Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opvoersetjes e-bikes - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

opvoersetjes e-bikes

Hans Keesom schreef:
wo 29 jul, 2020 21:12
Het probleem met de Stromers is vooral als ze op het fietspad geen rekening houden met de verkeerssituatie.

De Stromers halen de 45 wel en kunnen binnen de bebouwde kom prima meekomen tussen de auto's en zouden daar gewoon kunnen rijden. De goedkopere halen de 45 niet en gaan dan binnen de bebouwde kom toch op het fietspad met veel te hoge snelheid rijden,
Het wordt tijd dat tegen die asociale en criminele bromfietsbestuurders op hun speedpedelecs wordt opgetreden. Zij brengen willens en wetens de medeweggebruikers in gevaar.
Ik blijf denken dat men grotendeels zelf bepalen kan hoe gevaarlijk het word ... stel: ik heb een stevige e-bike, met goede schijfremmen, banden enz ... en plan een speedclip te gaan gebruiken waardoor de bike 50km/h KAN halen.
M.a.w. ik bepaal zelf welke snelheid ik waar rijd ... voorbeeld ... na een tropisch warme dag wil ik 's avonds wat verkoeling ... ik rijd dan een traject dat autoluw is ... op bepaalde stukken rijd ik 42 km/h en op andere 25 km/h. Wat is hier mis mee denk ik dan ...
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 00:36
Ik blijf denken dat men grotendeels zelf bepalen kan hoe gevaarlijk het word ...
Wat vind je dan van mensen die denken: "Ik kan prima autorijden met 5 biertjes op"?
hoe was het ook al weer?
95% van de bestuurders schat zichzelf in als bovengemiddeld bestuurder.

Dit geldt niet alleen voor bestuurders van van auto's, maar voor alle verkeersgebruikers (en ook nog wel breder dan dat).
Fedor schreef:
ma 03 aug, 2020 07:17
Wat vind je dan van mensen die denken: "Ik kan prima autorijden met 5 biertjes op"?
Ik heb een andere gevoel, ingesteldheid bij 5 biertjes :roll: dan dat ik pakweg 42 km/h met mijn e bike rijd op een godverlaten pad.
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 11:00
Fedor schreef:
ma 03 aug, 2020 07:17
Wat vind je dan van mensen die denken: "Ik kan prima autorijden met 5 biertjes op"?
Ik heb een andere gevoel, ingesteldheid bij 5 biertjes :roll: dan dat ik pakweg 42 km/h met mijn e bike rijd.
Wanneer word je volwassen. Kun je ook wat zinnigs schrijven, gelet op jouw voorgaande berichten.
PietV schreef:
ma 03 aug, 2020 11:08
Wanneer word je volwassen. Kun je ook wat zinnigs schrijven, gelet op jouw voorgaande berichten.
<knip>Opmerking verwijderd. Onnodig grof taalgebruik.</knip>
Ik heb je persoonlijk niets gevraagd.
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 11:18
PietV schreef:
ma 03 aug, 2020 11:08
Wanneer word je volwassen. Kun je ook wat zinnigs schrijven, gelet op jouw voorgaande berichten.
<knip>Opmerking verwijderd. Onnodig grof taalgebruik. </knip>
Ik heb je persoonlijk niets gevraagd.
Ed Kettingvet, jouw taalgebruik past niet bij dit forum. Wil je alsjeblieft je bericht zelf aanpassen? Daarmee gun je de moderator ook zijn/haar vakantie.
willem.m schreef:
ma 03 aug, 2020 11:47
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 11:18
PietV schreef:
ma 03 aug, 2020 11:08
Wanneer word je volwassen. Kun je ook wat zinnigs schrijven, gelet op jouw voorgaande berichten.
<knip>Opmerking verwijderd. Onnodig grof taalgebruik. </knip>
Ik heb je persoonlijk niets gevraagd.
Ed Kettingvet, jouw taalgebruik past niet bij dit forum. Wil je alsjeblieft je bericht zelf aanpassen? Daarmee gun je de moderator ook zijn/haar vakantie.
Over PietV zijn taalgebruik hoor ik niks, verwijder mijn account gerust, geen probleem.
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 00:36
Ik blijf denken dat men grotendeels zelf bepalen kan hoe gevaarlijk het word ... stel: ik heb een stevige e-bike, met goede schijfremmen, banden enz ... en plan een speedclip te gaan gebruiken waardoor de bike 50km/h KAN halen.
M.a.w. ik bepaal zelf welke snelheid ik waar rijd ... voorbeeld ... na een tropisch warme dag wil ik 's avonds wat verkoeling ... ik rijd dan een traject dat autoluw is ... op bepaalde stukken rijd ik 42 km/h en op andere 25 km/h. Wat is hier mis mee denk ik dan ...
Wat er mis is... je bent niet verzekerd. Dus rij je daar toch iemand overhoop, dan is het dikke miserie, en niet alleen voor jou.

Als iedereen elke wettelijke regel maar mag interpreteren zoals het hem uit komt, dan kan je je ook af vragen wat er mis is aan het stelen van een appel uit de AH. Die voelen dat toch ook niet want de kans is groot dat die 2 dagen later de container in gaat.
Voor de duidelijkheid, ik zou zo'n speedclip enkel en alleen gebruiken op veld wegen e.d. ver van de bewoonde wereld zeg maar. Vandaar dat ik ook zou opteren voor een clip ... die steek je in je broekzak en in de verlaten zone aangekomen gewoon even over de sensor schuiven. Eens op de openbare weg clip er terug af.
Maar je hebt zeker gelijk i.v.m. verzekering.
Allereerst, ik snap niet helemaal waarom je allerlei setjes voor opvoeren van ebikes en scooters/brommers mag kopen... ik vind dat toch een rare maas in de wet.

Maar dat gezegd hebbende, als forens die al tien jaar lang heel wat kilometers maakt ben ik zelden door een mid-motor ingehaald (ik kan me er eentje heugen met een flyer), dus vermoedelijk is er rond Amsterdam blijkbaar geen groot misbruik. Daarentegen konden de keren dat een scooter me niet met 10kmpu+ voorbij knalde in de krant. Wat je nog wel meemaakt in Amsterdam zijn de Vanmoofs die een USA setting krijgen en dan met 32kmpu door het verkeer barrelen :|

Ook merk ik op Tweakers, toch een plek waar je heel wat van dit soort dingen zou verwachten, heel weinig over het chippen. Voordat de S-pedelec een eigen categorie was hoorde je het wel wat vaker, maar tegenwoordig? Nooit meer. Misschien dat het in de provincie iets anders ligt, maar ik heb sterk het gevoel dat gelukkig het aantal opvoerders meevalt.

Wat denk ik "helpt" is dat je met een opgevoerde fiets je heel snel tot de conclusie komt dat dit geen goed idee is en dat je dan vanzelf richting standaard e-bike of Stromer gaat. Bij Tweakers zie je dat ook, veiligheid blijft terug komen in de discussies. Een scooter is meestal wel degelijk gebouwd op de hogere snelheden en blijft goed voelen ook met 35+.

Betreft asociale S-pedelecs (al dan niet op het fietspad): Ook hiervan merk ik niks en lees ik bij Tweakers (toch een flinke gemeenschap van vooral standaard gebruikers) ook niks. Het zal zeker gebeuren, begrijp me niet verkeerd, maar ook hier kan ik niet anders dan concluderen dat het gelukkig vooralsnog meevalt met deze groep.
Een andere zaak is dat waarschijnlijk vooral bij vrij nieuwe pedelecfietsers (indien ik die twee termen mag combineren) die 25 km/u als een psychologische grens ervaren wordt. Er wordt snel vergeten dat diezelfde snelheid met veel gewone fietsen niet zo evident is voor een langere periode.
Dan heb je ondersteuning en merk je dat eens boven 25 de inspanning beduidend groter wordt. Ik vermoed dat het opvoeren dan niet lang duurt, want na korte tijd merk je dat de tijdswinst minimaal is en het risico - zowel omdat je wettelijk niet meer in orde bent als omdat in veel omstandigheden het snelheidsverschil te groot wordt en je veel alerter moet rijden - verhoudingsgewijs groot. Ook het rijcomfort wordt minder: windgeruis, schokken door putten in de weg...
Dan zit je dus met een opvoersetje, met de kennis dat je onwettig bezig bent en met na een poos de ervaring dat het sop de kool niet waard is.
Je kan zeggen dat 30 tegenover 25 tijdswinst geeft, maar in veel gevallen vergeet je dan gemakshalve dat je het over kruissnelheid hebt en niet over de gemiddelde snelheid.
Veel redenen om het niet te doen dus.
Het feit dat je de opvoersetjes tegenkomt op het web betekent dat er vraag naar is, en blijkbaar zijn er mensen die er van kunnen leven die dingen te verkopen.
Maar meer dan 1-2% van de 25km/h fietsen heeft die niet denk ik.
Op 1400km in de laatste 4 maand ben ik (met mijn 25km fiets zonder chip) enkel voorbij gefietst door wielrenners (op te dure fietsen), of door een enkele speed pedelec met nummerplaat (B).

Verder... niks.
En ik heb zowat overal gefietst, op fietssnelwegen, door het bos, langs kanalen op het jaagpad, en op gewone fietspaden.

Nu is het wel zo dat Bosch in zijn laatste versies een anti-tuning software gestoken heeft.
Blijkbaar detecteert die als je gedurende langere tijd beduidend sneller dan 25 rijdt. En als dat zo is, dan wordt je fiets nadien in een soort "limp" mode gezet. Dat kan je 3 keer proberen, en dan moet je naar de FM om te resetten.
Na een activatie van de limp mode moet je een rit doen van 90 minuten op beperkt vermogen, en als er dan niks fout gaat, krijg je de normale werking terug.

Als je ziet hoe weinig echte speed pedelecs er rond rijden, dan zie je ook dat er niet zo veel mensen het er echt voor over hebben om sneller te gaan.
En wat mij zou tegenhouden om met een echte speed pedelec te rijden is de gekke regelgeving er rond.
Je mag op veel plaatsen niet op het fietspad (bebouwde kom), en in Duitsland niet op de zogenaamde fietswegen. Tja... daar stopt het dan voor mij.
Ik zou graag legaal 30 kunnen rijden. 45 is echt wel snel, dat merk ik bij een afdaling. Een goede bocht nemen is dan net iets minder vanzelfsprekend, en als het fout gaat.... dan gaat het ineens goed fout.
Snelheid van e- bikes, speeds, ... er zijn "fietsers" die met een (lichte) racefiets op de openbare weg fietsen waar fietspaden aanwezig zijn, tegen snelheden van 30 - 35 km/h of soms nog wat sneller. Deze zijn dan weer wel verzekerd ... en als veilig beschouwd zolang de berijder maar een helm aanheeft. :shock:
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 16:36
Snelheid van e- bikes, speeds, ... er zijn "fietsers" die met een (lichte) racefiets op de openbare weg fietsen waar fietspaden aanwezig zijn, tegen snelheden van 30 - 35 km/h of soms nog wat sneller. Deze zijn dan weer wel verzekerd ... en als veilig beschouwd zolang de berijder maar een helm aanheeft. :shock:
Ja, en....
Wat wil je daar tegen doen, een snelheidsbegrenzer op racefietsen?

Laat ons eerlijk zijn, zo veel racefietsers zijn er niet die langdurig 30 of 35 aan kunnen houden, en meestal kunnen ze dat pas na behoorlijk wat oefenen. Ik schat dan ook in dat ze wat stuurvaardiger zijn dan mezelf met mijn ebike.
De fietsen zijn alvast een pak lichter...
Wat ik raar vind, een e bike mag maximum 25km/h. Een speed 45km/h.
En , een fiets zonder hulpmotor een "gewone" fiets dus ...
https://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/ ... _ID=574005
Blackbelt schreef:
ma 03 aug, 2020 17:14
...zo veel racefietsers zijn er niet die langdurig 30 of 35 aan kunnen houden, en meestal kunnen ze dat pas na behoorlijk wat oefenen. Ik schat dan ook in dat ze wat stuurvaardiger zijn dan mezelf met mijn ebike.
De fietsen zijn alvast een pak lichter...
Dit.

Alleen het rijden in groepen zou aangepakt mogen worden ;)

Al doen e-bikers dat ook steeds vaker :D
Ed kettingvet schreef:
ma 03 aug, 2020 16:36
Snelheid van e- bikes, speeds, ... er zijn "fietsers" die met een (lichte) racefiets op de openbare weg fietsen waar fietspaden aanwezig zijn, tegen snelheden van 30 - 35 km/h of soms nog wat sneller. Deze zijn dan weer wel verzekerd ... en als veilig beschouwd zolang de berijder maar een helm aanheeft. :shock:
30-35 is net ff wat ander dan 40+ e dat is nou net wat die opvoersetjes bieden. Daarnaast zal je op een Racefiets niet zo snel in de stad 30+ halen, een paar stoplichtjes en je fut is er echt wel uit.

Ik vind gewoon dat een standaard e-bike met 25kmpu een prima compromis hebben. Snel genoeg voor het gros van de forenzen, niet zo snel dat je meteen iedereen van het fietspad af davert. Het feit dat de meeste ongelukken enkelvoudig zijn geeft aan dat een ebike niet een enorm gevaar voor de medeweggebruiker is en dat is prima. Als je de snelheid zou opvoeren zou dat ongetwijfeld meer en meer het geval worden.

@Fedor: of we passen de infrastructuur aan. Ook voor wielrenners geldt toch echt dat ze vooral zichzelf bezeren, niet zozeer een ander.

Ik vind dat we wel heel snel de ander van asociaal gedrag beschuldigen. Leuke anecdote:

Gisteren reed ik op een gewone fiets in het bos en reed een ouder stel met e-bikes bijna over mij heen met een geïrriteerde snauw.

Ze hadden groot gelijk.... ik zat op mijn dochter te letten en reed links recht op ze in. Zij reden netjes achter elkaar en aan de rechterkant.

Dus daar heb je die asociale oudjes die de echte fietsers het leven zuur maken (ik parafraseer uit de recente posts)... alleen was het nou net omgekeerd. Natuurlijk een anecdote, maar ik kan aardig fietsen en ben heel verantwoordelijk. En ook ik maak dus gewoon een domme fout. Ik zou het wel stoer vinden als de echte fietsers hier ook eens zouden nagaan of zij zelf altijd die briljante stuurmanskunst en meesterlijke verkeersoverzicht hebben. Misschien zitten zij ook wel eens te suffen ;)
loknor schreef:
ma 03 aug, 2020 18:06
@Fedor: of we passen de infrastructuur aan. Ook voor wielrenners geldt toch echt dat ze vooral zichzelf bezeren, niet zozeer een ander.
Dit vind ik echt zo'n dooddoener. Je moet je rijstijl aanpassen aan de infrastructuur (of een fietspad gebruiken dat je wel aankan). Niet overal de fietspaden saaier maken om ze "veiliger" te laten worden.

Uitgezonderd de fietssnelwegen en forenzenfietspaden overigens. En er mag echt wel geld in de fiets-infrastructuur gestoken worden maar dan bijv. in veiliger oversteken e.d.