e-vakantiefiets (welke systemen zijn momenteel het best?)

Beste fietsers,

Ik heb een vraag voor de wat oudere/gebrekkigere, maar wel actieve e-biker onder ons, of degene die (veel) ervaring heeft met e-(reis)fietsen.

De situatie is als volgt:
Zelf heb ik al een goede fiets, maar ik zoek een e-fiets voor mijn vader.
Onlangs hoorde ik dat mijn vader (72 jaar) de laatste maanden nogal achteruit gegaan is met zijn gezondheid en conditie. Kortademigheid en een sterk verminderde belastbaarheid zijn hoofdzakelijk de symptomen. Longarts en cardioloog vinden (afgezien van de ongezonde leefstijl) echter geen verklaring voor de plotselinge klachten.
Welnu. Mijn vader houdt, net als ik, erg van fietsen en wij hebben deze week aan elkaar kenbaar gemaakt, dat we -indien zijn gezondheid dit toelaat- graag na Corona of volgend jaar een fietsreis samen zouden willen maken. Dit is er eerder nooit van gekomen, omdat mijn vader dacht dat hij een blok aan mijn been zou zijn, aangezien ik mij dan aan hem zou moeten aanpassen. Ik vind dit echter geen probleem. Het gaat mij vooral om het maken van een eerste, maar mogelijk ook laatste fietsreis met mijn vader.

Nu heeft hij sowieso al aangegeven over een e-fiets na te denken, maar het zou mooi zijn als die ook geschikt zou zijn voor een reis van meerdere weken tot een paar maanden.

Ik zou totaal niet weten welk systeem (merk) het meest voor hem en de reis geschikt is. Mijn vader woont in het buitenland, waar hij veelal weinig echt advies krijgt of moet horen dat zulke fietsen voorlopig niet leverbaar zijn. Ik heb de checklist even ingevuld voor een beter beeld.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Gezien de situatie eerder relaxt de tijd nemen

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
lastig te zeggen. Nu heeft hij nog een fiets waar hij licht voorover zit, maar weet niet goed of hij dat bij een nieuwe fiets weer zou willen.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Neen

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Een beetje. Wat je zoal tegenkomt op een reis van meerdere weken. Ik denk af en toe wat wat grind-, zand- en bospaden. Rotsachtige MTB-paden zullen denk ik zelden worden gereden

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Lastig te voorspellen. Ik zou mij Oost-Europa/Balkan goed kunnen voorstellen in de zomer, maar bv. ook een tocht van NL naar de Costa del Sol. Eigenlijk zo'n beetje alles wat we in Europa hebben, aangezien vliegen met een e-bike nogal moeilijk lijkt.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Zoals boven reeds genoemd, denk ik dat er in hotels pensions overnacht zal worden, maar dat matjes (eventueel stoeltjes) en brander voor koffie wel meegaan. Er zal vermoedelijk niet worden gekookt.

JE LICHAAMSLENGTE
191 cm

JE GEWICHT
Weet het niet precies, maar denk dat hij zo 110-115 kg weegt

JE LICHAAMSBOUW
Met uitzondering van zijn disproportioneel grote (bier)buik, is zijn bouw volgens mij redelijk in proportie, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS
Tochten zonder kamperen. Ik denk dat 15-18 kg wellicht realistisch is.

WAAR WOON JE? (REGIO, GROTE STAD OF PROVINCIE IS VOLDOENDE)
Hij woont In een suburb van een Duitse stad met ca. 2 miljoen inwoners. Recreatief fietsen zal veelal vlak zijn, maar er moet meestal een nogal steile helling worden genomen om weer thuis te kunnen komen. Die is ca 750m lang. gemiddeld 7,2% en maximaal 12% helling. Dit is dus voornamelijk voor recreatief dagelijks gebruik. omstandigheden tijdens reis zijn nog onbekend.
In principe is hij denk ik bereid om verder te reizen voor aanschaf van een fiets, maar vraag mij of of dat handig is. Ik neem aan dat hij voor onderhoud/reparatie niet bereid is om heel ver te reizen.


WAT IS JE BUDGET?
Hij is geschrokken van de prijzen van goede e-bikes. Eigenlijk vind hij die belachelijk voor een fiets, maar ik denk dat voor hem vooral afhangt van of de fiets dat biedt wat hij ervan verwacht. Ik denk dat hij bereid is tot ca 7,5K uit te leggen voor iets dat echt goed is.

Minder noodzakelijke info, die later vaak toch gevraagd wordt:
Hij heeft niet veel reiservaring op de fiets, maar was wel altijd zeer reislustig en avontuurlijk ingesteld. Hij fietst(e) tot voor kort meerdere keren per week recreatief 20-25 km per keer op een rustig tempo. Denk zo 15-20 km/u

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Hij heeft nu sinds 17 jaar een stalen frame. Eigenmerk van winkel waar die is gekocht. Naderhand Rohloff in laten bouwen. Sindsdien heel tevreden en wil denk ik geen derailleur meer. Hij heeft nu voorin een Shimano rollerbrake, daar wordt ie niet warm of koud van, maar zegt er nooit echt problemen mee te hebben gehad. Welke fietsen hij daarvoor had weet ik niet meer.

WAT KUN JE VAN FIETSONDERHOUD? HEB JE ER TIJD VOOR? HEB JE BUDGET OM HET EEN FIETSENMAKER TE LATEN DOEN? WIL JE EEN CURSUS FIETSONDERHOUD VOLGEN?
Hij wil denk ik een onderhoudsarme fiets en zoals ik hem ken, gaat hij er ook niet zelf aan sleutelen. Wil geen cursus volgen en gaat pas naar de fietsenmaker als iets kapot is

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Geen idee. Denk dat de kans klein is aangezien het om een elektrische fiets gaat.

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
Neen

WIL JE ONDERWEG ELEKTRONICA KUNNEN OPLADEN?
Hoeft niet per se. Met een telefoonhouder en een powerbank in een tasje kom je ook al een heel eind.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
enkele weken tot max 2-3 maanden zijn denk ik wel reëel. Nu met Corona kun je toch nog niet echt goed weg.

Bedenk dat alles waarvan je zegt "Dit moet de fiets ook kunnen" de keuze lastiger zal maken. Specificeer de antwoorden daarom zo precies mogelijk.
Ik denk dat sterke wielen wel handig zijn ivm zware bereider en echt goede motor + accu, waar de kans zo groot mogelijk is dat echt reizen mogelijk is

Ik vermoed dat hij niet meer terug wil naar een derailleur. Of hij Pinion overweegt, weet ik nog niet. Wellicht wel, omdat hij die op mijn fiets heeft kunnen zien.
De wens is om pak'm beet 45-65 km te kunnen fietsen. afhankelijk van wind en hoogteverschil.

Mijn voornaamste vraag ligt vooral bij het type motor.
- ik lees vaak dat een niet in het frame geïntegreerd systeem de voorkeur heeft, omdat die niet kunnen worden geüpgraded en moeilijker te repareren zijn. Vraag is of dit van belang is. Het zal in ieder geval de laatste fiets zijn die hij ooit koopt en ik vraag mij af hij nog zo lang heeft dat hij op termijn op een nieuw e-systeem wil overstappen.
- Middenmotor of toch achterwielmotor? Middenmotor = Bosch/Panasonic + aangepast frame OF Pendix zonder aangepast frame. In deze gevallen kan je Rohloff blijven rijden. Achtermotor = Alber Neodrives + Pinion of derailleur icm normaal frame.
Klopt voornoemde beredenering?
- Zijn er nog andere hoogwaardige systemen die ik nog niet ken?
- Hoe belangrijk is Nm bij de motorkeuze. Wat is hierin aan te raden?
- Ik hoorde dat accu niet moeilijk is. hoe meer kW/u hoe verder je komt.
- Stel. De keus tussen Pinion en Rohloff is minder belangrijk. Is er een bepaald e-motorsysteem dat duidelijk superieur is t.a.v. de concurrentie?

Het zou onwijs veel voor me betekenen als ik zo'n reis nog met mijn vader kan maken.
Indien nog aanvullende informatie nodig is voor goed advies, hoor ik het graag.

Alvast veel dank voor jullie moeite en reacties!

ps. excuus dat het een beetje mis gegaan is met de vet gedrukte tekst. krijg het niet meer zoals ik wil.
Heeft hij nu al een goede fiets (met of zonder rohloff) voor een fietsvakantie?
Deze zou je dan ook kunnen ombouwen met een bafang middenmotor (zelf of laten doen)
Is wellicht goedkoper dan een hele nieuwe fiets kopen
@M276:
Of de fiets die hij heeft goed is voor een langere reis, betwijfel ik, maar ik kan mij vergissen. In ieder geval heeft zijn huidige fiets een 15 jaar oude Rohloff-naaf. Dit had ik o.a. reeds vermeld dacht ik.
Bafang systemen heb ik hier bewust niet genoemd, omdat mij van meerdere kanten werd verzekerd dat die niet tot de goede systemen, maar eerder tot de middelmatige oplossingen behoren die vele wensen -voor het beoogde gebruik- onbeantwoord laten. Als dit een misvatting is, hoor ik ook dat graag.
De focus ligt vooral op de kwaliteit van de elektromotor alsmede accu, zodat een zo groot mogelijke actieradius kan worden behaald ongeacht de omstandigheden. Het is fijn als de fiets niet de wereld kost, maar als daar niet aan te ontkomen valt, zijn duurdere oplossingen ook zeker denkbaar.
Ik moet toegeven dat ik niet het hele stuk gelezen had :)
Ik hoor juist weer positieve berichten over de bafang middenmotor.
Deze is volledig zelf te programmeren.
Kijk / of vraag het anders is op het forum van Tweakers. Er zitten daar veel gebruikers van deze middenmotor. Misschien kunnen zij je beter helpen door eigen ervaring.

Een link: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1928790

PS. Die roller break gaat wel een probleem geven trouwens die nu in zijn fiets zit.
Ik heb verder niet zo veel verstand van e-bikes maar gezien de woonplaats is de situatie wel wat anders dan in Nederland. Een groot deel van de keuze wordt namelijk bepaald door de service die bij aankoop van zo'n fiets behoort, zeker ook in dit prijssegment. De nabijheid, of op zijn minst bereikbaarheid, van de winkel is dan belanrijk. Dan kom je in Duitsland toch al gauw bij andere merken uit dan in Nederland. En Duitsland is een heel groot fietsland met ook veel merken die je in Nederland niet ziet.
@Leon:
Dank voor je reactie!
Precies dat dacht ik ook. Ik ben er zelf ook achtergekomen dat het vinden van een goede dealer in relatieve nabijheid waar bovendien je een de welbekende klik mee hebt wellicht belangrijker is dan de fiets zelf.

Uit een een Duitse e-bike test voor trekkingfietsen, maak ik op dat de trend wel gaat richting vol geïntegreerde systemen, terwijl een uurtje online winkelen bij de "usual suspects" van de premium merken doet vermoeden dat deze momenteel maar 2 systemen gebruiken. namelijk Bosch icm Rohloff en Alber Neodrives icm derailleur of Pinion. Santos lijkt een van de weinigen te zijn die het geld heeft ingezet op Pendix.

Duitsland kent inderdaad veel meer merken dan NL:
Ik ken er wel een paar (niet alle) uit het hogere segment, maar zoals al beschreven in de openingspost, hoeft er bv. geen geld uitgegeven te worden aan een Son dynamo icm met verlichting en Plug, oid. De zaken die wel echt belangrijk zijn en waar, bij voorkeur, dus in wordt geïnvesteerd zijn:
1. zo goed mogelijke motor met akku
2. geschikt voor zware berijder met bepakking
3. geen derailleur.
Misschien nog een kleine tip... Gewicht fietser 110kg - gewicht ebike 22kg - bagage 15kg = 147kg
Moet je toch al beginnen opletten om het max toegelaten gewicht vd fiets niet te overschrijden...
Gezien gewicht en lengte zou ik resoluut gaan voor een model met langer frame, deze is in ieder geval een beetje de Rolls van de e-bikes https://www.r-m.de/nl/modellen/charger3/
Varianten genoeg...
Ik heb gegoogeld "Fahrrad für schwere Männer": https://www.google.com/search?q=fahrrad ... e&ie=UTF-8
Allerhande op de Duitse merken toegespitste links, maar in de gauwigheid las ik wel ergens dat voor Gazelle de max. belasting 150 kg is.
@Rokon en anderen:
Dank voor je reactie!
Ik heb ook ook al zitten denken aan de maximale belasting. Zodra je boven die 150 kg gaat beperk je de keuze al enorm. Ik denk dat hij mogelijk een paar kilo daaroverheen gaat. En naast die reis zal hij nooit met bepakking gaan fietsen. Dus ik vraag mij af of het niet toch beter is om fietsen tot die 150 kg max belasting ook te overwegen. Of is dat echt een no go?
Oh ik heb eigenlijk nooit geweten dat Riese & Müller zo'n bekendheid is op het gebied van vakantiefietsen. Dacht dat ze meer speed pedelecs en lifestyle fietsen maken. Ik ga zo dan toch maar even loeren op hun website.
Ik las dit draadje en dacht gelijk maar een 1 oplossing: Pendix.
Zeker gelet op de uitgangspunten: nog goede fiets met Rohloff (lees ik) en onduidelijkheid hoelang nog gebruikt wordt gemaakt van de fiets (sorry dat ik het zo breng, maar dat lees ik ook).
Door TS ook wel benoemt: Pendix, maar alleen in relatie tot Santos gebracht. Dat is absoluut niet het geval.
Ik heb met mijn 66-jarige leeftijd en een 10-jarige Avaghon S28 met Rohloff verleden jaar gekozen voor een Pendix aandrijving, gelet ook op wat lichamelijke aspecten en daarnaast ook hondenkar achter de fiets (totaal 45 kg met hond). Bevalt prima, en weet dat ik die ook zo weer kan demonteren en monteren op een andere fiets mocht het nodig zijn (of door mijn zoon....). (de Pendix dus, niet de hondenkar...)
Daar ga ik geen nieuwe e-bike van 7,5k voor kopen was mijn afweging.
ALL IN schreef:
wo 29 apr, 2020 18:17
@Rokon en anderen:
Dus ik vraag mij af of het niet toch beter is om fietsen tot die 150 kg max belasting ook te overwegen. Of is dat echt een no go?
Oh ik heb eigenlijk nooit geweten dat Riese & Müller zo'n bekendheid is op het gebied van vakantiefietsen. Dacht dat ze meer speed pedelecs en lifestyle fietsen maken. Ik ga zo dan toch maar even loeren op hun website.
Ik zit een beetje in hetzelfde geval, ik heb een R&M maar voor meerdaagse fietstochten, weliswaar met tent enz, heb ik de beslissing genomen om met een fietskar rond te toeren ipv een hoop zakken... Lukt prima en rijdt als een trein.
Ik heb begrepen dat dit probleem zich bij jullie niet zal stellen, ik zou dan ook gaan voor <150kg
@keesm54
Dank voor je reactie en inschatting.
Nouja. Ik vrees dat de fiets eigenlijk niet volstaat als vakantiefiets. Het enige wat volgens mij nog prima is is de Rohloff van 15 jaar geleden. Ik denk dat er sowieso nieuwe sterkere wielen op zoden moeten, bagagedragers etc. etc. en dan weet ik nog steeds niet of het het wel waard is om die fiets te voorzien van een Pendixmotor. Ik denk dat hij sowieso een nieuwe of minder oude, maar in ieder geval betere fiets nodig heeft.

Eerst was ik ook best wel enthousiast over Pendix, maar toen las ik een review van Rudi-radlos en zag ik eigenlijk dat de meeste fabrikanten Albers en Bosch leveren, dus begon ik te twijfelen.
http://rudi-radlos.de/pendix.html#a2903
Volgens mij heeft iemand een link naar die review al elders op dit platform gepost.
Maar zo te lezen ben jij echt super tevreden over het Pendix-systeem dat je achteraf hebt laten inbouwen.
Rokon schreef:
wo 29 apr, 2020 20:32
...voor meerdaagse fietstochten, weliswaar met tent enz...Ik heb begrepen dat dit probleem zich bij jullie niet zal stellen, ik zou dan ook gaan voor <150kg
Inderdaad hebben wij dan geen tent bij ons. Dat kan ik die man niet ook nog aandoen hahaha maar ik weet dat hij houdt van langere middagpauzes waar hij na rijkelijk koffie ook graag even een middagdutje doet buiten, dus matjes (+ evt. slaapzak) en gaspit gaan mee. wellicht is een fietskar ook iets voor ons, ik zal dit tzt bespreken. Maar eerst moet er een fiets komen vrees ik.
Ik heb geen enkele ervaring met Pendix. De link met uitgebreid Pendix review, laat wel een aantal nogal basale denkfouten zien, waardoor ik niet veel waarde meer aan dat verhaal zou hechten. Het blinkt vooral uit in uitgebreidheid (en domheid). Ik heb geen voorbeelden van wat deskundiger reviews. Helaas.
geelfietsje schreef:
wo 29 apr, 2020 23:42
Ik heb geen enkele ervaring met Pendix. De link met uitgebreid Pendix review, laat wel een aantal nogal basale denkfouten zien, waardoor ik niet veel waarde meer aan dat verhaal zou hechten. Het blinkt vooral uit in uitgebreidheid (en domheid).
Hmmm die zijn mij niet opgevallen (maar k heb dan ook geen kennis van e-bike aandrijvingen). Leg eens uit?
Het is een kritisch review over een elektrische fiets. Ook op "reichweite" fakkelt de schrijver de fiets volledig af. Dan lijkt het me bijvoorbeeld handig als je iets van elektrisch fietsen snapt:

"Dabei ist es doch so einfach! 500 Watt im Akku, 250 Watt am Motor bei 100 %. Werden 500 durch 250 geteilt ergibt dies 2 Stunden Laufzeit a 25 km/h. Also 2 h mal 25 km/h ergibt 50 Kilometer, rechnerisch. Praktisch? Jedenfalls keine 160 Kilometer."

Oeps, niet dus.
ALL IN schreef:
wo 29 apr, 2020 14:04

Hij heeft nu sinds 17 jaar een stalen frame. Eigenmerk van winkel waar die is gekocht. Naderhand Rohloff in laten bouwen. Sindsdien heel tevreden en wil denk ik geen derailleur meer. Hij heeft nu voorin een Shimano rollerbrake, daar wordt ie niet warm of koud van, maar zegt er nooit echt problemen mee te hebben gehad.
Rohloff heeft geen rollerbrake, dus achter zit je qua remmerij al goed.

Als je voorop alleen een rollerbrake kwijt kunt dan zou je daar nog met een andere voorvork voor schijf en/of velgrem aan de slag kunnen en dat combineren met bijvoorbeeld een Pendix systeem.

Ook zou je de Rohloff nog mee kunnen nemen naar de nieuwe fiets, om daar een goedkopere versnellingsnaaf te vervangen.
Volgens mij zou er eerst eens gewoon een proefrit gemaakt moeten worden op een gewoon verkrijgbare e-bike met Bosch en Rohloff. De laatste nieuwe Bosch-aandrijving van dit jaar schijnt fijn stil te zijn.
Van Ebikes heb ik geen verstand, maar wel van bagage. 15-18 kg is veel teveel als je niet eens gaat kamperen. De helft is nog veel. Dus mijn advies zou zijn ook je vader's bagage op dieet te zetten, en verder zou ik ernstig overwegen zelf alle bagage van jullie beiden te nemen. De actieradius van een Ebike hangt in hoge mate af van de energie die nodig is om te klimmen, en dan is elke kilo bagage er een teveel. Ik zou de bagage beperken tot een grote achtertas (20 liter) elk, en die bij jou op de fiets hangen.
Mooi plan overigens. Zo ben ik ooit (zonder fiets) met mijn vader in Italië op reis geweest toen hij dat nog net kon. Dat was goed. Ik zou overigens wel flink gaan oefenen met je vader, eerst maar eens op vlak terrein met zijn oude fiets. Ik ben nu 67 en merk dat ik ondanks het feit dat ik best probeer te blijven bewegen tijdens deze corona crisis toch al aardig wat spiermassa ben kwijtgeraakt. Ik weet ook dat ik die niet snel terug heb. Mijn vrouw van bijna 62 ervaart hetzelfde.
geelfietsje schreef:
do 30 apr, 2020 07:13
Het is een kritisch review over een elektrische fiets. Ook op "reichweite" fakkelt de schrijver de fiets volledig af. Dan lijkt het me bijvoorbeeld handig als je iets van elektrisch fietsen snapt:

"Dabei ist es doch so einfach! 500 Watt im Akku, 250 Watt am Motor bei 100 %. Werden 500 durch 250 geteilt ergibt dies 2 Stunden Laufzeit a 25 km/h. Also 2 h mal 25 km/h ergibt 50 Kilometer, rechnerisch. Praktisch? Jedenfalls keine 160 Kilometer."

Oeps, niet dus.
Die berekening is net iets te simpel.
Als je op vlakke weg rijdt, met goed opgepompte banden, en je zou dan 250W motorvermogen gaan gebruiken, dan ga je boven de 25km/h.
Omdat de motor gradueel vermogen vermindert naarmate je iets boven de 25 km/h uit komt, en je een beetje bijtrapt zal het vermogen nodig om die 25km/h te rijden een pak lager uitkomen. Eerder rond de 100-150W.
Dan kan je ca 3-3.5h rijden aan die 25km/h en zit je dus aan 75-120km.
De ervaringen van fietsers bevestigen dat je met 500 Wh op een gewone weg vrij makkelijk aan 100km geraakt.

Mijn ervaring is: fiets in tour. Ik vertrek dan met een bereik op de display van 70km. Na 33km was daar nog 60km van over, en er was 1 van de 5 blokjes van de batterij weg. Ik heb op die rit goed bijgetrapt, vrijwel continu 25 gereden, en ook wat stukken er boven getrapt zodat de motor niet of amper moest werken. Er zaten 120 hoogtemeters in die rit, en dan heeft de motor wel goed gewerkt.