Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ouderen op de E bike - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ouderen op de E bike

138 berichten
hahaha....ook mee eens. Ook onder wielrenners is het soms bar en boos.
Franzi schreef:
za 04 apr, 2020 15:14
Ikzelf vind wielrenners altijd meer dan eens te dicht inhalen. Ik schrik me iedere keer rot en vraag dan soms rij je ook zo auto?
NB ik fiets dan alleen en helemaal rechts van het fietspad!
Je kan ook juist ruimte nemen zodat je eerder pas ingehaald wordt als je de ruimte er voor maakt.
Minder rechts rijden is nog veiliger ook, het is niet voor niets dat bijv. de Fietserbond pleit voor een vergevingsgezind fietspad.

Zelf ook wel eens de berm terecht gekomen en gevallen omdat ik was afgeleid door een uitwijkmanoeuvre op de parallelweg.
Sinds dien rijdt ik minder rechts maar heeft de weg ook betere bermen gekregen, ook een prima idee voor ouderen op de fiets.

Afbeelding
daulagari schreef:
za 04 apr, 2020 20:57
Je kan ook juist ruimte nemen zodat je eerder pas ingehaald wordt als je de ruimte er voor maakt.
Minder rechts rijden is nog veiliger ook, het is niet voor niets dat bijv. de Fietserbond pleit voor een vergevingsgezind fietspad.

Zelf ook wel eens de berm terecht gekomen en gevallen omdat ik was afgeleid door een uitwijkmanoeuvre op de parallelweg.
Sinds dien rijdt ik minder recht maar heeft de weg ook betere bermen gekregen, ook een prima idee voor ouderen op de fiets.
Fietspaden zijn gedeelde ruimte, met verschillende gebruikers. Het is een beetje geven en een beetje nemen, en dan zijn de meeste situaties geen enkel probleem dan wel prima op te lossen.

Moeten wielrenners inhalen waar dat eigenlijk niet kan? Zeker niet!
Maar bij normaal gebruik van de meeste fietspaden is inhalen echt geen enkel probleem (los van de 1,5m afstand door het coronavirus nu). Bewust meer ruimte nemen dan nodig, zoals jij hier voorstelt, dat lijkt me ook niet echt de oplossing. Daarmee creëer je alleen maar meer lastige situaties.

Verder heel herkenbaar wat Marco zegt, als je met de racefiets stevig door wil fietsen kan je beter een ander tijdstip kiezen, of een route waar wel ruimte is om door te rijden.
ThomasG schreef:
za 04 apr, 2020 21:26
Bewust meer ruimte nemen dan nodig, zoals jij hier voorstelt, dat lijkt me ook niet echt de oplossing. Daarmee creëer je alleen maar meer lastige situaties.
Ik ga wel aan de kant als mensen mij willen inhalen en als het veilig is. Als "één op de vijf ongelukken komt door fietsers die het fietspad af slingeren" dan is het echt geen heel slecht idee om iets meer ruimte te nemen.

Een quote uit How I Learned to Cycle Like a Dutchman:

I pedal like a Dutchman: confidently, with no helmet, and taking up my fair share of the street.
daulagari schreef:
za 04 apr, 2020 20:57

Je kan ook juist ruimte nemen zodat je eerder pas ingehaald wordt als je de ruimte er voor maakt.


Ja dat weet ik en net als jij rijd ik defensief maar hou ook rekening met slingerende andere weggebruikers, zoals ouderen en kinderen. Door meer op te passen, zeker te weten dat ze horen aankomen en met flink wat afstand in te halen. :wink:

Dan nog wielrenners komen over het algemeen te vaak te irritant dichtbij!
We weten precies welke groepen het anders of beter moeten doen.
Laten we beginnen het zelf goed te doen zonder anderen op hun tekortkomingen te wijzen.

Morgen, zondag 5 april belooft een schitterende dag te worden.
Een mooie dag om de tuin op orde te maken.
Vandaag heerlijk gefietst over rustige wegen langs en over de grens met Duitsland.
Poppink schreef:
za 04 apr, 2020 22:17
Laten we beginnen het zelf goed te doen zonder anderen op hun tekortkomingen te wijzen.
Misschien is er ergens toch wel een puntje, gezien de ongevalsstatistieken waarin die ouderen onevenredig vaak voorkomen? Het gaat niet alleen om de luxe van de jongere fietser, maar ook om de bescherming van de oudere. Als je ziet dat mensen zichzelf in de problemen brengen dan wil je toch helpen?

En ja, ik fiets ook regelmatig met een joekel van een boog om oudere e-bikers heen als er weer eens een midden op het (landelijke, maar wel 80 kmh) kruispunt staat en ik met geen mogelijkheid kan inschatten welke kant hij/zij de komene seconde zal opgaan, maar al te vaak zonder ook maar een blik naar links of rechts te werpen, laat staan achterom kijken
Poppink schreef:
za 04 apr, 2020 22:17
We weten precies welke groepen het anders of beter moeten doen.
Laten we beginnen het zelf goed te doen zonder anderen op hun tekortkomingen te wijzen.

...
Goed verwoord Poppink!
Trouwens ooit al eens met een kudde WF-ers op pad geweest? :roll:
Deze kudde let druk kletsend vaak niet op, op wat er verder op de weg gebeurd, met alle gevolgen van dien.... Overigens is de leeftijd van deze kudde ook al ouder maar dan zonder ebike :lol:
@Poppink, dank je wel voor je zorgvuldig gekozen woorden.

Ik vind dit een ronduit beschamende discussie.
Als er voor de wereldfietser geen andere ergernissen zijn dan een paar grijze koppies die een rondje rond de kerk fietsen, moet wereldfietsen toch een ontzettend saaie bedoening zijn.
liefhebber schreef:
zo 05 apr, 2020 10:13
@Poppink, dank je wel voor je zorgvuldig gekozen woorden.

Ik vind dit een ronduit beschamende discussie.
Als er voor de wereldfietser geen andere ergernissen zijn dan een paar grijze koppies die een rondje rond de kerk fietsen, moet wereldfietsen toch een ontzettend saaie bedoening zijn.
Vraag ook eens naar de leeftijd en haarkleur van de topic starter :lol:
Beste mijnheer Wim. Mijn rij instructeur leerde mij ooit dat kinderen en dieren geen bekwame deelnemers aan het verkeer zijn.
Daarom moest ik extra rekening houden met deze mensen en anderen die misschien even iets minder bekwaam zijn dan onszelf in het verkeer. Dit door extra uit te kijken, vaart te minderen of te stoppen tot het veilig was om te paseren. Zodra je de openbare weg opgaat heb je rekening te houden met mensen die minder bekwaam zijn of die op dat moment even niet op letten. En anders moet je thuis blijven. Een ieder van ons op gezette tijden soms iets minder bekwaam. Fijn dat er dan andere mensen zijn die uitkijken voor ons. Leef en laat leven, zonder zeuren :idea:
Leon schreef:
zo 05 apr, 2020 09:02
Poppink schreef:
za 04 apr, 2020 22:17
Laten we beginnen het zelf goed te doen zonder anderen op hun tekortkomingen te wijzen.
Misschien is er ergens toch wel een puntje, gezien de ongevalsstatistieken waarin die ouderen onevenredig vaak voorkomen? Het gaat niet alleen om de luxe van de jongere fietser, maar ook om de bescherming van de oudere. Als je ziet dat mensen zichzelf in de problemen brengen dat wil je toch helpen?
Misschien een ander "puntje": Als ik naar de stromen schoolgaande jeugd alhier kijk dan is er slechts één reden waarom die niet rijkelijk in de ongevalsstatistieken terechtkomen - de jeugd stuitert veel makkelijker, na een valpartij staan ze gewoon weer op, en ook omdat ze thuis geen gedoe willen, maken ze er verder nergens melding van.
Omgekeerd hebben ouderen de onhebbelijkheid heel gemakkelijk iets te breken (nu ja sommigen, combineer botontkalking met jarenlang niet gefietst hebben en je hebt een "breekbaar evenwicht").
Overigens, als je de ongevalsstatistieken goed bekijkt is er nog een ander piekje:  De Mamil's die na hun midlife-crisis ineens uit de sportwagen op de rappe race-fiets stappen, die de klikpedalen extra strak afstellen want hun tanende krachten moeten toch voor voldoende snelheid zorgen .... het recept voor een heupfractuur.
 
En ja, ik fiets ook regelmatig met een joekel van een boog om oudere e-bikers heen als er weer eens een midden op het (landelijke, maar wel 80 kmh) kruispunt staat en ik met geen mogelijkheid kan inschatten welke kant hij/zij de komene seconde zal opgaan, maar al te vaak zonder ook maar een blik naar links of rechts te werpen, laat staan achterom kijken.
Dat scheelt ook maar weinig met die schooljeugd, behalve dan het midden op een kruispunt stilstaan. Een belangrijk deel van die schooljeugd rijdt zo traag dat nog langzamer niet gaat zonder achteruit te rijden.   Verder is het verschil met vroeger vooral dat de e-bike voor méér oudere fietsers op de weg zorgt ... ik botste 40 jaar geleden al eens op zo'n "overjarig dwaallicht".


Anyway, zoals hier al eerder genoemd werd:   De piek in de e-bike-ongevallen lijkt wat terug te zakken ... de e-bike leek voor iedereen die niet meer kon fietsen een oplossing.   Een deel van de e-bike (fiets)gelukszoekers heeft - eventueel door schade en schande - geleerd dat een e-bike toch niet DE oplossing was ... misschien zouden ze wat hebben aan een thre-e-bike, een driewieler, en dan met goede achteruitkijk-spiegels.

Wat betreft die achteruitkijk-spiegels:   Ik ben daar al heel lang fan van. Indertijd werd het een "ouwe-lullen" dingetje gevonden, vaak waren het ook lullige dingen ... tegenwoordig zie je ze (gelukkig) meer en meer, en ook in aantrekkelijker (en paktischer) uitvoeringen.   Echter, een spiegel is niet genoeg, je moet een zekere ervaring met spiegel(tje)s hebben wil je er ook echt profijt van hebben ... en die ervaring heeft de huidige generatie e-bikes veelal niet.
Veilig fietsen wordt gewoon moeilijker als je ouder wordt (ik ben 67 jaar en grijs, maar niet kaal). Ik ben met dit topic begonnen omdat ik dit stuk van de gepensioneerde Groningse hoogleraar verkeerspsychologie tegenkwam. Ouderen verliezen niet alleen spierkracht, maar ook cognitieve vaardigheden. Ik merk dat zelf ook wel op de fiets. Dat hoeft geen bezwaar te zijn, zolang je je er als fietser ook maar zelf van bewust bent. Het is evenmin een pleidooi om maar achter de geraniums te gaan zitten - zeker niet. Het vraagt alleen maar aandacht voor een empirisch feit.
liefhebber schreef:
zo 05 apr, 2020 10:13
@Poppink, dank je wel voor je zorgvuldig gekozen woorden.

Ik vind dit een ronduit beschamende discussie.
Als er voor de wereldfietser geen andere ergernissen zijn dan een paar grijze koppies die een rondje rond de kerk fietsen, moet wereldfietsen toch een ontzettend saaie bedoening zijn.
Wat vind je dan zo ronduit beschamend aan deze discussie? Volgens mij is iedereen het er wel over eens dat ouderen soms net wat ander rijgedrag vertonen, en dat je daar rekening mee moet houden. Veel meer is er niet gesteld volgens mij. Dus wat is daar beschamend aan?
Het helpt zo weinig om hier te wijzen op gewenst ander gedrag, meer oefening, minder hard rijden enz. Van de groep waar we het over hebben, ze lezen hier niet mee... ik pleit ervoor om niet te klagen, maar aan te passen: zoals eerder gezegd hebben we bij onze rijlessen geleerd rekening te houden met weggebruikers waar je onverwacht gedrag van kan verwachten. Die oproep onderschrijf ik, en hoort hier ook thuis. Laten we verder proberen om niet te (ver)oordelend te zijn over andermans gedrag.
Polling schreef:
zo 05 apr, 2020 11:30
... Van de groep waar we het over hebben, ze lezen hier niet mee...
Sommigen wel hoor. Ik heb zojuist even op het forum van De Ouderenfietser gekeken. Daar neemt men akte van het 'empirisch feit' dat sommige zogenoemde 'wereldfietsers' op het WF-forum weinig inlevingsgevoel voor oudere fietsers uiten. Maar, zo is de geruststellende gedachte: wacht maar totdat ook zij zo oud en stram zijn als wij, dan staat er een nieuwe generatie klaar om hen de les te lezen.
willem.m schreef:
zo 05 apr, 2020 12:17
Polling schreef:
zo 05 apr, 2020 11:30
... Van de groep waar we het over hebben, ze lezen hier niet mee...
Sommigen wel hoor. Ik heb zojuist even op het forum van De Ouderenfietser gekeken. Daar neemt men akte van het 'empirisch feit' dat sommige zogenoemde 'wereldfietsers' op het WF-forum weinig inlevingsgevoel voor oudere fietsers uiten. Maar, zo is de geruststellende gedachte: wacht maar totdat ook zij zo oud en stram zijn als wij, dan staat er een nieuwe generatie klaar om hen de les te lezen.
Haha dat duurt niet lang meer gezien het ledenbestand :wink:

Maar omdat we ook rekening houden met de bijna oudere Wereldfietser hier nog een tip van hoogleraar geriatrie aan de Radboud Universiteit Marcel Olde Rikkert : 'Ouderen kun je het beste eerst een paar minuten laten uitpraten, over wat hen bezighoudt. Bron : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b40b109f/
Haha, "een paar minuten" is dan wel een fantastisch understatement! 😄

(Denkend aan mijn ouwe moedertje en haar autonoom werkende mond...)
Maar meer on-topic: het 'probleem' is mij bekend, en ik anticipeer daar op; geen probleem, het fietspad is van iedereen.

Behalve dan van die wielrenners; vooral in de bekende groepjes, zwermen. Daar wil ik me best graag héél negatief over uitlaten...!!!