Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Accu leeg rijden...funest of niet? - Forum Wereldfietser

Accu leeg rijden...funest of niet?

Met een gesprek over een electrische fiets bij de fm ging het ook over de actieradius. Toen kwam hij met de tip om de (nieuwe) accu eerst helemaal leeg te rijden voor de eerste keer. Het verhaal erachter zou zijn, dat de accu dan "weet" hoeveel kilometer er de volgende rit gereden kan worden?

Ik weet niet of dit serieus is, er gaan ook verhalen dat het helemaal leeg rijden funest is voor de accu.
Wat zijn de meningen hierover?
Bij qwic geven ze ook aan dat je de eerste 2 of 3 keer de accu helemaal leeg moet rijden. En weer helemaal vol moet laden. Daarna zeggen de meeste dat je tussen de 20 en 80 % moet blijven.
Ik zelf rijdt mijn bosch accu leeg tot 1 blokje. Maar laad hem wel volledig op.
Ik vind het teveel werk om dat allemaal in de gaten te houden.
Wat zeggen handleidingen?
Ergo....alles nog eens doorgespit en kwam ik een item van Roger tegen.

"Inmiddels heb ik de gereviseerde accu vier keer leeg gereden en vol geladen. Dat wil zeggen tot hij de fiets geen ondersteuning meer gaf. Dus niet diep ontladen. Dit werd mij geadviseerd door dit accu revisie bedrijf. De accu capaciteit wordt pas volledig benut na deze cyclus van vier maal achter elkaar volledig laden en ontladen als de batterijen nog nieuw zijn. Doe je dit proces achter een half jaar, dan heeft dit niet veel zin meer. De cellen zijn dan al lui en dit kun je niet meer corrigeren. Volgens mij zijn veel e-bike verkopers hier helemaal niet van op de hoogte, en wordt dus de volledige capaciteit van veel accu’s nooit gebruikt. Dit is jammer."

Had de fm toch gelijk.
Hangt sterk van het type accu af lijkt me. Wat dat betreft is Leon z'n advies zo gek nog niet :wink:
Li-ion accu's houden er naar mijn weten niet van om diep ontladen te worden, bij de oudere NiCad batterijen moest dat wel ivb. 'luiheid' :!:
Thanks
Voor zover ik weet, kan je niet diep ontladen door je accu leeg te fietsen. Een accu bestaat namelijk uit een hele reeks cellen en een BMS (battery management system). Dat laatste sluit de accu af als de spanning onder een bepaald niveau zakt en dat ligt normaal gezien nog ruim boven het diep ontladen.
Dat laatste is iets typisch voor wie zijn elektrische fiets na de zomer in de stal zet en er voor het weer warm genoeg wordt niet meer naar omkijkt. In die tijd kan de spanning van de accu door zelfontlading te ver dalen en dan is het 'game over'.
Van die 80%-regel heb ik me nooit veel aangetrokken, maar dan moet ik er meteen bij vermelden dat de accu zover geladen wordt net voor ik de fiets gebruik. Bij de Flevobike, met LiFePo4 accu, gaat het zo al 6 jaar, 70.000 km en heel veel laadbeurten prima. Maar dat is slechts één accu, dus statistisch stelt het niets voor.
Edit: dit is praktijkervaring en een illustratie van wat op die Wikipedia-pagina vermeld wordt.
Dit staat in mijn handleiding van mijn R5TE LTD

Bijlagen