Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accu verbruik per landschap - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Accu verbruik per landschap

Hier mee gestoeid. Als je met je electrische fiets op weg bent en je snelheid is hoger en je vind dat het moeiteloos gaat maar de snelheid is een stuk hoger. Wat kost Watt.
Gewicht 75 kg, fiets 23 kg, trapsnelheid 50 omw. snelheid 16 km/uur, je moet leveren 59 Watt.
snelheid omhoog naar 20 km/uur dat vraagt 89 Watt. Snelheid verder omhoog naar 28 km/uur kost dat 182 Watt. Dat scheelt wat.
Je kan volgens mij enigzins bepalen wat de accu aan Watt heeft moeten leveren.
WimB schreef:
zo 02 feb, 2020 14:04
Hier mee gestoeid. Als je met je electrische fiets op weg bent en je snelheid is hoger en je vind dat het moeiteloos gaat maar de snelheid is een stuk hoger. Wat kost Watt.
Gewicht 75 kg, fiets 23 kg, trapsnelheid 50 omw. snelheid 16 km/uur, je moet leveren 59 Watt.
snelheid omhoog naar 20 km/uur dat vraagt 89 Watt. Snelheid verder omhoog naar 28 km/uur kost dat 182 Watt. Dat scheelt wat.
Je kan volgens mij enigzins bepalen wat de accu aan Watt heeft moeten leveren.
Daar hebben we Watt aan :wink:

Overigens werkt ook het humane motortje beter bij iets meer toeren.
BertKremer schreef:
zo 02 feb, 2020 11:13
Toch vreemd dat E-bikers een snelheid van 25 km/u niet overdreven fanatiek vinden. Ik denk dat 16-18 km/u meer normaler is.
Verschillende familieleden die ik volg op Stava rijden op hun racefietsen tussen de 21 km/u en 26 km/u. En deze mensen zijn fanatieke fietsers; de langzamere is midden zestig en de snellere is in de dertig.
Nou, tussen de 21 en 26 km/u op een racefiets is echt recreatief touren. Meer iets voor vakantiefietsers. Toen ik vroeger veel racefietste was ik niet tevreden als mijn gemiddelde na zo'n 70km onder de 30km/u uitkwam. En op goeie dagen wist ik er wel eens 32 km/u gemiddeld uit te persen. En dan ben ik nooit een echt snelle jongen geweest, want die halen zo 35km gemiddeld, en in de tour liggen de gemiddeldes rond de 40km/u.

Maar ik heb niks tegen langzaam fietsen, want tegenwoordig doe ik niet anders meer.
Gemiddelde van kruissnelheid wil ook nog wel eens een dingetje zijn ;)
Ik heb het plan om binnen een paar jaar met de ebike naar Rome of Santiago te fietsen.
Geen camping, wel B&B of Chambre d'hotes, dus ik reken op ca 15kg bagage.

Mijn fiets weegt ca 28kg, en ikzelf ca 90kg.
Is het realistisch om dan te plannen dat ik 100km per dag kan doen met één 500 Wh batterij?

Vooral hoe een ebike zich gedraagt en welk bereik je haalt als je de Pyreneeen of Alpen over moet is me onduidelijk.

Is het makkelijk om telkens die B&B of overnachtingsmogelijkheid te vinden zowat om de 80-100km?
Dat hangt er gewoon van af hoe hard je zelf trapt. Welke afstanden en hoe rijd je vandaag?
Drosera schreef:
di 02 jun, 2020 20:12
Dat hangt er gewoon van af hoe hard je zelf trapt. Welke afstanden en hoe rijd je vandaag?
Dat is nogal variabel.
Als ik rustig samen met de vrouw een tochtje maak aan 18-20 km/h, dan zet ik de fiets op eco, en haal ik zeker 120 km op een batterij.
Als ik alleen rij, zet ik die meestal op tour of sport (tegenwind), en trap ik bij tot tegen de 25-26 km/h.
Soms ben ik dan nog geen blokje kwijt op 40 km, soms zijn er 2 weg op 50 km.

Ik vraag me gewoon af of je een dagje met 1000-1500 hoogtemeters door komt, en of je dan ook 80 km ver geraakt met een 500 Wh batterij, wetende dat er bergop heel veel verbruik is, maar bergaf dus gewoon 0.
Mijn ervaring: fietskar met kind, bagageb(tent etc), brose motor, 500wh batterij, steeds in laagste ondersteuning, hoge trapfrequentie (80 a 90 rpm), gemiddelde snelheid 18km/h
In deze omstandigheden kon ik met 1 batterij ongeveer 100km rijden met 800hm.
Ik rijd wel nooit op hardere ondersteuning tenzij het echt heel steil wordt, een probeer zelf maximaal te trappen (noodgedwongen elektrisch reizen wegens volledig kapotte knie)

Ik vermoed dus dat je een eerder ambitieus plan hebt, maar uiteraard is er maar 1 manier om dat echt te weten te komen...
Drosera schreef:
di 02 jun, 2020 23:16
Mijn ervaring: fietskar met kind, bagageb(tent etc), brose motor, 500wh batterij, steeds in laagste ondersteuning, hoge trapfrequentie (80 a 90 rpm), gemiddelde snelheid 18km/h
In deze omstandigheden kon ik met 1 batterij ongeveer 100km rijden met 800hm.
Ik rijd wel nooit op hardere ondersteuning tenzij het echt heel steil wordt, een probeer zelf maximaal te trappen (noodgedwongen elektrisch reizen wegens volledig kapotte knie)

Ik vermoed dus dat je een eerder ambitieus plan hebt, maar uiteraard is er maar 1 manier om dat echt te weten te komen...
Klinkt al niet slecht, een kar met een kind er in, en baggage voor 2, dat is makkelijk 30-40kg extra gewicht, en daar raak je nog 800hm mee omhoog?
Ja, we gaan dat inderdaad eens moeten testen....
Drosera schreef:
di 02 jun, 2020 20:12
Dat hangt er gewoon van af hoe hard je zelf trapt. Welke afstanden en hoe rijd je vandaag?
Inderdaad hangt veel af van wat je zelf doet en hoe de omstandigheden zijn. Daarom reken ik voor een 500 wh accu altijd dat ie me 50 km verder kan brengen dan wat ik zonder die accu zou halen.
Meerdaags, dus heb je sowieso een lader bij. Indien je kiest voor een 'snelle' lader (4 of 5 A), kan je tussendoor ook bijladen. Bijvoorbeeld als je even pauzeert aan een terrasje. Een uurtje laden brengt je meteen heel wat kilometers verder.

Dan reken je natuurlijk ook met de capaciteit van een nieuwe accu. Niemand weet in welke staat jouw accu over enkele jaren zal zijn.

Maar het bereik kan erg variabel zijn. Jaren geleden maakte ik een flinke reis met de velomobiel (E-Orca) en een Radical Cyclone erachter. Het bereik varieerde van 80 tot 150 km op een lading, afhankelijk van reliëf en vooral windrichting en -sterkte. Ook de ondergrond maakt wat uit: grof of fijn asfalt maakt al 10% verschil, merkte ik (er zit een Cycle Analyst in die het opgenomen vermogen toont).
CapoJan schreef:
do 04 jun, 2020 08:35
Meerdaags, dus heb je sowieso een lader bij. Indien je kiest voor een 'snelle' lader (4 of 5 A), kan je tussendoor ook bijladen. Bijvoorbeeld als je even pauzeert aan een terrasje. Een uurtje laden brengt je meteen heel wat kilometers verder.

Dan reken je natuurlijk ook met de capaciteit van een nieuwe accu. Niemand weet in welke staat jouw accu over enkele jaren zal zijn.

Maar het bereik kan erg variabel zijn. Jaren geleden maakte ik een flinke reis met de velomobiel (E-Orca) en een Radical Cyclone erachter. Het bereik varieerde van 80 tot 150 km op een lading, afhankelijk van reliëf en vooral windrichting en -sterkte. Ook de ondergrond maakt wat uit: grof of fijn asfalt maakt al 10% verschil, merkte ik (er zit een Cycle Analyst in die het opgenomen vermogen toont).
Wind is inderdaad een sterke factor.
Als ik een vlakke rit maak bij windstil weer, dan kan ik makkelijk 40-50km doen op Tour, en dan verdwijnt het eerste blokje meestal pas in de laatste kilometers.
Maar dan rij ik vrij strak door zodat ik meestel tussen de 25 en 26 zit en dan wordt de motor natuurlijk al wat afgeregeld.
Met behoorlijk wat wind geraak ik op 'Tour' maar aan 23-24, en dan werkt de motor natuurlijk wel goed mee. Dan verdwijnt het 2de blokje zo rond de 50km.

Welke motor, batterij en versnellingen had je op die E-Orca?
Blackbelt schreef:
do 04 jun, 2020 09:28
Welke motor, batterij en versnellingen had je op die E-Orca?
Veel keuze is/was er niet (de Orca kan niet meer besteld worden). De mijne dateert van 2013, dus het gaat deels om de toenmalige configuratie.
De motor komt van Daum (Duits), maar zit in een behuizing die Flevobike zelf maakt: ze beschikken over een cnc freesmachine en ik veronderstel dat ze die daarvoor gebruiken.
De accu is een LiFePo4 van ongeveer 500 Wh. Ook die werd door Flevobike zelf geassembleerd.
Tegen die motor zit op een tussenas een Rohloffnaaf, speciaal voor Flevobike aangepast, zodat er zowel aan de inkomende als uitgaande as een tandwiel zit. Ook hierin was geen keuze: kocht je een Orca, dan was het met die naaf. Die maakte integraal deel uit van het ontwerp.
Ondertussen heeft de velomobiel zo ongeveer 75.000 km gereden - ik hou het niet echt bij - en de motor en accu doen het na al die jaren nog steeds prima.
Vergeet het maar; 100 Km met gemiddeld 1000 htm haal je misschien 1 keer, maar is zeker niet voor elke dag. Mocht je 75 Km/dag als ambitie hebben, dat zou wel moeten lukken... of een tweede batterij kopen/huren?? Altijd met één oog op je metertje kijken is ook geen optie/verlof
Ik heb Compostella in 2013 met een klassieke fiets gereden en het is best een pittig ritje (2.646 km met 30.811 htm's). In Frankrijk zal je altijd wat moeten zoeken voor BnB's, e.d. , vooral het Noordelijk en Centraal gelegen deel zijn niet altijd even toeristisch, maar dat is kwestie van goed plannen. Vanaf Pamplona (gedeelte waar de Spanjaarden massaal inpikken) zijn overnachtingsplaatsen in overvloed... hoe dichter bij Compostella, hoe meer.
Rokon schreef:
za 06 jun, 2020 10:44
Vergeet het maar; 100 Km met gemiddeld 1000 htm haal je misschien 1 keer, maar is zeker niet voor elke dag. Mocht je 75 Km/dag als ambitie hebben, dat zou wel moeten lukken... of een tweede batterij kopen/huren?? Altijd met één oog op je metertje kijken is ook geen optie/verlof
Ik heb Compostella in 2013 met een klassieke fiets gereden en het is best een pittig ritje (2.646 km met 30.811 htm's). In Frankrijk zal je altijd wat moeten zoeken voor BnB's, e.d. , vooral het Noordelijk en Centraal gelegen deel zijn niet altijd even toeristisch, maar dat is kwestie van goed plannen. Vanaf Pamplona (gedeelte waar de Spanjaarden massaal inpikken) zijn overnachtingsplaatsen in overvloed... hoe dichter bij Compostella, hoe meer.
Dit is alvast een bruikbare reactie. Ik neem aan dat je ook niet elke dag 1000hm moet doen.
Vermits we binnenkort 2 dezelfde fietsen hebben zou een tweede batterij meenemen moeten lukken. (Bosch Powertube).

Mag ik vragen welke route je nam, en hoe je genavigeerd hebt?
Sorry dat mijn antwoord even achter bleef...
Onze route ging van Antwerpen richting Ardennen waar we aanpikten op de route 'Langs oude wegen', dus zeg maar van Oost-België tot ZW-Frankrijk, de Somport-pas en zo richting Compostella.
De tocht vond plaats van 11 Mei tot 17 Juni 2013. Geteisterd door het slechte weer hebben we het daggemiddelde moeten laten zakken tot 73.5 Km, en daar hadden we, ook weer gemiddeld 856 Htm te verwerken... pittig dus.
Van de 36 fietsdagen hebben we 21 regen-, 8 bewolkte- en 7 zonnige dagen gehad!! Op 17 Juni 2013 was het in Compostella '6°C' en de laatste fietsdag hebben we de 4 seizoenen zien passeren, inclusief hagel en sneeuw, om maar te zeggen!!!

Mijn fietsnavigatie doe ik steeds met de Garmin, nooit problemen mee gehad. Mijn tracks staan vol Info (als Waypoints) en ik heb ook een duidelijk profiel dat 'leesbaar' is.

Tegenwoordig heb ik dus een e-bike waar ik jaarlijks op z'n minst 1 langere tocht mee maak. Een tweede batterij is eigenlijk een beetje een must als je niet met je neus op het metertje wil rijden. Ik rij dan alleen en moet dan ook alle materiaal alleen meesleuren. Ik heb dan ook gekozen om een monowheel-trailer aan te schaffen wat me iets meer marge in massa en gewicht oplevert. Voor mij hoeft zo'n benepen cargolijst niet, ik sta ook een beetje op comfort. Het moet per slot van rekening nog leuk blijven.

Binnen enkele weken vertrek ik naar Rome (met de bus) om dan de Oostelijke tegenhanger van de Compostela route aan te vangen, de Via Francigena...met de e-bike uiteraard.
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 16:13
Ik heb het plan om binnen een paar jaar met de ebike naar Rome of Santiago te fietsen.
Geen camping, wel B&B of Chambre d'hotes, dus ik reken op ca 15kg bagage.
Is 15kg niet erg veel als je niet kampeert, en alleen in B&B enzo overnacht? Dat kan toch zekers onder de 10kg?
Fiets-avontuur schreef:
ma 08 jun, 2020 21:02
Blackbelt schreef:
di 02 jun, 2020 16:13
Ik heb het plan om binnen een paar jaar met de ebike naar Rome of Santiago te fietsen.
Geen camping, wel B&B of Chambre d'hotes, dus ik reken op ca 15kg bagage.
Is 15kg niet erg veel als je niet kampeert, en alleen in B&B enzo overnacht? Dat kan toch zekers onder de 10kg?
Misschien is 10 kg voldoende, maar een paar binnenbanden, een tool, water, eventueel een tweede batterij, en dan komt de 15kg wel in de buurt denk ik.
Fiets-avontuur schreef:
ma 08 jun, 2020 21:02
Is 15kg niet erg veel als je niet kampeert, en alleen in B&B enzo overnacht? Dat kan toch zekers onder de 10kg?
De twee achterste fietstassen alleen wegen al 2 kg, doe daar nog 2 liter water bij en je zit al aan de helft! En waarom zou je dat perse onder de 10 kg moeten krijgen?
De weg naar Compostella gaat door de Spaanse Meseta waar het verdomd heet kan zijn, maar ook over de Pyreneeën, waar je best uit je vel kan rillen. Maar ook door Noordfrankrijk waar het loeihard kan waaien. Die enkele kilo kan je maar beter gebruiken om een extra fleece, of een regenjas, of een extra droog shirt... mee te nemen!
Waarom men altijd zo wil beknibbelen op gewicht is maar de vraag. Wat maken die enkele kilo op het totaalgewicht van fiets, berijder en bagage nu uit... Dat je 4 minuten sneller op je dagbestemming bent? Of dat je 3 Watt meer moet trappen!
Rokon schreef:
wo 10 jun, 2020 09:35
De twee achterste fietstassen alleen wegen al 2 kg, doe daar nog 2 liter water bij en je zit al aan de helft! En waarom zou je dat perse onder de 10 kg moeten krijgen?
De weg naar Compostella gaat door de Spaanse Meseta waar het verdomd heet kan zijn, maar ook over de Pyreneeën, waar je best uit je vel kan rillen. Maar ook door Noordfrankrijk waar het loeihard kan waaien. Die enkele kilo kan je maar beter gebruiken om een extra fleece, of een regenjas, of een extra droog shirt... mee te nemen!
Waarom men altijd zo wil beknibbelen op gewicht is maar de vraag. Wat maken die enkele kilo op het totaalgewicht van fiets, berijder en bagage nu uit... Dat je 4 minuten sneller op je dagbestemming bent? Of dat je 3 Watt meer moet trappen!
"Een enkele kilo" maakt natuurlijk niet veel uit, maar het gaat om het principe van gewicht besparen, onder het motto "alle kleine beetjes helpen". Als je elk bagagestuk kritisch bekijkt en echt voor lichtgewicht gaat, is de besparing gemakkelijk 5 kilo of meer en het scheelt voor velen best veel in fietsplezier om met 10 kg ipv 15 kg te fietsen. Als je een surplus aan kracht hebt, trap je overal wel doorheen, maar de zogeheten souplesserijder (eufemisme) is blij met een paar kilo minder. Voor mezelf is het verschil tussen Ortliebs met kampeeruitrusting (ca. 14 kg) en Arkel-tasjes met hotelbagage (ca. 8 kg) echt heel goed merkbaar en dat scheelt heel wat zweetdruppels op een helling.