e-vakantiefiets (welke systemen zijn momenteel het best?)

Mijn cardioloog zal het niet eens zijn met de goed bedoelde adviesen voor het kiezen van een lichtere fiets voor de fietsvakanties. Uit ervaring weet ik dat ik dan oververmoeid raak en last krijg van hartritme stoornissen. Ook veevuldig lange tochten in mijn omgeving fietsen op een normale sportfiets zorgen voor een te hoge hartslag en voor mij dus ongezond. Dezelfde tochten maken op mijn E-bike zorgt ervoor dat mijn hartslag gemeten laag blijft. Waaruit blijkt dat ik dus met minder inspanning dezelfde heuvels op fiets met de E-bike op de laagste ondersteuning dan met de gewone sportfiets.
Dit is niet om het laatste woord te krijgen, maar omdat we hier iemand een advies doen voor een hele duur systeem.

Bert, dit gaat niet om je cardioloog, (1Wh per km)22 watt continue is de weerstand van een stel goede banden.

Overigens, ik zie dat we het hebben over de E-Xtension uit 2015 met een ION motor. Koga claimt met 600Wh en ideale omstandigheden 143km. Dat is 3-400% minder dan dat jij haalt (bierviltje).

Je vroeg om een test waar de actieradius werd vergeleken. Dezelfde motor is in een andere Koga door de fietserbond getest, toevalligerwijs gelijk met de Batavus Razer waarvan mijn ervaring is dat die heel erg ver komt ondanks de relatief kleine accu.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... test-2016/

Ondanks dat de ondersteuning van de ION motor als laag wordt ervaren (niet zo vreemd omdat het toen ook al een oud model was) is de 25% actieradius minder per Wh dan de Yamaha. Dit wijst er toch echt op dat de ION in efficiency niet een topper is.

Ik kan dit ook staven met onze eigen ervaringen met ION (drie fietsen 45.000km elk) en de Yamaha (drie fietsen, ongeveer zelfde aantal km). Ik geloof direct dat je heel ver komt met je Koga en ik ben blij dat je ervan geniet, maar met een moderne middenmotor kom je echt verder mee met meer ondersteuning.

Ik hoop dat je begrijpt dat als we de topic starter willen helpen een advies voor een ION motor uit 2015 niet de meest logische is.
derdekeer schreef:
wo 05 aug, 2020 20:48

........kun je met een middenmotor door te schakelen op zoek gaan naar het toerental waarbij de motor in de gegeven omstandigheden het efficiëntste het extra vermogen levert (en dus het minste vraagt van de batterij bij de gegeven vermogensvraag).

Bij een normale achterwielmotor kan dat niet. Bij gelijke omstandigheden (snelheid, helling etc.) maakt het voor die motor - en dus voor zijn efficiëntie in deze omstandigheden - geen verschil in welke versnelling je trapt.

Om het heel simpel te stellen: de efficiëntie van een middenmotor is een functie van de snelheid waarmee je voortbeweegt én van het verzet dat je kiest. De efficiëntie van een achterwielmotor is een functie van de snelheid waarmee je voortbeweegt.

Op een fiets met achterwielmotor maken versnellingen een verschil voor wat de bereider ervaart, maar niet voor de motor. Op een fiets met een middenmotor maken versnellingen een verschil voor de bereider én voor de motor. Hoe groot dat laatste verschil is, hangt vanzelfsprekend af van de kenmerken van de motor.

Zo heb ik het toch altijd begrepen.
Tsja is de cadans een functie van de versnellingen en de snelheid of is de snelheid juist het product van de cadans en de gekozen versnelling. Ik ben toch meer van eerst de oorzaak en dan het resultaat ;-)


Het is dus lastig voor een achterwielmotor om in een rpm te zitten waar ie efficient zit.
Of bij lage snelheden draait ie te langzaam, (en/)of bij hoge snelheden draait ie te snel om efficient te zijn. Beetje het Tesla probleem.*

Voor een middenmotor EN voor een bereider van een (middenmotor/gewone) fiets wordt dat opgelost met een brilliant concept dat de fietsenwereld al heel lang kent : versnellingen.


*Geluk bij een ongeluk is dat je daar bij een achterwielmotor weinig van merkt als je 'm op een heel lage stand van ondersteuning zet..... maar ja, dat is denk ik niet wat de vader van de starter van deze discussie van plan is.
BertKremer schreef:
do 06 aug, 2020 13:10
Mijn cardioloog zal het niet eens zijn met de goed bedoelde adviesen voor het kiezen van een lichtere fiets voor de fietsvakanties. Uit ervaring weet ik dat ik dan oververmoeid raak en last krijg van hartritme stoornissen. Ook veevuldig lange tochten in mijn omgeving fietsen op een normale sportfiets zorgen voor een te hoge hartslag en voor mij dus ongezond. Dezelfde tochten maken op mijn E-bike zorgt ervoor dat mijn hartslag gemeten laag blijft. Waaruit blijkt dat ik dus met minder inspanning dezelfde heuvels op fiets met de E-bike op de laagste ondersteuning dan met de gewone sportfiets.
Kijk, er bestaan geen motoren die 4 keer efficienter zijn dan andere, waarom zou Bosch anders zo’n slechte motoren gebruiken.

We gaan eens rekenen...

Jij beweert een verbruik te hebben van 1 Wh per km en toch ca 22 km/h te rijden.

Dat is dus 22 W aan vermogen van je motor. De cijfers zijn klein, maar laten we aan nemen dat je dan 20W aan je wiel krijgt.
P= Fx v
v = 22 km/h, maar dit moeten we omzetten naar m/s. Dus 22000m/3600s = 6,1 m/s

F= 22/6= 3,6N
Dat is de kracht die jij als fietser er bij zou krijjgen. In kgf dus 0,36 kg of 360 gram (horizontale kracht)
Als je niet zou trappen, en je zou rolweerstand verwaarlozen geraak je daar een helling van 0,3% mee naar boven gesteld dat jij samen met je fiets 110 kg weegt.

Als 22W echt het verschil zou maken, waarom zou een normale fietsmotor dan 250W vermogen moeten hebben?

Jij zou dus uit een 500Wh batterij een bereik van 500 km moeten halen.... denk niet dat iemand dit al aantoonbaar heeft gehaald.
(Weggehaald, was bij nader inzien teveel off-topic.)
500 km red ik zeker niet, misschien 250 km maximaal? Een keer 180 km, in twee dagen, en nog 30% in de batterij.
BertKremer schreef:
vr 07 aug, 2020 08:19
500 km red ik zeker niet, misschien 250 km maximaal? Een keer 180 km, in twee dagen, en nog 30% in de batterij.
Dan is rij je toch echt lange stukken ofwel dik boven de 25, ofwel met de motor op stand off.
Een dag van 90 km is toch niet uitzonderlijk?
90km op een dag is niet uitzonderlijk, maar beweren dat je 180 km doet op één batterij en dan nog 30% over houdt is niet geloofwaardig. Dan zou je verbruik rond de 2Wh per km zitten.

Meestal is het minstens 2 keer zo veel.
Of je hebt een fiets met 2 batterijen.
Ik vind het niet erg aardig dat je mij niet gelooft (dat is een probleem op dit forum).
Tijdens onze fietsvakantie vorig jaar reden we vanaf Nijmegen naar Gulpen (te lezen op "wijfietsen.eu") met tussendoor een overnachting op een camping zonder de batterij op te laden

Ik gebruik altijd maar één batterij en meestal de laagste ondersteuning. Jammer dat mensen mij niet geloven.
BertKremer schreef:
vr 07 aug, 2020 13:34
Ik vind het erg aardig dat je mij niet gelooft (dat is een probleem op dit forum).
...
Jammer dat mensen mij niet geloven.
Wie er ook gelijk heeft (I couldn't care less) zie ik vooral dat jij als welkome aanleiding fungeert voor anderen om met nog meer berekeningen het eigen gelijk te halen. Dat leidt tot nog meer, zich oeverloos herhalende berichten op dit forum over rijwielen met trapondersteuning. Dus zolang jij reageert, blijven de anderen ook reageren. Dus mijn advies is: ga lekker fietsen en laat die anderen hun tijd verdoen in dit topic.

P.S.
Ik ben benieuwd of de topicstarter nog aangehaakt is.
Tussen het fietsen door. Met een 500 batterij kom ik als ik soepel fiets, vlot schakel en mij net boven de 25 km/uur hou, gemakkelijk 150km en meer toe. Het enige batterijslurpende is het stoppen en optrekken in stedelijke agglomeraties met de kruispunten en verkeerslichten. Fiets in de laagste stand met middenmotor van Bosch (65Nm).
Blackbelt schreef:
vr 07 aug, 2020 12:55
90km op een dag is niet uitzonderlijk, maar beweren dat je 180 km doet op één batterij en dan nog 30% over houdt is niet geloofwaardig. Dan zou je verbruik rond de 2Wh per km zitten.

Meestal is het minstens 2 keer zo veel.
Of je hebt een fiets met 2 batterijen.
Het kan echt wel, maar dan heb je of :
- de mogelijkheid om de ondersteuning heel laag te zetten
- de ondersteuning meestal uit staan
- een zeer goed regeneratief systeem
- een combinatie van bovenstaande.

De vraag die in het algemeen gesteld kan worden is of het extra gewicht van de motor, accu en electronica dan niet een grotere last is dan de lust die je hebt ervan, als je het zo weinig gebruikt.

De vader van de vraagsteller waar het hier om gaat (, en dus niemand anders!,) woont in de bergen dus we moeten hier vooral kijken naar wat er in de bergen gebeurd. Vlakke routes zijn dus totaal niet relevant in deze discussie.
Dus......
Zeker als je bergop gaat telt dat extra gewicht nogal mee. Als je de motor niet of nauwelijks gebruikt betekent dat extra inspanning voor de berijder.
Als je daar echter de motor aanzet maak je 'm snel leeg. En hoe goed een eventueel regeneratief remsysteem ook is, dat maakt het bij de afdeling niet goed. In de bergen gebruik je de motor van je e-bike of je had beter op een gewone fiets kunnen gaan.

Als je in je eentje fiets, zie ik niet in wat de use-case is van super zuinig met je accu/motor om te gaan. En nogmaals, ingeval van de vader van de vraagsteller, al helemaal niet.

Maar als je samenfiets met iemand die jou bergop moeilijk kan bijhouden (kleine persoon met weinig spierkracht en veel kg bagage?) maar aan het eind van de dag wel meer kilometers kan fietsen dan jou, is het wellicht een oplossing om aan het einde van de dag 10-20 km elektrisch te rijden om samen aan te komen. Maar dat is niet het geval voor de vader van de vraagsteller, die rijdt samen met zijn redelijk fitte zoon.

Dus in het geval waar deze discussie over begonnen is, is het een kwestie van een e-bike met veel wH in de accu, een flink koppel, dat vooral flink gebruiken en daarnaast alles wat verder nodig is om de vader van de vraagsteller de berg op te krijgen.
Tussen Nijmegen via Venlo, via Maaseik en Gulpen kom je nauwelijks bergen/heuvels tegen. De gemiddelde snelheid zal ongeveer 18 km per uur zijn geweest en natuurlijk geen tweede batterij.
Soepel rijden en nauwelijks kracht op de trappers, waardoor de motor minimaal ondersteuning geeft. De eerste dag 104 km op 33% energie en de tweede dag 80 km op31%. Overgebleven actiradius 59 km. Dat laatste is natuurlijk alleen maar theoretisch. De route is na te lezen op " wijfietsen.eu "
loknor schreef:
do 06 aug, 2020 15:41
Dit is niet om het laatste woord te krijgen, maar omdat we hier iemand een advies doen voor een hele duur systeem.

......................
Je vroeg om een test waar de actieradius werd vergeleken. Dezelfde motor is in een andere Koga door de fietserbond getest, toevalligerwijs gelijk met de Batavus Razer waarvan mijn ervaring is dat die heel erg ver komt ondanks de relatief kleine accu.

https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... test-2016/

.......
Leuk om onze drie fietsen in 1 en dezelfde test te zien. De mijne is de BSP E-volt Urban EC10. Een stuk zwaarder (4.5 kg maar ja ik ben zelf ook een stuk zwaarder dan jij bent dus laat ik daar eens wat aan doen ;-) en 1.6 kilometer minder ver dan de Razer op 100 wH. 8 .i.p.v 11 versnelling maar ik vind het erg fijn dat de 5e direct drive is en dus dan weer efficiënt. Dat heeft de Alfine dan weer niet, die heeft vooral aan de bovenkant extra versnellingen begrijp ik.

De koga blijft met 14/2 km/100 wH wel wat achter maar misschien maakt het regeneratief remmen dat nog goed. Ik neem echter aan dat in de test regeneratief remmen is meegenomen.
Ik heb contact gehad met de TestKees van de fietserbond en de fietsen worden beoordeeld bij maximale ondersteuning en een grote versnelling. Terugschakelen wordt als een minpunt gezien. Dit is niet te vergelijken met mijn manier van fietsen, met een minimale ondersteuning en een licht verzet.
BertKremer schreef:
ma 03 aug, 2020 19:09

De achterwielmotor heeft het voordeel dat, bij bergafwaarts, de batterij weer een beetje oplaadt.
Da's een beetje veel te algemeen: dit geldt enkel voor direct drive naafmotoren. Zodra er een reductie in zit, heb je een vrijloop in de motor en dus geen energierecuperatie meer.
Het is nu eenmaal zo dat de markt overheerst wordt door middenmotoren en dan vooral door Bosch.
BertKremer schreef:
za 08 aug, 2020 12:14
Ik heb contact gehad met de TestKees van de fietserbond en de fietsen worden beoordeeld bij maximale ondersteuning en een grote versnelling. Terugschakelen wordt als een minpunt gezien. Dit is niet te vergelijken met mijn manier van fietsen, met een minimale ondersteuning en een licht verzet.
Dat is inderdaad fietsen met beleid, maar in de praktijk zie je heel veel fietsers in de hoogste versnellingen, met een héél lage trapfrequentie en de ondersteuning hoogstwaarschijnlijk in de hoogste stand rijden. Doe dat bergop en je motor zal het helemaal niet leuk vinden. Maar aangezien dit het wereldfietsersforum is: ik vermoed/hoop dat de fietsers hier wat meer technisch inzicht hebben.