Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Tektro hydraulische remmen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Probleem met Tektro hydraulische remmen

EnriceV schreef:
di 26 mar, 2019 10:53
Net zoals bij andere remmen dus: het goede spul houdt het lang vol, maar meer dan genoeg rommel op de markt om negatieve ervaringen op te doen.
Pfoe inderdaad. Gelukkig heb je dus ook blokken die wel een acceptabele levensduur hebben.
Als ik dit allemaal zo lees is de gewetensvraag: doe ik er niet beter aan de Pegasus in te ruilen voor een Koga E-Worldtraveller (liefst Signatuur)? Bij 12GoBiking bestaat die mogelijkheid binnen 10 dagen, zou dus kunnen. Alleen: is het echt nódig of volstaat het vervangen van de schijfremmen door goed spul?

Afgaande op de specs leek deze fiets me niet slecht en ook de tochtjes die ik er tot nu toe op gemaakt heb voelden wel goed aan (afgezien dus van dat gedoe met die schijfremmen).

De Koga is in principe boven mijn budget, komt nog bij dat ik met m'n vorige Koga (dat was een Koga E-Deluxe) zeer veel ellende gehad heb. Toen ik laatst bij een Koga-dealer was zei hij: 'er is zóveel mis met die fiets en er is zóveel aan gesleuteld, ik wil 'm niet eens meer maken, rij hem maar op en koop een nieuwe'. Dat hoor je dan over een Koga, ruim 3400 euro, 2.5 jaar oud, altijd binnen gestaan (en dat is nog waar ook), gewoon fietstochten mee gemaakt. Dus Koga zegt ook niet alles en vraagt in ieder geval véél voor z'n fietsen. Maar die E-Worldtraveller schijnt weer heel goed te zijn. Tja.

Van Duitse fietsen is bekend dat de prijs/kwaliteit verhouding over 't algemeen wat gunstiger is dan bij de NL-fietsen (ik heb het dus over e-bikes), vandaar dat ik via 12GoBiking bij die Pegasus terecht kwam. Maar ik heb ook geen zin in uitval en allerlei andere materiaalpech onderweg. Choices, choices, choices. Wat te doen?
Als je wat allemaal zo leest? Er wordt gesuggereerd dat je andere blokjes kunt proberen, en er eerst eens door iemand naar kunt laten kijken. Dan ga je toch niet meteen over naar een andere fiets?!

Of, je moet eigenlijk een compleet andere fiets willen. In dat geval doen, maar geef dan niet de remmen de schuld :wink:
Swinden schreef:
di 26 mar, 2019 14:23
... komt nog bij dat ik met m'n vorige Koga (dat was een Koga E-Deluxe) zeer veel ellende gehad heb. Toen ik laatst bij een Koga-dealer was zei hij: 'er is zóveel mis met die fiets en er is zóveel aan gesleuteld, ik wil 'm niet eens meer maken, rij hem maar op en koop een nieuwe'. Dat hoor je dan over een Koga, ruim 3400 euro, 2.5 jaar oud, altijd binnen gestaan (en dat is nog waar ook), gewoon fietstochten mee gemaakt.
Hoeveel kilometer heb je daarop gefietst? Heb je die fiets bij die fietsenmaker gekocht? (waar anders en waarom ben je daar niet teruggegaan) Garantie?
Als je per sé een fiets wilt die perfect is en blijft raad ik dromenland aan, een pagina ergens op heaven.god.org...
@Travelmaster: zo was het ook niet gelijk bedoeld maar ik kreeg toch het gevoel dat er in het algemeen wat negatief over Pegasus als merk gedacht wordt ('el cheapo'). Mij leek die fiets wel OK, maar zóveel verstand van fietsen heb ik ook weer niet, vandaar mijn vraag.
Leon schreef:
di 26 mar, 2019 14:38
Swinden schreef:
di 26 mar, 2019 14:23
... komt nog bij dat ik met m'n vorige Koga (dat was een Koga E-Deluxe) zeer veel ellende gehad heb. Toen ik laatst bij een Koga-dealer was zei hij: 'er is zóveel mis met die fiets en er is zóveel aan gesleuteld, ik wil 'm niet eens meer maken, rij hem maar op en koop een nieuwe'. Dat hoor je dan over een Koga, ruim 3400 euro, 2.5 jaar oud, altijd binnen gestaan (en dat is nog waar ook), gewoon fietstochten mee gemaakt.
Hoeveel kilometer heb je daarop gefietst? Heb je die fiets bij die fietsenmaker gekocht? (waar anders en waarom ben je daar niet teruggegaan) Garantie?
Als je per sé een fiets wilt die perfect is en blijft raad ik dromenland aan, een pagina ergens op heaven.god.org...
Ja, ik heb 'm gekocht bij een Koga-dealer en ben zó vaak uit noodzaak terug moeten gaan dat ze de fiets (en mij erbij) al herkenden. Ook op reis heb ik er de nodige troubles mee gehad en dan breng je 'm bij de plaatselijke fietsenmaker. Ik heb er ongever 25.000km. op gefietst. Voor de goede orde: op m'n vorige Koga, een gewone hybride-fiets, heb ik meer dan 100.000km. afgelegd, nooit ècht gedoe, alleen de gewone servicebeurten.

De eerste twee jaar is die E-Deluxe onder garantie gerepareerd, maar om een voorbeeld te noemen: net buiten de garantie brak het nokje aan de onderkant van de accu af zodat de accu niet meer onder de bagagedrager bevestigd kon worden. Koga geeft dan niet thuis en een nieuwe kost ruim 600 euro. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat Koga de moeilijkheden met de ondersteuning had opgelost, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

O ja, ik wil niet persé een fiets die helemaal perfect is maar gewoon een fiets die degelijk in elkaar zit, met goede onderdelen, een fiets waar je binnen redelijke grenzen op kunt vertrouwen.
Swinden schreef:
di 26 mar, 2019 14:38
@Travelmaster: zo was het ook niet gelijk bedoeld maar ik kreeg toch het gevoel dat er in het algemeen wat negatief over Pegasus als merk gedacht wordt ('el cheapo'). Mij leek die fiets wel OK, maar zóveel verstand van fietsen heb ik ook weer niet, vandaar mijn vraag.
Als-ie fijn fietst, lekker houden. Je kunt je ook nog even verdiepen in wat die voorwaarden van 12go zijn mbt die 10 dagen. Kan me niet zo goed voorstellen dat het "no questions asked"- teruggeven is.
Over dat ruilen: https://www.12gobiking.nl/niet-goed-fiets-terug

Keuzes zijn niet altijd moeilijk, maar nu zat ik even te dubben, vandaar m'n vragen. Soit :)
Netjes, zo te zien, die inruilgarantie.
Ook een goede fiets heeft onderhoud nodig en onderweg naar waar dan ook, er is niet op elke hoek van de straat een fietsenmaker, als je niet bereid bent het standaard onderhoud zelf te kunnen of kleine reparaties zelf uit te voeren, dan zou ik nog even rondjes om de kerk blijven rijden.
Duur wil niet per definitie zeggen dat het beter is, van mijn Hope remmen is door inwerking van zout onlangs de bevestiging van de borgpen voor de remblokjes afgebroken, voor wat die remmen kosten zou je dat niet verwachten, gelukkig voor de geldbuidel zijn alle onderdelen los te krijgen, anders dan bij Shimano en Tektro waarbij je een complete caliper moet kopen.
_Peter_ schreef:
di 26 mar, 2019 17:06
Ook een goede fiets heeft onderhoud nodig en onderweg naar waar dan ook, er is niet op elke hoek van de straat een fietsenmaker, als je niet bereid bent het standaard onderhoud zelf te kunnen of kleine reparaties zelf uit te voeren, dan zou ik nog even rondjes om de kerk blijven rijden.
Kom kom, Peter, niet zo denigrerend. Ik ben geen technicus maar als het gaat om een ketting repareren/nieuwe omleggen, derailleur afstellen, spaak inzetten e.d. dan is het geen probleem. Ik kan zelfs een bandje plakken, kun je nagaan :)

Op mijn vele fietstochten door Europa heb ik zo'n beetje alle bergen gehad, o.a. de Karpaten op weg naar Istanbul, de Pyreneeën op weg naar Madrid, de Alpen richting Italië, en als er iéts is wat ik dan altijd gevoeld heb is het dat je in de bergen absoluut op je remmen moet kunnen vertrouwen. Vandaar dat ik wat kopschuw werd van die Tektro's, ook omdat ik (nog) geen ervaring heb met schijfremmen. Tel daarbij op dat Pegasus nogal wisselend beoordeeld wordt en dan begrijp je misschien waarop ik dit draadje begon, gewoon om eens te horen hoe jullie erover dachten. Moet kunnen, in een forum van de wereldfietser.

[Edit]: inmiddels heb ik gebruik gemaakt van de omruilgarantie van 12GoBiking en gekozen voor een Koga E-Worldtraveller Signature.
Sterkte.
Swinden schreef:
wo 27 mar, 2019 11:55
_Peter_ schreef:
di 26 mar, 2019 17:06
Ook een goede fiets heeft onderhoud nodig en onderweg naar waar dan ook, er is niet op elke hoek van de straat een fietsenmaker, als je niet bereid bent het standaard onderhoud zelf te kunnen of kleine reparaties zelf uit te voeren, dan zou ik nog even rondjes om de kerk blijven rijden.
Kom kom, Peter, niet zo denigrerend. Ik ben geen technicus maar als het gaat om een ketting repareren/nieuwe omleggen, derailleur afstellen, spaak inzetten e.d. dan is het geen probleem. Ik kan zelfs een bandje plakken, kun je nagaan :)

Op mijn vele fietstochten door Europa heb ik zo'n beetje alle bergen gehad, o.a. de Karpaten op weg naar Istanbul, de Pyreneeën op weg naar Madrid, de Alpen richting Italië, en als er iéts is wat ik dan altijd gevoeld heb is het dat je in de bergen absoluut op je remmen moet kunnen vertrouwen. Vandaar dat ik wat kopschuw werd van die Tektro's, ook omdat ik (nog) geen ervaring heb met schijfremmen. Tel daarbij op dat Pegasus nogal wisselend beoordeeld wordt en dan begrijp je misschien waarop ik dit draadje begon, gewoon om eens te horen hoe jullie erover dachten. Moet kunnen, in een forum van de wereldfietser.

[Edit]: inmiddels heb ik gebruik gemaakt van de omruilgarantie van 12GoBiking en gekozen voor een Koga E-Worldtraveller Signature.
Sorry, maar aan de openingstekst te zien had ik het idee dat je wat fietsen en op vakantie ermee een leek was. Veel plezier met je nieuwe fiets. Ik zou zelf de motor en de accu thuislaten, scheelt toch weer wat gewicht bij het naar beneden rijden van de berg. :wink:
Swinden schreef:
wo 27 mar, 2019 11:55
inmiddels heb ik gebruik gemaakt van de omruilgarantie van 12GoBiking en gekozen voor een Koga E-Worldtraveller Signature.
Met schijfremmen of met velgremmen? :)
_Peter_ schreef:
do 04 apr, 2019 23:24
Ik zou zelf de motor en de accu thuislaten, scheelt toch weer wat gewicht bij het naar beneden rijden van de berg. :wink:
Misschien nog beter om dan ook maar die remmen thuis te laten, ben je nog eerder beneden en je komt en passant op de meest verrassende plekjes 8)

Uiteindelijk waren die Tektro-remmen van de Pegasus het probleem niet zozeer maar meer het op het eerste gezicht wat futiele gegeven dat het onmogelijk was lowriders aan de voorvork te bevestigen, de buizen daarvan waren gewoon te dik en vooral ook te ovaal. Heb het voor de zekerheid nog gecheckt bij Bike4Travel, mèt de montageset van Tubus en die van Cordo: ging echt niet. Lange tochten maken met alle bagage op de achterdrager zie ik totaal niet zitten dus om nou een nieuwe fiets te kopen die je gelijk zulke beperkingen oplegt leek me onverstandig.

Afbeelding
Achteraf wat dom dat ik niet gelijk voor die Koga gegaan ben, qua onderdelen en afmontage gewoon de fiets die ik in feite zocht, en die ik qua zithouding ook nog geschikter kon maken (ander stuur, andere stuurpen, zie afbeelding hierboven), maar ik schrok terug voor de prijs en ging dus op zoek naar een wat goedkoper maar evengoed alternatief.

Da's niet eenvoudig, alleen al dit: waarom hebben praktisch alle e-bikes een geveerde voorvork, ook de 'trekking e-bikes' met brede banden? Wat je ziet zijn toch merendeels stadsfietsen opgeleukt met wat extra features. Een gewone sportieve fiets met Bafang of Pendix heb ik ook nog overwogen maar daar kleven ook weer nadelen aan. Volgens mij is er best een markt voor trekking e-bikes, zoals die er al is voor elektrische MTB's.
Swinden schreef:
vr 05 apr, 2019 17:48
Da's niet eenvoudig, alleen al dit: waarom hebben praktisch alle e-bikes een geveerde voorvork, ook de 'trekking e-bikes' met brede banden? Wat je ziet zijn toch merendeels stadsfietsen opgeleukt met wat extra features.
De Nederlanders die nu massaal e-bikes kopen zijn gemiddeld dik boven de 50, hebben ouders gehad die het in de oorlog zwaar hebben gehad en daarmee nog steeds opgevoed met het idee dat meer beter is, in ALLES. Ook veel mensen onder de 50 hebben dit idee met de paplepel ingegoten gekregen. Culturen veranderen niet snel, ze veranderen extreem traag. Voorbeelden zie je overal en beheersen m.i. welbeschouwd het nieuws van alledag.
Dus leveren fabrikanten vooral fietsen mét dit, mét dat en mét alles. Het verkoopt.
Toch zie je een verschuiving naar jongere leeftijden, met name waar het gaat om speedbikes; naar m'n werk gebruik ik gewoon m'n stadsbarrel en regelmatig word ik voorbij gesjeesd door een tiptop sportief geklede yup die met een vaartje van zo'n 45 k/u op weg is naar z'n werk. Dat wordt mede in de hand gewerkt door de ontwikkeling van fietssnelwegen, wat ik als alternatief voor de auto op zich toejuich. Ook schoolkinderen, meestal meisjes, zie ik de laatste tijd vaker op een elektrische fiets. Vroeger gingen we iedere dag, door weer en wind, zomer en winter, 10 km. naar school en 10 km. weer terug naar huis, maar ja, vroegâh was alles beter :wink: