e-vakantiefiets (welke systemen zijn momenteel het best?)

Leon schreef:
do 30 apr, 2020 09:16
Volgens mij zou er eerst eens gewoon een proefrit gemaakt moeten worden op een gewoon verkrijgbare e-bike met Bosch en Rohloff. De laatste nieuwe Bosch-aandrijving van dit jaar schijnt fijn stil te zijn.
Mijn vrouw heeft de (oude) Active-line. Die is (althans in de laagste standen) compleet stil. De oude Performance-line maakte wel geluid.
De nieuwe Performance line is ook heel stil.
ALL IN schreef:
wo 29 apr, 2020 21:55
Eerst was ik ook best wel enthousiast over Pendix, maar toen las ik een review van Rudi-radlos en zag ik eigenlijk dat de meeste fabrikanten Albers en Bosch leveren, dus begon ik te twijfelen.
http://rudi-radlos.de/pendix.html#a2903
Wat een enorme zeurpiet is die meneer. Zo vreest hij dat de lichtgevende cirkel op de accu wel eens onwettig zou kunnen zijn... Typisch Deutsch... Een van de vele andere onzinnigheden is dat hij een laadapparaat van 2,9 kilo meesleept, terwijl ik op een willekeurige fietswinkelwebsite laders van 400 gram voor de Pendix aangeboden zie.
@Wim:
Ook al ging de vraag niet specifiek richting bagage, maar toch dank voor je antwoord. Zelf heb ik 3 jaar geleden 10 maanden gefietst door Europa en Azië . Dat was in m'n uppie en wel redelijk spartaans. Ik heb destijds wel de volle mep meegenomen (niet allemaal lichtgewicht) en me op elk klimaat voorbereid. Ik had toen ca. 26 kg in mijn Ortliebs. Wellicht was mijn schatting nu inderdaad net iets te veel. Dank voor de herinnering!
Ja. Plan is inderdaad leuk. De rollen zijn nu omgekeerd. Hij was eigenlijk altijd zeer actief. Vroeger tijdens vakanties maakten wij altijd wandeltrektochten door de bergen met full gear. Destijds vond ik dat verschrikkelijk. Getraind is hij eigenlijk wel redelijk goed denk ik. In de zin van hij fietst echt regelmatig. Voor vertrek trainen is -zoals je aangeeft- voor hem wel aan te raden. Vraag is ook meer wat op lange termijn de beste benadering is. Juist veel activiteit, of juist zo veel mogelijk rust houden. Dat laatste gaat hij sowieso niet doen, dan sterft hij liever. Hij is gepensioneerd arts en beschouwt het leven (en de eindigheid ervan) wellicht anders dan de gemiddelde persoon ;)

@Blackbelt:
Dank voor je reactie!
En deze bevindingen refereren aan ervaring met de Pendix of of een ander systeem?

@peter de rijk
Ik zou willen betwisten dat dit typisch Deutsch is. In NL kunnen we daar anders ook wat van. Wat je verder zegt, klopt natuurlijk. Hij zoekt wel spijkers op laag water en pijpzeikt echt over alles. Anderzijds lijkt hij Pendix wel trouw te blijven.
Als het gaat over de berekeningen, dan is dat geldig voor elke motor die een beetje efficient is.

Bosch heeft trouwens een heel goede range calculator op de site.
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ ... alculator/

Ik heb alles nog eens doorgelezen.

Een bestaande fiets uitrusten met een Pendix zou een kleine 2000€ kosten. (geen garantie voor die prijs, dat moet je de fietsenmaker vragen).
Als hij echt heel tevreden is van zijn huidige fiets, en gezien daar een mooie dure Rohloff naaf op zit vind ik dat een te overwegen optie.

Een nieuwe fiets kopen, en dan de naaf laten overzetten zou ik niet doen. Je verliest garantie, en er zal altijd wel iets zijn dat niet goed past of voor extra kosten zorgt. In elk geval moet je dan kiezen voor een middenmotor of een voorwielmotor (maar ben niet onder de indruk over een voorwielmotor).

Zoek in de buurt van je vader een goede fietswinkel die ook Pendix doet, en kijk daar ook eens naar alternatieven. Als je de bestaande fiets mee neemt, dan heb je waarschijnlijk snel wat goed advies, en ze kunnen de huidige fiets van je vader eens goed nakijken. Misschien is die goed in orde, misschien zijn er andere kosten.

Succes nog!
Voorwielmotor is een no go.

Toevallig heeft de consumentenbond een grote e-bike test gedaan: https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/beste
Voor wat het waard is; je kunt er iig best wel aardige informatie uit krijgen. Voor alle testresultaten moet je lid zijn.
Altijd interessant. Eigenlijk kan je bij alle grote Nederlandse en zeker Duitse merken wel een goede e-bike met een Bosch middenmotor vinden. Of de naaf nu Rohloff of Alfine/Nexus moet zijn maakt eigenlijk niet uit aangezien je niet veel bagage over alpen cols wil sleuren.

1. Dik gedrukt omdat dat gewoon stap één is: Leon heeft het wat mij betreft bij het juiste eind: Kijk bij een lokale dealer. Ik zou dit eigenlijk leidend maken om tot een shortlist te komen van fietsen. Zoals ik al zei, de meeste merken kunnen een goede fiets leveren.
2. Wim's opmerking van alle/meeste bagage op jouw fiets nemen is ook een uitstekend idee.
3. Ombouwen van de oude fiets zou ik niet doen. Ik heb niet het gevoel dat het budget een enorm issue is en ombouwen is toch een compromis waarbij je ook qua stijfheid en remmen waarschijnlijk echt gaat inboeten. Waarom stijfheid belangrijk is ook al is er weinig bagage?
4. Overweeg een Mixte frame. Je vader is best oud en een mixte frame is gewoon veel prettige bij op en afstappen. Een goed oversized Alu Trapeze/mixte frame is stijf genoeg (mijn vrouw heeft regelmatig met haar Razer meer dan 150kg zonder krimp vervoerd).
5. Voor meer info zou ik als ik jou was zeker even langswippen bij Tweakers. Daar weet men niet zoveel van vakantiefietsen, maar wel het e.e.a. van e-bikes. Er zijn ook mensen zoals ik die iets van beide zaken weten :D
6. Plan een tocht langs de Moezel of naar Kopenhagen. Minder ver dan de Costa, minder bergen, veel fietspaden en bijzonder de moeite waard. Duitsland is als je de kust vermijd echt een briljant land om rustig door te fietsen.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1928790/0
In heuvelachtig terrein is een middenmotor de beste optie.
Maar in de verschillende tests wordt koppel altijd als een pluspunt gezien.
Dat fietst inderdaad fijn.

ECHTER. Een krachtig koppel vreet stroom.
Als je ver wilt komen op een acculading, heb je meer aan een motor die je eigen input hooguit verdubbeld.
Met een motor die je eigen input verviervoudigd, kom je niet ver.
Ik heb juist hele goede ervaring met een achterwielmotor, en zou nooit voor een middenmotor kiezen. Ik kan er zeer zuinig mee rijden. Juist in de heuvels. Vorige week in drie dagen heen en weer gefietst vanuit Gulpen naar Troisvierges. Heenreis via Troispont (70 km, 16% verbruik). Tweede dag naar Troisvierges (41 km, 12% verbruik) en de derde dag in één keer terug vanuit Troisvierges naar Gulpen (141 km, 30% verbruik). Volgens mij lukt mij dat nooit op een fiets met een middenmotor.
Dat zijn idd mooie getallen qua verbruik.
Voor de zwaardere fietser, elektrisch of spierkracht, tot 180kg toegelaten kan ik www.utopia-fahrrad.de aanbevelen. Ik heb er twee en die gaan goed. Nadeel, kost wat en zijn relatief zwaar van zichzelf. Grote maten geen probleem. Succes.
BertKremer schreef:
zo 02 aug, 2020 20:45
Ik heb juist hele goede ervaring met een achterwielmotor,.... Ik kan er zeer zuinig mee rijden. Juist in de heuvels. ....
Opmerkelijk. Ik kan dat niet rijmen met mijn eigen ervaringen.

Op het display van mijn achterwielmotor kan ik zien hoe warm de motor wordt.
In de polder nooit een probleem.
Maar in de heuvels is het altijd weer een puzzel om ondersteuning en snelheid zodanig te kiezen dat de motor niet gaat koken.

Als de motor warm wordt, wordt veel accuvermogen omgezet in warmte, ipv vooruitgang.
Op deze website staan illustratieve grafieken over het verband tussen omwentelingssnelheid en temperatuurontwikkeling van een motor.

Een middenmotor draait altijd op zijn ideale toerental.
Een achterwielmotor draait alleen op zijn ideale toerental als je met 22 km/uur tegen de heuvel opstormt.
De motor kan dat wel aan.
Maar ik vind het not done tegenover de fietsers.
BertKremer schreef:
zo 02 aug, 2020 20:45
Ik heb juist hele goede ervaring met een achterwielmotor, en zou nooit voor een middenmotor kiezen. Ik kan er zeer zuinig mee rijden. Juist in de heuvels. Vorige week in drie dagen heen en weer gefietst vanuit Gulpen naar Troisvierges. Heenreis via Troispont (70 km, 16% verbruik). Tweede dag naar Troisvierges (41 km, 12% verbruik) en de derde dag in één keer terug vanuit Troisvierges naar Gulpen (141 km, 30% verbruik). Volgens mij lukt mij dat nooit op een fiets met een middenmotor.
Er bestaat geen gratis lunch. Je ondersteuning (watts die je verstookt) en je actieradius zijn direct gerelateerd. Als je het zover doet op een lading komt dat omdat de ondersteuning minimaal is. Dat is uiteraard prima, maar het heeft eigenlijk niets te maken met efficiency. Als je kijkt naar ondersteuning per watt dan komen de Bosch en Yamaha middenmotoren eigenljjk standaard het verst (leveren de meeste ondersteuning per verstookte watt), al is een goede achterwielmotor zeker in spitting distance.

Alleen kan jij je motor duidelijk nog wat verder "knijpen" en als je maar genoeg kan knijpen kom je zeker verder. Let op! Dat is zeker geen diskwalificatie, ik ben het met je eens dat dat heel handig is.

Verder kan ik alleen maar uit eigen ervaring en die op Tweakers putten en dan is er voor iets meer standaard gebruik (iets meer ondersteuning) een duidelijke voorkeur voor de middenmotor, ook vanwege het gedrag in de heuvels, niet tegenstaande jouw ervaring. Onafhankelijke testers lijken tot nu toe tot precies dezelfde conclusies te komen.
BertKremer schreef:
zo 02 aug, 2020 20:45
Ik heb juist hele goede ervaring met een achterwielmotor, en zou nooit voor een middenmotor kiezen. Ik kan er zeer zuinig mee rijden. Juist in de heuvels. Vorige week in drie dagen heen en weer gefietst vanuit Gulpen naar Troisvierges. Heenreis via Troispont (70 km, 16% verbruik). Tweede dag naar Troisvierges (41 km, 12% verbruik) en de derde dag in één keer terug vanuit Troisvierges naar Gulpen (141 km, 30% verbruik). Volgens mij lukt mij dat nooit op een fiets met een middenmotor.
Bedoel je nu echt dat je 70km gedaan hebt, en dat je batterij nog 84% over had?

Hoe groot is je batterij?

Ik ga even uit van 500Wh.
70km is ca 3.5h rijden, en je gebruikt 80 Wh.
Dan heeft je motor je amper 22W gemiddeld geleverd....gedurende die hele tijd.
En je verbruik per km is dan 1.1 Wh.

Met een Bosch middenmotor zit het verbruik gemiddeld bij 5Wh per km bij afwisselend gebruik van Tour, ECO en af en toe iets meer om een heuvel over te rijden.

Even advokaat van de duivel.
Met je electrisch systeem sleep jij ca 10kg meergewicht mee (batterij, motor, verkabeling, lader, sterker frame).
Ik denk ergens dat een meergewicht van 10kg mee slepen je meer kost dan die 22W die jouw motor, dus je zou kunnen overwegen om alles er uit te slopen en gewoon zelf te fietsen.

Ik rij mijn 500Wh batterij leeg op ca 100km.
Gisteren rit van 80km. De eerste 60 heb ik op tour gedaan, en de boordcomputer gaf aan dat er nog 40km kon gereden worden.
Wou eigenlijk de batterij eens leeg rijden, en heb toen Turbo ingeschakeld, maar ook flink bij getrapt en steeds rond de 25 gereden.
Toen ik thuis kwam gaf de BC nog een bereik van 2 km. Opzet geslaagd.
Blackbelt schreef:
ma 03 aug, 2020 09:13
Even advokaat van de duivel.
Met je electrisch systeem sleep jij ca 10kg meergewicht mee (batterij, motor, verkabeling, lader, sterker frame).
Ik denk ergens dat een meergewicht van 10kg mee slepen je meer kost dan die 22W die jouw motor, dus je zou kunnen overwegen om alles er uit te slopen en gewoon zelf te fietsen.
Ik ga ervan uit dat het systeem alleen in de heuvels iets doet, anders dan is Bert inderdaad zichzelf alleen maar moe aan het maken met het elektrisch systeem. 22w continue zou het extra gewicht in de heuvels niet compenseren.

Om maar aan te geven, een rolweerstand van +/- 20 watt is een redelijk startpunt voor je banden.
Nog wat zaken in verband met de ondersteuning. Ombouwen van een bestaande fiets kan met een middenmotor (meestal Bafang) of een naafmotor (wiel vervangen). Rekening houdend met alle voorgaande argumenten zou ik dat niet doen, maar uitkijken voor een nieuwe fiets.
Moet dat dan een reisfiets worden? Dat hoeft niet: met een gewone pedelec kan je ook reizen, zeker indien er geen kamperen aan te pas komt.
Je spreekt van een langere reis over een grotere afstand binnen Europa. Dan zou ik uitkijken voor een fiets die uitgerust is met standaardcomponenten, zodat je overal makkelijk geholpen kan worden. Nu is het gelukkig zo dat de meeste fabrikanten vertrekken vanuit een frame, waar dan een motor en een heleboel onderdelen aan vastgeschroefd worden. Meestal is dat nogal standaard.
Wat de motor betreft: ik heb ervaring met zowel een naafmotor (Bafang, met reductie, Heinzmann direct drive) als middenmotor (Bosch, Tongsheng). In bergachtige omgevingen heeft een direct drive achterwielmotor een groot voordeel: je kan remmen op de motor. Dat hij daarbij energie recupereert, is een mooie bijkomstigheid, maar het belangrijkste is dat de remmen veel minder belast worden. Rekening houdend met het gewicht van jouw vader, zou dat wel eens handig kunnen zijn. Anderzijds klopt het wel dat zo'n motor het lastig heeft bij het klimmen en daar speelt dat gewicht zeker ook een rol in. Een naafmotor met reductie kan niet remmen op de motor en die valt dan sowieso af. De direct drive heeft nog een bijkomend voordeel: die werkt volkomen stil.
Een middenmotor heeft dan weer het voordeel dat alle elektronica en bijna alle sensoren (op de snelheidssensor na) samen zitten. Dat betekent minder bedrading en daardoor minder kans op kabelbreuk. Overal lees je dat Bosch hierin er als beste uit komt.
Riese & Müller heeft als voordeel dat je bij verschillende modellen met twee accu's kan werken, waardoor er geen angst moet zijn om met lege accu's geconfronteerd te moeten worden. Je kan wel stellen dat het bereik met één accu voldoende is, maar dat is vaak afhankelijk van hoe je ermee omspringt: welk ondersteuningsniveau, welk reliëf, hoe vaak rij je harder dan de ondersteunde snelheid... Om een voorbeeld te geven: met een 500 Wh accu in een velomobiel (gestroomlijnde ligfiets) ligt mijn bereik tussen 80 en 250 km. Die 80 was in 'eco', die 250 ook...
Je kan natuurlijk ook een andere fiets overwegen en een tweede accu meenemen.

Verder is het van belang om zorgvuldig te overwegen welke lader je erbij neemt. Standaard is dat een 'lichte' lader, met een lage laadstroom. Gewoonweg omdat dit goedkoper is. Voor op reis kan het nuttig zijn om een snellere lader aan te schaffen, zodat je onderweg kan bijtanken tijdens het genieten van een koffietje op een terras.

En dan wat al nog gezegd is: ruim vooraf de fiets aanschaffen, ermee leren omgaan en een aantal kortere trips maken om vertrouwd te raken met de fiets, met het fietsreizen en om eventueel wat verschillende manieren van bepakken uit te proberen.

Ik wens jullie veel plezier op de reis.
Niet genoemd bij de fietsen is Flyer.
Mag 149kg hebben en panasonic motor is stil en sterk (90nm)
Rohloff erg duur.
Mooie is ook dat je de motor zelf kan instellen op kracht door in het menu de motor iets terug te schroeven qua vermogen.
Als je de 90nm niet nodig hebt spaar je zo wat accu.
Zelf rij ik al bijna 17000 op een flyer rs met deore xt. (nog ouder model panasonic motor)
Bevalt prima en batterij na 5 jaar op het vlakke nog goed voor zo'n 90km als ik soepel rij en in de "middenstand" op voornamelijk asfalt.
Ben 65 en wat brakke knieën en e bike is dan fijn. Fiets gewoon weer veel meer.
Accus wel duur bij flyer.
Ze hebben ook bosch overigens.
Ben zelf benieuwd naar nieuwe shimano motor die eerdaags komt. Niet op flyer maar dat moet ik nog uitzoeken.
Maar dan met xt.
T'is niet enkel bosch wat de klok slaat.......
Reden dat we (community Tweakers) een voorkeur hebben voor Bosch en Yamaha is omdat Panasonic al heel lang stilstaat qua motor en niet meer de reputatie heeft die het een aantal jaar geleden had. Uiteraard is er weinig mis met een Panasonic als je een dealer om de hoek hebt die dit kan leveren, maar anders adviseer ik toch om vooral voor Bosch/Yamaha te gaan:

Bewezen motoren met een goed dealernetwerk. Ik vind het lastig om te zeggen welk van deze twee systemen ik prefereer (ik denk dat ik nu zou neigen naar de nieuwste Bosch), maar ik durf wel te zeggen dat ze over de hele linie genomen een klasse beter zijn dan de rest (Rijgevoel, kwaliteit, breedte van dealernetwerk). Als je een andere middenmotor zoals een Brose wil dan is het eigenlijk toch vooral om iets anders te willen, niet om functionele redenen.

Iedereen moet vooral zijn eigen beslissingen nemen, maar mijn advies voor een Bosch/Yamaha motor is goed onderbouwd (en ik wil hierover graag op Tweakers verder over bomen).
Toch opmerkelijk dat ik al vijf jaar in de Limburgseheuvels, en omgeving, voordeel heb aan het rijden op een E-bike en dat ik nog nooit een test met een middenmotor gelezen heb die mijn positieve ervaring van een achterwielmotor overtreft.
Voor mijn gevoel worden de testen met E-bikes niet op een langere meerdaagse tocht gedaan.
De achterwielmotor heeft het voordeel dat, bij bergafwaarts, de batterij weer een beetje oplaadt.
Bijna altijd krijg ik als tegenargument een aantal theoretische berekeningen die dan doorslaggevend zouden moeten zijn op mijn praktische ervaring van bijna 15.000 km op de E-bike.

De Vennbahn richting Aken is natuurlijk een makkie want dat is het grootste gedeelte valsplat naar beneden en we reden vaak rond de 28/30km per uur en dan gaat de ondersteuning natuurlijk automatisch uit en is het vebruik tijdens die periode nul.
tndmbkr schreef:
ma 03 aug, 2020 08:01
BertKremer schreef:
zo 02 aug, 2020 20:45
Ik heb juist hele goede ervaring met een achterwielmotor,.... Ik kan er zeer zuinig mee rijden. Juist in de heuvels. ....
Opmerkelijk. Ik kan dat niet rijmen met mijn eigen ervaringen.

Op het display van mijn achterwielmotor kan ik zien hoe warm de motor wordt.
In de polder nooit een probleem.
Maar in de heuvels is het altijd weer een puzzel om ondersteuning en snelheid zodanig te kiezen dat de motor niet gaat koken.

Als de motor warm wordt, wordt veel accuvermogen omgezet in warmte, ipv vooruitgang.
Op deze website staan illustratieve grafieken over het verband tussen omwentelingssnelheid en temperatuurontwikkeling van een motor.

Een middenmotor draait altijd op zijn ideale toerental.
Een achterwielmotor draait alleen op zijn ideale toerental als je met 22 km/uur tegen de heuvel opstormt.
De motor kan dat wel aan.
Maar ik vind het not done tegenover de fietsers.
Welke fiets heb je dan en welke achterwiel motor?