Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Elektrische fiets in vliegtuig - Forum Wereldfietser

Elektrische fiets in vliegtuig

Dit onderwerp is afgesplitst van Wie heeft er ervaring met een meerdaagse reis op de electrische fiets? - Het moderatorteam

-------------

Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
peter de rijk schreef:
za 20 jul, 2019 19:31
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
Dat vermoeden had ik, maar wat is de reden? Accu van laptop mag wel.
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 20:14
maar wat is de reden?
Ze zijn bang voor vuur. Accu's van laptops zijn kleiner en er hebben zich nog niet zo veel incidenten mee voorgedaan.
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 20:14
peter de rijk schreef:
za 20 jul, 2019 19:31
alstro schreef:
za 20 jul, 2019 16:23
Even een afwijkende vraag : waarom mag er eigenlijk geen elektrische fiets in het vliegtuig ?
Het gaat om de accu. Die mag niet mee. Een elektrische fiets zonder accu mag wel mee.
Dat vermoeden had ik, maar wat is de reden? Accu van laptop mag wel.
Je gaat al snel over de 100 wH grens op met een fietsaccu.

zie https://www.klm.com/travel/nl_nl/prepar ... /index.htm

"Elektronische apparaten voorzien van een lithiumbatterij tot 100 Wh mogen zowel in uw handbagage als ruimbagage meegenomen worden. Als u het meeneemt in uw ruimbagage, moet het apparaat volledig uitgeschakeld zijn en moet het beschermd zijn tegen beschadiging. Voor het meenemen van apparaten voorzien van een lithiumbatterij tot 160 Wh moet u toestemming vragen via het KLM Contactcentrum. Apparaten voorzien van een lithiumbatterij groter dan 160 Wh mogen zowel in uw handbagage als ruimbagage niet worden meegenomen. "
Dus als je accu vast zit aan de fiets mag ie al niet mee.

Mijn 15 inch macbook pro heeft een lithium ion accu met een oorspronkelijke capaciteit van 8755 maH, keer 12 volt is dat 105060 mwH oftewel 105,06 wH. Mag dus strikt genomen niet mee met in het vliegtuig. In de praktijk neem ik 'm ook niet mee ;-)

Voor losse batterijen/externe batterijen geldt
"Losse, externe lithiumbatterijen en powerbanks (voor apparaten als laptops, mobiele telefoons en medische apparatuur) mogen alleen worden vervoerd in uw handbagage. Voor losse batterijen tot 100 Wh heeft u geen toestemming nodig. Voor het meenemen van batterijen tot 160 Wh moet u toestemming vragen via het KLM Contactcentrum. Losse batterijen groter dan 160 Wh mogen nooit worden meegenomen. "
Dus als ie los zit mag je fietsaccu ook niet mee.
Ik heb wel een externe laptop power bank van 148 Wh waarvoor ik dus toestemming moet vragen of ie mee mag. Tot dusver nog niet meegenomen in vliegtuig.

Ik heb de indruk dat niemand de accu's voor je gaat transporteren. De enige optie lijkt om op de plaats van aankomst in ieder geval een accu te kopen. Van te voren dus met een fietsenwinkel ter plekke afspreken dat ze er eentje voor je klaar hebben liggen.
Of de complete fiets ter plekke huren.
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 21:21
Ik heb de indruk dat niemand de accu's voor je gaat transporteren.
Ik heb laatst een accu in Canada gekocht.
Het is sinds kort mogelijk om zware accus door de lucht te vervoeren.
Er hangt wel een prijskaartje aan (in de orde grootte van honderd euro).
Ze moeten per expresse als gevaarlijke stoffen in een vrachtvliegruig worden vervoerd.
UPS doet het in minder dan zeven dagen.

Eventuele bijkomende kosten hoeven niet aan de deur bij aflevering te worden afgerekend, maar kunnen ook digitaal worden afgerekend.
Er moet wel voor ontvangst worden getekend.
spoorzoeker schreef:
wo 31 jul, 2019 12:00
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 21:21
Ik heb de indruk dat niemand de accu's voor je gaat transporteren.
Ik heb laatst een accu in Canada gekocht.
Het is sinds kort mogelijk om zware accus door de lucht te vervoeren.
Er hangt wel een prijskaartje aan (in de orde grootte van honderd euro).
Ze moeten per expresse als gevaarlijke stoffen in een vrachtvliegruig worden vervoerd.
UPS doet het in minder dan zeven dagen.

Eventuele bijkomende kosten hoeven niet aan de deur bij aflevering te worden afgerekend, maar kunnen ook digitaal worden afgerekend.
Er moet wel voor ontvangst worden getekend.
Klink interessant. Heb jij meer informatie of een contactpersoon bij UPS?
Ik heb inmiddels een reactie van de officiele wordvoerder van de KLM. Zonder accu mogen e-bikes met de KLM mee.
De verkoper had het transport van de accu van Canada naar Nederland geregeld.
UPS World Wide Saver
Zendingen waarvoor documenten voor gevaarlijke goederen vereist zijn, worden alleen aangenomen van verzenders die een contract hebben binnen het UPS-servicegebied gevaarlijke goederen.
https://www.ups.com/nl/nl/help-center/p ... goods.page

Accu was desondanks gewoon in een kartonnen doos verpakt. Niets bijzonders.
Een fiets had er voor hetzelfde geld bij gekund.
Maar de accu gaat niet mee in een passagiersvliegtuig.
Accus moeten in een vrachtvliegtuig worden vervoerd.
Dus je moet in het land van bestemming een ontvangstadres hebben.
viewtopic.php?f=26&t=24664


Ouder meer volledig draadje. Met de zoekfunctie vind je ook alles over wat wel/niet mee mag an accus; laptop batterijen etc
Walter M schreef:
do 01 aug, 2019 06:24
viewtopic.php?f=26&t=24664


Ouder meer volledig draadje. Met de zoekfunctie vind je ook alles over wat wel/niet mee mag an accus; laptop batterijen etc
Helaas is ondertussen veel veranderd.
spoorzoeker schreef:
wo 31 jul, 2019 12:00
Hans Keesom schreef:
za 20 jul, 2019 21:21
Ik heb de indruk dat niemand de accu's voor je gaat transporteren.
Ik heb laatst een accu in Canada gekocht.
Het is sinds kort mogelijk om zware accus door de lucht te vervoeren.
Er hangt wel een prijskaartje aan (in de orde grootte van honderd euro).
Ze moeten per expresse als gevaarlijke stoffen in een vrachtvliegruig worden vervoerd.
UPS doet het in minder dan zeven dagen.

Eventuele bijkomende kosten hoeven niet aan de deur bij aflevering te worden afgerekend, maar kunnen ook digitaal worden afgerekend.
Er moet wel voor ontvangst worden getekend.
Enkele reis dus al 100 euro plus bijkomende kosten, dus een retour 200 euro en twee keer bijkomende kosten. Dan zit je al op meer dan de helft of wellicht 3/4 van de nieuwprijs.........

Wellicht zit er toch handel in accu verhuur op een luchthaven ;-)
Hans Keesom schreef:
do 01 aug, 2019 20:35

Wellicht zit er toch handel in accu verhuur op een luchthaven ;-)
nou idd, of een slimme FM die in de buurt zit en ze wil verhuren
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 21:43
Hans Keesom schreef:
do 01 aug, 2019 20:35

Wellicht zit er toch handel in accu verhuur op een luchthaven ;-)
nou idd, of een slimme FM die in de buurt zit en ze wil verhuren
Voor de organisaties die overal elektrische steps verhuren zou het toch een mooie uitbreiding moeten zijn. Als je kijkt naar de locaties waar ze nu zitten....... bijv https://www.li.me/electric-assist-bike
Hans Keesom schreef:
do 01 aug, 2019 22:11
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 21:43
Hans Keesom schreef:
do 01 aug, 2019 20:35

Wellicht zit er toch handel in accu verhuur op een luchthaven ;-)
nou idd, of een slimme FM die in de buurt zit en ze wil verhuren
Voor de organisaties die overal elektrische steps verhuren zou het toch een mooie uitbreiding moeten zijn. Als je kijkt naar de locaties waar ze nu zitten....... bijv https://www.li.me/electric-assist-bike
Die steps worden door mensen thuis opgeladen heb ik begrepen, daar kan je centje mee bijverdienen als je als particulier dit doet. Op deze manier heeft het bedrijf er bijna geen omkijken na. Alleen onderhoud van die dingen.
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 22:21
Hans Keesom schreef:
do 01 aug, 2019 22:11
alstro schreef:
do 01 aug, 2019 21:43


nou idd, of een slimme FM die in de buurt zit en ze wil verhuren
Voor de organisaties die overal elektrische steps verhuren zou het toch een mooie uitbreiding moeten zijn. Als je kijkt naar de locaties waar ze nu zitten....... bijv https://www.li.me/electric-assist-bike
Die steps worden door mensen thuis opgeladen heb ik begrepen, daar kan je centje mee bijverdienen als je als particulier dit doet. Op deze manier heeft het bedrijf er bijna geen omkijken na. Alleen onderhoud van die dingen.
Of iemand neemt dit ding in productie en verhuurd ze op vliegvelden ;-) Nog wel een een adapter (met enige accu capaciteit) meeleveren voor de verschillende e-bike accu's zodat je kan inpluggen waar je eigen accu eerder zat.

https://www.youtube.com/watch?v=bSMugd-wGD0&t=23s
Toen ik voor de eerste keer van het fietsmerk Flyer hoorde was dat omdat ze een netwerk van wisselaccus hadden opgezet in Zwitserland/Oberland.
Het was nog in de begintijd van de electrische fiets, en een actieradius van 100 km was nog iets voor de verre toekomst.
Dus had Flyer bedacht een systeem bedacht met servicepunten waar je je accu kon omwisselen voor een volle.

Ik herinner me de details niet meer.
Maar Google weet me te vertellen dat There is the possibility to rent FLYER e-bikes, and battery exchange stations on the way offer the required fresh energy along route no 99.
Maar dat geldt alleen nog voor gehuurde fietsen.
https://www.zuerioberland-tourismus.ch/en/herzroute_e

Ik zou mijn accu waar ik zo zorgvuldig mogelijk mee omga, niet willen inwisselen voor de accu van een willekeurig andere fietser.
spoorzoeker schreef:
zo 11 aug, 2019 16:03


Ik zou mijn accu waar ik zo zorgvuldig mogelijk mee omga, niet willen inwisselen voor de accu van een willekeurig andere fietser.
Ik denk dat het idee is dat je alleen fietsen en accu's van hen gebruikt.
Liefste zou ik dan direct 1 accu van zo'n organisatie lenen en m'n eigen accu dan of thuis of alleen voor mezelf gebruiken als reserve.
Hans Keesom schreef:
zo 11 aug, 2019 16:07
spoorzoeker schreef:
zo 11 aug, 2019 16:03


Ik zou mijn accu waar ik zo zorgvuldig mogelijk mee omga, niet willen inwisselen voor de accu van een willekeurig andere fietser.
Ik denk dat het idee is dat je alleen fietsen en accu's van hen gebruikt.
Liefste zou ik dan direct 1 accu van zo'n organisatie lenen en m'n eigen accu dan of thuis of alleen voor mezelf gebruiken als reserve.
In https://www.trouw.nl/cultuur-media/op-d ... gle.com%2F

lees ik

Reisinfo
E-bikes tot 300 Wh kunnen mee met een Transavia-vlucht tussen Amsterdam en La Palma. E-bike huren op La Palma: Las Olas local C5 y C6 Los Cancajos, Breña Baja. Tel.: (+34) 922 181 128. Een helm is er buiten de bebouwde kom verplicht.
autosislaverde.es
visitlapalma.es
lapalmaoutdoor.com
Hans Keesom schreef:
za 24 aug, 2019 13:23
In https://www.trouw.nl/cultuur-media/op-d ... gle.com%2F
lees ik
Reisinfo
E-bikes tot 300 Wh kunnen mee met een Transavia-vlucht tussen Amsterdam en La Palma.
Dat was inderdaad t/m vorig jaar zo (artikel is uit 2018). Nu niet meer. Even bij Transavia zelf kijken: Elektrische fietsen worden niet geaccepteerd.