Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Parijs - Forum Wereldfietser

Naar Parijs

Goedemiddag,

Ik wil graag met mijn elektrische worldtraveller de Benjaminse route naar Parijs fietsen.
Beschik over beperkte tijd, een week, en wil op de beschreven campings overnachten.vanuit Utrecht is de afstand ongeveer 650km.

Mijn vraag is wie er ervaring heeft met deze route en of deze route en afstand in een week te doen is. Ik ben redelijk getraind.

Hartelijke groet,

Marko
Marko65 schreef:
do 11 jul, 2019 16:28
ongeveer 650km. ... of deze route en afstand in een week te doen is. Ik ben redelijk getraind.
Dat is dus op de meeste dagen ongeveer 100 km. Als je thuis voor de lol, zonder bagage, probleemloos 130 km op een dag fietst is het goed voor je te doen.
Met een elektrische fiets geen enkel probleem. Je doet gemakkelijk 100km per dag en je bent niet moe. Zelfs meer dan 100 om in het vlakke Nederland lukt makkelijk
cycler schreef:
vr 12 jul, 2019 02:37
Met een elektrische fiets geen enkel probleem. Je doet gemakkelijk 100km per dag en je bent niet moe.
Ik ken er zat die dat beslist niet halen en zichzelf een redelijke conditie vinden hebben. Ik ken er ook die 120 km fietsen en klagen dat hun conditie zo slecht geworden is.
Op mijn website vind je een verslag van de tocht naar Parijs, maar dan vanuit Maastricht. In totaal 490 km in 5 dagen. Dat bleek vrij makkelijk haalbaar, al zijn er best wat heuvels onderweg, veel meer dan Benjaminse je in zijn beschrijving wil laten geloven.
Ik kom net terug van een fietstocht, ook met de E-Worldtraveller, door een stuk middelgebergte in Duitsland en een stuk langs de Rijn, van Koblenz naar Arnhem, in totaal 675 km., ook in 5 dagen, gemiddeld dus 135 km. per dag. Mijn ervaring is dat je dat met één volle acculading (accu van 500W) niet echt haalt, bergen en eventuele tegenwind meegenomen. Daarbij rij ik zelf zelden boven de Eco-stand, alleen bergop, als het even niet anders kan. Als je kampeert heb je doorgaans veel bagage bij je, bij mij zat dat in 2 achtertassen, 2 voortassen en een stuurtas; ook het totale gewicht daarvan beperkt je actieradius.

Een snellader ('Bosch fast charger') van 6A bood iedere dag uitkomst: tussen de middag (meestal had ik dan nog 2 of soms 3 blokjes op m'n Intuvia-display over) ging ik eten in een restaurant, nam accu en oplader mee, zonder uitzondering vond het personeel het prima de accu een uurtje aan de stroom te hangen, met zo'n snellader is je accu dan weer bijna vol en haal je die 135 km. moeiteloos. Opladen op de camping was sowieso nooit een probleem, soms kun je de accu gewoon aan de stroom voor campers hangen (dat zijn dan van die dikke kabels die uit zo'n kastje komen).

In Duitsland is de 'Elektrorad' net zo ingeburgerd als in Nederland, restaurants en hotels zijn eraan gewend, ik weet niet hoe dat richting Parijs is maar in de praktijk zal je, denk ik, geen problemen tegenkomen.
Leon schreef:
vr 12 jul, 2019 09:58
cycler schreef:
vr 12 jul, 2019 02:37
Met een elektrische fiets geen enkel probleem. Je doet gemakkelijk 100km per dag en je bent niet moe.
Ik ken er zat die dat beslist niet halen en zichzelf een redelijke conditie vinden hebben. Ik ken er ook die 120 km fietsen en klagen dat hun conditie zo slecht geworden is.

Tja wat is redelijk getraind? Als Mark65 op een gewone tourfiets met bagage op vlak land en geen wind wel een uur uur of 3 a 4 met 18 km/h kan doorfietsen, zou ik zeggen dat het zeker gaat lukken, mits ie voldoende wH als reserve in de accu('s) heeft.
De e-bike kan 'm dan helpen om 4 a 5 uur met gemiddelde snelheid van 20-23 km/h te rijden en dan kom je wel aan die 100 km. Of zoals Swinden lijkt aan te geven, op hellingen die te stijl zijn voor de laagste versnelling, even de motor er bij schakelen om niet stil te komen te staan. Dat kan even flink wat stroom vragen maar het voorkomt dat je jezelf opblaast met een te grote krachtinspanning.

Mijn duimregel is om eerst vast te stellen welke afstand hij zonder ondersteuning hij kan fietsen op E-bike. Voor elke 10 wH aan accucapaciteit mag ie daar dan gerust een kilometer optellen om op zijn geschatte dagafstand te komen. Uitgaande van 500 wH aan accucapaciteit, dient ie dus 50 km op eigen kracht te kunnen afleggen met dezelfde fiets maar met de motor uit, om aan de 100 km te komen met op die fiets met de motor aan.
Mijn eerste fietstocht was naar Parijs, vanuit destijds Amersfoort, in 5 dagen gedaan, iig eerste dag naar Brussel, was te ver, maar moest en zou naar Brussel, kwam pas 22.00 uur aan, youthhostel vol, heb op vuilnisbelt, met voornamelijk gesteenteafval gelukkig, om de hoek over een muurtje geslapen, wat een geluk, midden in Brussel onder mijn meegenomen dekbedovertrek. De route is veel korte maar best steile heuvels op en weer snel ook omlaag en dat dus heel vaak, best saai, maar toen via kaart. Misschien via gps mooiere route te vinden, maar beslist wel te doen met e-bike verwacht ik, succes!