Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eBike op standje 'nul' - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

eBike op standje 'nul'

Ik schreef het al: met de pedelec die ik gebruik (Heinzmann met 'direct drive' achterwielmotor) gebruik ik niet altijd de ondersteuning. Omdat ik sneller rij dan de ondersteunde snelheid, omdat het bergaf gaat.. Maar ook indien het gezelschap niet ondersteund fietst aan pakweg 20 km/u, gaat de ondersteuning uit. Merk ik dan het verschil met een gewone fiets? Ja en neen. Ja, omdat er merkbaar wat meer gewicht is; neen, omdat er niet meer weerstand is.
Maar ik vermoed dat het ook wat vrees voor het onbekende is? Als je een pedelec hebt en je partner waarmee je fietst ook, zal je waarschijnlijk nooit zonder ondersteuning rijden. Het voornemen is mooi, maar de praktijk...

Verder: indien je een systeem kiest met krachtsensor, zal de motor in de laagste ondersteuningsstand ook niet veel doen als je licht trapt. Het verschil met niet ondersteund wordt dan wel erg klein. Het voordeel is dat de motor dan meteen meer kan doen als het nodig is, zonder dat je van stand moet veranderen. Plotse tegenwind, een brug op ...
CapoJan schreef:
do 13 dec, 2018 16:54
Ik schreef het al: met de pedelec die ik gebruik (Heinzmann met 'direct drive' achterwielmotor) gebruik ik niet altijd de ondersteuning. Omdat ik sneller rij dan de ondersteunde snelheid, omdat het bergaf gaat.. Maar ook indien het gezelschap niet ondersteund fietst aan pakweg 20 km/u, gaat de ondersteuning uit. Merk ik dan het verschil met een gewone fiets? Ja en neen. Ja, omdat er merkbaar wat meer gewicht is; neen, omdat er niet meer weerstand is.
Maar ik vermoed dat het ook wat vrees voor het onbekende is? Als je een pedelec hebt en je partner waarmee je fietst ook, zal je waarschijnlijk nooit zonder ondersteuning rijden. Het voornemen is mooi, maar de praktijk...

Verder: indien je een systeem kiest met krachtsensor, zal de motor in de laagste ondersteuningsstand ook niet veel doen als je licht trapt. Het verschil met niet ondersteund wordt dan wel erg klein. Het voordeel is dat de motor dan meteen meer kan doen als het nodig is, zonder dat je van stand moet veranderen. Plotse tegenwind, een brug op ...
Je slaat de spijker op de kop, de ondersteuning hoeft niet altijd gebruikt te worden. Net zoals het gaspedaal van een auto niet altijd vol hoeft te worden ingedrukt. Het vraagt echter wel discipline. Het is inderdaad verleidelijk om de ondersteuning altijd maar aan te laten.
Om dat te voorkomen gebruik ik een hartslaghorloge om mezelf een beetje te prikkelen. Dat horloge piept/trilt als de hartslag te laag wordt zodat ik weer even aangespoord wordt om wat meer zelf te doen. ;-)
Hans Keesom schreef:
di 25 dec, 2018 11:23

Je slaat de spijker op de kop, de ondersteuning hoeft niet altijd gebruikt te worden. Net zoals het gaspedaal van een auto niet altijd vol hoeft te worden ingedrukt. Het vraagt echter wel discipline. Het is inderdaad verleidelijk om de ondersteuning altijd maar aan te laten.
Om dat te voorkomen gebruik ik een hartslaghorloge om mezelf een beetje te prikkelen. Dat horloge piept/trilt als de hartslag te laag wordt zodat ik weer even aangespoord wordt om wat meer zelf te doen. ;-)
Nu wordt ik best wel nieuwsgierig hoe je die hartslagmeter gebruikt.
Heb je al eens je omslagpunt berekent met gebruik van je elektrische fiets?
Een hartslagmeter dat piept en trilt als je hartslag te laag wordt? Wat is "laag" bij jou?
joukon schreef:
di 25 dec, 2018 16:52
Hans Keesom schreef:
di 25 dec, 2018 11:23

Je slaat de spijker op de kop, de ondersteuning hoeft niet altijd gebruikt te worden. Net zoals het gaspedaal van een auto niet altijd vol hoeft te worden ingedrukt. Het vraagt echter wel discipline. Het is inderdaad verleidelijk om de ondersteuning altijd maar aan te laten.
Om dat te voorkomen gebruik ik een hartslaghorloge om mezelf een beetje te prikkelen. Dat horloge piept/trilt als de hartslag te laag wordt zodat ik weer even aangespoord wordt om wat meer zelf te doen. ;-)
Nu wordt ik best wel nieuwsgierig hoe je die hartslagmeter gebruikt.
Heb je al eens je omslagpunt berekent met gebruik van je elektrische fiets?
Een hartslagmeter dat piept en trilt als je hartslag te laag wordt? Wat is "laag" bij jou?
Gewoon wat waardes instellen via de Garmin Connect app die je als onder- en bovengrens wilt aanhouden. Het is jouw feestje toch.

Na een paar ritten met een hartslagmeter wist ik wel wat ik uren kon volhouden. Zal van persoon tot persoon schelen.

Je kan het natuurlijk ook allemaal berekenen en dan een zone kiezen waar jij in wilt fietsen, wat je zelf wilt ;-)
Er komt vast nog eens iemand op het idee* om de hartslagmeting op een of andere manier als aansturing voor de ondersteuning te gebruiken.

*: Mocht ik de eerste zijn dan is dat bij dezen geregeld. :D
Mijn vrouw en ik hebben beide recentelijk een e-bike aangeschaft. ( Cube touring hybrid Kathmandu met Bosch performance line cx middenmotor) Voor ons is een wereld open gegaan en (ik vooral) we bewegen weer. We ontdekken hier in het heuvelland plekken waar we nog nooit zijngeweest. En als klap op de vuurpijl gaan we met fietsvakantie in Oostenrijk komende zomer.
Ervaring na bijna 600 km:
-Rij je vlak en blijf je vlak rijden? Schaf een gewone fiets aan
-Rij je grotere afstanden met af en toe een klimmetje of vals plat? Zet de motor op de vlakke stukken uit zodra je op snelheud bent. Bespaart acculading voor verdere tocht.
-E-bike weegt 24,1 kg. Vanuit stilstand zonder ondersteuning niet te doen.
Leon schreef:
wo 26 dec, 2018 10:32
Er komt vast nog eens iemand op het idee* om de hartslagmeting op een of andere manier als aansturing voor de ondersteuning te gebruiken.

*: Mocht ik de eerste zijn dan is dat bij dezen geregeld. :D
Dat bestaat al...
https://ebikeinfinity.com/home-en-2/

https://www.youtube.com/watch?v=NM4ZtkEBK10

Je kan het gebruiken om in een specifieke zone te trainen maar ook om op lange tochten de accu zo veel mogelijk te sparen door een beetje meer op de fietser te leunen...... tenminste, dat is wat ik me er bij voorstel.
Ik kan me ook voorstellen dat je gegeven een af te leggen route, gewenste tijdstip van aankomst, % in de accu, gewenste niveau van zweten bij aankomst etc, de app daar een planning voor laat berekenen en on the fly laat aanpassen.

Daarmee maak je een e-bike vooral een vervanger van andere transportmiddelen, niet perse een betere fiets voor een wereldfietser ;-)
rob300 schreef:
wo 26 dec, 2018 11:51
Mijn vrouw en ik hebben beide recentelijk een e-bike aangeschaft. ( Cube touring hybrid Kathmandu met Bosch performance line cx middenmotor) Voor ons is een wereld open gegaan en (ik vooral) we bewegen weer. We ontdekken hier in het heuvelland plekken waar we nog nooit zijngeweest. En als klap op de vuurpijl gaan we met fietsvakantie in Oostenrijk komende zomer.
Ervaring na bijna 600 km:
-Rij je vlak en blijf je vlak rijden? Schaf een gewone fiets aan
-Rij je grotere afstanden met af en toe een klimmetje of vals plat? Zet de motor op de vlakke stukken uit zodra je op snelheud bent. Bespaart acculading voor verdere tocht.
-E-bike weegt 24,1 kg. Vanuit stilstand zonder ondersteuning niet te doen.
Het zou m.i. handig zijn als ik de snelheid waar de ondersteuning bij stopt naar beneden zou kunnen bijstellen voor de grotere afstanden. Kiezen voor een lagere ondersteuningsmode levert niet altijd het gewenste effect, zeker niet als ik samen met iemand fiets die geen ondersteuning heeft.

Wat gewicht betreft, het scheelt bij mij al heel wat dat ik zelf 10 kg lichter ben geworden met behoud van spieren ;-) Dit door alle autoritten die fietstochten konden worden door de e-bike.
rob300 schreef:
wo 26 dec, 2018 11:51
Mijn vrouw en ik hebben beide recentelijk een e-bike aangeschaft. ( Cube touring hybrid Kathmandu met Bosch performance line cx middenmotor) Voor ons is een wereld open gegaan en (ik vooral) we bewegen weer. We ontdekken hier in het heuvelland plekken waar we nog nooit zijngeweest. En als klap op de vuurpijl gaan we met fietsvakantie in Oostenrijk komende zomer.
Ervaring na bijna 600 km:
-Rij je vlak en blijf je vlak rijden? Schaf een gewone fiets aan
-Rij je grotere afstanden met af en toe een klimmetje of vals plat? Zet de motor op de vlakke stukken uit zodra je op snelheud bent. Bespaart acculading voor verdere tocht.
-E-bike weegt 24,1 kg. Vanuit stilstand zonder ondersteuning niet te doen.
We zullen niet vlak en alleen maar vlak rijden. Het zal vast fietsen in Limburg, Ardennen en Zwarte Woud kunnen worden.

We zijn een week of wat geleden proef gaan rijden op een gewone fiets -geen eiken dus- met 12-traps Pinion versnelling. Net even buiten Apeldoorn, schitterende omgeving, kilometer of 30 gefietst denk ik. En daar ook beetje heuvel op en af, op soort gravelpad. Erg leuke ervaring, heerlijk mooi fietsweer ook nog eens. Fietsen waren vooral enorm stabiel, ook bij hogere snelheden heuvel af. Dat was voor ons toch wel het meest opvallende. En de versnelling: prima, mijn vrouw miste vooral heuvel op nog wel wat 'tussen' standjes bij deze versnelling. Wellicht dan toch de 18-traps variant? Ikzelf had daar minder last van.

Naast alle techniek, en alle keuzes die dat met zich meebrengt: het op deze manier oriënteren en uitproberen is al een hele hoop plezier!

Volgende proeftocht (januari) zal denk ik ook weer een tochtje op een gewone fiets worden, ditmaal met de Rohloff naaf. Die zou lichter lopen, ook als je de meer wetenschappelijk benaderingen op het web erop naleest, dan zie je een paar procent minder frictie. Of wij dat ook echt gaan merken? We gaan het ervaren.

Als laatste gaan we dan twee eBikes uitproberen. Een fiets met een achterwielmotor én een fiets met middenmotor.