Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ouderen op de E bike - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Ouderen op de E bike

138 berichten
willem.m schreef:
vr 15 mei, 2020 13:26
Ik sta op het punt om een topic te openen getiteld ''Ouderen (50+) op dit forum". Of zelfs een aparte rubriek, met een virtuele woonkamer in een dagcentrum met comfortabele leunstoelen compleet met fleecedekentjes voor als men koude benen krijgt.
Misschien beter een topic "Jongeren", anders komt alsnog vrijwel het hele forum ;)
Als bekende fietser in onze straat met senioren, status ben ik eind van de straat al kwijt, mag ik af en toe iets over nieuwe elektrische fietsen van de leeftijdsgenootjes zeggen.

Standaard zo lijkt het, N=1, wordt al op de dag van aankoop de afstelling bij aflevering te niet gedaan.

De de verstelbare stuurpen griezelig rechtop, omdat het kan.
Ergon handgrepen naar beneden, knellen.
Zadel op de laagste stand, beetje achterover en als extra een pluizig zadeldekje want dat zit zo lekker.

Geheel een illustratie van een typische Holland-fiets zit.

Soms kan ik het niet laten en zeg ik iets over ergonomie en veiligheid.
Over een dynamischer basishouding om veilig met hogere snelheden te kunnen fietsen.
. . . . hij kan maar 25 km/u.
…. en bij de huidige temperaturen uiteraard een zeil-, outdoor- of donsjack aan. Ze zitten natuurlijk ook vol in de wind en dan met hogere snelheden ;)

Maar er zitten ook voordelen aan. Vanmiddag een "relaxed" rondje gereden. Er waren niet veel e-bikers (ook geen andere fietsers trouwens) maar degene die er waren hielden gewoon een lekker tempo aan, kon er lekker achter hangen op een meter of 50-100 of zo, had geen zin om moeite te doen om ze in te halen :)
Soms is het maar hoe je naar bepaalde categorie mens aan kijkt.
fokke-en-sukke-boer of bejaarde.jpg
peter de rijk schreef:
vr 15 mei, 2020 12:06
Edwin* schreef:
do 14 mei, 2020 12:37
Opvallend dat veel mensen zoveel mogelijk thuis zijn gebleven voor met name de ouderen en deze er juist lekker op uitgetrokken zijn op hun e-bike.
Beetje flauw toch wel om dit verwijt te maken en dan druk ik me nog voorzichtig uit. Een frisse neus halen op de fiets is en was door minister Grapperhaus himself uitdrukkelijk toegestaan.
Ik heb het al eerder aangehaald: een frisse neus was en is prima, wel beperkt met een rondje om het dorp volgens premier Rutte himself.

Wat ik gezien heb en waar ik mij aan gestoord heb is niet alleen het zien van voornamelijk ouderen op een e-bike, maar met name het gedrag wat ze daarbij vertonen. Daarmee bedoel ik o.a. géén rondje om het dorp, maar hele dagtochten. Fietsen ze in het dorp, dan racen ze rakelings langs je heen, hoezo 1,5 m afstand? Op fietspaden geen ruimte geven.
Zij zijn de kwetsbare ouderen, maar gedragen zich als onoverwinnelijken.
En het zijn er dus meer dan voorheen volgens het artikel.

En ja, ik generaliseer misschien in jouw ogen. Ik wil zeker niet iedereen over één kam scheren. Het artikel uit het AD laat echter de feiten zien.

Waarom pakken ze juist méér de e-bike dan voorheen? Dat is het punt wat ik duidelijk wil maken.

In het artikel staat namelijk:
“Binnen de groep van zeventigers zie je vooral een stijging onder de mensen de de e-bike pakken”

Ik denk dan: waar zit hun verstand? En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Edwin* schreef:
vr 15 mei, 2020 20:47


Waarom pakken ze juist méér de e-bike dan voorheen? Dat is het punt wat ik duidelijk wil maken.

In het artikel staat namelijk:
“Binnen de groep van zeventigers zie je vooral een stijging onder de mensen de de e-bike pakken”

Ik denk dan: waar zit hun verstand? En dan druk ik me nog voorzichtig uit.
Waar je je aan ergert is in overdrachtelijke zin een artikel van een journalist die inhoudelijk schrijft over een bepaalde categorie weggebruikers. Van mij mag jij je ergeren hoor. Dat recht heb je.

Ik fiets minimaal 3 keer in de week over grotere afstand van 40 - 60 km en behalve op een stuk dijk, heb ik verder geen overdreven veel ouderen gezien. Al helemaal niet op elektrische voertuigen. Het is opvallend rustig op de fietspaden.
Oh ja, af en toe kom je op de recreatieve routes meer mensen aan.
In het oosten des lands valt het allemaal nog wel mee met de 'gekte'. Behalve dan zoals gezegd de recreatief aantrekkelijke routes zoals Posbank en de dijk tussen Westervoort en Millingen aan de Rijn. Echt druk was het aan Waalse strandjes bij Nijmegen. Vooral jongeren. En in parken vooral jongeren. Op sommige hangplekken vooral jongeren.

Ouderen lijken dan toch meer van zulke drukke plekken vandaan te willen blijven.
Ik als oudere in elk geval wel!

Herman van Veen ; 'Opzij opzij opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats,
Ik heb ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij,
want ik ben haast te laat,
Ik heb maar een paar minuten tijd.

Ik moet rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en
weer doorgaan.
Ik kan nu niet blijven, ik kan nu niet langer blijven
staan'.

En neen, een ebike probeer ik zo lang als kan te voorkomen door maar flink in beweging te blijven.
Ik heb mijn hele leven geïnvesteerd in bewegen, dat laat ik mij nu door Rutte niet "afpakken".
fokke en sukke - rollators.jpg
Het is in de huidige maatschappij met de sociale media gemakkelijk en erg "in" om de gal te spuwen over bepaalde types van fietsers. De ebikers die zich niet aan regeltjes houden, de wielertoeristen die niet achter elkaar willen rijden of niet op een fietspad, jongeren die op de fiets met hun smartphone bezig zijn en volledig in het zwart gekleed zonder licht 's ochtends of 's nachts fietsen, de vakantiefietsers die willen en moeten op reis gaan terwijl in de gezondheidszorg het water aan de lippen staat/stond. Wat zeker is dat een grote groep per type zich wel gedraagt, maar dat is de zwijgende meerderheid. Laat ons vooral wat naar onszelf kijken en rekening houden met een ander. Sinds Corona zijn er plots miljoenen virologen. Onze dochter en schoonzoon zijn toevallig wel experten in deze materie. Hebben daar elk 10 jaar voor gestudeerd en die staren soms met compleet onbegrip naar het maatschappelijk gedrag van velen. Het zijn wetenschappers en zien wat lichamelijke gevolgen/verwoestingen dit virus met zich meebrengt. Vele 'genezen' patiënten zijn nu wel thuis, maar zullen jaren, zo niet hun leven lang kwalen er aan over houden en dus ook een bepaalde gezondheidszorg nodig hebben. Lichtzinnigheid in de maatschappij is het grootste gevaar. We zullen voorlopig zeker ons gedrag moeten aanpassen en dus ook de manier van reizen. Zo, nu stap ik op mijn fiets en ga wat van het zonnetje genieten.
Ik woon aan een uitvalsroute van Rotterdam naar groen achterland (Midden-Delfland, Westland). Vanaf het begin van de lockdown is het zichtbaar drukker met fietsers, zeker als het mooi weer is. Op Bevrijdingsdag hebben we een tijdje zitten tellen, we kwamen op meer dan 400 fietsers per uur, en dat was geen bijzonder druk moment. 20 % toen daarvan e-bike, op andere momenten hebben we wel 45 % geteld.

Op zo veel fietsers is de infrastructuur niet berekend, zeker niet als er óók nog veel geskeelerd, gewandeld en hardgelopen wordt én je op 1,5 meter afstand van elkaar zou moeten blijven.

Daarbij zagen wij ook dat er heel veel fietsers tussen zaten voor wie het duidelijk onwennig was: zichtbaar gebrek aan kracht en behendigheid. Er hadden er zichtbaar moeite met een simpele bocht of een miniem klimmetje (2 %, bruggetje op). Elders heb ik een oudere e-bike-dame zien liggen met een gebroken heup: ze was tot stilstand gekomen op een opritje, kon niet afstappen en had zich dus maar laten vallen.

Verder reden er nogal wat tussen op fietsen reden die te groot of te klein voor ze waren en in zeer deplorabele onderhoudstoestand. Iemand vroeg ons om een pomp, nou, zinloos: die banden waren gewoon verteerd. Dat gold misschien iets minder voor de e-bikes, maar dan: als andermans remmen het niet doen, kan een e-biker ook vallen.

Tel het bij elkaar op: dat er meer doden zijn gevallen onder fietsers, verbaast mij helemaal niets.

(Het tellen en observeren is voor ons overigens een nieuw en aangenaam tijdverdrijf.)

Louise
Liep vanmorgen mijn rondje van zo’n 6/7 km waarbij ik enkele lokale dijkjes gebruik. Ook hier weer hetzelfde beeld als al eerder aangegeven.
Zowel E-bikers en groepen race fietsers die denken het alleen recht op de weg te hebben. Rakelings langs je heen schieten, als ze al bellen dan doen ze dat op 2 meter afstand en schelden als je niet de berm in duikt.
Heb heerlijk ontspannen gelopen “not”

Het meeste plezier kwam er van mede joggers en wandelaars.

Zo dat lucht op, fijne zondag allen.
Waarom focus op sommige ouderen?
Ik zie sommige jongeren nog veel gevaarlijker rijden.
Zo aan 40 per uur "shoppen" tussen autobaan, fietspad en troittoir, om nergens te moeten aanschuiven. Halen je rechts en links in, ploppen ergens vantussen tevoorschijn.

En die ostentatieve, die zo rijden met de attitude "Driving on the Highway Looking for Attention Booorn to be Wi i i ild". Je voorbij zoeven met de handen in de lucht en ostentatief geeuwende en overal voorrang "pakken" (lees: niet kijken voor eventuele die geen voorrang geven).

Ouderen hebben één herkenbaar iets om op te letten: ze kijken minder om/rond, in eender welk vervoermiddel. Het gebeurt dat een ouder koppel mij op het fietspad met de auto eerst traag inhaalt op de autobaan, om dan alsof ze me niet zagen of spijts die enkele seconden me al vergaten luttele meters verder rechtsaf te slaan enje de figuurlijke alles dicht moet kloppen.
Wat ik me afvraag: waarom dat geklaag over anderen?

Begin bij jezelf; daar ben je wel een tijdje zoet mee 😉
Nou hebben we de afgelopen weken wat rondgereden in streken waar veel ouderen op de ebike reden. Ik moet zeggen, ben behoorlijk geschrokken. Het is erger dan ik dacht. Ik probeer dan ook te begrijpen hoe dat komt, en wat eraan gedaan zou kunnen worden.

Enkele ervaringen.

-De gewoonte om naast elkaar uiterst links en uiterst rechts te rijden. gecombineerd met niet spiegelen en niet luisteren. Op fietspaden maar vooral ook op landwegen. G jr. zou eens een echtpaar inhalen, netjes bellen (want dat was nodig), nog een keer, ik zei ga maar zo is het goed. Hij inhalen, en complete verwijten over zich heen krijgen dat hij best even rustig aan kan doen etc. Het kind ree amper 22km/u en deed niks mis. Complete landbouwvoertuigen achter de fietsers ontsnappen aan de aandacht, tot begrijpelijke ergernis van de bestuurders daarvan.

-Stoppen voor knooppuntenbordjes. Er wordt uitgerold naar zo'n bordje toe, zwevend over de weg in die richting (meestal een kruising) en daar gestopt. Op het asfalt. Met een groepje. Geen enkele notie of er sprake zou kunnen zijn van medeweggebruikers.

-Tot 3x toe ervaren in de auto: naderen van een t-splitsing. fietsers van rechts die naar links willen (1x met hand uitsteken, 2x zonder). Netjes stoppen zodat de fietsers voorlangs kunnen draaien, maar ze gaan spookrijden. komen er dan voor de neus van de auto achter dat er sprake is van een kwestie. 1x alsnog om de auto heen kunnen draaien, 1x afgestapt, 1x langs de rechterkant van de auto door de berm gestept. Het zijn kolderieke situaties.

-fietsers die ergens linksaf willen op het fietspad. op het moment dat er een tegenligger in zicht komt denkt het brein: o jee, daar moet ik zo heen, snel, ik ga er alvast rijden, is dat gebeurd. Om vervolgens dus spookrijdend de tegenligger te naderen, en omkijken is er ook niet bij dus (snellere) achterop komende fietsers moeten de actie maar op tijd doorhebben.

-Na een stop op de fiets stappen. Niet kijken of er iets rijdt. Dat hoge stuur, wankel steppend, slingerend naar het midden van het fietspad, als de motor er voorzichtig in komt krijgt de fiets pas stabiliteit.


Dit is geen rant. ik snap de hoge ongevallenstatistiek en zou willen dat dat minder kan. Het zijn de vaders en moeders van mijn generatie. het idee dat snelheid geen issue is ben ik in bevestigd, het punt is verkeersinzicht en voertuigbeheersing. Zou me niet verbazen als een flink percentage nooit een rijbewijs heeft gehad, en nooit veel gefietst heeft. Het probleem is zó algemeen dat een overheidscampagne mogelijk helemaal geen slecht idee zou zijn.
Grandonneur schreef:
wo 19 aug, 2020 10:16
-Tot 3x toe ervaren in de auto: naderen van een t-splitsing. fietsers van rechts die naar links willen (1x met hand uitsteken, 2x zonder). Netjes stoppen zodat de fietsers voorlangs kunnen draaien, maar ze gaan spookrijden. komen er dan voor de neus van de auto achter dat er sprake is van een kwestie. 1x alsnog om de auto heen kunnen draaien, 1x afgestapt, 1x langs de rechterkant van de auto door de berm gestept. Het zijn kolderieke situaties.
Een plaatje zou het begrijpelijker maken ;)

De rest kan ik beamen. Ik denk dat m.d. het stopen en wegrijden voor de gevaarlijkste situaties zorgen. De overige situaties zijn minder gevaarlijk, maar da's dan vooral dank zij het anticiperend vermogen van de andere weggebruikers.
Fedor schreef:
wo 19 aug, 2020 10:49
Een plaatje zou het begrijpelijker maken ;)
Daar had ik zelf op moeten komen ja :? :wink:
t splitsing.jpg
Waarbij ik (eigenlijk mijn vrouw) is 2, de ebikers zijn 3, (1 staat voor spek en bonen op het plaatje).

twee staat stil, 3 doet een poging gezond en wel de bocht door te komen.
Ik snap het :)

Situatie kan ook ontstaan (los van het feit dat ze twijfelen over wie er voorrang heeft) omdat veel ouderen misschien "bang" zijn om af te stappen (dan lopen ze ook veel gevaar). Dan gaan ze nog liever slingeren of een vreemde route nemen.
Toch even een vraag, als jullie het over ouderen hebben, welke leeftijd, of vanaf welke leeftijd, delen jullie mensen in deze groep in?

Ik vraag dit omdat het op zich natuurlijk best een belangrijk punt is en kennelijk, zo interpreteer ik tenminste de commentaren, is er op dit forum verschrikkelijk veel kennis over ouderen gedrag. 😇😇😇
Een lastig onderwerp en of je het nu leuk vindt of niet ouderen trappen langer door. Op het web lees ik tot wel 100 jaar-;) <https://www.doortrappen.nl/> Van fiets ongevallen zijn de weetjes ook voorhanden <https://www.veiligheid.nl/verkeer/feite ... allen-2018>
Senior2 schreef:
wo 19 aug, 2020 18:58
Toch even een vraag, als jullie het over ouderen hebben, welke leeftijd, of vanaf welke leeftijd, delen jullie mensen in deze groep in?

Ik vraag dit omdat het op zich natuurlijk best een belangrijk punt is en kennelijk, zo interpreteer ik tenminste de commentaren, is er op dit forum verschrikkelijk veel kennis over ouderen gedrag. 😇😇😇
Vermits ik zelf 52 ben, zijn de "ouderen" voor mij de 80 plussers.
Voor mijn kinderen is iedereen boven de 30 bejaard....

Wat ik opmerk is dat er boven de 60 een enorm verschil is in fitheid tussen mensen.
Mijn vader is 82, en draait zijn hand niet om voor een wandeling van 20km, en in hun groepje loopt er een 90-jarige voorop.
Maar ik zie hier in de straat een 60-jarige die amper een straat verder geraakt.

Vorig jaar mocht mijn dochter haar eed als dokter afleggen, en daar werden ook dokters gelauwerd die 50 jaar geleden hun eed afgelegd hebben. (dus meestal mensen rond de 75)
Er waren er die huppelend de trappen opliepen, en anderen die met de stok of rollator rond liepen.
Daarom is het zo moeilijk om bv een rijbewijs in te trekken op basis van leeftijd, of mensen pas op de fiets te laten na een test.
De ene denkt er niet meer aan om te fietsen, en de andere vindt het een ongelooflijke betutteling en belediging.
Ik denk dat geen zinnig mens ook al ontkennen dat fitheid afneemt bij het ouder worden en dat een van de bijkomstigheden van het oud worden is dat mensen strammer en stijver worden, wat weer goed merkbaar is bij, bijvoorbeeld, omkijken (en tegelijkertijd strak rechtuit blijven rijden) en op- en afstappen. Bij de een komt het eerder en/of erger dan bij de ander, maar niemand ontkomt er helemaal aan.

Dat dit nadelen meebrengt en in het ergste geval tot onveilig gedrag kan leiden moet ook niet ontkent worden.

Maar waar ik me aan stoor is dat door sommigen veel dingen die ze zien dan gelijk gekoppeld worden aan alleen het ouder worden en aan de e-bike. Let wel, ik voel me niet aangesproken, want ik fiets gelukkig nog zonder ondanks de 73 jaar. Ik kies er voor om de lagere snelheid en de kortere ritten te accepteren, liever dan nu al over te stappen op een e-bike. Maar ik kan me prima voorstellen dat iemand een andere keus maakt.

Ouderen gaan stilstaan op het fietspad bij een route of nummerbordje. Scholieren doen niet anders op punten waar ze op elkaar wachten. Ouderen zwalken bij het omkijken als je belt. Om te beginnen heeft dat niet je koers kunnen houden niets te maken met een e-bike en ook hier, scholieren op weg naar school of huis doen het zelfde. Alleen, direct na dat van koers veranderen heeft een jongere een snellere correctie reflex dan een oudere. Het aantal jongeren dat op hun snuffert gaat zijn ook niet weg te cijferen, alleen de gevolgen zijn dan meestal minder dramatisch dan bij ouderen.

Mijn conclusie: heel terecht dat er aandacht is voor de problemen die voor kunnen komen bij ouderen, maar ga niet gelijk hele groepen mensen wegzetten en gooi niet alle oorzaken en alle gevolgen op een grote hoop en door elkaar.
Een Spartamet, de fiets met benzinehulpmotor van vroeger, is toch nooit zo populair geworden als een fiets met elektrische ondersteuning. Mijn schoonvader fietste eind vorige eeuw tot op hoge leeftijd. Niet meer op door de weekse single speed, al heette het toen niet zo, maar op de zondagse Gazelle. Op een Gazelle met trommelremmen en een sturmey archer 3V in de kleinste versnelling. Of een Spartamet niet iets voor hem was? Zijn reactie zal ik nooit vergeten: dat is een fiets voor stumperds.