Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets?

216 berichten
Fiets-avontuur schreef:
do 07 feb, 2019 14:05
Aalscholver schreef:
do 07 feb, 2019 09:59
Met eenvoudige middelbareschool natuurkunde heb ik een groot aantal berekeningen gemaakt. Daar zitten hellingspercentage, windsnelheid, gewicht, hoogteverschil, wrijving en trapenergie in.
Het gaat te ver om dat hier te herhalen.
Een extreme situatie is het volgende als voorbeeld.
Potentiële energie: P=mxgxh. m=100 kg, g=9,8 h=500 meter.
Hieruit volgt dat 500 meter stijgen kost 138 Wh. Dit is 28% van een 500 Wh accu.
Dus met niets doen en 3 keer 500 meter stijgen is de accu leeg. (er zijn ook nog verliezen)
Door mee te trappen hou je meer energie in de accu, hoeveel, dat bepaal je dus zelf met je inspanning.
(Komt overigens mooi overeen met een experiment dat ik ooit eens heb gedaan met 1200 meter stijgen)
Hoe zit het met het stijgings percentage? 500 meter stijgen over 5km is iets anders dan 500 stijgen over 8km om maar een voorbeeld te noemen.
Dat heb ik ook allemaal uitgerekend, zoals gezegd. Maar ik ga hier geen rapport van 20 bladzijden behandelen. Wat ik aan heb gegeven, geeft een goed beeld van de energiebehoefte ten gevolge van alleen het stijgen.
In de vier jaar en drie grote vakanties met mijn E-bike heb ongeveer 9500 km gereden en nog maar twee km op de power-stand stand. Ik vraag mij echt af waarom men geneigd is die power-stand te gebruiken.
Tijdens langere afdalingen laadt de batterij weer bij(in Noorwegen was dat een keer wel 15%) en dat is een voordeel bij een achterwielmotor.
Aalscholver schreef:
do 07 feb, 2019 17:27
Fiets-avontuur schreef:
do 07 feb, 2019 14:05
Hoe zit het met het stijgings percentage? 500 meter stijgen over 5km is iets anders dan 500 stijgen over 8km om maar een voorbeeld te noemen.
Dat heb ik ook allemaal uitgerekend, zoals gezegd. Maar ik ga hier geen rapport van 20 bladzijden behandelen. Wat ik aan heb gegeven, geeft een goed beeld van de energiebehoefte ten gevolge van alleen het stijgen.
Gelukkig was de vraag al beantwoord want dit is geen antwoord op de vraag.
Leon schreef:
do 07 feb, 2019 18:53
Aalscholver schreef:
do 07 feb, 2019 17:27
Fiets-avontuur schreef:
do 07 feb, 2019 14:05
Hoe zit het met het stijgings percentage? 500 meter stijgen over 5km is iets anders dan 500 stijgen over 8km om maar een voorbeeld te noemen.
Dat heb ik ook allemaal uitgerekend, zoals gezegd. Maar ik ga hier geen rapport van 20 bladzijden behandelen. Wat ik aan heb gegeven, geeft een goed beeld van de energiebehoefte ten gevolge van alleen het stijgen.
Gelukkig was de vraag al beantwoord want dit is geen antwoord op de vraag.
Gelukkig zijn er altijd nog bikecalculators waarmee je alles gewoon kunt uitrekenen. Daar maakt het niet uit waar een watt vandaan komt om op een fiets vooruit te komen. Zie http://bikecalculator.com

Tip : een watt een uur volhouden is een wH, meeste accu's hebben er 3 a 400, kunnen een enkele watt dus 3 a 400 uur volhouden ;-)

Als je geen tijd hebt meegekregen voor de plek van aankomst op een dag, of die plek zelfs niet heb vastgelegd, tja dan kan je net zo goed zonder ondersteuning gaan fietsen. Wil je wel op tijd ergens aankomen en denk dat niet op eigen kracht te redden, tja dan is wat ondersteuning handig.

En als je minder vaak wilt/kunt opladen, dan is een tweede accu een mogelijke oplossing. Geen accu is ook een mogelijkheid natuurlijk, dat scheelt ook opladen ;-)
BertKremer schreef:
wo 06 feb, 2019 23:30
........ middenmotor meer energie verbruikt aangezien die gebruikers vaak een tweede accu meenemen. .....
Graag verneem ik (het onderzoek) waarop je baseert dat fietsen met een middenmotor vaker een tweede accu meenemen.

Niet dat het van belang is voor het advies dat we aan alle wereld-e-fietsers kunnen meegeven en dat is het overwegen van een tweede en/of grotere accu, los van het soort motor dat ze hebben.

Speedpedelecs hebben overigens vaker een achterwielmotor en meer accucapaciteit. Komt op zich niet door de mindere efficiëntie van de motor maar door de hogere snelheid.
E-Bakfietsen hebben ook vaker een tweede accu.
Die "we" zijn natuurlijk de meer ervaren vakantiefietsers zoals Hans die ervaring hebben met meerdaagse fiets-kampeer trektochten in Europa. En daar valt de ervaring van Globociclista en van mij natuurlijk niet onder, want wij doen het gewoon met één accu want het hoeft allemaal niet zo snel, zo hoog en zo ver ( 160 km op één accu is toch wel ver genoeg, denk ik). Voor mij moet het nog steeds lijken op een gewone fietsvakantie. Ik heb het dus nog steeds over vakantiereizen met een electrische fiets en niet over andere tochtjes met E-bikes.
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 19:52
Gelukkig zijn er altijd nog bikecalculators waarmee je alles gewoon kunt uitrekenen.
Het jammere daarvan is dat het je niet helpt in het verkrijgen van inzicht.
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 19:52
Tip : een watt een uur volhouden is een wH
Wh.
Leon schreef:
do 07 feb, 2019 20:24
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 19:52
Gelukkig zijn er altijd nog bikecalculators waarmee je alles gewoon kunt uitrekenen.
Het jammere daarvan is dat het je niet helpt in het verkrijgen van inzicht.
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 19:52
Tip : een watt een uur volhouden is een wH
Wh.
Inzicht : niet bij iedereen ;-)


he verdorie Wh......
BertKremer schreef:
do 07 feb, 2019 20:12
Die "we" zijn natuurlijk de meer ervaren vakantiefietsers zoals Hans die ervaring hebben met meerdaagse fiets-kampeer trektochten in Europa. En daar valt de ervaring van Globociclista en van mij natuurlijk niet onder, want wij doen het gewoon met één accu want het hoeft allemaal niet zo snel, zo hoog en zo ver ( 160 km op één accu is toch wel ver genoeg, denk ik). Voor mij moet het nog steeds lijken op een gewone fietsvakantie. Ik heb het dus nog steeds over vakantiereizen met een electrische fiets en niet over andere tochtjes met E-bikes.
Je persoonlijke ervaringen en gebruik geeft niet meer aan dan dat, dat het mogelijk is dat het op die manier (ook) kan.

Natuurlijk kan je/ik 160 km op een accu doen, nog wel meer dan dat. Als je/ik de tijd heb(t)/neem(t) en lang genoeg blijft trappen lukt dat van zelf.

Het hoeft niet (altijd, soms wel) zo snel en zo ver, hangt helemaal van de situatie af. Het is een optie, niet een opdracht. Het is een denkfout te denken dat iemand met een e-bike altijd maar voor de hoogste ondersteuning of überhaupt ondersteuning kiest of moet kiezen.

Ik kan kiezen welke ondersteuning de beste is bij wat ik die dag wil gaan doen op mijn fiets. Misschien vergis ik me, maar volgens mij kan iedereen dat, als ie op een e-bike zit tenminste.

Graag nog een antwoord op mijn vraag waarop je baseert dat gebruikers van een middenmotor vaker een tweede accu meenemen?
Jij (Hans) en anderen hebben al verschillende keren hier op dit forum mensen geadviseerd een tweede batterij mee te nemen. Blijkbaar vindt je dat nodig. Ik kan mij dat mij na vier jaar E-bike gebruik niet voorstellen, aangezien ik na één dag van ongeveer 80 km meestal maar tussen de 20 tot 40 procent van de batterij gebruikt heb.
BertKremer schreef:
do 07 feb, 2019 21:13
Jij (Hans) en anderen hebben al verschillende keren hier op dit forum mensen geadviseerd een tweede batterij mee te nemen. Blijkbaar vindt je dat nodig. Ik kan mij dat mij na vier jaar E-bike gebruik niet voorstellen, aangezien ik na één dag van ongeveer 80 km meestal maar tussen de 20 tot 40 procent van de batterij gebruikt heb.
Dus deze discussie gaat alleen over wat jij je kan voorstellen?
Knipsel.JPG
BertKremer schreef:
do 07 feb, 2019 21:13
aangezien ik na één dag van ongeveer 80 km meestal maar tussen de 20 tot 40 procent van de batterij gebruikt heb.

Vraag me af hoe je dit redt dan. Als je met 20% 80 km haalt, zou je dus theoretisch 400km kunnen halen met 100%.
Fiets-avontuur schreef:
do 07 feb, 2019 22:28
BertKremer schreef:
do 07 feb, 2019 21:13
aangezien ik na één dag van ongeveer 80 km meestal maar tussen de 20 tot 40 procent van de batterij gebruikt heb.

Vraag me af hoe je dit redt dan. Als je met 20% 80 km haalt, zou je dus theoretisch 400km kunnen halen met 100%.
Op zich kan het, als je slechts af en toe de eco mode aanzet, bijvoorbeeld alleen om bij het opstappen op gang te komen, maar vooral niet heuvelopwaarts.
En als je kunt remmen op de motor kan je ook weer aanvullen, dus dat helpt wel.*

Je schuift dan wel richting de vraag waarom je een aantal kilo's extra gewicht meeneemt die je zo weinig gebruik/nut oplevert en of je dan niet beter op een lichtere fiets had kunnen rijden. Je neemt tenslotte ook geen keukentas van hetzelfde gewicht mee als je van hotel naar hotel gaat. Maar goed, iedereen maakt daarin zijn eigen overwegingen.

*https://www.evelo.com/blog/why-dont-mor ... e-braking/
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
...het advies dat we aan alle wereld-e-fietsers kunnen meegeven en dat is het overwegen van een tweede en/of grotere accu, los van het soort motor dat ze hebben.
Bert Kremer, ik vermoed dat je over het woordje "overwegen" heen hebt gelezen. Hans Keesom brengt zijn boodschap hier toch als een genuanceerd advies zonder dwang? Waarom toch alweer (net als gisteren) die ietwat gepikeerde reactie? Anders dan jij blijkbaar, zou ik overigens niet weten wie Hans Keesom met "we" bedoelt. Misschien dat we dat nog zullen vernemen?

Hans
javb2812 schreef:
do 07 feb, 2019 23:57
Hans Keesom schreef:
do 07 feb, 2019 20:00
...het advies dat we aan alle wereld-e-fietsers kunnen meegeven en dat is het overwegen van een tweede en/of grotere accu, los van het soort motor dat ze hebben.
Bert Kremer, ik vermoed dat je over het woordje "overwegen" heen hebt gelezen. Hans Keesom brengt zijn boodschap hier toch als een genuanceerd advies zonder dwang? Waarom toch alweer (net als gisteren) die ietwat gepikeerde reactie? Anders dan jij blijkbaar, zou ik overigens niet weten wie Hans Keesom met "we" bedoelt. Misschien dat we dat nog zullen vernemen?

Hans
Met 'we' bedoel ik allereerst iedereen die zich bij dat advies wil aansluiten, dus het is een voorstel dat ik op tafel leg aan iedereen die aan deze discussie mee doet, als iets dat 'we'/'ze' (CIS/non-binary/gender neutral....) kunnen/mogen/indien daar zin in hebbend/ mee eens zijn zou kunnen/durven/mogen doen.

De logica(op basis van mijn ervaring) erachter is dat als je een kilo 8 zwaardere fiets hebt, door motor, accu en oplader er een aantal m.i. logische conclusies getrokken kunnen worden :
- dat extra gewicht kan maar beter een functie hebben en dus gebruikt worden. 500 km op 500 Wh* lijkt mij een indicatie dat je wellicht beter een fiets zonder die 8 kilo had kunnen kiezen. mijn inschatting is dat je dan met dezelfde inspanning een halve tot hele km/h sneller gaat of een aantal watt lichter zou kunnen trappen (zeker bergop), maar ik hoor graag een tegenargument en/of een berekening die dat duidelijk maakt.

- een tweede accu meenemen zorgt voor veel extra Wh voor relatief weinig extra gewicht. Reken maar mee, de eerste accu van 500 Wh betekent een 8 kilo zwaardere fiets, want motor, accu en lader wegen dat samen. Dus 8000 gram/500 Wh = 160 gram/Wh. De tweede accu van 500 Wh weegt 2.5 kg. Geen tweede motor of oplader nodig dus 2500 gram/500 Wh - 50 gram/Wh... dat zijn dus nogal lichte Wh om mee te nemen. Voor een derde of vierde etc. accu geldt natuurlijk hetzelfde.....alleen zou je dan wellicht een extra lader willen meenemen voor elke tweede accu.

-Extra Wh's mee hebben zorgt zoals een aantal mensen in deze discussie al hebben aangegeven voor meer rust onderweg, voor de mogelijkheid om een nacht een keer niet op te laden en laat ik toevoegen, het maakt het makkelijker om bij een tussenstop een beetje bij te laden : als je tweede accu en lader in dezelfde tas doet als een stel kostbaarheden kan je met een enkele tas naar binnenlopen, wat bestellen en vragen of je mag inpluggen en zo die tweede accu een beetje bijladen. Een middagpauze van anderhalf uur kan een accu van 20 naar 80% brengen.

Ik hoor graag waar bovenstaande logica een fout bevat. Graag meer argumentatie dan alleen maar "ik ervaar het anders" want daar komen we niet verder mee, graag onder woorden brengen welke van bovenstaande punten niet kloppen en waarom.
Hans Keesom schreef:
vr 08 feb, 2019 08:39

- een tweede accu meenemen zorgt voor veel extra Wh voor relatief weinig extra gewicht. Reken maar mee, de eerste accu van 500 Wh betekent een 8 kilo zwaardere fiets, want motor, accu en lader wegen dat samen. Dus 8000 gram/500 Wh = 160 gram/Wh. De tweede accu van 500 Wh weegt 2.5 kg. Geen tweede motor of oplader nodig dus 2500 gram/500 Wh - 50 gram/Wh... dat zijn dus nogal lichte Wh om mee te nemen.
8<
Ik hoor graag waar bovenstaande logica een fout bevat. Graag meer argumentatie dan alleen maar "ik ervaar het anders" want daar komen we niet verder mee, graag onder woorden brengen welke van bovenstaande punten niet kloppen en waarom.
8000/500=16. 2500/500=5.
Dus mijn ervaring van drie fietskampeervakanties van rond de 1500 km tellen niet mee omdat ik niet mee ga in een mening die niet de mijne is. Ik probeer zoveel mogelijk zelf krachtig mee te fietsen en gebruik daardoor weinig batterij, ook in de heuvels /bergen. Als ik dat kan waarom kunnen anderen dat dan ook niet? Ik heb een aangeboren hartafwijking waardoor een fietsvakantie op een gewone fiets niet meer kan. Je moet dus wel veel ondersteuning gebruiken als je een tweede batterij nodig denkt te hebben. Of je wilt te snel of te ver. Ik geloof , denk ik, meer in mijn eigen praktijk ervaring dan in theorrtische berekeningen.
BertKremer schreef:
vr 08 feb, 2019 09:11
Dus mijn ervaring van drie fietskampeervakanties van rond de 1500 km tellen niet mee omdat ik niet mee ga in een mening die niet de mijne is. Ik probeer zoveel mogelijk zelf krachtig mee te fietsen en gebruik daardoor weinig batterij, ook in de heuvels /bergen. Als ik dat kan waarom kunnen anderen dat dan ook niet? Ik heb een aangeboren hartafwijking waardoor een fietsvakantie op een gewone fiets niet meer kan. Je moet dus wel veel ondersteuning gebruiken als je een tweede batterij nodig denkt te hebben. Of je wilt te snel of te ver.
100 plusjes voor Bert!
Goed dat jij dicht bij je eigen vraagstelling en principes blijft, en dat je je niet laat vangen door overtuigen via berekeningen en logica. En dat meen ik echt. Jij hebt tenminste grotendeels op eigen kracht fietsvakanties gedaan, gewoon omdat je dat wilt.
BertKremer schreef:
vr 08 feb, 2019 09:11
Als ik dat kan waarom kunnen anderen dat dan ook niet? Of je wilt te snel of te ver.
Gelukkig, je hebt je mening nu omgezet in een vraag.
Misschien is het antwoord inderdaad dat anderen gewoon geen zin hebben om zoals jij dat doet krachtig mee te fietsen? Misschien willen ze inderdaad sneller en verder dan met één accu lukt?
Maar het is denk ik niet aan jou om dat snel of ver te noemen. Dat mag iedereen toch zelf uitmaken?