Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe kies je een elektrische vakantiefiets 1 Waarom wil je een elektrische vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Hoe kies je een elektrische vakantiefiets 1 Waarom wil je een elektrische vakantiefiets?

Terug naar inhoudsopgave klik hier https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32689

Je hebt bedacht dat je een elektrische fiets wilt kopen om mee op vakantie te gaan.

Maar waarom eigenlijk?

In deze discussie willen we je stil laten staan bij deze vraag.

Wat is het probleem dat je wilt oplossen? Deze vraag heeft letterlijk gewicht want je hangt tot 7 kilo extra gewicht aan je fiets in de vorm van een motor, een accu, kabels en een acculader. Die moet dan wel een duidelijk nut hebben, bijna ieder dag weer.

Hieronder kan een inhoudelijke discussie plaatsvinden over bovenstaande vraag,

Een discussie over een (sub)inhoudsopgave graag in de inhoudsopgave voeren, dus op https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 59&t=32689

Als eerste bijdrage hierover wil ik graag aftrappen met het besef dat 7 kilo extra op een helling van 10-20% me 10-30 watt aan extra vermogen kost. Dit op basis van een beetje spelen met http://bikecalculator.com

Als je dus even hard omhoog wilt gaan als op een normale fiets ben je dus in de bergen verplicht om dat uit de motor te laten komen.
Als je dat een uur lang doet ben je 10-30 Wh kwijt. Afhankelijk van de capaciteit van je accu is dat 3-10% van je accucapaciteit. Dus kan je 10-30 uur even snel klimmen als je zou kunnen op een niet elektrische fiets.

Dat is dus het break-evenpoint. Je hebt dan geen voordeel van het elektrisch zijn van je fiets. Wil je dat wel hebben, zal je meer watt moeten inzetten en is je accu sneller leeg.

Wat vind je van bovenstaande redenering?
Hans Keesom schreef:
vr 15 feb, 2019 13:26
... als een discussie over een subinhoudsopgave.
Ik denk dat het beter is om dit onderwerp meteen te splitsen. Dat is nu voor moderator veel minder werk dan over een tijdje.
Er kan nog een onderwerp bij: de voor en nadelen van een electrische vakantiefiets.
Dat laatste hebben we een hele tijd geleden ook gedaan met het onderwerp ligfiets en dat heeft mij toen veel duidelijk gemaakt.

Ik denk dat het noodzakelijk is om voor- en nadelen te bespreken voordat de keuze HOE aan de orde komt.

Dus als eerste Waarom: (kan bergen niet meer op, ik wil verder dan ik kan zonder, slechte knieën etc...)
Dan voor en nadelen.
Dan welke fiets.
Leon schreef:
vr 15 feb, 2019 13:45
Hans Keesom schreef:
vr 15 feb, 2019 13:26
... als een discussie over een subinhoudsopgave.
Ik denk dat het beter is om dit onderwerp meteen te splitsen. Dat is nu voor moderator veel minder werk dan over een tijdje.
Er kan nog een onderwerp bij: de voor en nadelen van een electrische vakantiefiets.
Dat laatste hebben we een hele tijd geleden ook gedaan met het onderwerp ligfiets en dat heeft mij toen veel duidelijk gemaakt.
Dank voor je bijdrage, maar dit graag doen onder het onderwerp : "Hoe kies je een elektrische vakantiefiets INHOUDSOPGAVE" dus viewtopic.php?f=59&t=32689&p=327121#p327121
Hans Keesom schreef:
vr 15 feb, 2019 13:51
Dank voor je bijdrage, maar dit graag doen onder het onderwerp : "Hoe kies je een elektrische vakantiefiets INHOUDSOPGAVE" dus viewtopic.php?f=59&t=32689&p=327121#p327121
Ik snap nu waar je heen wilt. De topictitel was me even niet duidelijk.
Gelukkig kun je ook de titel nog een tijdje aanpassen als het nodig blijkt. (Bij het aanpassen van je eerste bericht)