Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opvoersetjes e-bikes - Forum Wereldfietser

opvoersetjes e-bikes

Harrie Hoitink, hoofdredacteur van Tweewieler, vakblad voor de tweewielerbranche, wijdt een blog aan opvoersetjes voor e-bikes.
https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... 1595660250
Wel een heel minimaal stukje eerlijk gezegd.
In elke discussie moeten we ons blijven afvragen of iedereen het wel over hetzelfde probleem heeft.

Er zijn fietsen die technisch zo slecht in elkaar steken dat 25+ km/uur onverantwoord is
Maar er zijn ook fietsen die wel technisch goed in elkaar steken, en zonder veiligheidsproblemen 25+ km/uur zouden kunnen rijden.
En ook 25+ km/uur mogen rijden als de Rijksdienst voor het Wegverkeer er een kenteken op plakt.

Ik heb een ebike op het oog die in de USA met 45 km/uur de weg op mag.
Die zelfde fiets wordt,in Nederland door de importeur softwarematig afgeregeld op 25 km/uur.

Als je de fiets zelf importeert, en hem bij de RDW aanbied,voor een kentekenbewijs, mag je weer wel 45 km/uur, Met diezelfde fiets.

Het hele probleem met die opvoersetjes zou niet bestaan als de RDW duidelijker wordt over de keuringsprocedure, en mensen zelf kunnen bepalen of zij een fiets met of zonder kenteken willen.
Ik vind dit een slechte ontwikkeling.
Nu al gaan die dingen veel te hard in aanmerking genomen dat de meeste berijders”ouderen” zijn die de meeste eenzijdige ongelukken krijgen.
In de jaren 60 werden zo de brommers opgevoerd , met alle gevolgen, en ik spreek uit ervaring. :cry:

Dirk
liefhebber schreef:
za 25 jul, 2020 10:03
In elke discussie moeten we ons blijven afvragen of iedereen het wel over hetzelfde probleem heeft.

Er zijn fietsen die technisch zo slecht in elkaar steken dat 25+ km/uur onverantwoord is
Maar er zijn ook fietsen die wel technisch goed in elkaar steken, en zonder veiligheidsproblemen 25+ km/uur zouden kunnen rijden.
En ook 25+ km/uur mogen rijden als de Rijksdienst voor het Wegverkeer er een kenteken op plakt.

Ik heb een ebike op het oog die in de USA met 45 km/uur de weg op mag.
Die zelfde fiets wordt,in Nederland door de importeur softwarematig afgeregeld op 25 km/uur.

Als je de fiets zelf importeert, en hem bij de RDW aanbied,voor een kentekenbewijs, mag je weer wel 45 km/uur, Met diezelfde fiets.

Het hele probleem met die opvoersetjes zou niet bestaan als de RDW duidelijker wordt over de keuringsprocedure, en mensen zelf kunnen bepalen of zij een fiets met of zonder kenteken willen.
Dat is dus niet anders dan met brommers en snorfietsen, de meeste daarvan kunnen ook 50, maar dan moet er wel een geel kenteken op en moet de berijder een helm dragen. Ik zie nu al genoeg speed-pedelcs zonder geel plaatjes, spiegeltje en berijder zonder helm rondrijden. Als oom agent niet handhaaft en de wetgever vindt het ook allemaal wel goed wat moeten wij er dan verder nog aan doen?
'Wij' hoeven niets te doen en ik hoef niet te oordelen over hoe capabel iemand anders is.
Ik acht het wel van belang dat er een helm plicht komt voor alle elektrische fietsen.
Poppink schreef:
za 25 jul, 2020 11:53
'Wij' hoeven niets te doen en ik hoef niet te oordelen over hoe capabel iemand anders is.
Ik acht het wel van belang dat er een helm plicht komt voor alle elektrische fietsen.
Je bedoelt natuurlijk berijders van elecrrische fietsen.

De meeste hoofd gerelateerde verwondingen zijn er overigens bij automobilsten en hun passagiers, misschien tijd om daar ook een helmplicht voor in te stellen, want veiligheidsgordels en al die andere beschermingsmaatregelen helpen niet echt. :wink:
Als ik mijn e-bike zou opvoeren en continu 40 km/h zou rijden is dat regelmatig gevaarlijk. Maar als ik mijn conditie opvoer (en tien kilo afval) en op een vijftien kilo lichtere racefiets continu 40 km/h zou rijden, is het dan wel veilig?

Je dient snelheid met verstand te gebruiken, afhankelijk van de situatie
Met mijn verstand beschermd door een helm, haal ik af en toe 42 km/h op mijn 25 kg zware e-bike (plus bagage en rijder), die overigens bij 24,1 km/h stopt met ondersteunen.

Die snelheid haal ik natuurlijk alleen voor de wind of op die afdaling waar aan het einde een scherpe bocht zit die absoluut niet met die snelheid kan nemen zonder op de verkeerde baan of naast het fietspad te komen. Vandaar dat ik met verstand moet omgaan met die snelheid.
Vraag is natuurlijk, is 42 km/h veilig omdat ik die op eigen kracht weet te bereiken (vanaf 24.1 km/h) of is het van iets anders afhankelijk.

Dezelfde afdeling genomen met een racefiets kan misschien nog net iets sneller worden genomen, maar veel zal het niet zijn voordat ook dat gevaarlijk wordt.

Zou dezelfde afdaling gedaan op dezelfde snelheid met een speedpedelec waarbij de motor tot 45 km/h wel veilig zijn?

Geldt er voor een racefiets een gelijksoortige keuring als voor een speedpedelec? Want 45 km/h op die dunne bandjes..... behoorlijk gevaarlijk lijkt me dat, afhankelijk van de situatie.

Gelukkig dragen praktisch alle wielrenners een helm en wil ik alle fietsers aanraden dat ook te doen. Moet toegeven dat ik dat pas ben gaan doen toen ik op een gewone fiets bij het uitkomen van een bocht plots een appende puber voor me neus kreeg en mijn voorhoofd tegen iets hards bij hem aan knalde en vervolgens op het asfalt landde, eerste op mijn heup en daarna net niet met mijn hoofd omdat ik die met veel kracht weg hield van het asfalt, wel lang nog pijn gehad in de nek. Nog een week was het breipatroon van mijn muts te herkennen als bloeduitstorting, nog een half jaar was mijn concentratie niet optimaal.

Hoe zit dat trouwens met ligfietsen die soms boven de 45 km/h gaan?

Het merkwaardige is dat er voor een fiets geen maximale snelheid geldt. Ik zou pleiten voor een maximale snelheid op fietspaden, aangevuld met borden op de plekken waar langzamer moet worden gereden.

Binnen de bebouwde kom 25 km/h en soms lager aangegeven door borden, buiten de bebouwde kom 45 km/h en soms lager.
Het zou wel mooi zijn als de ondersteuning van alle e-bikes automatisch terug zou worden gezet naar 25/20 km/h bij binnentreden van de bebouwde kom......
Hans Keesom schreef:
za 25 jul, 2020 13:38
Het zou wel mooi zijn als de ondersteuning van alle e-bikes automatisch terug zou worden gezet naar 25/20 km/h bij
binnentreden van de bebouwde kom......
Geen behoefte aan nog meer regels en controle. Voor je het weet moet er een automatische rem komen op normale fietsen om te voorkomen dat ze te hard rijden.

En als je als wielrenner (die idd vrijwel altijd al een helm dragen) continue 40km/h kan rijden zou ik een profcarrière overwegen.
Fedor schreef:
za 25 jul, 2020 14:03
Hans Keesom schreef:
za 25 jul, 2020 13:38
Het zou wel mooi zijn als de ondersteuning van alle e-bikes automatisch terug zou worden gezet naar 25/20 km/h bij
binnentreden van de bebouwde kom......
Geen behoefte aan nog meer regels en controle. Voor je het weet moet er een automatische rem komen op normale fietsen om te voorkomen dat ze te hard rijden.
Mee eens, maar waarom zijn er dan wel regels voor e-bikes opgesteld?
Fedor schreef:
za 25 jul, 2020 14:03
En als je als wielrenner (die idd vrijwel altijd al een helm dragen) continue 40km/h kan rijden zou ik een profcarrière overwegen.
Je hoeft niet continue 40 km/h te rijden om het gevaarlijk te laten zijn. Af en toe is voldoende, als je het maar op de juiste/verkeerde plek doet. Wat dus mijn punt versterkt dat snelheid pas gevaarlijk is in de juiste/verkeerde situatie.
Hans Keesom schreef:
za 25 jul, 2020 13:38
Hoe zit dat trouwens met ligfietsen die soms boven de 45 km/h gaan?
Je bedoelt hier de sigaren of velomobielen neem ik aan? Die zijn voor de wet ook fiets en als ze breder dan 75 cm zijn hoeven ze niet op het verplichte fietspad, al zullen de meesten dat wel doen. Zelf heb ik er geen maar degene die ik voorbij zie komen binnen de bebouwde kom gaan eerder 30 dan 40 per uur, pas op lange rechte stukken is zo'n fiets pas echt in het voordeel. Buiten de bebouwde kom zitten de brommers namelijk ook weer op het fietspad, en die willen elkaar nog wel eens inhalen.

Daarnaast blijft het zo dat je ook als fietser moet kunnen stoppen in het voor jou zichtbare deel van de weg, dus als er een (stilstaande) auto, heg of muurtje je zicht verspert zul je je snelheid aan moeten passen.

Voor wat betreft die snelheid in een afdaling, de speed-pedelec ondersteunt niet meer als je in de afdaling niet meer meetrapt en als je al meetrapt houdt het op bij de ingestelde limiet. Anders zou het een electrische motor zijn. Jij zal overigens harder naar beneden gaan met je speed-pedelec dan als wielrenner omdat het totaalgewicht hoger is.
Ongeval met opgevoerde E-bike: Alle kosten (inclusief ziektekosten) voor E-biker, dan is het snel afgelopen.
Bert van Sprang schreef:
za 25 jul, 2020 16:34
Ongeval met opgevoerde E-bike: Alle kosten (inclusief ziektekosten) voor E-biker, dan is het snel afgelopen.
Dat risico is er nu al.
Een gewone fiets en ebike valt onder je normale (familiale) verzekering. Als je een ongeval veroorzaakt met een opgevoerde ebike of opgevoerde brommer dan kan de verzekering alles terug vorderen. (Net zoals bv bij dronken rijden).
Dat schijnt toch niet veel mensen tegen te houden om het toch te doen.
Poppink schreef:
za 25 jul, 2020 11:53
'Wij' hoeven niets te doen en ik hoef niet te oordelen over hoe capabel iemand anders is.
Ik acht het wel van belang dat er een helm plicht komt voor alle elektrische fietsen.
Als een elektrische fiets een bepaalde snelheid rijdt, bepaalde remmen en een bepaald totaalgewicht...
en een niet electrische fiets diezelfde snelheid rijdt met dezelfde remmen en hetzelfde totaalgewicht....

waarom dan een helmplicht voor de een en niet voor de ander en hoe rijm je dat met ""Wij" hoeven niets en ik hoeft niet te oordelen.....
_Peter_ schreef:
za 25 jul, 2020 16:27
Hans Keesom schreef:
za 25 jul, 2020 13:38
Hoe zit dat trouwens met ligfietsen die soms boven de 45 km/h gaan?
Je bedoelt hier de sigaren of velomobielen neem ik aan? D.......... overigens harder naar beneden gaan met je speed-pedelec dan als wielrenner omdat het totaalgewicht hoger is.
Ging mij er om om duidelijk te krijgen of de correlatie van gevaar vooral met snelheid en het vermogen die te vertragen is of met de bron van de snelheid. Mijn gevoel is dat de bron van de snelheid minder van belang is dan de snelheid op zich en het vermogen die te reduceren door remmen.
In het Vlaamse tijdschrift "Wieler en Biker" stond hetzelfde opiniestuk maar dan van een andere voorzitter.
Ik denk dat Bosch een soort media campagne is gestart om hun winsten te vrijwaren.

Uit ervaring kan ik zeggen dat een opgevoerde fiets met een 250 W motor met enige moeite 30 km/uur haalt. Om sneller te rijden moet je echt wel hard bijtrappen. Dus de vergelijking met een opgevoerde motor gaat totaal niet op.

Met een race-fiets mag iedereen 30-40 km/uur rijden maar als je dat durft doen met een elektrische fiets ben je een crimineel???
Het gevaar zit hem in de bestuurder, na gewenning wil men (even algemeniseren) vaak steeds harder. Als je jong bent gaat dat in het begin waarschijnlijk een paar keer fout en leer je de grenzen van wat wel en niet kan. Als je ouder bent dan nemen je reflexen af en als je dan pas weer gaat fietsen gaat het met snelheid denk ik ook vaker fout, omdat je niet meer zo jong en lenig bent zijn de gevolgen vaak groter. De remmen van de fietsen van tegenwoordig zijn prima op hun taken berekent. maar bij 40 km/u is 2 seconden extra vertraging in reactietijd tijd die je je niet meer kan veroorloven. (jong of oud)
De discussie gast nu vooral over het gevaar van hoge snelheden.
En niet over de gevaarlijkheid van opvoersetjes.
Zoals in de blogspot van TS was gesteld.

De mensen met een opvoersetje, die ik ken, willen niet 40 km/uur rijden.
Ze hebben problemen met de drempel van 25 km/uur.
Ja, die drempel van 25 km/uur is een probleem, de oplossing is simpel, neem een gewone fiets.

Bosch is aardig bezig om opvoeren onmogelijk te maken. Ik zou het niet gek vinden als de overheid eisen stelt aan fietsen zodat het opvoeren niet (makkelijk) mogelijk is.
Hans Keesom schreef:
za 25 jul, 2020 16:57
Poppink schreef:
za 25 jul, 2020 11:53
'Wij' hoeven niets te doen en ik hoef niet te oordelen over hoe capabel iemand anders is.
Ik acht het wel van belang dat er een helm plicht komt voor alle elektrische fietsen.
Als een elektrische fiets een bepaalde snelheid rijdt, bepaalde remmen en een bepaald totaalgewicht...
en een niet electrische fiets diezelfde snelheid rijdt met dezelfde remmen en hetzelfde totaalgewicht....

waarom dan een helmplicht voor de een en niet voor de ander en hoe rijm je dat met ""Wij" hoeven niets en ik hoeft niet te oordelen.....
25 km/u rijden, vraagt niet zoveel inspanning op een e-fiets. Langere tijd 25 km/u rijden op een gewone fiets ligt buiten het bereik van de meeste fietsers, en al zeker buiten het bereik van de meeste e-fietsers die ik zie. Alleen al daarom mag de wetgever een onderscheid maken in de helmplicht, wat mij betreft.

Je kunt nu een aantal dingen tegenwerpen. Racefietsers rijden toch ook sneller dan 25 km/u? Ja, maar ik zie nauwelijks nog racefietsers zonder helm. Er geldt voor hen geen helmplicht, maar de helm is er in de praktijk vrijwel altijd.
Een tweede opmerking: misschien rijden de meeste e-fietsers geen 25 km/u of sneller? Waarom dan een helmplicht?
Dat lijkt een moeilijke te zijn. Oudere e-fietsers rijden in mijn ervaring vaak niet snel, jongere daarentegen wel. Maar er bestaat een eenvoudige oplossing. Maak de helmplicht niét verplicht voor e-fietsen die ondersteunen tot 18 of 20 km/u (met een gedoogzone tot 20 of 22 km/u) maar wel voor e-fietsen die ondersteunen tot hogere snelheden.

Die grens tot 25 km/u (met een gedoogzone tot 27 km/u) is m.i. een foute benadering geweest.

Nog een laatste opmerking. Producenten van allerlei elektronica zoals smartphones slagen erin om de meest obscure informatie uit mij te melken. Maar om de ene of de andere vreemde reden slagen ze er niet in om e-fietsen sjoemelproof te maken. Laten we een wettelijke verantwoordelijkheid invoeren: wie nog een e-fiets op de markt brengt die je kunt opvoeren, is juridisch verantwoordelijk voor alle rotzooi die daaruit volgt.