Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opvoersetjes e-bikes - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

opvoersetjes e-bikes

Piet55 schreef:
zo 26 jul, 2020 22:37
martin schreef:
zo 26 jul, 2020 21:12
Ik zie deze redenering vaker verschijnen: als er maar een ver gezochte link naar vakantiefietsen wordt aangetoond, is het relevant. In dit geval dus relevant omdat 'gewone fietsers' (wie zijn gewoon?) last kunnen ondervinden van opgevoerde fietsen tijdens hun vakantie. In dezelfde lijn: als ik een pakje boter met de fiets in een fietstas van de supermarkt naar huis fiets, kan ik hier een onderwerp openen over een pakje boter want eigenlijk gaat het over fietsen.
Daarnaast gaf ik aan dat het goed zou zijn als er wat hier minder over elektrische fietsen wordt geschreven, maar wat meer over fietsen met elektrische fietsen op vakantie.
Volgens mij snap je zelf ook wel dat een pakje boter minder met vakantiefietsen vandoen heeft dan regelgeving omtrent elektrische fietsen. Maar dan nog, het staat jou toch vrij om in het kletspraat forum een topic te beginnen over boter?

Ik vind persoonlijk - als elektrische fietser die er ook mee op vakantie gaat - dit soort topics wel interessant omdat er nog een hoop te verbeteren valt aan de elektrische fietservaring en het imago daarvan op dit forum. Wellicht dat er dan na die verbeteringen ook wel meer geschreven gaat worden over daadwerkelijk op vakantie gaan met een e-bike :wink:
+1
Het doet me denken aan een fotoforum jaren geleden in de periode tussen pellicule en digitale fotografie.
Hele topics werden volgelul dat digitaal fotograferen geen echte fotografie was. Je moest veel bewuster zijn van elke klik, en digitale fotografen mitrailleren maar wat en gaan dan tussen die 544 opnames de enige goeie zoeken.
En dan het gezever rond dat digitaal toch de echte sfeer van een beeld niet kon weergeven...
Enfin, dat forum is intussen uitgestorven, en we weten wie gewonnen heeft.

Nu wil ik niet zo ver gaan als winnen en verliezen wanneer het over fietsen gaat, maar feit is dat het aandeel electrische fietsen al een tijdje stijgt en blijft stijgen.
Als de sfeer tegenover electrisch fietsen en ook vakantiefietsen niet verandert op dit forum dan weten we ook waar het eindigt.
Een electrische fietser die zich orienteert en er mee op vakantie wil, en merkt dat hij/zij hier zowat buitengekeken wordt, of als "onechte" fietser bestempelt wordt, die vertrekt terug en vindt elders wel wat hij zoekt.

We zitten NU met corona, maar dit gaat nog JAAARen invloed hebben op ons reisgedrag en algemeen gedrag.
ik verwacht dat er in de komende jaren veel meer mensen het fietstoerisme gaan ontdekken en dat ook met de fiets doen, maar voornamelijk binnen Europa omdat vliegen naar plaatsen buiten EU gewoon minder gaat gebeuren.
En dus zullen er meer kortere toertjes electrisch gereden worden, simpelweg omdat het kan.

De (reizende) bevolking wordt ook ouder en zijn niet altijd mensen die heel het jaar fietsen.

Ik heb net een reisje gedaan op de comfort manier. Fiets op de auto, naar het eerste hotel, toertje rijden, lekker eten, goed slapen, dan een toertje van 60km naar het volgende hotel en de koffer volgt.
Ik kan je zeggen.... in het hotel stonden 's avonds een kleine 80 fietsen, waarvan dik 60 electrisch.
Het is en wordt een belangrijke groep, en dus hoop ik dat dit forum deze mensen (en mezelf) omarmt en niet buiten kijkt omdat we toevallig kiezen voor een motortje op de trapas.

Ik heb er alvast zin in gekregen om grotere tochten te doen, maar naar Vietnam fietsen of zo en slapen in een tent... dat ga ik nooit doen. Rome, Berlijn, Santiago zijn bestemmingen die me wel aanspreken, maar dan via B&B of hotelletjes.
Licht bepakt met de lader en slapen in een goed bed.
Mijn punt is dat opvoersetjes voor elektrische fietsen niks met dit forum te maken hebben, net als pakjes boter. Alle overige interpretaties zijn voor rekening de betreffende poster.
Piet55 schreef:
zo 26 jul, 2020 03:24
Ik zou het niet gek vinden als de overheid het opvoeren van fietsen juist makkelijker zou maken, maar dan wel legaal. In het e-bike fietshelm topic had ik deze link al gepost; https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-ty ... -pedelecs/ hieruit blijkt dat de overheid een zooitje maakt van de typegoedkeuring van elektrische fietsen. Ook ikzelf heb het gewaagd na te vragen bij de RDW of het mogelijk was om mijn 25 km/u e-bike om te keuren naar een 45 km/u e-bike - de reactie was belachelijk. Zowel fabrikanten als particulieren lopen hierbij tegen een muur aan van onwelwillendheid, stomme regeltjes en absurde kosten. Voorbeelden uit het artikel;

‘Als gevolg daarvan moeten alle voertuigen in L1e-A en L1e-B een energieverbruikstest ondergaan die technisch onmogelijk kan worden uitgevoerd op voertuigen met pedaalassistentie.’

‘Zo moet je de remhendels omgekeerd monteren aan wat bij fietsen gebruikelijk is. Echter, in de Duitse wegcode is dat niet toegelaten’

‘Zoals die in de Verordening over functionele veiligheid staat beschreven, is de test voor speed-pedelecs fysiek onmogelijk tenzij je de pedalen zo hoog positioneert dat de rijpositie bijzonder oncomfortabel wordt.’
Zoals ik eerder schreef moet je duidelijk onderscheid maken tussen fietsen, inclusief elektrisch ondersteunde fietsen en bromfietsen, waaronder speedpedelecs.
Zowel de EG Richtlijn als de nationale wetgeving is hierin duidelijk. De fiets met elektrische trapondersteuning, genoemd de EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Voor elektrisch ondersteunde fietsen is geen typegoedkeuring vereist. Daar kun je niets aan veranderen. Tenzij de EG Richtlijn wordt gewijzigd. Dat is geen zooitje maar duidelijkheid.

Een speedpedelec is een typegoedgekeurde bromfiets. Die moet voldoen aan de EG Richtlijn. De reactie van de RdW is comfort die EG Richtlijn. Daar heeft onze Nationale overheid of de RdW niets mee van doen.

De titel "Opvoersetjes e bikes" dekt de lading niet. De prestatie van de maximaal 250 W. motorvermogen blijft te gelijk. De begrenzing wordt gewijzigd, waardoor een van de voorwaarden, zijnde de maximum snelheid met inbegrip van de inwerking zijnde motor kan worden overschreden. Formeel is dan die e-bike geen e-bike meer.
Wordt de motor begrensd op 25 km/h en fiets je sneller dan blijft het wettelijk een fiets.
PietV schreef: Zoals ik eerder schreef moet je duidelijk onderscheid maken tussen fietsen, inclusief elektrisch ondersteunde fietsen en bromfietsen, waaronder speedpedelecs.
Zowel de EG Richtlijn als de nationale wetgeving is hierin duidelijk. De fiets met elektrische trapondersteuning, genoemd de EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Voor elektrisch ondersteunde fietsen is geen typegoedkeuring vereist. Daar kun je niets aan veranderen. Tenzij de EG Richtlijn wordt gewijzigd. Dat is geen zooitje maar duidelijkheid.

Een speedpedelec is een typegoedgekeurde bromfiets. Die moet voldoen aan de EG Richtlijn. De reactie van de RdW is comfort die EG Richtlijn. Daar heeft onze Nationale overheid of de RdW niets mee van doen.

De titel "Opvoersetjes e bikes" dekt de lading niet. De prestatie van de maximaal 250 W. motorvermogen blijft te gelijk. De begrenzing wordt gewijzigd, waardoor een van de voorwaarden, zijnde de maximum snelheid met inbegrip van de inwerking zijnde motor kan worden overschreden. Formeel is dan die e-bike geen e-bike meer.
Wordt de motor begrensd op 25 km/h en fiets je sneller dan blijft het wettelijk een fiets.
Wellicht is de definitie van wat de EU beschouwt als elektrische fiets wel redelijk duidelijk, wat ik echter bezwaarlijk en onduidelijk vind is hoe men omgaat met fietsen die niet binnen die definitie vallen.

Paar voorbeelden;
- Wat als je een gashendel op je 25 km/u e-bike zet zodat het feitelijk een snorfiets (dus geen bromfiets) wordt?
- Wat als je harder wilt dan 25 km/u op rustige bromfietspaden buiten de bebouwde kom maar niet op een peperdure speedpedelec tussen de auto's wilt?
- Wat als je op je loeizware bakfiets een motor van meer dan 250 watt wilt?

in al die situaties loop je opeens tegen een muur van bureaucratie aan met onmogelijke eisen en kosten. En dat is zonde, want er zit veel meer potentieel in een e-bike dan de huidige regelgeving toelaat. Je hebt dus praktisch twee keuzes;
- Of je neemt een gewone e-bike, lekker goedkoop en geen regelgeving en prima voor in de stad. Wil je hiermee echter wat verder gaan toeren in heuvelachtig gebied, of wil je bijvoorbeeld bakfiets, of wil je wel eens een stukje zonder te trappen na een lange werkdag dan kan dat allemaal niet en schiet zo'n ding tekort.
- Of je neemt een speedpedelec, kost je net zoveel als een mooie tweedehands auto en dan mag je met 40 km/u je leven wagen tussen de automobilisten die niets snappen van fietsers op de rijbaan. Veel bijzondere fietsen zoals driewielers, ligfietsen, velomobiels, fatbikes, bakfietsen enzovoorts zijn bovendien helemaal niet verkrijgbaar als speedpedelec.

Dat werkt gewoon niet voor veel mensen en is gelijk de verklaring waarom een hoop mensen de begrenzer er afhalen of er een opvoersetje opzetten zodat de originele trapsensor afwijkt van de echte snelheid. En ik snap prima dat je niet zomaar alle mogelijke elektrische voertuigen de weg op kunt sturen, maar ik ben zelf groot voorstander van veel meer progressieve regelgeving. Zowel op het gebied van toelating als handhaving.

Dus geen 1000+ euro kosten en een ingewikkeld keuringstraject wat maanden kan duren bij de RDW in Lelystad als je met je elektrische fiets ietsje harder wilt of een iets zwaardere motor wilt in je bakfiets. Maak desnoods een nieuwe kentekencategorie ervoor met aparte, eenvoudigere regels voor het stukje trapondersteuning. Het is toch raar dat goedkope Chinese scootertjes van pisbakkenijzer van 45 km/u makkelijker op de weg kunnen komen dan een degelijke speedpedelec van Europees fabrikaat?

Tegenover die versoepeling moet natuurlijk wel een betere handhaving en infrastructuur staan. Een snelheidslimiet op het fietspad zou hierbij helemaal geen gek idee zijn, bekeuren zou kunnen op basis van kenteken of verzekeringsplaatje middels slimme camera's. Daarnaast moet er natuurlijk meer ruimte komen voor fietsachtige voertuigen in de stad, wellicht wel een snelheidsverlaging van 30 km/u in binnensteden op de autobaan en in het buitengebied moeten natuurlijk bredere fietspaden komen.

Dan krijg je een situatie waarin echt wordt ingezet op duurzame mobiliteit en daar worden zowel e-bikes als niet e-bikes beter van. Maar de (Europese) wetgever blijft liever zo ver mogelijk achterlopen, zo krijg je in Frankrijk nu bijvoorbeeld 30.000 euro boete als je je e-bike opvoert. https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... k-10141001 een goed voorbeeld van een lange termijn oplossing :roll:
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58
Tegenover die versoepeling moet natuurlijk wel een betere handhaving en infrastructuur staan. Een snelheidslimiet op het fietspad zou hierbij helemaal geen gek idee zijn, bekeuren zou kunnen op basis van kenteken of verzekeringsplaatje middels slimme camera's.
Eén dag de speedpedelecs zonder plaatje tellen en je weet dat dit niet gaat werken.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58

Wellicht is de definitie van wat de EU beschouwt als elektrische fiets wel redelijk duidelijk, wat ik echter bezwaarlijk en onduidelijk vind is hoe men omgaat met fietsen die niet binnen die definitie vallen.

Paar voorbeelden;
- Wat als je een gashendel op je 25 km/u e-bike zet zodat het feitelijk een snorfiets (dus geen bromfiets) wordt?
Een gashendel is niet toegestaan bij een e-bike, de motor moet reageren op of een trapsensor of een bewegingssensor.

Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58
- Wat als je harder wilt dan 25 km/u op rustige bromfietspaden buiten de bebouwde kom maar niet op een peperdure speedpedelec tussen de auto's wilt?
Een speedpedelec mag buiten de bebouwde kom op het fietspad, maar dat is niet je vraag. Als je een gewone e-bike hebt, die dus op 25 km/h is begrensd, en je wilt harder dan 25 km/h dan moet je zelf harder trappen en zelf het totale vermogen leveren want vanaf 25 km/h doet de motor helemaal niets meer

Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58

- Wat als je op je loeizware bakfiets een motor van meer dan 250 watt wilt?
De motoren die daarop zitten leveren meer koppel en op bepaalde momenten ook veel meer dan 250 watt. Ik heb begrepen zelfs 600 watt. Dat is volgens mij of toegestaan of wordt toegestaan omdat ook de overheid wel begrijpt dat het prettig is als zo'n bakfiets met het verkeer mee kan komen.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58

in al die situaties loop je opeens tegen een muur van bureaucratie aan met onmogelijke eisen en kosten. En dat is zonde, want er zit veel meer potentieel in een e-bike dan de huidige regelgeving toelaat. Je hebt dus praktisch twee keuzes;......
Fantastisch helder stuk betoog, geeft volgens mij precies aan waar de pijn ligt. Dank hiervoor!
Wel allemaal pijntjes die bij een vakantiefietser tijdens een fietsvakantie niet spelen.

Er is trouwens wel een ligfiets Speedpedelec, heel mooi en heel duur https://www.hpvelotechnik.com/de/lieger ... o-dreirad/
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58

... de (Europese) wetgever blijft liever zo ver mogelijk achterlopen, zo krijg je in Frankrijk nu bijvoorbeeld 30.000 euro boete als je je e-bike opvoert.
In Frankrijk mag je op enkele uitzonderingen na geen enkele gemotoriseerde tweewieler opvoeren. Waarom zou er een uitzondering zijn voor e-fietsen?
Het zou me trouwens verbazen mocht Europa iets te maken hebben met die 30.000 euro. Europa is soms een regelneef, maar zo ver gaat ze ook weer niet.
Ik probeer me trouwens Parijs voor te stellen vol opgedreven e-fietsen. Dat wordt een slachtpartij.
Tegenover die versoepeling moet natuurlijk wel een betere handhaving en infrastructuur staan.
Die handhaving komt er niet en de infrastructuur ook niet, tenzij men in Europa overal miljarden gaat vrijmaken. Als dat de voorwaarden zijn om opvoersets toe te staan ... dan mag je nog lang wachten.

Overigens moet ik nu toch even de vergelijking maken met Koning Auto. Net als de speed pedelec en de opgevoerde e-fiets is dat een snel voertuig dat weinig inspanning vraagt van de bestuurder, waarvoor men infrastructuur heeft aangelegd, en dat lange tijd min of meer overal de vrije weg heeft gekregen. Het resultaat is dat de gemiddelde snelheid - per auto! - tussen Leuven en Brussel in het spitsuur ongeveer 30 km/u is. Het aanbod - de infrastructuur - heeft een vraag gecreëerd die de infrastructuur niet meer aankan. Bovendien begint men die vrije weg in toenemende mate af te bouwen, met autoluwe zones en dergelijke. Gaan we nu dezelfde fouten maken met de speed pedelec en de opgevoerde e-fiets?
Hans Keesom schreef:
ma 27 jul, 2020 19:55
[...]
Fantastisch helder stuk betoog, geeft volgens mij precies aan waar de pijn ligt. Dank hiervoor!
Wel allemaal pijntjes die bij een vakantiefietser tijdens een fietsvakantie niet spelen.
[...]
Jammer dat de conclusie dan toch vooral maar moet zijn dat het allemaal offtopic is op dit forum, het is een kwestie van perspectief. Ik fiets weliswaar op een e-bike maar ik vind het leuker om een hele route per fiets af te leggen en geen stukken per trein (scheelt ook gedoe met planning enzo)

Vanuit mijn perspectief is dus het forumdeel over fietsen en treinen en de bijbehorende pijntjes niet relevant voor fietsvakanties. Regelgeving over e-bikes is dan weer wel relevant vanuit mijn perspectief. Immers als ik sneller zou mogen op mijn e-bike of een gashendel zou mogen monteren zou ik verder kunnen fietsen en dus andere routes kunnen plannen. Wellicht voor jou niet relevant maar volgens mij is niemand verplicht om elk topic te lezen of erin te reageren? Ik stoor me er geheel niet aan in ieder geval dat mensen praten over fietsen en treinen.
derdekeer schreef: In Frankrijk mag je op enkele uitzonderingen na geen enkele gemotoriseerde tweewieler opvoeren. Waarom zou er een uitzondering zijn voor e-fietsen?
Ik zeg niet dat er een uitzondering moet zijn en het is inderdaad een Franse regel. Maar het is een voorbeeld van niet constructief denken. In Nederland kennen we nog de snorfiets met een blauw kentekenplaat maar veel andere landen hebben dat niet. Blijkbaar is er behoefte aan een voertuig wat valt tussen een reguliere e-bike en een 45 km/u scooter anders zou het opvoeren van e-bikes in heel Europa niet zo’n actueel probleem zijn.

In plaats van nu te kijken naar het bredere plaatje van duurzame mobiliteit gaat men in Europa een heksenjacht openen met Frankrijk voorop zonder visie voor de lange termijn. Mensen moeten zich uiteindelijk toch verplaatsen. Groot-Brittanie laat bijvoorbeeld zien dat het ook anders kan en laat nu voertuigen toe zonder omslachtige typegoedkeuring https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... e-10142351
Die handhaving komt er niet en de infrastructuur ook niet, tenzij men in Europa overal miljarden gaat vrijmaken. Als dat de voorwaarden zijn om opvoersets toe te staan ... dan mag je nog lang wachten.

Overigens moet ik nu toch even de vergelijking maken met Koning Auto. Net als de speed pedelec en de opgevoerde e-fiets is dat een snel voertuig dat weinig inspanning vraagt van de bestuurder, waarvoor men infrastructuur heeft aangelegd, en dat lange tijd min of meer overal de vrije weg heeft gekregen. Het resultaat is dat de gemiddelde snelheid - per auto! - tussen Leuven en Brussel in het spitsuur ongeveer 30 km/u is. Het aanbod - de infrastructuur - heeft een vraag gecreëerd die de infrastructuur niet meer aankan. Bovendien begint men die vrije weg in toenemende mate af te bouwen, met autoluwe zones en dergelijke. Gaan we nu dezelfde fouten maken met de speed pedelec en de opgevoerde e-fiets?
Het is wel grappig dat je in eerste instantie zegt dat die handhaving en infrastructuur er niet komen om daarna perfect te motiveren waarom die handhaving en infrastructuur er toch wel gaan komen. Automobiliteit heeft zoals je zelf al aangeeft de grenzen bereikt van de infrastructur, zeker in de grote steden.

Daarnaast spelen milieuproblemen mee, ook de zo geprezen elektrische auto geeft een flinke impact op het milieu. Ter vergelijking, een Tesla heeft een accu van 100 kWh, dat is 100 tot 200 keer zoveel als een elektrische fietsaccu. Dus 1000 vervuilende autoaccu’s staan gelijk aan 100.000 tot 200.000 elektrische fietsaccu’s, dat is een gigantisch groot verschil. Bovendien neemt een fietser maar een fractie in van die kostbare ruimte op de weg. En natuurlijk zou helemaal zonder accu fietsen nog duurzamer zijn, en wellicht ook gezonder. Maar de realiteit is dat veel mensen hier nu eenmaal geen zin in hebben en dit qua afstanden ook lang niet altijd haalbaar is.

Tot slot remmen de milieuproblemen en ook het recente ecoronavirus de economie flink af. Het is niet ondenkbaar dat we de komende jaren een economische crisis krijgen en flink moeten inleveren op koopkracht. Vanuit dat oogpunt is een e-bike veel logischer dan een e-auto (ook voor vakanties :wink: ). Dit alles zal er toe leiden dat e-bikes enorm zullen groeien in de komende jaren, ook voor de zakelijke markt in de vorm van cargobikes zoals deze: https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... s-10142285. Die handhaving en infrastructuur zullen er dan ook wel komen, de vraag is hoe lang de politiek zijn de kop in het zand blijft steken.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 22:25
Hans Keesom schreef:
ma 27 jul, 2020 19:55
[...]
Fantastisch helder stuk betoog, geeft volgens mij precies aan waar de pijn ligt. Dank hiervoor!
Wel allemaal pijntjes die bij een vakantiefietser tijdens een fietsvakantie niet spelen.
[...]
Jammer dat de conclusie dan toch vooral maar moet zijn dat het allemaal offtopic is op dit forum,......
Het is niet mijn conclusie dat het allemaal offtopic is op dit forum. Het gaat er alleen om dat de punten die je aangaf helemaal terecht en valide zijn, maar dan vooral op andere momenten en andere situaties dan vakantiefietsen. Dat is een constatering maar geen waardeoordeel. En een knipoog naar de puristen hier ;-)
Het leven buiten de fietsvakantie is net zo goed van belang. En aangezien dit forum "wereldfietser" heet en niet "vakantiefietser" kan het ook nog eens allemaal prima. ;-)
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58
PietV schreef: Zoals ik eerder schreef moet je duidelijk onderscheid maken tussen fietsen, inclusief elektrisch ondersteunde fietsen en bromfietsen, waaronder speedpedelecs.
Zowel de EG Richtlijn als de nationale wetgeving is hierin duidelijk. De fiets met elektrische trapondersteuning, genoemd de EPAC (Electrically Power Assisted Cycle), wordt volgens de bepalingen in de Richtlijn 2002/24 over bromfietsen voor de Wegenverkeerswet in Nederland beschouwd als een fiets mits het vermogen van de elektromotor niet meer bedraagt dan 0,25 kW en de maximumsnelheid niet meer is dan 25 km per uur. Voor elektrisch ondersteunde fietsen is geen typegoedkeuring vereist. Daar kun je niets aan veranderen. Tenzij de EG Richtlijn wordt gewijzigd. Dat is geen zooitje maar duidelijkheid.

Een speedpedelec is een typegoedgekeurde bromfiets. Die moet voldoen aan de EG Richtlijn. De reactie van de RdW is comfort die EG Richtlijn. Daar heeft onze Nationale overheid of de RdW niets mee van doen.

De titel "Opvoersetjes e bikes" dekt de lading niet. De prestatie van de maximaal 250 W. motorvermogen blijft te gelijk. De begrenzing wordt gewijzigd, waardoor een van de voorwaarden, zijnde de maximum snelheid met inbegrip van de inwerking zijnde motor kan worden overschreden. Formeel is dan die e-bike geen e-bike meer.
Wordt de motor begrensd op 25 km/h en fiets je sneller dan blijft het wettelijk een fiets.
Wellicht is de definitie van wat de EU beschouwt als elektrische fiets wel redelijk duidelijk, wat ik echter bezwaarlijk en onduidelijk vind is hoe men omgaat met fietsen die niet binnen die definitie vallen.
Jouw bezwaar is er niet, omdat wat jij schetst, duidelijk is omschreven in de EG Richtlijn en de daaruit voorgekomen Regeling voertuigen en de aanvullende Besluiten. Daarin staat vermeld wat de Permanente eisen zijn voor diverse categorieën voertuigen. Lees artikel 1.1 van de Regeling voertuigen en de eisen aan fietsen en bromfietsen.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 17:58
Paar voorbeelden;
- Wat als je een gashendel op je 25 km/u e-bike zet zodat het feitelijk een snorfiets (dus geen bromfiets) wordt?
- Wat als je harder wilt dan 25 km/u op rustige bromfietspaden buiten de bebouwde kom maar niet op een peperdure speedpedelec tussen de auto's wilt?
- Wat als je op je loeizware bakfiets een motor van meer dan 250 watt wilt?
in al die situaties loop je opeens tegen een muur van bureaucratie aan met onmogelijke eisen en kosten. En dat is zonde, want er zit veel meer potentieel in een e-bike dan de huidige regelgeving toelaat. enz.
Als je een elektrische ondersteunde fiets wilt ombouwen tot bromfiets die zijn daar andere Permanente eisen aan gesteld. Waaronder een individuele goedkeuring of type goedkeuring. Dus geen muur van bureaucratie en onmogelijke eisen.
Dit alles staat los van de verkeersregels en verkeerstekens in het RVV 1990. Zoals plaats op de weg etc.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 22:25

Het is wel grappig dat je in eerste instantie zegt dat die handhaving en infrastructuur er niet komen om daarna perfect te motiveren waarom die handhaving en infrastructuur er toch wel gaan komen. Automobiliteit heeft zoals je zelf al aangeeft de grenzen bereikt van de infrastructuur, zeker in de grote steden.
Dat heb je toch verkeerd gelezen.

Als niet mobiliteit vooropstaat maar veiligheid, is voor speed pedelecs en opgevoerde e-fietsen aparte (en doorgaans nieuwe) infrastructuur nodig die miljarden vraagt. Als veiligheid vooropstaat is het géén goed idee om zeer uiteenlopende snelheden te mengen. Géén meiden van twaalf die met 14 km/u naar school fietsen op hetzelfde fietspad als jonge veertigers die met 35 km/u of meer naar hun kantoorbaan scheuren. Dat is een recept voor ellende, net zoals je op een weg geen voertuigen met een gemiddelde snelheid van 110 km/u gaat mengen met voertuigen die 30 km/u rijden. Autosnelwegen zijn toch voor iets gecreëerd?

Nu zou het heel aardig zijn mochten overheden overal in Europa fietssnelwegen gaan bouwen waar je 35, 40, 45 km/u mag fietsen. Alleen: een oplossing voor de mobiliteit bleek het niet te zijn in het geval van de auto. Neem de E40 maar eens tussen Leuven en Brussel rond 08.00 u. Ik zie je al in de file staan met je opgevoerde e-fiets. Veel pret ermee!

Misschien moeten we iets leren van het fiasco dat Koning Auto heet, en dezelfde fouten niet herhalen met e-fietsen en speed pedelecs. Je spreekt over milieu en dergelijke. Misschien moeten we even door de zure appel bijten en niet bepaalde vormen van mobiliteit aanklagen, maar wel het idee van alomtegenwoordige mobiliteit an sich.
derdekeer schreef: Misschien moeten we iets leren van het fiasco dat Koning Auto heet, en dezelfde fouten niet herhalen met e-fietsen en speed pedelecs. Je spreekt over milieu en dergelijke. Misschien moeten we even door de zure appel bijten en niet bepaalde vormen van mobiliteit aanklagen, maar wel het idee van alomtegenwoordige mobiliteit an sich.
Gezien het track-record van de denkende mens in de laatste 100 jaar denk ik niet dat dat wat gaat worden, helaas.
Juist doordat de auto zich zo heeft weten in te vreten in ons doen en laten zegt al genoeg. Als gevolg van die verworven "vrijheid" is men steeds verder gaan wonen van waar men werkte omdat er toch wel asfalt bij kwam, en dat gaat helaas ook nog wel even door alleen nog niet voor bredere of nieuwe fietspaden. Nu zijn huizen in de concentraties van waar gewerkt wordt onbetaalbaar geworden (zowel koop als huur) en zie je mensen uit de randstad verhuizen naar het midden en oosten van het land. Het werk verhuist alleen niet met ze mee.

Het is dus het idee van de immobiliteit waar het gros van ons aan heeft meegewerkt. Maar ga vooral niet zeggen dat ze onderdeel van de oplossing of het probleem zijn, want dat is een brug te ver.
_Peter_ schreef:
ma 27 jul, 2020 23:20

Het is dus het idee van de immobiliteit waar het gros van ons aan heeft meegewerkt. Maar ga vooral niet zeggen dat ze onderdeel van de oplossing of het probleem zijn, want dat is een brug te ver.
+1
PietV schreef:
ma 27 jul, 2020 22:43
Als je een elektrische ondersteunde fiets wilt ombouwen tot bromfiets die zijn daar andere Permanente eisen aan gesteld. Waaronder een individuele goedkeuring of type goedkeuring. Dus geen muur van bureaucratie en onmogelijke eisen.
Dit alles staat los van de verkeersregels en verkeerstekens in het RVV 1990. Zoals plaats op de weg etc.
De praktijk is toch wat weerbarstiger dan jij hier suggereert. Ja, alle eisen staan vastgelegd in diverse wettelijke documenten en voorschriften, maar dat betekend niet automatisch dat er geen sprake is van bureaucratie of onmogelijke eisen.

Ik haalde eerder al dit artikel aan https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-ty ... -pedelecs/ waar toch uit blijkt dat fabrikanten van speedpedelecs (die bromfiets categorie dus) te maken krijgen met onmogelijke eisen. Verder is er geen enkele fabrikant die op dit moment e-bike met snorfiets kenteken (dus blauwe plaat levert). Hoe zou dat komen? Er is 1 fabrikant die het heeft geprobeerd (Europese typeclassificatie L1e-A = snorfiets (speedpedelec/bromfiets = L1e-B), maar in heel veel Europese landen kregen de klanten hun fiets niet fatsoenlijk op kenteken, ondanks dat hij voldeed aan de Europese L1e-A norm. Toen hebben ze dat ding maar weer van de markt gehaald.

Ga je dan zelf bellen met de RDW dan kan je in theorie op papier zelf je fiets laten omkeuren tot speedpedelec (L1e-B) of snorfietes (L1e-A) nadat je 700 kantjes aan wetgeving doorspit. Echter in de praktijk is dit proces bijna onhaalbaar, daarom kun je ook bijna niemand vinden die dit heeft gedaan. De individuele goedkeuring van de RDW is namelijk erg streng en uitgebreid en de RDW vraagt veel documenten op van motor/frame/ etc die je vaak niet kunt leveren omdat de fabrikant die niet wil/kan leveren (het is immers een opgevoerde fabrieksfiets, geen zelfbouwfiets). Dat betekend dat je in de praktijk allerlei dingen die al gekeurd waren in de fabriek opnieuw moet laten test door de RDW of een extern testbedrijf (tegen een peperduur uurtarief). Bewijs bijvoorbeeld maar eens de sterkeberekening van dat fabrieksframe of de elektromagnetische straling van de fabrieks elektromotor. Geen VIN nummer is ook weer extra kosten. In het beste geval ben je 2 maanden en 1000 euro verder, in het slechtste geval ben je een halfjaar een veelvoud van dat bedrag kwijt. Ik noemt dat persoonlijk een muur van bureaucratie en onmogelijke eisen.
derdekeer schreef:
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 22:25
Als niet mobiliteit vooropstaat maar veiligheid, is voor speed pedelecs en opgevoerde e-fietsen aparte (en doorgaans nieuwe) infrastructuur nodig die miljarden vraagt. Als veiligheid vooropstaat is het géén goed idee om zeer uiteenlopende snelheden te mengen. Géén meiden van twaalf die met 14 km/u naar school fietsen op hetzelfde fietspad als jonge veertigers die met 35 km/u of meer naar hun kantoorbaan scheuren. Dat is een recept voor ellende, net zoals je op een weg geen voertuigen met een gemiddelde snelheid van 110 km/u gaat mengen met voertuigen die 30 km/u rijden. Autosnelwegen zijn toch voor iets gecreëerd?

Nu zou het heel aardig zijn mochten overheden overal in Europa fietssnelwegen gaan bouwen waar je 35, 40, 45 km/u mag fietsen. Alleen: een oplossing voor de mobiliteit bleek het niet te zijn in het geval van de auto. Neem de E40 maar eens tussen Leuven en Brussel rond 08.00 u. Ik zie je al in de file staan met je opgevoerde e-fiets. Veel pret ermee!

Misschien moeten we iets leren van het fiasco dat Koning Auto heet, en dezelfde fouten niet herhalen met e-fietsen en speed pedelecs. Je spreekt over milieu en dergelijke. Misschien moeten we even door de zure appel bijten en niet bepaalde vormen van mobiliteit aanklagen, maar wel het idee van alomtegenwoordige mobiliteit an sich.
Ik zeg niet dat die nieuwe infrastructuur er morgen ligt he, maar het zal wel komen. En de situaties die jij schetst zijn er nu ook al op het bromfietspad waar scooters met 45 km/u schoolgaande kinderen inhalen. En je gaat natuurlijk geen fietsers toelaten op de snelweg, hoewel ik in belgie 80 wegen ken waar de vluchtstrook het fietspad is, niet veel onveiliger dan wat jij suggereert.

Maar er zijn natuurlijk tussenoplossingen te bedenken. Een voorbeeld daarvan is Amersterdam waar de snorfiets nu de rijbaan op moet. Het zou mij niet verbazen als in grotere steden de limiet straks 30 wordt op de autorijbaan en alle snelle fietsverkeer naar de autorijbaan moet. Bij meerbaans 50/80 wegen zou je op den duur kunnen overwegen om 1 autorijstrook om te bouwen tot fietsstrook met verhoogde rijafscheiding.

Zelfs voor autosnelwegen kan dit een optie worden. Snelheid nog iets verder omlaag op de hoofdrijbaan, 1 rijbaan afscheiden in elke richting voor snel fietsverkeer (25 tot 45). Tussenliggende infrastructuur zoals op- en afritten is natuurlijk wel lastig en kostbaar. En zeker bij veel enkelbaans 80 wegen die vaak de schakel vormen op middellange afstanden is weinig speelrruimte. Dat zal dan inderdaad ook jaren gaan duren en veel geld gaan kosten. Maar in grote lijnen kan het allemaal best, daarbij is het zeker ook de moeite om na te denken over mobiliteit op zich.
e-bike, ongeacht snelheid, had nooit als fiets mogen beschouwd zijn.
Het heeft een motor, punt. Het is een motorfiets. Zelfde als een brommer / mobilet maar met een stillere motpr wegens elektrische inductie ipv ontploffing van brandstof.
Zelfde afspraken, zelfde plaats op de baan.
Door deze halfslachtige "tussenin" beschouwing komt heel het gedoe/de discussie.
Een e-bike is als een motorfiets met een excuus om naargelang het uitkomt, op het fietspad te kunnen rijden.

Inzake auto's versus brommers versus fietsen, het zijn keuzes naargelang kunnen en nood.
Moest overheid auto's banbliksemen, en iedereen het met brommers en/of fietsen moet doen, overheid zou precies hetzelfde doen als ze met de auto ruimte op de banen deed.
Eenrichtingsverkeer voor fietsers, verboden voor fietsers, hindernissen, fietsstraten die tot wandelstraten worden herleidt waar fietsers wandelaars niet mogen inhalen.
Het klinkt grappig, maar dat is wat overheid met autoverkeer deed.
Eenmaal auto's geband, zullen fietsers aan de beurt zijn.
De geziene zogenaamde problemen verschuiven gewoon.
Omdat overheid die opzoekt, natuurlijk, zonder problemen heeft overheid haar geclaimde bestaansreden verloren.
Mobiliteit, is een eigenschap van de toestand gekend als vrijheid.
Neem tegenwoordig, het griepverhaal van 2020. Banen met trottoir, tweerichtingsfietspad en autobaan. Wat zie ik overal: overheid die die tweerichtingsfietspaden wijzigt naar voetgangers alleen, door de borden weg te nemen en wandelaars op de asfalt te schilderen. Die hebben dan die 1 meter troittoir en 2 meter fietspad, alleen zijn er amper wandelaars te bespeuren. De autobaan gewijzigd naar fietsstraat (=niet mogen inhalen van fietsers). Drommen fietsers in twee richtingen, met auto's ertussen sukkelende.
Dus auto+fietsverkeer moet het ineens doen met de halve baanruimte, en de enkele voetgangers hebben de hele andere helft. En dit zou dan nog als doel verspreiding hebben wegens de griep. Het is precies het omgekeerde.
Net zo het autoverkeer. De voorbije decennia werden talloze banen verboden voor doorgaand verkeer. Werden doorgangen vernauwd. Waar je vroeger een aantal parallelle trajecten had, heb je nu nog één. Resultaat: files.
Dus tja, als je er alles aan doet om weggebruikers zoveel mogelijk samen te drummen, moet je de oorzaak van files niet elders dan de spiegel zoeken.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 23:30
PietV schreef:
ma 27 jul, 2020 22:43
Als je een elektrische ondersteunde fiets wilt ombouwen tot bromfiets die zijn daar andere Permanente eisen aan gesteld. Waaronder een individuele goedkeuring of type goedkeuring. Dus geen muur van bureaucratie en onmogelijke eisen.
Dit alles staat los van de verkeersregels en verkeerstekens in het RVV 1990. Zoals plaats op de weg etc.
De praktijk is toch wat weerbarstiger dan jij hier suggereert. Ja, alle eisen staan vastgelegd in diverse wettelijke documenten en voorschriften, maar dat betekend niet automatisch dat er geen sprake is van bureaucratie of onmogelijke eisen.

Ik haalde eerder al dit artikel aan https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-ty ... -pedelecs/ waar toch uit blijkt dat fabrikanten van speedpedelecs (die bromfiets categorie dus) te maken krijgen met onmogelijke eisen. Verder is er geen enkele fabrikant die op dit moment e-bike met snorfiets kenteken (dus blauwe plaat levert). Hoe zou dat komen? Er is 1 fabrikant die het heeft geprobeerd (Europese typeclassificatie L1e-A = snorfiets (speedpedelec/bromfiets = L1e-B), maar in heel veel Europese landen kregen de klanten hun fiets niet fatsoenlijk op kenteken, ondanks dat hij voldeed aan de Europese L1e-A norm. Toen hebben ze dat ding maar weer van de markt gehaald.
Veiligheidsvoorschriften mag je niet verwarren met onmogelijke eisen of bureaucratie. De huidige fiets met elektrische ondersteuning is een "snorfiets" zonder blauwe kentekenplaat. Bij Wet vrijgesteld van kenteken-, rijbewijs- en verzekeringsplicht. Ook de leeftijd van de bestuurder is vrij. En dat in EG verband. Goedkoop en klantvriendelijk.
Fabrikanten mogen niet klagen. In 2013 was bekend dat de huidige speedpedelec moesten gaan voldoen van de EG Richtlijn 168/2013 en dat de EG Richtlijn 2002/24 zou worden ingetrokken. Dus geen onmogelijke eisen en dat de blauwe kentekenplaats voor speedpedelecs, lees bromfietsen met trapondersteuning, zou verdwijnen.
Groot Brittannië maakt vóór de Brexit al uitzonderingen op de Richtlijn 168/2013. Dat mogen ze daar zelf uitzoeken.
Piet55 schreef:
ma 27 jul, 2020 22:25
Immers als ik ... een gashendel zou mogen monteren zou ik verder kunnen fietsen en dus andere routes kunnen plannen.
Ik zie op dit forum nog geen apart deel "reizen met de e-scooter" komen. Want daar praat je dan eigenlijk over.

En wat betreft die hogere snelheid: blijkbaar is het moeilijk voor mensen om te accepteren dat er beperkingen zijn in het leven :roll: ? Ik zou ook graag op mijn fiets 40km/h willen fietsen, en MTB-trails willen rijden, en veel mee willen kunnen nemen, en een fiets van maar 10 kilo, en geen last meer willen hebben van tegenwind etc. Maar dat kan gewoon niet, en daar kan ik mee leven.

Accepteer gewoon wat je wel kan met een e-bike, of koop een speedpedelec en accepteer de voorwaarden die daarbij horen. En als dat te duur is, koop dan een racefiets. Kan je ook hard rijden.
Fedor schreef:
di 28 jul, 2020 08:10
Ik zie op dit forum nog geen apart deel "reizen met de e-scooter" komen. Want daar praat je dan eigenlijk over.

En wat betreft die hogere snelheid: blijkbaar is het moeilijk voor mensen om te accepteren dat er beperkingen zijn in het leven :roll: ? Ik zou ook graag op mijn fiets 40km/h willen fietsen, en MTB-trails willen rijden, en veel mee willen kunnen nemen, en een fiets van maar 10 kilo, en geen last meer willen hebben van tegenwind etc. Maar dat kan gewoon niet, en daar kan ik mee leven.

Accepteer gewoon wat je wel kan met een e-bike, of koop een speedpedelec en accepteer de voorwaarden die daarbij horen. En als dat te duur is, koop dan een racefiets. Kan je ook hard rijden.
Het is geen e-scooter, een elektrische scooter heeft toch geen pedalen? Het is een e-bike met een gashendel. Aanzienlijk lichter en de eigen krachtsinspanning kan gebruikt worden om de accuduur te verlengen of bij een lege accu op eigen kracht vooruit te komen. Best een meerwaarde vind ik als ik ergens afgelegen fiets in het buitenland.

Daarbij zie ik overigens niet in hoe op vakantie gaan op een snorfiets nou zoveel anders zou zijn dan op ee nfiets. Je rijdt grofweg dezelfde snelheden, rijdt dezelfde soort paden en routes en kunt gebruik maken van dezelfde soort campings en hostels. Ik zag recent ook een topic waarin wordt vewezen naar 2 mensen die op denemarken gaan op een soort skeeler ski's. Dat lijkt totaal niet op een fiets maar past hier toch ook prima thuis, ik hoor daar niemand over in ieder geval? Volgens mij vallen veel mensen vooral over het feit dat een e-bike/snorfiets niet volledig op eigen spierkracht werkt maar of het lijkt op een fiets dat boeit dan blijkbaar weer niet, zolang je het maar zelf doet.

En wat betreft die hoge snelheid; blijkbaar is het moeilijk voor mensen om te accepteren dat wetgeving en leefwijzen dynamisch zijn en kunnen veranderen. Als we redeneren zoals jij waarom zouden we nog innoveren? En wat jij wilt, een fiets lichtgewicht MTB-speedpedelec, dat zou nog best wel eens technisch mogelijk kunnen worden in de nabije toekomst :wink:
Piet55 schreef:
di 28 jul, 2020 14:04
Het is een e-bike met een gashendel. Aanzienlijk lichter en de eigen krachtsinspanning kan gebruikt worden om de accuduur te verlengen of bij een lege accu op eigen kracht vooruit te komen. Best een meerwaarde vind ik als ik ergens afgelegen fiets in het buitenland.
Zoiets bestond vroeger al, maar dan op 2takt benzine.

Namelijk een Solex of een Spartamet. Beide een bromfiets.
Vanaf 1985 was het niet langer verplicht om trappers op de brommert te hebben. 10 jaar na de helmplicht.