Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzestress en onervaren! - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Keuzestress en onervaren!

172 berichten
Rokon schreef:
ma 24 feb, 2020 22:28
Altijd leuk om lezen. De vraagsteller heeft in de thread een artikel gepost over de keuze van een e-bike en wordt direct overvallen met het schuldgevoel van 'zou je dat wel doen' gevolgd door de nodige alternatieven... niet e-bike welteverstaan
Alsof het een pest is...

Rustig doen Dick, je zal meer fietsen dan ooit tevoren, geloof me
Op de een of andere manier focus ik me nog steeds op geschikte e bikes. :)
Als je vragen hebt mag je die zeker per PB sturen. Ik heb al enkele jaren een e-bike en al verschillende meerdaagse e-fietstochten achter de rug. Daarvoor klaarde ik het ook klassiek, maar dat is bijzaak. Voordeel is dat ik wel het één en ander kan vergelijken!!!
Uiteindelijk doet de fiets er niet eens zoveel toe. Ga eerst eens ontdekken wat je leuk vindt. Ga een aantal dagen kamperen op je bestaande fiets, en als het een beetje past leen dan de Ebike van je vrouw voor een zelfde soort experiment. Ontdek wat je leuk vindt aan kamperen, of je met lichtgewicht bagage uitkomt, en vergelijk dan of je liever snel en zonder al te veel inspanning veel kilometers maakt, of juist geniet van de inspanning en de vermoeidheid als je 's avonds op de camping aankomt. Je hebt een hele zomer om daar achter te komen, dus laat je geld niet zo in je broekzak branden. Die glimfietsen staan er volgend jaar ook nog.
Wim schreef:
di 25 feb, 2020 10:52
Uiteindelijk doet de fiets er niet eens zoveel toe. Ga eerst eens ontdekken wat je leuk vindt. Ga een aantal dagen kamperen op je bestaande fiets, en als het een beetje past leen dan de Ebike van je vrouw voor een zelfde soort experiment. Ontdek wat je leuk vindt aan kamperen, of je met lichtgewicht bagage uitkomt, en vergelijk dan of je liever snel en zonder al te veeel inspanning veel kilometers maakt, of juist geniet van de inspanning en de vermoeidheid als je 's avonds op de camping aankomt. Je hebt een hele zomer om daar achter te komen, dus laat je geld niet zo in je broekzak branden. Die glimfietsen staan er volgend jaar ook nog.
++++++1!

De zin "...vergelijk dan of je liever snel en zonder al te veel inspanning veel kilometers maakt, of juist geniet van de inspanning en de vermoeidheid als je 's avonds op de camping aankomt." is misschien wel de überhaupt meest essentiële vraag van de keuze van een vakantiefiets op dit moment.
Dan hebben jullie het over een superstrakke vakantiefiets versus een zwaar lopende stadfiets met 3 versnellingen, neem ik aan?
Flix schreef:
di 25 feb, 2020 14:16
Dan hebben jullie het over een superstrakke vakantiefiets versus een zwaar lopende stadfiets met 3 versnellingen, neem ik aan?
Nee, we hebben het over een vakantiefiets met dan wel een vakantiefiets zonder e-deel, verder beide passend bij het doel dat iemand voor ogen heeft.
Leon schreef:
di 25 feb, 2020 14:27
Flix schreef:
di 25 feb, 2020 14:16
Dan hebben jullie het over een superstrakke vakantiefiets versus een zwaar lopende stadfiets met 3 versnellingen, neem ik aan?
Nee, we hebben het over een vakantiefiets met dan wel een vakantiefiets zonder e-deel, verder beide passend bij het doel dat iemand voor ogen heeft.
Zie hier een leuke verwarring.
Bovendien weet ik sowieso niet hoe handig het advies was. Het zal aan mij kunnen liggen, maar ondanks het feit dat ik een fietsvakantie de meest ontspannende vakantie vind is het ook nogal inspannend ... en bovendien zijn - een beetje afhankelijk van de voorbereiding - dag een en twee, en soms ook dag drie niet de beste. Pas na weer even het vakantie-ritme en ook het bepakte-fiets ritme en gevoel terug te vinden gaat het verder met de dag makkelijker.
En dan ook nog eens: Vroeger maakte het mij weinig uit, maar met de jaren word ik ook "lastiger" als het om het zadel gaat. De beste fiets kan binnen twee dagen onmogelijk worden als het zadel jou niet lekker zit, na dag drie en vier wil je nooit meer fietsen als je niet weet dat het aan het zadel lag.
Of te wel: als je werkelijk wilt weten wat je wilt dan moet je eerst wel heel aardig weten in welke richting je zoekt, en dat niet alleen, je moet ook al een en ander tamelijk gedetailleerd hebben ingevuld.
Waarschijnlijk is dat dan ook de reden voor het (on)bekende spreekwoord: "Twee fietsers drie meningen".
Wim schreef:
di 25 feb, 2020 10:52
[...] en vergelijk dan of je liever snel en zonder al te veel inspanning veel kilometers maakt, of juist geniet van de inspanning en de vermoeidheid als je 's avonds op de camping aankomt.
In principe sta ik helemaal achter het advies: lekker gaan proberen met wat je hebt, dan krijg je vanzelf meer zicht op waar je op moet letten bij aanschaf van een nieuwe fiets (en kampeeruitrusting indien van toepassing). Maar Wim lijkt voorbij te gaan aan waar het DickvL om gaat bij de overweging wel of geen elektrische fiets te kopen: niet om al dan niet genieten van inspanning en vermoeidheid, maar om zijn bloedsuikerspiegel bij inspanning vanwege diabetes. Met een paar dagen rondfietsen in Nederland laat een dag lang klimmen, nog tien kilometer door moeten fietsen om iets te eten te vinden, enz. zich denk ik moeilijk simuleren. Begrijp me goed, 'proeffietsen' is altijd een goed idee, maar ik denk dat er bij de vraagsteller nog wat bij komt; omgaan met het meten van de bloedsuikerspiegel, overleg met behandelaar.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
di 25 feb, 2020 15:18
....
Met een paar dagen rondfietsen in Nederland laat een dag lang klimmen, nog tien kilometer door moeten fietsen om iets te eten te vinden, enz. zich denk ik moeilijk simuleren. Begrijp me goed, 'proeffietsen' is altijd een goed idee, maar ik denk dat er bij de vraagsteller nog wat bij komt .....
Met het oog op het (op z'n minst een beetje) klimmen etc. had ik, meen ik, al eens een rondje Dinant - Givet - Noord-Frankrijk gesuggereerd.
Je bent dan altijd nog op één - niet te lange - reisdag van huis en toch echt "van huis".
Langs de Maas is het meest vlak, maar even een uitstap links of rechts is direct klimmen. Toch nog even doortrappen voor de supermarkt, of omdat de vorige camping dicht was en de volgende camping nog weer 20 km verder, dat zijn dan de eerste kleine "hobbels" die je kan ervaren. Na vijf dagen weet je echt wel of je het ook tien dagen uithoudt en houd je het 10 dagen uit dan haal je 2 of 4 weken ook wel.
Leon schreef:
di 25 feb, 2020 14:27
Flix schreef:
di 25 feb, 2020 14:16
Wim schreef:
di 25 feb, 2020 10:52
...of je liever snel en zonder al te veel inspanning veel kilometers maakt, of juist geniet van de inspanning en de vermoeidheid als je 's avonds op de camping aankomt.
Dan hebben jullie het over een superstrakke vakantiefiets versus een zwaar lopende stadfiets met 3 versnellingen, neem ik aan?
Nee, we hebben het over een vakantiefiets met dan wel een vakantiefiets zonder e-deel, verder beide passend bij het doel dat iemand voor ogen heeft.
Ik wilde met mijn -enigszins spottende- opmerking aangeven dat Wim het veel te zwart-wit stelt, dat verschil tussen een fietsreis op een traditionele fiets en een e-bike. Nog afgezien van de medische factor.
Soms schept weglating van de randvoorwaarden duidelijkheid. Ik kon het juist goed volgen.
Het leek me een simpele variabele die twee waarden kan aannemen: met of zonder motor. Natuurlijk kun je daarna verder nuanceren. Ik zou niet graag op een alu tractor gaan, maar anderen zullen gruwen van mijn klassieke stalen randonneur met racebocht. Maar dat zijn nuances vergeleken met de primaire vraag: wel of geen hulpmotor. Het antwoord daarop valt niet te geven op basis van feiten (behalve het diabetes element waar we geen van allen verstand van hebben), maar alleen op basis van smaak en persoonlijke voorkeur. En die laatste moet worden ontwikkeld/uitgeprobeerd. Bij Rokon komt daar een voorkeur voor een hulpmotor uit, en bij mij juist niet. Zo moeilijk is het toch niet?
Precies, zo moeilijk is het niet.
Daarom moet je geen stelling poneren over die fiets met of zonder hulpmotor, die nergens op slaat.
Ook met een e-bike kun je inspanning leveren op een gegeven aantal km's, en dus kun je al reizend op een e-bike ook heel goed genieten van 'de inspanning en de vermoeidheid' als je op je overnachtingsadres (camping?) aankomt.

Eén van de keuzes die TS moet maken is e-bike of 'bike-zonder-e', maar jouw overweging heeft daar weinig mee te maken.
Nergens op slaat? Lijkt me wat onwellevend geformuleerd.
Edit: Ah, nu snap ik het eindelijk: je bedoelt dat je op een Ebike ook moe wordt. Dan is je conditie wel heel slecht.
Flix schreef:
di 25 feb, 2020 21:50
Daarom moet je geen stelling poneren over die fiets met of zonder hulpmotor, die nergens op slaat.
Ook met een e-bike kun je inspanning leveren op een gegeven aantal km's, en dus kun je al reizend op een e-bike ook heel goed genieten van 'de inspanning en de vermoeidheid' als je op je overnachtingsadres (camping?) aankomt.
Wim's idee was juist om dát te testen of dat voor je werkt. Want ook al geloof je het niet, er zijn mensen voor wie het niet werkt. Sommige mensen zijn gewoon anders.
Wim schreef:
di 25 feb, 2020 22:30
Ah, nu snap ik het eindelijk: je bedoelt dat je op een Ebike ook moe wordt. Dan is je conditie wel heel slecht.
Aha, een e-bike afwijzer. Mag best. Maar kijk wel even in welk forum onderdeel je aan het posten bent.
Mijn ervaring na vier langere fietsvakanties op een E-bike is dat ik niet meer (over)vermoeidheid word. Op de oude fiets was dat wel het geval. Jammer genoeg heb ik ook niet meer het gevoel van voldoening na een rit, wat ik op de gewone fiets nog steeds wel heb. Ik voel mij helaas genoodzaakt voor de vakanties een E-bike te gebruiken, maar zou het liefst op een gewone fiets gaan. Ik begrijp de heftige reacties eigenlijk niet zo goed. Electrisch fietsen is een minder aktieve manier van fietsen. Daar kan toch geen discussie over zijn? Je fietst op halve kracht. De andere helft doet de motor.
Ik heb gisteren net college gegeven over het verschil tussen feiten en meningen. Zoals Patrick Moynihan het zo mooi formuleerde: 'you are entitled to your own opinions, but not to your own facts.' Dat een Ebike een flink deel van het aandrijfvermogen levert is zoals Bert ook zegt gewoon een feit. Of je nog zonder kunt of niet meer is een feit (al kun je met trainen soms veel bereiken). Of je dat prettig vindt of juist niet is een mening. Mijn advies was nu juist zelf te ontdekken wat OP's persoonlijke mening is. Wie uit gebrek aan ervaring niet weet welke van de twee opties zijn voorkeur heeft kan maar een ding doen: uitproberen. Mijn mening of die van een Ebiker doen er niet toe. Feit blijft dat je je zonder motor flink meer moet inspannen. Ik vind dat leuk, maar anderen niet. Dat mag.
Wim schreef:
wo 26 feb, 2020 09:31
Feit blijft dat je je zonder motor flink meer moet inspannen.
Of je gaat langzamer en/of minder ver. Of, zoals de meeste mensen doen, je gaat niet.
Wim schreef:
wo 26 feb, 2020 09:31
.... Feit blijft dat je je zonder motor flink meer moet inspannen. Ik vind dat leuk, maar anderen niet. Dat mag.
Wellicht zit veel van de tegenstelling in dat bovengenoemde feit. Aan het feit is niet te tornen, hoewel je natuurlijk het niveau van ondersteuning kan aanpassen, en er verder wellicht ook verschillen zijn in de "ondersteunings-algoritme" (dwz de respons van de electrickery).

Daarna komt de appreciatie. Voor de een is zo'n hellinkje waar hij/zij even voluit moet om boven te komen een uitdaging, qua trainingseffect is het voor velen ook goed, even achter adem komen, voor de ander is dat teveel (ik ken ook zeer goed getrainde race-fietsers die het maar niks vinden, zo'n fiets met bagage, zij kunnen er niet aan wennen dat je bij iedere molshoop moet terugschakelen en je ritme moet herpakken, maar ook dat is appreciatie, en een "mental switch" die je moet willen maken) ... en voor sommigen is beide net niet goed (zoals Bert Kremer die niet zonder kan maar mét ook niet blij is).

Verder is er natuurlijk ook de limiet:
De één stapt desnoods af om 5 km naar boven te lopen (en dat is naast de fiets, die fiets voortduwend, best vermoeiend), de ander blijft bij 5 km/u nog steeds in het zadel en nog weer een ander vindt dit geen doen (en die moet dan: of wel niet omhoog willen of wel aan de e-bike).
Een andere limiet zijn de fysieke grenzen: voor een verder goed gezonde mens is zo nu en dan goed uitgeput raken geen probleem of zelfs een gezonde training, is je gezondheid niet op alle punten probleemloos dan kan er in uitputting juist een gevaar schuilen - een goede arts, liefst eentje die zelf graag fietst (of hardloopt oid), kan je dan wellicht adviseren.
Ik ken het verhaal van een "gezonde man" met wat suikerziekte, hij ging vaak en fanatiek fietsen, en hij lette kennelijk niet al te goed op de respons van zijn lichaam, hij kan een laatste keer vermoeid thuis, ging even liggen en stond nooit meer op - sectie wees uit dat zijn hart vol met lidtekens zat, lidtekens van opeenvolgende kleine infarcten - er was dus al langer het nodige mis, en de goede man was dus verslaafd geraakt aan zijn eigen adrenaline-shots ... een uiteindelijk dodelijke verslaving -- triest is dan vooral dat de achterblijvende zich blijft afvragen of die niet beter had moeten opletten