap verhaal te denken.
https://www.electricbike.com/regenerative-brakes/
The Stromer St1 has regen brakes and Magura Hydraulic Brakes…sweetness


en gelijk maar het definitieve stuk over regen

https://endless-sphere.com/forums/viewt ... f=2&t=7891

Samenvatting zoals ik het lees, het werkt beter als je de motor de meeste tijd toch al aan hebt staan. Des te meer je de motor uit heb staan des te meer het sleepeffect het voordeel opheft.


De fiets van Bert heeft ion technology waarvan men zegt

"AUTOMATIC RECHARGE TECHNOLOGY
Opladen terwijl je onderweg bent
Onze ION fietsen zijn voorzien van de Automatic Recharge Technology (ART). Met behulp van de ART wordt de accu deels opgeladen wanneer er geen kracht op de pedalen van de fiets wordt uitgeoefend, zoals bijvoorbeeld bij het heuvel af rijden, tijdens het remmen en uitrijden." * zie https://www.koga.com/nl/fietsen/elektri ... echnologie

Op https://www.sparta.nl/elektrische-fiets ... #artmodule staat over ART

"De nieuwe module voor Sparta ION® elektrische fietsen heet de ART module. Dit staat voor Automatic Recharge Technology. Met deze functie wordt de accu opgeladen wanneer er geen kracht op de pedalen van de fiets wordt uitgeoefend. Kort gezegd: zodra je trapt krijg je ondersteuning en raakt de accu leger, trap je niet, dan laad je fiets vanzelf op.

In de praktijk betekent dit dat de accu wordt opgeladen wanneer je bijvoorbeeld van een heuveltje fietst. Je rijdt in dat geval nog wel, maar je trapt niet. Hierdoor genereert jouw elektrische fiets automatisch energie en wordt de accu opgeladen.

De vooruitstrevende ART module kan geïnstalleerd worden op de ION® RXS en de ION® RXS+ uit 2011 en op alle nieuwere modellen die een achterwielmotor hebben en ART-ready zijn."

Ik moet zeggen, klinkt best goed, ook al moet je rekening houden met dat het verkooppraat is. Een praktijktest zou moeten uitwijzen hoe goed het werkt en onder welke omstandigheden.
Bedank, Hans,
Toch nog iets.

Om niet te veel off-topic te geraken, wacht ik alleen nog op de fiets van Bert Kremer die in Noorwegen 15% energie in de accu regenereerde bij afdaling met een Koga.

Groeten, Aalscholver
Twee berichten terug heb ik verteld welke fiets ik heb; het staat trouwens ook in mijn onderschrift.
Ging het hier in eerste instantie niet over ervaringen met meerdaagse reizen op een e-bike?
Als ik hier sommige berichten mag geloven hebben jullie of 'super-bikes' of 'ik een rotding' of 'zijn er sommigen die wat pinoccio-gedrag vertonen'.
Alé, 't is maar een mening hé!
Als er een motor en een batterij op je fiets hangt geef mij dan maar eens EEN aannemelijke reden waarom je die niet zou gebruiken zonder in ego-strelende bedenkingen terug te vallen. Als ik met de auto naar de bakker wil rijden, duw ik die toch ook niet tot voor de winkel... Als je een elektrische fiets hebt gekocht is het mijns inziens gebruikelijk dat je dat knopje aan je stuur op 'On/Eco, of wat dan ook zet'. En wat voor zin heeft het om 's avonds 80% batterij over te hebben... Voel je je dan fysiek beter? Ben je er rijker van geworden? Of had je toch niet beter de niet elektrisch aangedreven versie van je nieuwe fiets aangeschaft? Of heeft het Ego er wat moeilijk mee om toe te geven dat elektrisch fietsen niet echt fietsen is, terwijl het dit toch is!
Als het er op staat...gebruik het dan toch, pfff
Het wordt hoog tijd voor een ebike wereldfietser event voor berggeiten. Dan kunnen jullie ervaringen en know-how uitwisselen. Hans Keesom: iets voor jou om te initiëren?
willem.m schreef:
do 07 feb, 2019 21:51
Knipsel.JPG (Groundhog day)
Uiteindelijk leren we het dus wel, én het wordt lente. :D
....
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 10:47
Ik moet zeggen, klinkt best goed, ook al moet je rekening houden met dat het verkooppraat is.
De verkooppraat is hier gewoon een geval van in de omschrijving zorgvuldig weglaten van de dingen die minder gunstig uitpakken, dus helemaal vergelijkbaar met andere reclames die je via mail, facebook etc. de hele dag over je heen gestort krijgt.
Leon schreef:
za 09 feb, 2019 11:03
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 10:47
Ik moet zeggen, klinkt best goed, ook al moet je rekening houden met dat het verkooppraat is.
De verkooppraat is hier gewoon een geval van in de omschrijving zorgvuldig weglaten van de dingen die minder gunstig uitpakken, dus helemaal vergelijkbaar met andere reclames die je via mail, facebook etc. de hele dag over je heen gestort krijgt.
Helemaal eens, vandaar dat het ook zo belangrijk is dat op een forum als dit praktijkervaringen worden gedeeld en (detail)vragen nauwkeurig worden beantwoord. Zodat dat iedereen op basis van feiten inplaats van meningen z'n eigen keuze kan maken.

Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.

Of alleen maar een flinke aan/uit-schakelbare dynamo die kan remmen tot het vermogen dat we maximaal nodig hebben van een voorwiel in een afdaling en die energie in diverse vormen ter beschikking kan stellen. Om wat voor accu dan ook bij te laden.

Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Via twee links die Hans Keesom door heeft gegeven, ben ik in zoverre wijzer geworden, dat men dat regeneratieproces “regen” noemt. Er zitten veel haken en ogen aan, het heeft een slecht rendement, kan alleen met een achterwielmotor, slecht voor de accu, enz., enz. Erg ingewikkeld dus allemaal en verklaart misschien waarom het nauwelijks voorkomt.
Koga heeft inderdaad iets op de Terraliner E-xtension, de fiets van Bert dus.
Koga timmert er niet mee aan de weg en ze noemen het niet bij de eigenschappen van deze e-bike met achterwielmotor.
Pas in de handleiding van de Terraliner kun je vinden dat er een stand “automatisch opladen” is.
Hiermee wordt dus bedoeld afremmen op de motor en accu bijladen. Helaas verder geen gegevens.
Hier zouden gebruikerservaringen van pas komen. Voor zover ik weet is Bert de enige.
Hans Keesom schreef:
za 09 feb, 2019 13:29
Ik denk dat er wel ruimte is voor een lichtgewicht motor in het voorwiel van menige vakantiefiets (of in een aanhanger), die kan remmen en zo de normale remmen spaart en de gewonnen energie vervolgens weer kan gebruiken bij versnellen of klimmen.
Het heeft echter alleen zin als je een kwantificeerbare winst haalt die het extra gewicht ongedaan maakt.
Of dat gebeurt zal erg afhangen van het gebruik. In stadsverkeer met veel remmen en optrekken en/of met veel heuvel of en af, zal het sneller rendabel zijn dan op lange saaie polderwegen met weinig ander verkeer.
Dat lijkt mij ook een interessant concept.
Ik denk juist dat een extra gewicht op een polderweg helemaal nauwelijks belangrijk is.
Het gewicht is alleen belangrijk bij beklimmingen, maar daar is juist ook het vermogen belangrijk. Dan komt het vervelende nadeel de hoek opkijken dat je, als je weinig vermogen in een e-bikemotor hebt, je qua totaal beschikbaar vermogen uitkomt bij heel lage snelheden, waar de gebruikelijke voor- en achterwielmotoren qua rendement weer erg inefficiënt zijn. Ik heb het dan over rendementen van fors onder de 50%. Het resultaat is dan een e-bike die heel leuk is, behalve op momenten dat je hem het best kunt gebruiken.
Ik heb geen flauw idee of er ook naafmotoren zijn die een vermogen van ca. 100W met een rendement van ca. 85% kunnen overbrengen bij 6 km/u. (links naar meetwaarden gezocht)