Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Tektro hydraulische remmen - Forum Wereldfietser

Probleem met Tektro hydraulische remmen

Onlangs heb ik, na een proefritje, deze e-bike https://www.12gobiking.nl/pegasus-tecaro-evo-10-2019 gekocht. Het ding fietste prima en ook de specs leken me OK, met de SLX-versnellingengroep, Bosch Performance CX, Schwalbe Big Apple banden enz. Wat betref de hydraulische schijfremmen: Tektro kende ik niet maar bij een Pegasus met voor de rest goede specs ga je er vanuit dat de remmen ook wel goed zullen zijn. Het gaat om de Tektro HD-M520 hydraulische schijfremmen

Echter, al eerder was me opgevallen dat de voorrem bij remmen een ijselijke kreun gaf en bij de eerste wat langere rit (zo'n 100 km.) had ik toch ook verder een probleem: op een gegeven moment moest ik een noodstop maken door een fietser die onverwacht linksaf sloeg zonder richting aan te geven en onmiddellijk daarna maakte de voorrem een akelig rauw en raspend geluid. Dat hield een tijd aan en werd toen allengs minder. De voorrem deed het nog wel.

Punt is dat ik met deze fiets langere tochten in het buitenland wil gaan maken, begin mei a.s. via de R1 naar St.Petersburg, om te beginnen. Remmen zijn van vitaal belang, altijd, maar helemaal in de bergen. Ik heb wat rond zitten googelen met 'Tektro' en kom dan best een hoop negatieven reacties tegen wat betreft die hydraulische remmen: goedkoop, instapmodelletjes, kostenbesparing bij de leverancier (Pegasus dus in dit geval) enz.

Hamvraag is eigenlijk: is Tektro echt zo slecht, kun je er veilig een lange tocht mee gaan maken, zijn ze degelijk en betrouwbaar of kun je veel pech en reparaties verwachten? Zijn hier mensen die daar meer over weten en/of praktische ervaringen hebben met die remmen. 12GoBiking geeft de mogelijkheid een nieuwe fiets binnen 10 dagen te ruilen; zou eventueel een optie kunnen zijn.
Als de fiets verder goed bevalt kun je ook alleen de remmen (laten) upgraden. Maar volgens mij zijn ook de instapremmen gewoon goed genoeg hoor. Je zou eens met andere blokjes kunnen experimenteren.

Anders ben je voor een setje Deore hydraulische schijfremmen waarschijnlijk onder de 100,- wel klaar. Prima dingen.
Maar vanwaar de problemen dan die ik in mijn eerste bericht noemde? Is dat normaal bij nieuwe hydraulische schijfremmen?
Wat is de oorzaak van het geluid?
Ja, dat weet ik niet :roll: Nooit eerder schijfremmen gehad, heb geen ervaring met die dingen. Bij die noodstop heb ik natuurlijk hard in de hendels geknepen, de achterrem gaf geen probleem (ook niet eerder trouwens). Wat zou de oorzaak kunnen zijn, ik bedoel, is dit iets wat vaker voorkomt bij schijfremmen?
Tektro is een budget merk, maar het meeste wat ze maken is best ok voor de prijs. Het probleem dat je beschrijft is zeker niet noodzakelijk te wijten aan de rem.

Een paar dingen om te checken:
- de snel spanner moet echt goed vaststaan: schijfremmen zetten kracht op de vork waardoor er een klein beetje beweging zit in de vork en op termijn kan dat een snelspanner loswerken als die niet vast genoeg zat. Het kan dus ook dat door de noodstop je as een beetje is verschoven in de dropouts.
- de uitlijning: in mijn ervaring is dat iets wat je in het begin een paar keer moet doen tot het helemaal goed zit. Je draait de remklauw bouten een beetje los, trekt de rem aan en draait ze terwijl je remt terug vast: zo lijn je de remklauw uit met de schijf.

Amerikanen schrijven graag reviews over remmen en als je de blogs leest dan zou je met sommige remmen zo het decor in gaan, terwijl andere duizenden keren beter remmen. Dat is niet mijn ervaring: remblokken en schijven zijn veel belangrijker als het gaat om remkracht. Het verschil zit meer in doseerbaarheid en gevoeligheid voor vervuiling (en misschien levensduur). Eerst dus je remmen helemaal goed afgesteld krijgen voor je beslist ze te vervangen.
Nieuwe schijfremmen (blokjes) moeten worden ingebed, de blokjes moeten even wennen aan de schijven. Normaal doet een fietsenmaker dat voor aflevering, daar hebben ze een speciale rollerbank voor. Komt neer op een stuk rijden met 25km p/u en een keer of 20 heel geleidelijk remmen.

Ik zou terug gaan, en de leverancier naar de remmen laten kijken als de fiets verder goed bevalt.

Succes!

Gee
Bedankt voor de reacties, helpt weer om een en ander wat duidelijker te krijgen.
@ Gee: Bij aflevering van de fiets kreeg ik de raad om gedurende een minuutje of zo te fietsen met lichtjes ingeknepen remmen. Dat heb ik ook braaf gedaan. Te horen was dat het wat piepende of slepende geluid (of hoe je het noemen wilt) dat de remmen maakten langzaam verdween. De voorrem echter bleef, zoals ik al schreef, bij remmen een hard en doordringend geluid maken. Als de eerste de beste noodstop de situatie dan nog veel erger maakt schrik je even.

Ik zal nog eens een stuk met 25 k/u rijden en een keer of 20 geleidelijk remmen, zoals je adviseert. Ook heb ik de leverancier al een mailtje gestuurd, nog geen antwoord ontvangen (maandag) maar ik ga z.s.m. wel weer een keer langs. Als de oorzaak duidelijk is en het probleem goed en afdoende oplosbaar zal ik een stuk geruster zijn. Remmen vervangen door betere hoef dus niet direct nodig te zijn maar ik wil het wel even als optie bespreken.
in jouw beschrijving van het probleem ben je voor mij onvoldoende duidelijk wat het probleem is : het piepende geluid en/of onvoldoende remkracht?

Voor de remkracht van schijfremmen is het belangrijk dat er een dun laagje materiaal van de remblokjes overgebracht wordt op de rotor. Dit laagje verhoogt de remkracht aanzenlijk. Voor het overbrengen van dit laagje is het nodig dat je hard remt vanuit een flinke snelheid, zodat er in korte tijd veel wrijvingswarmte ontstaat, dwz een hoge contacttemperatuur tussen blokjes en rotor. Dus juist niet voorzichtig je remmen dichtknijpen. Dit felle remmen doe je een keer of 10.

Met een gewone fiets rijd ik daarvoor een viaduct op, sprint dan omlaag en rem tot bijna blokkade (vergt wat gevoel) en herhaal dit een aantal keren. Met een e-bike laat je de motor het werk doen. Dit proces heet bedding in.

Ik zocht naar wat engelstalige literatuur en vond dit: https://cyclingtips.com/2018/03/road-di ... ing-noise/ .
Het artikel beveelt een combinatie van geleidelijk remmen en fel remmen aan! Dit is anders dan bovenstaande procedure, die ik een paar jaar geleden vond. Misschien heeft het te maken met het verschil tussen MTB- en racefietsen, waar schijfremmen nu snel populair worden. Kijk wat je kunt gebruiken.
Swinden schreef:
ma 25 mar, 2019 13:18
Maar vanwaar de problemen dan die ik in mijn eerste bericht noemde? Is dat normaal bij nieuwe hydraulische schijfremmen?
Heb je de schijven goed ingeremd? Tektro komt voor op el cheapo merken fietsen (zoals kinderfietsen), zoals Pegasus. Lees dit eens:
vierde bericht: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=89360

Twee jaar terug (heb ik) fietsen getest bij de Fietsersbond/Telegraaf. Twee van de tien waren Pegasus. Ook gelijk de slechtste twee.
Sjefke, misschien ook de goedkoopste?
Bert van Sprang schreef:
ma 25 mar, 2019 19:35
Sjefke, misschien ook de goedkoopste?
Testers krijgen geen prijzen te horen.
sjefke schreef:
ma 25 mar, 2019 17:26
Twee jaar terug (heb ik) fietsen getest bij de Fietsersbond/Telegraaf. Twee van de tien waren Pegasus. Ook gelijk de slechtste twee.
Nogmaals: ik heb de Pegasus voor een belangrijk deel gekozen op grond van de specs:
https://www.pegasus-bikes.nl/fietsen/el ... o-10/heren

Vind jij die zo slecht dan?
Alle schijfremmen kunnen lawaai maken, ook de dure van Hope, dus dat heeft niks met de prijs te maken.
Mijn Avid bb7’s maken herrie, zeker als het wat vochtig is / geweest is. De TRW schijfremmen op de fiets van m’n vrouw ook, de Hope Pro 4 van een vriend van me ook, maar zonder uitzondering gebruiken we gesinterde blokken, met organische blokken is het eigenlijk altijd stil - maar die remmen veel minder!

Ik zou terug gaan naar de winkel, ze daar de boel eens na laten zien en eventueel de blokken langs de randen schuin af te laten vijlen, wil wel eens helpen. Het piep probleem is namelijk een vibratie en een schuin kantje aan een blok kan dat al oplossen. Alhoewel op de motor van m’n vrouw de gesinterde blokken naar hartelust bleven gillen bij hard remmen...schuin kantje of niet, daar bracht een ‘blikje’ als anti-piep plaatje achter op het remblok uitkomst.
Swinden schreef:
ma 25 mar, 2019 20:19
sjefke schreef:
ma 25 mar, 2019 17:26
Twee jaar terug (heb ik) fietsen getest bij de Fietsersbond/Telegraaf. Twee van de tien waren Pegasus. Ook gelijk de slechtste twee.
Nogmaals: ik heb de Pegasus voor een belangrijk deel gekozen op grond van de specs:
https://www.pegasus-bikes.nl/fietsen/el ... o-10/heren
Vind jij die zo slecht dan?
De testfietsen waren fietsen, geen e-bikes.
Voor je naar St. Petersburg gaat zou ik dan toch eerst zorgen dat je weet hoe je je fiets van nieuwe remblokjes voorziet, want die slijten onder slechte weersomstandigheden sneller dan je lief is, neem er dus voldoende mee, 3 setjes is wel het minimum, niet overal zijn ze te krijgen, (ook Shimano of Sram/Avid niet) Als je pech hebt is nu de veer tussen de 2 blokjes stuk, op zich niet heel erg, maar het helpt de blokjes weer terug te duwen als je uitgeremd bent, als gevolg lopen ze nu dus aan en schuurt het overgebleven stukje ijzer tegen de schijf.
Voor een e-bike of vakantiefiets voldoen die tektro's volgens mij prima. Je moet net als met andere remmen weten wat je fiets kan in welke situatie, dus anticiperen.
Overigens is met piepende remmen stoppen ook mogelijk met Magura of shimano velgremmen, het is gewoon een kwestie van goed afstellen en weersomstandigheden.
Voor wat het waard is, op mijn Frankentrek staan mechanische Tektro schijfremmen die gigantisch piepen met de originele Tektro-schijven maar niet met Shimano RT-54 schijven van 9€ per stuk. De Tektro schijven lijken mij laser- of waterjetgesneden, de Shimano schijven zijn gestanst waardoor er de randen en de gaten in de schijf meer afgerond zijn.

Dat gezegd zijnde, ik denk dat er ontelbare oorzaken kunnen zijn voor piepende remschijven, waarbij op nummer 1 verontreiniging van de schijf en/of remblok staat. Maar de echte oorzaak achterhalen kan wel eens even moeilijk zijn als shimmy (ongevraagd trillen of slaan van het stuur) proberen op te lossen.

Zelf zou ik upgraden naar Shimano Deore XT omdat het a) de kost niet is b) remblokken beter vindbaar zulllen zijn c) Deore XT schijfremmen een goede reputatie hebben.
_Peter_ schreef:
ma 25 mar, 2019 22:52
Voor je naar St. Petersburg gaat zou ik dan toch eerst zorgen dat je weet hoe je je fiets van nieuwe remblokjes voorziet, want die slijten onder slechte weersomstandigheden sneller dan je lief is,
Daar gaat weer een voordeel van schijfremmen?
Niet per definitie. Hangt van best veel omstandigheden af, net als bij blokjes van velgremmen.
Leon schreef:
di 26 mar, 2019 09:30
_Peter_ schreef:
ma 25 mar, 2019 22:52
Voor je naar St. Petersburg gaat zou ik dan toch eerst zorgen dat je weet hoe je je fiets van nieuwe remblokjes voorziet, want die slijten onder slechte weersomstandigheden sneller dan je lief is,
Daar gaat weer een voordeel van schijfremmen?
TRP en Tektro (zelfde bedrijf, andere productlijn) rusten hun schijfremmen standaard uit met droog weer remblokken ("resin pads"), ik had twee ritjes van 160 km nodig om van volledig nieuw naar volledig weg te gaan. Daarna vervangen door slecht weer blokken ("metallic sintered"), staan er nu bijna 8000km op (met woonwerk verkeer dus veel remmen per km). De "organic" blokken die standaard op Avid BB7's zitten gaan overigens wel lang mee: mijn vrachtfiets zit rond 10000 km met orginele blokken en vaak zware lasten.

Net zoals bij andere remmen dus: het goede spul houdt het lang vol, maar meer dan genoeg rommel op de markt om negatieve ervaringen op te doen.