Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eBike op standje 'nul' - Forum Wereldfietser

eBike op standje 'nul'

Na 50 jaar een vaste plaats op een camping, waar we in het weekend met regelmaat ook fietstochtjes vandaan ondernemen, gaat de camping ermee stoppen. Da's een gedachte waaraan je even moet wennen, maar ook een moment waarop je je afvraagt, wat gaan we (echtpaar, beide 53 jaar) nu voor leuke dingen doen in al die weekenden van voorjaar tot en met herfst?

We zijn geen doorgewinterde fietsers, ook geen vakantiefietsers, we wandelen veel (met hond) en gaan naar de sportschool. Dus fietsen voor de gezondheid is niet meteen onze primaire gedachte. Maar het is zeker wel onderdeel van het idee: 'we gaan lekker fietsen'. Het zal een activiteit worden naast de dingen die we al doen, we denken dan aan weekendjes op de fiets erop uit, van hotel naar hotel, of B&B. Nederland zien, Ardennen, Zwarte Woud, dat soort weekendtochtjes. Hond moet mee kunnen, dus fietsen met trailer zal het dan worden.

We fietsen nu ook wel eens 70 kilometer, maar dat is dan ook wel wat we nu maximaal plezierig vinden. Het leuke aan fietsen is dat je veel kan zien als je ver fietst. Leukere ontdekkingsreis zeg maar.

Het idee is bij ons begonnen als; we kopen mooie fietsen (onze huidige stadsfietsen en onze mountainbikes zijn 20+ jaar oud). Maar al gauw kwam ook het idee eBike naar voor in onze gesprekjes. Zou dat niet beter zijn? Want dan kunnen we verder fietsen, we bewegen al genoeg. Dus zou zo'n eBike niet slimmer zijn, want dan kunnen we makkelijker grotere afstanden fietsen, we zien dan meer, en geeft op die manier meer voldoening. In diezelfde gesprekken realiseren we ons ook dat we allebei best voldoening halen uit 70 kilometer fietsen over de Veluwe, zonder de ondersteuning van een eBike, dat voelt ook gewoon goed.

En zo komen we dan op onze vraag. In de hoop dat iemand hier praktische ervaring mee heeft. We denken aan een eBike met achterwielmotor (Go Swissdrive of vergelijkbaar). Als je zo'n fiets op stand 'nul' ondersteuning zet, is het dan ook nog plezierig fietsen? Fiets je daar dan ook nog op je gemakje 70 kilometer op? Of is het dan opeens een kwestie van veel zwaarder trappen, en ga je dat alleen maar doen als de accu leeg is en je op een dan ongemakkelijke manier tóch thuis moet zien te komen?

Voordat we tot aanschaf over zullen gaan gaan we zeker nog wel proefrijden om dit zelf te ervaren natuurlijk. Maar we zijn benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en ons hierover iets kan vertellen.

Is dit namelijk geen goede optie, fietsen met zo'n eBike op stand 'nul', dan zullen wij nu nog willen kiezen voor een fiets zonder motor, en wellicht later de overstap maken naar een eBike (of laten ombouwen).

Wij hebben zelf een poosje gebruik kunnen maken van een Sparta eBike met een NuVinci naaf, maar als je die motor op stand 'nul' zet, dan moet je echt niet meer denken aan 70 kilometer fietsen. Wij vragen ons dus vooral af hoe dit is bij fietsen met de genoemde achterwielmotor.
Ik weet er niet heel veel van maar ik heb van iemand begrepen dat het van belang is dat de motor een vrijloop functie heeft. Dan draait de motor dus niet mee als die niet aandrijft.
voor mijn werk rijd ik regelmatig op een elektrische fiets. Als de accu leeg is of ik deze niet aanzet, is het een onding. Reuze zwaar, ga liever lopen.
Het gewicht van een fiets is erg belangrijk. Heb het idee dat de fabrikanten van electrische fietsen daar niet zo aan tillen. Veel electrische fietsen zijn meer dan 10 kg zwaarder. Zo'n fiets zal altijd meer inspanning kosten en dat ga je bij 70 kilometer voelen.
Voor een stuk over e-bikes in het tijdschrift van onze vereniging hebben we eens een weekend rondgereden met vier verschillende e-bikes. Resultaat: het verschilt enorm van fiets tot fiets. Eén van de fietsen , de Cube Touring Hybrid, vond ik toen best nog lekker rijden zonder ondersteuning. De rest absoluut niet.

Maar feit blijft dat de "e" zo'n 10 kilo toevoegt aan de "bike", en daar ga je niet 70 km met plezier mee rondzeulen, zeker niet als het terrein niet vlak is. Dus wat je vraag betreft zou ik eerder kiezen voor een normale vakantiefiets waar je op termijn een achterwielmotor in zou kunnen zetten.
Lijkt mij sterk dat je gaat fietsen op stand nul met een e-bike. Als je er eenmaal een hebt raak je hier zo aangewend en verwend dat je niet snel zonder ondersteuning meer zal fietsen. Maar je kan ook in de laagste ondersteuning fietsen, je hoeft niet perse van het volledige vermogen gebruik te maken. Misschien ga je wel nog van de omgeving genieten als je je iets minder hoeft in te spannen.
Groetjes Roger.
Mijn elektrische fiets fietst heel aardig zonder ondersteuning. Daar heb ik op geselecteerd indertijd: cube touring hybride. Deze heeft geen achterwiel-, maar een middenmotor. Dus dit is geen antwoord op je vraag.
Beste weekendtrapper,

70 kilometer is gewoon een hele nette afstand! Ik ken jullie verder niet, maar 53 jaar jong en zo sportief, dan zou ik de 'e' lekker weglaten.

Wil je de optie open houden, dan zijn er altijd nog mogelijkheden.

Denk aan achterwielaandrijving als je nu voor Pinion of derailleur kiest of Pendix middenmotor voor Rohloff (en derailleur).

Kies je voor een Direct Drive motor (GoSwiss, NeoDrive, Pendix) dan hoeft deze geen weerstand te hebben als je 'm niet gebruikt. Maar de kilo's heb je wel zeker. Rolt dat eenmaal op het vlakke, dan valt dat op zich misschien wel mee. Eenmaal de bergen in, dan gaat het zeker tellen.

Succes met de keuze!
Mijn Conway met Bosch middenmotor heeft me gisteren nog thuis moeten brengen zonder ondersteuning, dat gaat goed op kleinere versnelling.
Maar om dit nu 70 km prettig te vinden ... neen.
Of een achteraandrijving dat minder zwaar gaat maken weet ik niet.

Maar ...
Een belangrijk gegeven in jouw verhaal is, ik citeer:
"... Hond moet mee kunnen, dus fietsen met trailer zal het dan worden ..."
Gewicht trailer + hond vergt extra inspanning, komt daar nog heuveltje op en windje tegen bij is de pret er misschien al snel vanaf denk ik zo ... ik zeg dus E-Bike(s).
53 En in goede conditie ?
Vergeet die e-bike nog even. Je geeft zelf aan dat het fietsen zonder ondersteuning je meer voldoening geeft .
Bovendien is een afstand van 70km. heel respectabel .In de nulstand ga je niet fietsen .Daarvoor is de verleiding van het gemak te groot.
Schaf jezelf een lichte sportieve hybriden aan.Eentje met derailleur en v-brakes .Dat is allemaal goed en zelf te onderhouden.Geen toeters en bellen zoals rohloff,pinions en riemen.Maken je fiets onnodig duur, zwaar en gecompliceerd.
Als je regelmatig fietst zul je zien hoe snel je conditie opbouwt .Ook klimmen kun je leren.En ook die hond mee in een karretje gaat je lukken.
Een e-bike ben je nog lang niet aan toe...............;zegt hij die afgelopen week zijn eerste e-bike aangeschaft heeft .En wat een genot.Na jarenlang op , die door mij geadviseerde hybriden de meest mooie tochten gemaakt te hebbben werd het tijd om op mijn 70ste over te stappen naar een fiets die beter aansloot bij wat voor mij nog fysiek haalbaar en prettig te doen is.Maar dat ook met enige spijt.Hoewel ik de e-bike een ontdekking vind weet ik ook dat het volledig op eigen kracht fietsen toch een extra voldoening geeft.Om die reden heb ik mijn oude fiets dan ook gehouden en zal daar zeker in het vlakke land gebruik van blijven maken.Aan de andere kant ontdek ik ook dat je op een e-bike ook zelf nog zoveel mogelijk kan bijdragen aan de voortgang door voor weinig ondersteuning te kiezen. Je krijgt het dan niet zomaar cadeau .
Nog even technisch ;Mijn e-bike is de Koga e-xite S.Fietst in de nulstand nog uitermate prettig.Misschien geen 70km.Maar prettig genoeg om het volgende stopcontact te bereiken.Mijn hybriden is een KogalightdeLuxe.
Ja,ja,lijkt wel reclame.
Dit is een uitgebreide vraag...

Als je graag fietst en 70 km een leuke rit vindt, dan is het logisch om te antwoorden dat je geen ondersteuning nodig hebt. Maar je schrijft ook dat de hond mee zou gaan in een fietskar. Extra rolweerstand, extra gewicht... Dan is ondersteuning wel een plus.

Het hangt ook af van waar je wil fietsen. Vlak? Absoluut niet nodig, zeker voor uitstappen. Hellingen? Dan is die ondersteuning welkom, zeker met het gewicht van kar en hond erbij. Vlak en lange open stukken met wind tegen? Ofwel zeg je 'dan gaat het maar trager' ofwel kies je voor ondersteuning.

Wat de weerstand betreft, hebben anderen het ook al gezegd: veel hangt af van de fiets. Je kunt niet zomaar zeggen dat het wel of niet zo is. En inderdaad: reken maar op een flink meergewicht met de motor en accu erbij. Ook daar moet je rekening mee houden.

In de praktijk: ik rij o.a. met een pedelec met achterwielmotor (Heinzmann). De ondersteuning wordt vaak enkel gebruikt als acceleratiehulp, bij het klimmen of bij sterke tegenwind. Dat komt zo: houdt op bij 25 km/u en vaak het gaat net wat sneller. De motor voel ik dan helemaal niet.

Het meest logische advies: probeer het eens uit. Huur een paar pedelecs en dan krijg je al een idee of het iets voor jullie is. Na die basiservaring kun je verder uitzoeken wel type fiets en motor het beste past, indien je besloten hebt dat je die weg uit zal gaan.
Fijn zoveel reacties! Een hoop enthousiaste en actieve eFietsers. Dank voor jullie ervaringen en inzichten allemaal.

Wij denken dat de belangrijkste boodschap die de meesten van jullie terug geven is, dat het vooral afhangt van de fiets. En dus dat we ons daarop eerst maar eens moeten oriënteren en daarna proefrijden. We gaan in januari op de VeloFollies beurs rondkijken. Ook om een beetje op de hoogte te komen van waar er zoal te krijgen is tegenwoordig.

Het gewicht (motor. & accu) van een eBike dat je erbij krijgt, daar is weinig aan te doen met de huidige stand van de techniek. Dat zal bergje op niet gaan helpen. Dus zal je je ondersteuning inderdaad in zo'n situatie aan gaan zetten, in zo'n situatie ook een zegen. De vraag is, zet je hem daarna nog uit.. . Als het zo lekker rijdt met ondersteuning, denk ik ook niet dat we dat heel erg gaan vinden :D. Maar gewoon fietsend in Nederland door de polders, willen wij daar ook al zonder enige echte moeite doorheen zoeven? Dat denken we dus niet.

Volgens mij ergens op dit forum -ik kan het helaas niet meer terugvinden- las ik ook dat er iemand is die naast een achterwiel mét de motor erin, ook een achterwiel heeft staan zonder een motor erin. Hij wisselt de achterwielen als hij zonder ondersteuning (en extra ballast) wil fietsen, en haalt dan de accu eraf (weg extra gewicht dus). De grote vraag die dat bij mij oproept, is dat enigszins klik-klak te doen, of is dat dan een 'klusje' van een uur of wat. Sommige eBikes moeten weer helemaal gekalibreerd worden begrijp ik, anderen (Go Swissdrive) is dat weer niet nodig. Wij vinden dit ook nog wel een te onderzoeken optie.

Na de VeloFollies beurs gaan we maar eens even afspraak maken bij een paar dealers. En daarna weer ergens een afspraak maken voor een proefrit.

Leuke materie allemaal, leuk vooruitzicht ook wel. Nogmaals dank!
Leuk die zoektocht naar de voor jullie ideale (e-) bike combi. Houden jullie ons op de hoogte van jullie keuze en waarom. Succes met de zoektocht.
Ik begrijp niet zo goed uit jullie verhaal waarom er nu precies voor een e-bike gekozen wordt. Is het de leeftijd (53)? Persoonlijk denk ik juist dat naarmate je ouder wordt je nog meer alle momenten moet aanpakken om te bewegen om fit en lenig te blijven. In onze samenleving zitten er al teveel zitmomenten en is beweging best wel iets waar je toe moet zetten. En zeker belangrijk als je ouder wordt, rust roest immers. Ik zie vaak op onze reizen oudjes nog naar hun landje klimmen om dat te bewerken en dat lukt ze nog goed ook. Zou het zijn omdat ze het juist niet rustiger aan doen? Een e-bike kan over 20 jaar als er misschien helaas toch wat gebreken komen. En een e-bike vanwege iets meer dagafstand - naarmate ik langer fiets merk ik dat ik juist gebieden wat intensiever en dus langzamer wil beleven. Een e-bike is bovendien veel prijziger. Zelf heb ik een paar dagen meerdere e-bikes getest voor een magazine. Mooie uitvinding maar nu nog niet en ik ben ietsjes jonger. Ik zou op zo'n jonge leeftijd zonder gebrek, gewoon een mooie gewone fiets kopen. Heb ik ook onlangs gedaan. 8)

Edit: Ik ben niet tegen e-bikes en wil niemand wat opleggen of afraden 8)
Wit schreef:
zo 09 dec, 2018 16:17
Ik begrijp niet goed uit jullie verhaal waarom er nu precies voor een e-bike gekozen wordt. Is het de leeftijd (53)? Persoonlijk denk ik juist dat naarmate je ouder wordt je nog meer alle momenten moet aanpakken om te bewegen om fit en lenig te blijven. In onze samenleving zitten er al teveel zitmomenten en is beweging best wel iets waar je toe moet zetten. En zeker belangrijk als je ouder wordt, rust roest immers. Ik zie vaak op onze reizen oudjes nog naar hun landje klimmen om dat te bewerken en dat lukt ze nog goed ook. Zou het zijn omdat ze het juist niet rustiger aan doen? Een e-bike kan over 10-20 jaar als er inderdaad wat gebreken komen. En een e-bike vanwege iets meer dagafstand - naarmate ik langer fiets merk ik dat ik juist gebieden wat intensiever en dus langzamer wil beleven. Een e-bike is bovendien veel prijziger. Zelf heb ik een paar dagen meerdere e-bikes getest voor een magazine. Mooie uitvinding maar nu nog niet en ik ben ietsjes jonger. Ik zou op zo'n jonge leeftijd zonder gebrek, gewoon een mooie gewone fiets kopen. Heb ik ook onlangs gedaan. 8)
 
Ik heb al eens verhaald van: "Als we 80 zijn kopen we een e-bike, en als we 90 zijn gaan we golfen".
Ik ben de 53 ruim gepasseerd, mijn wederhelft is die 53 nog veel ruimer gepasseerd, en ... wij fietsen nog steeds, en als het zo uitkomt ook 70 km of meer met een met bagage belaste fiets en ook in heuvelend tot berg-achtig terrein.
Ik zou ook zeggen: gewoon eerst eens kijken hoever je komt met nog wat oefening. De beste oefening is de repeterende oefening, en dan bedoel ik niet 1x per week tot de totale uitputting, maar juist een aantal dagen achtereen tot goed vermoeid, je merkt dan vanzelf dat je vanaf dag drie meer energie hebt na de kilometers, de fiets lijkt dan lichter te worden ook al ga de weg meer omhoog.
Een e-bike kan altijd nog, ze worden ook nog steeds beter.

BSM
Wit schreef:
zo 09 dec, 2018 16:17
Ik begrijp niet goed uit jullie verhaal waarom er nu precies voor een e-bike gekozen wordt. Is het de leeftijd (53)? Persoonlijk denk ik juist dat naarmate je ouder wordt je nog meer alle momenten moet aanpakken om te bewegen om fit en lenig te blijven. In onze samenleving zitten er al teveel zitmomenten en is beweging best wel iets waar je toe moet zetten. En zeker belangrijk als je ouder wordt, rust roest immers. Ik zie vaak op onze reizen oudjes nog naar hun landje klimmen om dat te bewerken en dat lukt ze nog goed ook. Zou het zijn omdat ze het juist niet rustiger aan doen? Een e-bike kan over 20 jaar als er misschien helaas toch wat gebreken komen. En een e-bike vanwege iets meer dagafstand - naarmate ik langer fiets merk ik dat ik juist gebieden wat intensiever en dus langzamer wil beleven. Een e-bike is bovendien veel prijziger. Zelf heb ik een paar dagen meerdere e-bikes getest voor een magazine. Mooie uitvinding maar nu nog niet en ik ben ietsjes jonger. Ik zou op zo'n jonge leeftijd zonder gebrek, gewoon een mooie gewone fiets kopen. Heb ik ook onlangs gedaan. 8)
Precies! Alleen de reactie van de TS gaat al helemaal niet meer over wel of geen eBike... TS lijkt zijn/haar keuze voor een eBike al gemaakt te hebben, of vergis ik me? Dat zou me wel verbazen, afgaande op jullie introductie zie ik de noodzaak gewoon niet. Maar goed, zoals ik al zei, ik ken jullie niet en kan dat alleen beoordelen nav wat jullie in het eerste stukje schreven.

Persoonlijk ga ik er vanuit dat als ik 53 ben, ik nog lekker zonder de 'e' over de wereld fiets. Tenminste dat is mijn doel! ;)
WimB schreef:
za 08 dec, 2018 13:00
Het gewicht van een fiets is erg belangrijk. Heb het idee dat de fabrikanten van electrische fietsen daar niet zo aan tillen. Veel electrische fietsen zijn meer dan 10 kg zwaarder. Zo'n fiets zal altijd meer inspanning kosten en dat ga je bij 70 kilometer voelen.
Gewicht speelt op vlak terrein waar je niet al te veel moet vertragen en terug versnellen een relatief beperkte rol. Het probleem van (vele) fietsen met trapondersteuning is niet hoofdzakelijk (of zeker niet alleen) het extra gewicht maar wel de andere factoren die de weerstand beïnvloeden en waar geen rekening meer wordt gehouden omdat er toch ondersteuning is. Denk daarbij o.a. aan banden met veel rolweerstand, versnellingssysteem met veel weerstand, ...

Bovendien zijn er twee factoren die het extra gewicht verklaren. Deels het gegeven dat fabrikanten er minder naar kijken, maar natuurlijk ook omdat de batterij en motor extra gewicht aanleveren.
We gaan jullie zeker op de hoogte houden van het vervolg. Al gaat het best nog even duren voordat wij weten wat het vervolg nou precies wordt.

En ja, we denken inderdaad sterk aan een eBike, met nog wel enige (gezonde) twijfel. Niet in het minst vanwege de extra prijs die aan dat 'e'tje hangt. Maar dus ook het dilemma waar onze vraag over ging (fietsen met ondersteuning 'nul').

Het is niet bepaald een pakje boter dat je koopt. Ook wij moeten goed nadenken hoe we ons geld besteden, we zullen een keuze moeten maken. Als geld geen beperking was, dan staan er straks twee eBikes naast twee gewone tour- of trekking-fietsen in onze schuur. En toen werden we wakker, en bleek dat een droom.

Omdat we moeten kiezen, zal het of twee eBikes of twee gewone fietsen worden. Ons gevoel, redenerend vanuit onze situatie, is dat een eBike wel eens een goede keuze zou kunnen zijn. Dat is voor ons veel meer vanuit lol, plezier en recreatief gevoel dan vanuit een gezondheidsperspectief. We zijn gezond en proberen dat heus wel te blijven (door andere dingen dan fietsen).
Hoewel ik zelf sinds drie jaar ook een electrische fiets heb adviseer ik jullie (nog) geen electrische fiets te kopen. Ik heb gemerkt dat ik, als gevolg van het extra gewicht van de fiets, steeds de lichtste ondersteuning nodig heb om het fietstempo van mijn vrouw, die een gewone fiets heeft bij te houden. Op mijn gewone fiets, die ruim 10 kg minder weegt, rijden we normaal samen. Ik vind gewoon fietsen ook leuker en ik blijf er fitter mee.
Hoe komen die e-fietsen op de plaats waar je wil fietsen? Geen ervaring met auto’s, maar past dat extra gewicht van een e-bike zomaar op zo’n fietsdrager van de auto?