Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
PS En qua keuze-fixatie: Mijn fiets moet met een B beginnen, Bridgestone, Bickerton, Brompton.
Alleen B-merken? Lijkt me geen goed advies... ;-)

Maar nu serieus. Met een dochter die inmiddels al 2/3 van haar leven leeft met diabetes, denk ik daar iets over te mogen zeggen. Met diabetes kan alles qua inspanning en sport. Bas vd Goor speelde topvolleybal met diabetes, t/m een olympische medaille...

Inmiddels is het een stuk simpeler dan vroeger. Mijn dochter heeft een metertje op de arm geplakt, met zendertje, en die zend de gemeten waardes naar de smartphone. Te hoog? Te laag? Te snelle stijging of daling? Alarm op de smartphone. Daar kan ze dan ook aangeven dat de elders geplaatste insulinepomp meer of minder insuline moet inbrengen.
Met een dergelijk systeem en een voorbereiding kan je heel veel qua vakantie, beweging en sport. Let wel op hoe je je insuline meeneemt, niet te lang buiten de koeling e.d. Maar met een goede begeleiding hoor je dat ook wel van je diabetesverpleegkundige en internist.

Over de fiets: M&M: merk en model. En dan is model belangrijker dan merk. En bijna nog belangrijker is dealer. Een goede dealer met goede service is belangrijk, bij een e-bike nog belangrijker dan bij een ‘gewone’ fiets. Een proefrit van een uur is leuk, maar een fiets een weekend mee mogen nemen is veel leuker en veel beter om te kijken of het echt ‘past’. Niet alleen de hoogte, maar ook de afstand zadel-stuur is een leidende maat, en die is vaak wat ingewikkelder aan te passen dan de hoogte.

Ken je het merk Gaastra? Die heeft een goede traditionele fiets, maar ook in hetzelfde spectrum een goede e-bike.

En als je naar de F&W beurs komt, kom dan even langs bij het tentenveld, daar staan wij met onze uitrusting, (fiets, tassen, tent, slaapmat en -zak, kookspullen enz) op vrijdag en zaterdag.
Dank voor alle reacties tot nu toe! M.b.t. mijn diabetes zal ik t.a.z. een nieuw onderwerp maken bij gezondheid. JWkey, jou heb ik een pb'tje gestuurd. Terug naar het onderwerp, de keuze voor een e bike. Ervaringen van gebruikers van e bike's stel ik zeer op prijs!!!
Ik heb dus de gevraagde 'ebike-naar-Spanje' ervaring. Wat wil je precies weten?

Over kamperen/zelf eten maken versus hotelletjes/restaurant (in alle mogelijke combinaties): de meningen zullen verdeeld zijn, en iedereen heeft gelijk.
Maar in jouw geval zou ik voorzichtig zijn met kamperen. Tenzij je relatief heel weinig kilometers per dag fietst. Als je grotere dagafstanden aflegt, je 65 bent, en ook medisch gezien je rust moet hebben, maakt het een groot verschil of je in een bed ligt, of een kampeermatje, met alles eromheen. 's Nachts naar de wc? In je eigen kamer een heel stuk prettiger dan op een camping. Al die zaken maken een groot verschil, is mijn ervaring. Ook heb ik een aantal keren gehoord van mensen die oververmoeid zijn geraakt van een slechte nachtrust icm overdag fietsen.
In Spanje hoeft een comfortabele overnachting niet meer dan 30 euro te kosten.
Flix, op welke E bike heb je in Spanje gereden?

Over een betrouwbare dealer in de buurt gesproken, voor zover ik nu ken.
De Giant Dealer in Buren adviseert mij de Giant Explore E+ 1 PRO. Prijs 3500,00
Dekker in Geldermalsen verkoopt KOGA en adviseert de E- Woldtraveller, prijs: 4000,00
Eveneens Dekker verkoopt ook het Nederlandse merk Dutch ID. De Falcon kost 4500,00
Flix schreef:
do 06 feb, 2020 19:37
Over kamperen/zelf eten maken versus hotelletjes/restaurant (in alle mogelijke combinaties): de meningen zullen verdeeld zijn, en iedereen heeft gelijk.
Daar ben ik het van harte mee eens
 
Maar in jouw geval zou ik voorzichtig zijn met kamperen. Tenzij je relatief heel weinig kilometers per dag fietst. Als je grotere dagafstanden aflegt, je 65 bent, en ook medisch gezien je rust moet hebben, maakt het een groot verschil of je in een bed ligt, of een kampeermatje, met alles eromheen. 's Nachts naar de wc? In je eigen kamer een heel stuk prettiger dan op een camping. Al die zaken maken een groot verschil, is mijn ervaring. Ook heb ik een aantal keren gehoord van mensen die oververmoeid zijn geraakt van een slechte nachtrust icm overdag fietsen.
Hier heb ik dus kanttekeningen bij.
 
"maakt het een groot verschil of je in een bed ligt, of een kampeermatje, met alles eromheen. 's Nachts naar de wc?"
Precies ... ik slaap gemiddeld een stuk prettiger in mijn tentje op een kampeermatje als op een doorgezakt matras onder een vast dak met allerlei geluiden en geuren die de nachtrust verstoren. 's Nachts naar de WC is voor mij buiten ook makkelijker. Nu verkies ik ook wild of semi-wild kamperen, of eventueel een camping waar je bijna niet merkt dat het een camping is.
En ... ik ben niet bang voor de enge mannen die 's nachts en 's ochtends rond de tent scharrelen.

Maar goed, iedereen heeft gelijk, en insuline mee moeten nemen etc maakt sommige zaken ook duidelijk lastiger.
 
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 19:48
Over een betrouwbare dealer in de buurt gesproken, voor zover ik nu ken.
De Giant Dealer in Buren adviseert mij de Giant Explore E+ 1 PRO. Prijs 3500,00
Dekker in Geldermalsen verkoopt KOGA en adviseert de E- Woldtraveller, prijs: 4000,00
Eveneens Dekker verkoopt ook het Nederlandse merk Dutch ID. De Falcon kost 4500,00
Ik heb het rijtje bekeken, maar voor mij (als e-bike leek) steekt de Koga er wel boven uit.

- Geen verende voorvork + mogelijkheid voor voortassen
- goede en stevige achterdrager, geschikt voor alle tassen
- geen zaken die snel stuk gaan (m.n. vering)
- Bewezen kwaliteit voor trekking en vakanties.
- Makkelijk verwijderbare accu, handig voor tussendoor opladen
- Wel een stuk zwaarder dan de Giant. De Dutch ID is nog zwaarder.

Giant een goede tweede, Dutch ID lijkt mij het minst geschikt (en daarnaast ook nog het duurst).

Los hiervan: de fiets moet uiteraard wel goed "passen".
Nog geen pb gezien...
Dekker ken ik wel, dat is een prima zaak. :D
Anders Arvel Giant-dealer in Buren of Gejo in Tiel eens proberen voor een ebike.
Dit berichtje kreeg ik van het forum JwKeij

Hallo jwkeij,
Dit e-mailbericht bevat een bericht dat DickvL naar je heeft gestuurd via "Wereldfietser Forum" ect..
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 19:48
Flix, op welke E bike heb je in Spanje gereden?
Zie mijn eerste bijdrage in dit draadje (pagina 1).

Over kamperen vs hotel: ik kom eigenlijk nauwelijks slechte bedden meer tegen, itt 20-30 jaar geleden. Ook de goedkoopste accomodaties hebben over het algemeen prima bedden.
's Nachts wakker worden in een een/tweepersoons tentje (vaak koud en vochtig, ook in Spanje), opstaan vanuit een een slaapzak en een slaapmatje, met nog stramme ledematen, naar een soms vieze wc stiefelen een heel eind verder (voor mij is wild plassen op een -ook heel rustige camping- NOT done). Of uit een bed kunnen rollen, naar de schone wc twee meter verder, waarna je gewoon je handen even kan wassen en drogen, etc.
De keus is aan jou.😉 Wel spelen leeftijd, ervaring, medische situatie, etc allemaal een bepalende rol in die keuze. Evenals budget.
Ik kreeg een mailtje binnen! Je hebt (een lang) antwoord terug!
Flix schreef:
do 06 feb, 2020 21:03
DickvL schreef:
do 06 feb, 2020 19:48
Flix, op welke E bike heb je in Spanje gereden?
Zie mijn eerste bijdrage in dit draadje (pagina 1).


's Nachts wakker worden in een een/tweepersoons tentje (vaak koud en vochtig, ook in Spanje), opstaan vanuit een een slaapzak en een slaapmatje, met nog stramme ledematen, naar een soms vieze wc stiefelen een heel eind verder ....
Ha ha, jij schetst wel een erg rampzalig scenario, het is duidelijk waar jij in het wel-niet-kamperen-spectrum zit. Jij spreekt waarschijnlijk liever van kramperen.
Ik word net als Dick dit jaar 65 en vind kamperen nog net zo fantastisch als 20-30 jaar geleden. Ik bedoel maar te zeggen, ook als je niet meer heel jong en soepel bent is er nog steeds van kamperen te genieten.
Dick, als je erover twijfelt zou ik beginnen met in Nederland of omliggende landen eens wat tochten te gaan maken en met al dan niet geleende spullen te gaan kamperen. Je komt er snel genoeg achter.
PeterVanRijn schreef:
do 06 feb, 2020 21:53
Dick, als je erover twijfelt zou ik beginnen met in Nederland of omliggende landen eens wat tochten te gaan maken en met al dan niet geleende spullen te gaan kamperen. Je komt er snel genoeg achter.
Dat lijkt me het enige zinnige na een hoop gekibbel.
Leon en Peter, ik neem jullie wijze raad ter harte...:)
PeterVanRijn schreef:
do 06 feb, 2020 21:53
Ha ha, jij schetst wel een erg rampzalig scenario, het is duidelijk waar jij in het wel-niet-kamperen-spectrum zit. Jij spreekt waarschijnlijk liever van kramperen.
LOL 😁, misschien wel ja. Het lijkt dik aangezet, maar het is helaas toch hoe ik het tegenwoordig voel. Terwijl ik kamperen ook altijd fantastisch vond, en alle 'voor' argumenten ook onderschrijf.
Afijn, Dick moet het idd zelf ervaren.


NB: "hoop gekibbel"?
@Dick
Ik heb naast m'n trekkingfiets sinds een half jaar een elektrische fiets. Geweldig!
De elektrische fiets vervangt de auto op afstanden van 10 tot 30 km, ook in de winter.
Als het te koud is voor een fietstocht met voetaandrijving dan pak ik de elektrische fiets en trek er op uit.
Een goede keuze hoor.

Ik zou gaan kamperen. En als het slecht weer is een hotel. Zelf heb ik een stuurtas en 2 achtertassen, geen kookspullen, wel een wasmiddel en een waslijn. :-) 2 stel fietskleren en een stel gewone kleren voor als het nodig is.
Lekker er op uit.

De fiets.
Leen van vrienden en bekenden een paar elektrische fietsen en fiets er 100 km mee, dan weet je wat je kunt kopen.
Zelf heb ik bijvoorbeeld ook de Giant E+ 0GTS geprobeerd, een erg fijne fiets. Vooral die automatische extra kracht bij een helling. Uit de kunst!
Uiteindelijk heb ik een ander merk gekocht vanwegen de Brose motor en een grotere accu. En ook die fiets is uit de kunst.
Er was ook nog iets over vering.
Mijn keuze is goede voorvering en zadelvering. Ik ben er erg tevreden over. Alle wegen worden vlak.
Mijn Poppink krijgt voor de zomervakantie ook zadelvering.

Kijk lekker rond, raak niet in de stress vanwege de keuze maar geniet van de verhalen die iedereen je wil vertellen.
En straks lekker naar Spanje fietsen. Op je eigen manier. Wie doet je wat.
Heerlijk, al die reacties! Dank, dank, dank! Na het lezen dacht ik gisteravond, door de fietskeuze wordt het fietsen naar Spanje al een soort serieus doel. Een perspectief vanwaaruit je keuzes maakt. De fiets zegt namelijk iets over bagage, comfort, en vooral iets over jezelf. Het stellen van zo'n doel, fietsen naar Spanje, zet voor mij al e.e.a. in de beweging. En dat wil ik ook! Van klein naar groot. Ik ben er echt iedere dag mee bezig! Nu de fietskeuze, dan routes en uitrusting en natuurlijk oefenen. Ik kan oefenen in Nederland maar ook in Spanje. Hier beschik ik over een goede Batavus fiets (geen e bike) In Spanje beschik ik over een luxe e-mountainbike en een auto (busje) waar ik die fiets in kan gooien om vervolgens op welke plek dan ook te fietsen.

Maar misschien komt er ook wel een dag waarop ik denk, 'waarom stel ik mij dat doel, het fietsleven is toch prima zo?'...:)
Flix schreef:
do 06 feb, 2020 19:37
's Nachts naar de wc?
Als fanatieke kampeerder gebruik ik daar al jaren een Uribag voor:

https://www.medipoint.nl/producten/urib ... heren.html

Afgelopen 18 maanden fietste ik solo met tentje (en Uribag) 10.000 km door 10 landen. Weliswaar met een (dijk van een) e-bike, en dat telt volgens enkele fietspuristen op dit forum niet. Als kerngezonde 68-jarige trek ik me daar niets van aan, en stap eind april met veel plezier en een vracht aan motivatie weer op de fiets om de laatste 2.500 km van de North Sea Cycle Route in Engeland, Schotland, de Orkneys en de Shetlands onder mijn dikke banden te zien wegrollen.

@Dick: geniet van de voorbereidingen!

Gee
DickvL schreef:
vr 07 feb, 2020 08:05


Maar misschien komt er ook wel een dag waarop ik denk, 'waarom stel ik mij dat doel, het fietsleven is toch prima zo?'...:)
"Prima." ...zou kunnen, maar wat als ik je vertel dat je een fantastisch fietsleven kunt krijgen door op de fiets naar Spanje te gaan? :wink:
Fedor schreef:
do 06 feb, 2020 20:14
Ik heb het rijtje bekeken, maar voor mij (als e-bike leek) steekt de Koga er wel boven uit.
- Geen verende voorvork + mogelijkheid voor voortassen
- goede en stevige achterdrager, geschikt voor alle tassen
- geen zaken die snel stuk gaan (m.n. vering)
- Bewezen kwaliteit voor trekking en vakanties.
- Makkelijk verwijderbare accu, handig voor tussendoor opladen
- Wel een stuk zwaarder dan de Giant. De Dutch ID is nog zwaarder.
Giant een goede tweede, Dutch ID lijkt mij het minst geschikt (en daarnaast ook nog het duurst).
Misschien (?) kun je de drager van de Giant wel vervangen, maar ik zie dat de bevestigingspunten wel erg laag zitten, dus zeker is dat niet. De drager van de Dutch ID is zo te zien niet zomaar te vervangen want ik zie geen bevestigingspunten op de staande achtervork. Die drager ziet er voor mij ook niet uit als erg geschikt voor een flinke reis.
Verder eens met Fedor, zij het dat er zeker ook goede verende voorvorken zijn en die waarschijnlijk wel op deze fietsen zitten gezien het bedrag. Een verende voorvork maakt een fiets wel zwaarder; ongeveer een kilo.
Ook ik heb geen verstand van het electrische deel overigens. Zijn de manieren van laden en laadtijf vergelijkbaar? Het zou wel uit kunnen of je het laden in een paar uurtjes kunt doen of dat de fiets, of alleen de acc, de hele nacht aan een kabel moet hangen. De e-bikers kunnen hier vast meer over vertellen.
Prachtig mooie plannen gewoon doen. e-bike fiets zo heerlijk in de bergen.

Wat kamperen betreft, het maakt ook uit of je de goede uitrusting hebt. Met een slechte tent en een slaap matje die gelijk lek gaat, en een slaapzak die niet warm is, is kamperen geen pretje. Met en goede slaapmat, warme slaapzak en een goede ruime tent is kamperen echter heel mooi.

Veel succes met je tocht en koop vooral GEEN achterwiel motor. Midden motor is de enige goede keuze, zowel financieel als de motor.