Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos nieuwe ebike met pendix midden motor - Forum Wereldfietser

Santos nieuwe ebike met pendix midden motor

Santos heeft een nieuwe middenmotor, de pendix. Ziet er mooi uit en de accu lijkt kleiner en mooier dan die van de goswiss. Ik ken het merk Pendix zelf niet. Iemand die er meer van weet of er ervaring mee heeft?

Omdat het een midden motor is wordt hij geleverd met een rohloff naaf. Mooie motor zo te zien en goedkoper dan de uitvoering met goswiss.

https://www.santosbikes.com/pendix-for-santos
Maar waar moet nu je petfleshouder?
alois schreef:
ma 10 dec, 2018 17:03
Maar waar moet nu je petfleshouder?
Op een Travelmaster 3+ passen3 alleshouders, dus je houdt 2 over :)
zivojan schreef:
ma 10 dec, 2018 16:48
Santos heeft een nieuwe middenmotor, de pendix. Ziet er mooi uit en de accu lijkt kleiner en mooier dan die van de goswiss. Ik ken het merk Pendix zelf niet. Iemand die er meer van weet of er ervaring mee heeft?
Zag 'm bij Avaghon ook al staan.

Santos lijkt 'm wel heel bewust van 1 kant te hebben gefotografeerd. Aan de andere kant is ' ie wat prominenter aanwezig.

Zelf verder geen ervaring mee.
Dat lijk me een leuke hobby project voor de donkere dagen.
https://www.vakantiefietser.nl/vakantie ... bouwmotor/

Terug naar de topic - "Mercedes powered by Lada"
Pendix is een start-up van afstudeerders van de Westsächische Hochschule Zwickau. Zie hier.
Audi en Trabant kwamen ook uit Zwickau!
Jurr schreef:
ma 10 dec, 2018 18:23

Zag 'm bij Avaghon ook al staan.

Santos lijkt 'm wel heel bewust van 1 kant te hebben gefotografeerd. Aan de andere kant is ' ie wat prominenter aanwezig.

Zelf verder geen ervaring mee.
Zag ik later pas ook op andere foto's. Vond het eerst mooi klein maar later zie je aan de andere kant de motor staan die dan toch wel wat groot uitvalt.
In mijn vooronderzoek naar een e-bike ben ik de Pendix motor tegengekomen.
Ik ben nogal verknocht aan mijn KogalightdeLuxe en zag als eventuele mogelijkheid deze fiets om te bouwen tot e-bike.
In Amersfoort bij de importeur een proefrit gemaakt. Tja,wat zal ik ervan zeggen.Het ding op zich ziet er best mooi uit. Ook de vorm van de batterij.Al fietsend bleek het volgende; De ondersteuning is ok maar voelt niet echt lekker "fietserig" aan. Er is een vervelende naloop . D.w.z., als je stopt met trappen blijft de motor nog even doorgaan met aandrijven.De bediening van het systeem is niet echt top. Om te wisselen van de ene naar de andere ondersteuning moet je een knop op de batterij omzetten. Zeer onhandig , niet overzichtelijk en ook wel een beetje gevaarlijk.Zo'n bediening moet gewoon aan je stuur zitten zodat je niet ergens deep down moet tasten naar een knopje. Dat is gewoon niet veilig. Tenslotte vond ik het systeem buitengewoon prijzig.Als je het toepast in je bestaande fiets , kost dat € 1750,- . Dan heb je dus een elektrisch aangedreven fiets die niet als zodanig gebouwd is. Denk o.a aan de krachten die op het frame worden uitgeoefend.
Het frame bij Santos zal er best op berekend zijn . Maar ik zie bij hen nog geen stuurbediening.En ik kan ook niet beoordelen of die vervelende naloop nog in het systeem zit. En wat te denken bij de opgaaf van de actieradius van 25-100 km bij een 500w accu.
Ik weet niet wat die fiets moet kosten . Maar Santos kennende.....Ik denk dat er betere alternatieve zijn.
math schreef:
ma 10 dec, 2018 18:33
Pendix is een start-up van afstudeerders van de Westsächische Hochschule Zwickau. Zie hier.
Audi en Trabant kwamen ook uit Zwickau!
Beide Trabant en audi zijn goede voorbelbelden Ik ken nog een van Zwickau - MZ
Jij ben techneut en ik denk dat je snapt deze -

Pendix Direct-Drive trapas motor, 250W middenmotor met vrijloop, waterdicht

je kan dit met de huidige technologie nooit efficient en krachting /koppel maken
Zelfs de achterwiel direct drive is beter . Eem midenmotor meestal geeft gear ratio 1: 25 ...1: 30
ANDO schreef:
ma 10 dec, 2018 18:49
Tenslotte vond ik het systeem buitengewoon prijzig.Als je het toepast in je bestaande fiets , kost dat € 1750,- . Dan heb je dus een elektrisch aangedreven fiets die niet als zodanig gebouwd is. Denk o.a aan de krachten die op het frame worden uitgeoefend.
Het frame bij Santos zal er best op berekend zijn . Maar ik zie bij hen nog geen stuurbediening.En ik kan ook niet beoordelen of die vervelende naloop nog in het systeem zit. En wat te denken bij de opgaaf van de actieradius van 25-100 km bij een 500w accu.
Ik weet niet wat die fiets moet kosten . Maar Santos kennende.....Ik denk dat er betere alternatieve zijn.
Ze claimen andere software erop te hebben staan. Wellicht heeft dat invloed op de rijbeleving?

Verder zou de meerprijs in theorie minder kunnen zijn bij een nieuwe fiets, men hoeft namelijk geen normale trapas en crankset te monteren, aangezien deze door het Pendix systeem vervangen worden.
miro schreef:
ma 10 dec, 2018 19:16
math schreef:
ma 10 dec, 2018 18:33
Pendix is een start-up van afstudeerders van de Westsächische Hochschule Zwickau. Zie hier.
Audi en Trabant kwamen ook uit Zwickau!
Beide Trabant en audi zijn goede voorbelbelden Ik ken nog een van Zwickau - MZ
Jij ben techneut en ik denk dat je snapt deze -

Pendix Direct-Drive trapas motor, 250W middenmotor met vrijloop, waterdicht

je kan dit met de huidige technologie nooit efficiënt en krachtig /koppel maken
Zelfs de achterwiel direct drive is beter . Eem midenmotor meestal geeft gear ratio 1: 25 ...1: 30

Inspiratie voor hobisten
https://www.youtube.com/watch?v=K9fQVhw0v3A
ANDO schreef:
ma 10 dec, 2018 18:49
... En wat te denken bij de opgaaf van de actieradius van 25-100 km bij een 500w accu.
Ik weet niet wat die fiets moet kosten . Maar Santos kennende.....Ik denk dat er betere alternatieve zijn.
Als je hierover wilt discussiëren, moet je op om te beginnen de goede beschrijving geven. Voor de actie-radius is de capaciteit van een accu van belang en die wordt uitgedrukt in Wh, niet in W.
Een capaciteit van 500Wh geeft aan dat de accu ongeveer 500W kan leveren gedurende 1 uur, of 250W gedurende 2h, etc. Als de motor begrensd is tot 250W, kan de accu dus ongeveer 2 uur stroom leveren voordat hij leeg is. Dan ben je minstens 50 km verder. Maar je kunt ook 5 uur bij een vermogen van 100W doen, wat op het vlakke voldoende is om met 15 km/h te rijden zonder aanvullende trapkracht, dus ca. 75 km. Ik verwacht dus dat die 25 km slaan op een lange klim, want dan geldt dat m*g*h = 500 Wh = 500*3,6 kJ (m=massa, g=zwaartekrachtversnelling, h=hoogteverschil). Stel dat rijder+fiets samen 100 kg wegen, dan kom je volgens deze formule op een theoretisch hoogteverschil van 1800 hoogtemeters, bij verwaarlozing van rolweerstand en luchtweerstand. Je kunt er dus niet helemaal de Stelvio pas (1846 meter hoogteverschil) mee oprijden zonder bij te trappen.
miro schreef: Jij bent techneut en ik denk je snapt deze -
....
je kan dit met de huidige technologie nooit efficiënt en krachting/koppel maken
Ik moet je teleurstellen, ik ben geen electrotechnicus en snap het niet. Ik laat het graag aan jou om dit uit te leggen.
Bedoel je efficiënt én krachtig? Ik begrijp dat deze aandrijving vooral bedoeld is voor latere inbouw, dus voor ondersteuning van redelijk sportieve rijders die zelf flink meetrappen. Dan is krachtig minder belangrijk dan efficiënt. Mijn uitleg hierboven gaat over efficiency, niet over krachtig, hoewel je voor de Stelvio wel ongeveer 175 W minimaal moet leveren om ca. 5 km/h te halen en niet om te vallen door instabiliteit.
Ok Math.
Je hebt ongetwijfeld gelijk met je berekeningen die mij ver boven de pet gaan.Ik wil er ook helemaal niet over discussiëren .
Ik benader het als de eerste de beste consument die andere vergelijkingen trekt dan een wetenschappelijke onderbouwing.Terecht of niet terecht.
Ik constateer dat mijn e-bike met een 500 wh ( ik schreef W) accu een actieradius heeft van 125km.(150 volgens de fabrikant). Uiteraard onder gunstige omstandigheden.
Wat ik van miro meen te begrijpen is dat het een direct drive motor is die dientengevolge met 70 rpm moet werken. Dat is wel een laag toerental. Ik heb het wel eerder op dit forum gezegd dat het me sterk opvalt dat gegevens over motorendementen als functie van toerentallen schitteren van afwezigheid in alle informatie en discussies over e-bikes en aanverwanten, terwijl dat dé reden is dat wielmotoren minder presteren als de snelheid omlaag gaat. Kort door de bocht omschreven: een vaste electrische stroom levert van nul tot 25 kmu een vrijwel vast koppel, wat betekent dat het motorrendement lineair met de snelheid afneemt naar nul bij nul kmu.
ANDO schreef:
ma 10 dec, 2018 21:11
...Ik constateer dat mijn e-bike met een 500 wh ( ik schreef W) accu een actieradius heeft van 125km.(150 volgens de fabrikant). Uiteraard onder gunstige omstandigheden.
Zolang je niet goed kunt aangeven hoeveel watt-uur jijzelf geleverd hebt op die 125 km, kun je uit die constatering heel weinig afleiden. Ook de gemiddelde snelheid is van belang voor je actie-radius.

Ik ben het eens met Leon, dat je voor vergelijkingen het rendement van de motor zou moeten kennen. De accu zelf is een vrij neutrale energiebron. Ik had het gevoel dat deze test in woorden het dynamische gedrag van de Pendix redelijk beschrijft. Ik begrijp hieruit dat het een mooie ondersteunende aandrijving is, maar dat als hij veel vermogen moet leveren er betere zijn. De Santos ziet er ook uit als een sportieve fiets, niet als een stille bromfiets.
Ok, ik zou proberen zo mi mogelijk technisch blijven.
Een elektrisch motor kan hogere toeren makkelijk maken dan hogere koppel.
Voorbeelden – Eén bosch, yamaha, of shimano motor hebben een vertraging verlening bak. 20:1…40:1. Zo vergroot je 20…40 keer de kopel /Torque/
Tesla auto 22:1…45:1. Een keuken handmixer of boormachine ook met soortgelijk vertraging getalen.
Beetje theorie –
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moment_(mechanica)
P= T*Omega
P – Power [w]
T – torque[Nm]
Omega – simpel gezegd motor torrential
Kortom – Direct drive is zwaar en onefficient.
Direct drive drive heeft ook voordelen – extreem laag geluid, onderhoudsarm, en redlijk effiency bij de hoogste torentalen.
Bijvoorbeeld Ik rij een speedpedalec met directdrive-acternaaf en hij voel ze goed in vlakke Hollandse polder, in steden wat minder en ik heb geen illusie dat hij is een klimspecialist.
https://www.qicq.nl/stromer-fietsen?gcl ... gLvBvD_BwE

Helaas Pendelex marketing verteld allen maar de voordelen
- Hard trappende fietser -> Efficiëntie krijgt fatsoenlijke getalen pas bij traprefequecy 80…90 RPM. Zie de zielige youtube fimpje vaar de fietser klimt 25% met soortgelijk trapfrequecy
- Still
- Onderhoudsarm
- Simple

PS. Stelvio is een andere soort van koek – temperatuur schok van +30 graden naar vrieskou, veel wind en +2700m boven zeespiegel en dan 3huur 175w uitgeven.
nog wat inspiratie: (voor een momentje)
variabele cranklengte, 'ingebouwd' in het crankstel van de Mowe Franklin (en heel prijzig): https://www.youtube.com/watch?v=5Nvv8zT4pE8
oeps! hier al behandeld met o.a.: - kracht is iets anders dan vermogen;
- de homeopathie onder de cranks. (oei!)

variabele cranklengte, ontwikkeld en gedemonstreerd door een jongeman van 77 lentes :D : https://www.youtube.com/watch?v=uMKQ8fRNViU

en hier zelfs als vijfde fiets een autonoom rijdende fiets! https://www.youtube.com/watch?v=1AbxF9whBgc let wel even op de genoemde datum :wink: :D
zivojan schreef:
ma 10 dec, 2018 16:48
Iemand die er meer van weet of er ervaring mee heeft?
Ik heb de Pendix een paar maanden mogen testen. Zie hier mijn review: http://www.sintchristophorus.nl/review-pendix-edrive/
Christophorus schreef:
do 28 feb, 2019 22:51
Ik heb de Pendix een paar maanden mogen testen. Zie hier mijn review: http://www.sintchristophorus.nl/review-pendix-edrive/
Goed artikel.

Pendix lijkt me een goede ontwikkeling "voor als ik later oud ben" ;), dus ik kijk er met interesse naar (al hoop ik dat de komende 10 jaar (of nog langer) er nog veel ombouwmogelijkheden bij gaan komen)

Paar puntjes:
Hoe stel je de pedalen weer synchroon (even ver uitstekend)? Met 2cm bij de Q-factor (alleen aan de linkerkant) lijkt me dat lastig.

Voordeel van de Pendix tov andere ombouwsets, is dat deze ook op een EBB kan. Met de Pendix er op kan je echter niet meer bij de gaten in de EBB voor het afstellen (pin er doorgeen steken). Gaat dat dan ook met de hand?
Met een Bushnell EBB lijkt het me helemaal lastig omdat je deze zo te zien niet meer los kan draaien als de Pendix gemonteerd is.
Fedor schreef:
vr 01 mar, 2019 08:03
Paar puntjes:
Hoe stel je de pedalen weer synchroon (even ver uitstekend)? Met 2cm bij de Q-factor (alleen aan de linkerkant) lijkt me dat lastig.

Voordeel van de Pendix tov andere ombouwsets, is dat deze ook op een EBB kan. Met de Pendix er op kan je echter niet meer bij de gaten in de EBB voor het afstellen (pin er doorgeen steken). Gaat dat dan ook met de hand?
Met een Bushnell EBB lijkt het me helemaal lastig omdat je deze zo te zien niet meer los kan draaien als de Pendix gemonteerd is.
Het is 1 cm per kant. Bij fietsen met een EBB kan je de trapas altijd iets opschuiven, maar in mijn fiets hoefde er niets gecorrigeerd te worden. Zelfs de uitlijning van de tandriem bleef in tact.

Een asymmetrische inbouw kan voorkomen bij fietsen met een kettingkast. Niet alle kettingkasten hebben genoeg ruimte voor de rechter traparm van Pendix en dan laat men soms de originele rechter crank zitten. Niet ideaal, dus dan wordt aangeraden de originele kettingkast te vervangen door een Chainglider.

De ketting of tandriem op spanning zetten is inderdaad wel extra lastig geworden. Ik heb zelf in 5 jaar tijd mijn riem slechts 1x hoeven naspannen, maar met een ketting moet je dit veel vaker doen. Dan moet de motor er even af en daar heb je een cranktrekker voor nodig.