Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft ervaringen met Alpen oversteek met Santos TM power GoSwiss - Forum Wereldfietser

Wie heeft ervaringen met Alpen oversteek met Santos TM power GoSwiss

Ik overweeg deze zomer een reis naar Italië, via de Brennerpas, met een santos travelmaster met GoSwiss achtermotor en vroeg mij af of iemand hiermee ervaringen heeft en deze met ons zou willen delen. Ik ben m.n. geïnteresseerd in de prestaties vd motor, of men met 1 of 2 accu’s gereisd heeft en hoeveel km per dag kon worden afgelegd. En welke route heb je genomen; met tent en volle bepakking of licht en overnachtingen in hotels etc.?

NB ik reis met bovengenoemde fiets en ben dus nadrukkelijk niet geïnteresseerd in opmerkingen, ervaringen met of adviezen voor andere systemen.
Wat mij opvalt als ik dit bericht lees. Hoe oud ben je, of is dat lelijk als ik dat vraag. Wat kan je zelf leveren om de diverse bulten over te komen. Welk verzet kan je met een e-bike draaien.
Het maakt idd wel uit met welke ondersteuning "normaal" wordt gereisd.

Bij volle ondersteuning zou ik voor een 2e accu gaan. Ook omdat dat meer armslag geeft om evt. een andere route te kiezen. Brenner is nou niet de mooiste oversteek imho.
Ik dacht aan de Brenner omdat ik wellicht via de München-Venetië route wil fietsen en ik heb gelezen dat die overgang ook de minst zware zou zijn. Welke zou jij dan aanbevelen?
En mijn specifieke vraag aan Santos-rijders is hoeveel km zij per dag konden afleggen, met een accu (of twee? dat laatste heeft niet mijn voorkeur want betekent weer meer gezeul). Ik heb zelf niet heel veel fietservaring en ik ben ook niet meer de jongste (50+...).
Globociclista schreef:
zo 24 mar, 2019 10:25
Ik dacht aan de Brenner omdat ik wellicht via de München-Venetië route wil fietsen en ik heb gelezen dat die overgang ook de minst zware zou zijn. Welke zou jij dan aanbevelen?
Het is idd de minst zware, maar lamdschappelijk vind ik deze ook minder. Ik zou dan eerder via de Reschenpass gaan (en dan evt. eerst via Garmisch-Partenkirchen en de Fernpass).

Hier wat meer info: viewtopic.php?t=26003
Fedor schreef:
zo 24 mar, 2019 10:36
Het is idd de minst zware, maar lamdschappelijk vind ik deze ook minder. Ik zou dan eerder via de Reschenpass gaan (en dan evt. eerst via Garmisch-Partenkirchen en de Fernpass).
Ik ben net terug uit Rome en wilde over de Reschenpas via de Romeroute van Reitsma. De weg over de Norbertshöhe, vóór de Reschenpas, is afgesloten wegens een aardverschuiving. Mij werd in Pfunds gezegd de bus te nemen naar Nauders, van daar ben ik verder over de Reschenpas gereden. Mijnheer Reitsma heeft nav. mijn melding hierover contact gehad met de VVV in Nauders, die hem meldde dat het fietsverbod op de weg van Pfunds naar Nauders is opgeheven. Wie dus in de komende periode over de Reschenpas wil fietsen, kan het beste even nagaan of de route over weg 27-185 alweer geopend is, of moet over de 180 tussen de auto's fietsen van Pfunds naar Nauders. Zie ook:
https://www.reitsmaroutes.nl/images/pdf ... ome2.5.pdf

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
vr 19 apr, 2019 17:19
Fedor schreef:
zo 24 mar, 2019 10:36
Het is idd de minst zware, maar lamdschappelijk vind ik deze ook minder. Ik zou dan eerder via de Reschenpass gaan (en dan evt. eerst via Garmisch-Partenkirchen en de Fernpass).
Ik ben net terug uit Rome en wilde over de Reschenpas via de Romeroute van Reitsma. De weg over de Norbertshöhe, vóór de Reschenpas, is afgesloten wegens een aardverschuiving. Mij werd in Pfunds gezegd de bus te nemen naar Nauders, van daar ben ik verder over de Reschenpas gereden. Mijnheer Reitsma heeft nav. mijn melding hierover contact gehad met de VVV in Nauders, die hem meldde dat het fietsverbod op de weg van Pfunds naar Nauders is opgeheven. Wie dus in de komende periode over de Reschenpas wil fietsen, kan het beste even nagaan of de route over weg 27-185 alweer geopend is, of moet over de 180 tussen de auto's fietsen van Pfunds naar Nauders. Zie ook:
https://www.reitsmaroutes.nl/images/pdf ... ome2.5.pdf

Groetjes,

Carl
Kan je met een fiets niet eigenlijk altijd wel langs zo'n wegversperring komen? Ik bedoel: als je er een stukje voor moet (berg)wandelen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem, toch?
Niet altijd mogelijk Willem, ben een paar jaar geleden in de Auvergne op de D 40 in de buurt van Monistrol-d'allier gestrand.
Reden was, de weg was over 20 mtr (5mtr hoog) versperd, er was echt niet langs of overheen te komen met volle fiets.
Enige mogelijkheid was omfietsen.
Weg is een aantal maanden afgesloten geweest.
willem.m schreef:
vr 19 apr, 2019 17:38
Kan je met een fiets niet eigenlijk altijd wel langs zo'n wegversperring komen? Ik bedoel: als je er een stukje voor moet (berg)wandelen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem, toch?
Meestal wel. De meeste wegversperringen zijn voor auto's bedoeld. Toch heb ik er ook wel gezien waar de weg weg was en alleen lucht gaapte en zelfs geen geitenpad.
Dag Globo,

wat jouw vraag over prestaties betreft bij een GoSwiss motor, is het belangrijk dat je een redelijke snelheid behoudt als je bergop fietst. De reden is dat door de snelheid van het draaiende achterwiel de motor gekoeld wordt.

Fiets je te langzaam (bergop dus), dan zal een bimetaaltje kromtrekken en de thermische beveiliging in werking zetten. Dan is het wachten tot hij weer afgekoeld is voordat je weer verder kunt. Verder niet iets om je druk over te maken, maar het is wel een weetje.

Wat jouw vraag over actieradius betreft, is er een aardige 'tool' van Bosch waarop je kunt zien wat er invloed heeft op de actieradius: https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... alculator/
Deze parameters zijn ook van toepassing op GoSwiss.
De reden dat zo'n naafmotor warm wordt is dat het rendement bij zulke lage toerentallen erg laag wordt en dus een aanzienlijk deel van de energie uit de accu in de motor in warmte omgezet wordt. Een trapasmotor heeft daar veel minder last van omdat je kunt terugschakelen naar een lichter verzet - moet je wel doen dus.
Let op, off-topic:
willem.m schreef:
vr 19 apr, 2019 17:38
Carl schreef:
vr 19 apr, 2019 17:19
Ik ben net terug uit Rome en wilde over de Reschenpas via de Romeroute van Reitsma. De weg over de Norbertshöhe, vóór de Reschenpas, is afgesloten wegens een aardverschuiving.
Kan je met een fiets niet eigenlijk altijd wel langs zo'n wegversperring komen? Ik bedoel: als je er een stukje voor moet (berg)wandelen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem, toch?
Als ik ergens kom waar ze de weg opnieuw aan het asfalteren zijn ofzo, ga ik ook altijd wel even kijken of ik een stukje door de berm kan lopen. Als mij verteld wordt dat een 18 km lange bergweg is afgesloten omdat er een rots is afgebroken en naar beneden gelazerd, heb ik weinig trek om het te gaan proberen.

Carl
Globociclista schreef:
zo 24 mar, 2019 10:25
Ik dacht aan de Brenner omdat ik wellicht via de München-Venetië route wil fietsen en ik heb gelezen dat die overgang ook de minst zware zou zijn. Welke zou jij dan aanbevelen?
En mijn specifieke vraag aan Santos-rijders is hoeveel km zij per dag konden afleggen, met een accu (of twee? dat laatste heeft niet mijn voorkeur want betekent weer meer gezeul). Ik heb zelf niet heel veel fietservaring en ik ben ook niet meer de jongste (50+...).
Als je deze reis gedaan hebt, kun je dan je ervaringen delen? Dan hebben andere fietsers er misschien ook wat aan, als zij een zelfde soort fiets tocht willen doen.
Hallo fietsavontuur, jazeker, ik zal mijn ervaringen delen op deze pagina. Ik hoop zelf in juni/juli te kunnen gaan. Groet
Let op, off-topic:
Carl schreef:
vr 19 apr, 2019 23:43
Let op, off-topic:
willem.m schreef:
vr 19 apr, 2019 17:38
Carl schreef:
vr 19 apr, 2019 17:19
Ik ben net terug uit Rome en wilde over de Reschenpas via de Romeroute van Reitsma. De weg over de Norbertshöhe, vóór de Reschenpas, is afgesloten wegens een aardverschuiving.
Kan je met een fiets niet eigenlijk altijd wel langs zo'n wegversperring komen? Ik bedoel: als je er een stukje voor moet (berg)wandelen, dan lijkt me dat niet zo'n probleem, toch?
Als ik ergens kom waar ze de weg opnieuw aan het asfalteren zijn ofzo, ga ik ook altijd wel even kijken of ik een stukje door de berm kan lopen. Als mij verteld wordt dat een 18 km lange bergweg is afgesloten omdat er een rots is afgebroken en naar beneden gelazerd, heb ik weinig trek om het te gaan proberen.
Meestal lukt het wel.
Nam ooit de gok en kwam bij een twee meter diepe sleuf overdwars, gelukkig met vriendelijke werklieden.
Ze legden de ladder over de sleuf en hielpen serieus bij het overbrengen van 3 fietsen (ze waren wel verbaasd over het gewicht van die fietsen, dwz het ging maar net goed bij de eerste).
Een andere keer toch maar omgefietst omdat er kilometers verderop een gestremde brug in het vooruitzicht werd gesteld ... na de omweg aan de andere kant aangekomen bleek de brug wel voor voetgangers en fietsers bruikbaar.

Maar goed, het is een afweging tussen de omweg en de kans op succes ... soms kunnen lokalen je nuttige info geven.

Groeten BSM
Globociclista schreef:
di 14 mei, 2019 15:57
Hallo fietsavontuur, jazeker, ik zal mijn ervaringen delen op deze pagina. Ik hoop zelf in juni/juli te kunnen gaan. Groet
Dankjewel, hoop dat je een mooie reis hebt en alles goed gaat. Veel succes.
Ik heb inmiddels de tocht volbracht en deel hier graag mijn ervaringen.
Ik heb in augustus in 11 dagen de Reitsma-route van Amsterdam naar de Reschenpas gefietst en daarna door naar Venetië (in c5 dagen). Ik was eerst van plan om de terugreis met de trein te reizen. Dat bleek problematisch omdat de Deutsche Bahn voor de IC en ICE treinen vraagt om een reservering voor de fiets, en die kan, zoals ik te laat merkte, niet online of per e-mail naar Italië worden toegestuurd. Ik heb een groot deel van de terugreis daarom ook per fiets afgelegd, via de Brennerpas, tot München.
De hele reis is boven verwachting voorspoedig verlopen. Ik kon dankzij de motor redelijk grote afstanden per dag afleggen (100-150km). De beklimming van de Buchener Höhe en de Reschenpas (heen) en de Brenner- en Achenpas (terug) ging ook prima. Op geen enkel moment heb ik problemen gehad met oververhitting van de GoSwiss-motor (wat mij betreft kunnen alle praatjes en theorieën hierover de prullenbak in - hopelijk leest de Fietsersbond mee :P ). De accu-capaciteit was voor mij ook voldoende. Opladen van de accu was nergens een probleem.
Kortom: voor een relatief ongetrainde en iets oudere fietser zoals ik is een fiets met motor echt een uitkomst. Ik heb een onvergetelijke reis gehad, waarbij ik voor het eerst serieuze bergen ben overgestoken. Eerlijk gezegd vond ik de oversteek van de Alpen geleidelijker en minder vermoeiend dan mijn reis door de Ardennen vorig jaar. En last but not least, de Santos heeft me geen moment in de steek gelaten. Echt onverwoestbaar!
Mooi om te lezen :)